Rädd för att bli nekad lss-boende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Surrisurr » 2017-07-18 14:29:13

Hej!
Skickade in ansökan om lssboende för nån månad sen. Fått svar från komunen att dom tagit emot min ansökan.
Men nu börja min oro för att jag inte ska bli berättigad boende komma medans jag går och väntar.
Har ju skickat in intyg på mina diagnoser adhd, autism och osjälvständig personlighetsstörning.
Jag och biståndshandläggaren skrev också vilka mina svårigheter är.

Så jag borde ju bli godkänd? Tänker på att jag har autismdiagnos, med bara adhd har man nog inte rätt till de sa en kille till mig.
Sååå hur stor e chansen för mig att få rätt till detta tror ni? Lixom varför skulle dom neka?
Jag vill så gärna detta, därför jag oroar mig så :(
Surrisurr
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-07-18

Rädd för att bli nekad lssboende

Inläggav Batte » 2017-07-18 14:38:06

Det går sikkert i orden! :-)Happy

Hvor gammel er du?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Surrisurr » 2017-07-18 14:59:03

Batte skrev:Det går sikkert i orden! :-)Happy

Hvor gammel er du?


Haha va? Jag kan inte norska/danska :lol: jag är 22!
Surrisurr
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-07-18

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Batte » 2017-07-18 15:33:47

Surrisurr skrev:
Batte skrev:Det går sikkert i orden! :-)Happy

Hvor gammel er du?


Haha va? Jag kan inte norska/danska :lol: jag är 22!

Du kommer nog få LSS-boende.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav vofff » 2017-08-28 15:43:09

Du får tyvärr vänta lite längre, tydligen en kompis från dv har väntat ett halvår nu. Väntar fortfarande.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Re: Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Julianus » 2017-08-28 21:28:27

Det tog inte så lång tid när jag ansökte om LSS boende.
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav vofff » 2017-11-01 19:11:57

En uppdatering, nu har han hittat lgh.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Amalia24 » 2017-11-07 1:14:01

Det är nog tyvärr mycket svårt att göra en bedömning av hur stor chansen är utan att veta mer om din situation i övrigt, men jag håller tummarna för att det blir som du hoppas och att du får det stöd du behöver. :-)Happy
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Flinta » 2017-11-07 18:03:51

Finns det ngn maxgräns för hur lång tid kommunen har på sig att ordna plats på ett boende efter att man fått bifall?

Säg att alla platser är upptagna och ingen planerar flytta ut inom kort.. Finns det några regler kommunen har på sig då det fattas platser, t ex ordna boende i annan kommun, bygga ett nytt lss-boende och rekrytera personal till det?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav johan88 » 2017-11-07 18:12:19

Flinta skrev:Finns det ngn maxgräns för hur lång tid kommunen har på sig att ordna plats på ett boende efter att man fått bifall?

Säg att alla platser är upptagna och ingen planerar flytta ut inom kort.. Finns det några regler kommunen har på sig då det fattas platser, t ex ordna boende i annan kommun, bygga ett nytt lss-boende och rekrytera personal till det?

Om ett beslut inte verkställts inom tre månader ska kommunen själva rapportera det till Inspektionen för vård och omsorg, så det är lite som en maxgräns.
Jag skulle säga att det flesta kommuner som inte kan ordna plats i den egna kommunen inom tre månader hyr in platser från andra kommuner, när de sedan ordnat plats i den egna kommunen blir man "hemkallad".
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav Flinta » 2017-11-07 21:25:35

johan88 skrev:
Flinta skrev:Finns det ngn maxgräns för hur lång tid kommunen har på sig att ordna plats på ett boende efter att man fått bifall?

Säg att alla platser är upptagna och ingen planerar flytta ut inom kort.. Finns det några regler kommunen har på sig då det fattas platser, t ex ordna boende i annan kommun, bygga ett nytt lss-boende och rekrytera personal till det?

Om ett beslut inte verkställts inom tre månader ska kommunen själva rapportera det till Inspektionen för vård och omsorg, så det är lite som en maxgräns.
Jag skulle säga att det flesta kommuner som inte kan ordna plats i den egna kommunen inom tre månader hyr in platser från andra kommuner, när de sedan ordnat plats i den egna kommunen blir man "hemkallad".


Tack för viktig info :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Rädd för att bli nekad lss-boende

Inläggav ehmd93 » 2017-11-08 10:07:13

Jämför mellan LSS boende inom sådana ord (Malmö, Göteborg, Stockholm) än tätort fast kanske lite större ort, kostar nog lika mycket fast dålig kvalité om man har tänkt tätbebyggda område typ stockholm. Ifall man får tag på lss boende fast på 20kvm med toa och kök dock även en hög hyra på ca 6000kr för det.

Kanske det är väl allas dröm om att flytta till stora städer både unga och vuxna, eller nej jag har nog fel.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in