Propavan (propiomazin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Propavan (propiomazin)

Inläggav Laika » 2015-02-25 10:44:20

Jag har under mer än ett halvårs tid tagit Propavan innan jag går och lägger mig. För lite mer än en vecka sedan slutade jag med det. I samband med det började jag få intensiva mardrömmar. Alla drömmar jag haft har inte varit regelrätta mardrömmar, men även icke-mardrömmarna har varit så intensiva att de påverkat mig under nästa dag.

Är det någon som känner igen det här?

Tidigare har jag haft liknande mardrömmar när jag har varit stressad. De försvann några veckor efter att jag hade börjat med Propavan. Jag vet inte om jag har drömmarna nu för att stressen jag hade tidigare mildrades av Propavan och nu är tillbaka, eller om det här helt enkelt är ett utsättningssymtom.

Ärligt talat vet jag inte ens om jag är stressad nu för tiden. Jag vet inte hur jag mår.

Moderator: Lade till namnet på den medicinska substansen i rubriken.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Propavan

Inläggav antonius » 2015-02-25 11:14:51

Har ätit Propavan under lång tid, har provat vara utan ibland med tveksamma resultat men jag kan inte säga att det påverkar mina mardrömmar annat än att de är fler på våren och under årets ljusare tid för att avta på höst och vinter, men inget jag kan sätta i samband med biverkningar, kan dock få krypningar i benen, men sker sällan... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Propavan

Inläggav Thurizas » 2015-02-25 11:49:56

Propavan slutade att fungera för mig men jag fick inte mardrömmar där. Något propavan gjorde i samband med insomningstabletter var att jag inte drömde. Eller jag borde ju drömt logiskt sett men jag kom aldrig ihåg att jag drömt något alls. Utan medicinerna så kommer jag som oftast alltid ihåg mina drömmar. Nu äter jag Cirkadin och jag kommer ihåg mina drömmar samt får sova. :D
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Propavan

Inläggav H2SO4 » 2015-02-25 17:48:34

Det är mycket vanligt med propavan. Varför äter du rena sömnmedel permanent?
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Propavan

Inläggav Laika » 2015-02-25 17:56:16

H2SO4 skrev:Varför äter du rena sömnmedel permanent?

För att kunna sova. Jag fick dem när jag var på psyk i juli och har sedan bara fortsatt med dem. Jag vill inte ta sömnmedel permanent och därför vill jag sluta, men jag vet inte om det kanske är fel tillfälle eller om det helt enkelt är Propavanavvänjningen som ger mig mardrömmar.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Propavan

Inläggav H2SO4 » 2015-02-25 18:07:47

Laika skrev:För att kunna sova. Jag fick dem när jag var på psyk i juli och har sedan bara fortsatt med dem. Jag vill inte ta sömnmedel permanent och därför vill jag sluta, men jag vet inte om det kanske är fel tillfälle eller om det helt enkelt är Propavanavvänjningen som ger mig mardrömmar.


Ursäkta, läste inte tillräckligt noga och missade att du slutat. Propavan (Propiomazin) är känt för att förändra sömnmönster och drömmar. Detta är säkerligen något som kan märkas även vid borttagning av preparatet. Bör rätta till sig efter hand.

Okej. Ytterligare ett exempel på dålig uppföljning och lathet inom vården. Propavan är i sig förhållandevis harmlöst för kroniskt bruk men det finns bättre vägar att gå beroende på vad sömnproblemen beror på.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Propavan

Inläggav Laika » 2015-02-25 20:16:10

H2SO4 skrev:
Laika skrev:För att kunna sova. Jag fick dem när jag var på psyk i juli och har sedan bara fortsatt med dem. Jag vill inte ta sömnmedel permanent och därför vill jag sluta, men jag vet inte om det kanske är fel tillfälle eller om det helt enkelt är Propavanavvänjningen som ger mig mardrömmar.


Ursäkta, läste inte tillräckligt noga och missade att du slutat. Propavan (Propiomazin) är känt för att förändra sömnmönster och drömmar. Detta är säkerligen något som kan märkas även vid borttagning av preparatet. Bör rätta till sig efter hand.

Okej. Ytterligare ett exempel på dålig uppföljning och lathet inom vården. Propavan är i sig förhållandevis harmlöst för kroniskt bruk men det finns bättre vägar att gå beroende på vad sömnproblemen beror på.

Tack för förklaringen. Har du någon aning om hur lång tid det kan ta innan sådana utsättningssymtom försvinner?

Jag håller med. Just Propavan är ju ganska lugnt eftersom det inte är beroendeframkallande, men vården borde ändå försöka se till att ingen använder fler mediciner än vad som är nödvändigt. Det är också som om vården inte kan låta bli att skriva ut benzo till mig. Jag vill inte ha dem eftersom jag inte kan hantera dem; jag har överdoserat benzo och det brukar jag berätta när de kommer på tal inom vården. Likt förbaskat tycker diverse olika läkare att de är bra mot mina ångestproblem. Och ja, benzo hjälper mot ångest. Det är liksom det som är problemet. De hjälper FÖR BRA.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Propavan

Inläggav Cellardoor » 2015-02-25 21:36:32

Låter som utsättningssymtom, bör försvinna på några veckor.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

2250st propavan på 9 mån. Är det vård eller vanvård?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 10:57:44

Jag vill inte skriva så mycket, för jag är ny här i forumet som lärt mig mer om AS på lördagmorgon än alla insatser och möten under 5 år som ska hjälpa mig att förstå vad AS är.

Vården eller vanvården jag råkade ut för, är att jag fick 250st propavan med 2 dagars intervall och 3 uttag. Kan man få värre recept? 250x3 = 750st. Hur många självmord är det? Det kan vara värre..hur?

Man ringer efter några månader och beställer nya på telefonsvararen. Och man får en annan läkare som gör en bedömning att man får nya 250x3, och så gör man igen när de tagit slut. Så efter att 3 olika läkare giort samma sak, var det en annan läkare som bara skrev ut 250st propavan.
Hon ringde mig och sa att jag har missbruk och ska söka Maria beroende.

Jag blev tvungen och berättade att jag redan försökt med verksamhetschef och det borde finnas massvis med avvikelserapporter. Och jag har inte fått någon hjälp för de har bytt chef flera gånger så jag vet inte längre vem jag ska vända mig till. Varje gång man pratat med någon myndighet så fattar ingen och det är jag som är konstig,. Jag hoppas verkligen att någon här tar mig på alvar.

Jag har tjatat i flera år att jag inte vill ha stora förpackningar. Jag mår skit med adhd och aspbergers kan inget om ADHD och AS. Jag lyckades få in tydliga instruktioner för framtida läkare att jag inte kan och vill ha bigpack. Jag har läst det i journalen. Undrar vad som står i den nu.

Min husläkare skrev något om LM missbruk. Jag vet inte vad det är. Men hon gjorde den anteckningen när jag ville ha hjälp med att jag spyr av stress och jag vägrar ta olanzapin som psyket vill.

Jag gick upp 9,10 kg på 2 månader. Missade att läsa information om kraftiga viktökningar. Man ska tydligen väga sig väldigt ofta och avbryta olanzapin. Man kan få proppar diabetes och sånt. Dom kg går inte bort. Jag hade dietisten som notera den snabba ökning. Självklart att jag är tjockis. Men jag börjar läsa i läkarnas FASS och jag är så rädd för det man läser om sina mediciner.

Så jag har oerhört stora problem att få vård som fungerar. Jag är inte missbrukare. ADHD AS.
Alla som känner mig vet att jag provat alla olika metoder för att få rätt medicin med hjälp.

Nu har jag massa problem med att jag inte ska betraktas som offer och missbrukare.


Slutar här med text så jag inte gör forumfel och sista livlinan inte försvinner.
Jag upptäckte i veckan vilka medicin skador jag fått efter 20år med propavan. Och jag fick in den maximala möjliga masskonsumtion sista året utan att träffa någon läkare....

Men det kommer aldrig bli att någon läkare ifrågasätts. Det är ett straffetlopp och men vet ni om det blir långt eller kort. Det brukar bli kort när man filtrerar tonvis av piller genom kroppen.
En droppe är inte farligt, mer droppar tränger igen allt när om de får lite tid på sig.

Vet inte hur många stavfel jag har, men jag har dyslexi och AS...

Hjälp...

Var ska jag skriva Hjälp? Vilket forum?

Jag måste få skriva vad jag råkat ut för. Det är ingen som orkar lyssna, för det kan inte vara sant.

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav nescio » 2017-08-26 13:06:01

Gillar du propavan? Jag blir deprimerad av dem.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 14:03:50

Vad glad jag blir att jag fick upp texten. Ska bli intressant om den åker ner för att någon inser att den kliniken kan inte ta emot mer avvikelserapporter. Det kommer inte finnas någon personal kvar.

Det är problemet i sjukvården. Jag fick lära igenom patientsäkerheten så lag och sjukvårdslagen.
Jag kunde inte läsa några meningar i följde och hänga med i text. När jag fick adhd medicin 5 år sedan så fick jag en chock. Jag läste igenom en tidning och allt fastnade. Så hjärnan har börjat fungera, och visste inte att det var på off knappen.

Tillbaka till ämnet.

Jag har lärt mig att sjukvården har regler. Så personal skyddar varandra, och ny personal följer det som står i journalen. Så det man möter är, det är ord mot ord. Du måste ha bevis på det du säger..

Då har jag samlat bevis, spelat in alla samtal, telefon spelar in allt. Jag har gjort så. Så jag har min senaste inspelning när överläkaren säger att vi hinner inte läsa journal och det som står där betyder inget... minuten senare säger läkaren, jag tror jag vet vad som är med dig och hur du är.
Det finns något som heter aspbergers....

Jag fick diagnosen adhd och aspbergers ca 5 år sedan. Det efter 2års undersökning och massa dumma frågor. Men jag vet varför den första frågan var.. Tycker du mer om människor eller djur.?

Nu vet jag att aspbergers har sociala hinder och det tar så mycket energi att bara svara i telefonen. Sen börjar man alltid berätta hur man mår, men det är en hälsningsfras som jag har lärt mig att ljuga till...

Det skulle verkligen vara kul om man fick kontakt här. Det är så obehaglig på något sätt, men det skulle kunna vara jag som har skrivit och byggt upp hela gruppen här. Alla känslor och tankar är så rätt. Jag kan börja med att säga Stockholm... Så får vi se om någon har haft samma system att det finns inga läkartider och man beställer medicin på telefonsvararen. Jag är sjukpensionär, men jag kan tänka mig vilka problem och katastroflägen det blir när man ska ha förnyat sjukintyg..

Det finns inte en chans att läkaren vet vad patientens hälsa. Sen har jag läst här att vissa får problem med försäkringskassan. Det är inte så konstigt...

Så det funkar väl lika bra som mina propavan. Sjukintyg har väl ochså massa rutor som man kryssar i som de gör med förnyade medicin. Försäkringskassan har säkert märkt att vissa intyg är samma. Men det är olika patienter med samma text....osv.

Kul att man har någon stans där man kan öppna sig. Jag har inte fått samtalsterapi över ett år, så de få vänner man har orkar inte. Det känns extra svårt när man har familj som inte har läst ett vikblad om det man har och det är man själv som är idiot.

Så jag samlar ihop livet på inspelning, och vet inte när jag ska trycka på play.


Jag blev idiot förklarad när jag fick veta att min sköterska ringde igår och berätta att jag ska söka Maria beroende. Det fanns inte ens ett missat samtal den dagen, och jag har inspelning när de i receptionen säger att jag måste vara påverkade för det står så i journalen.

Om det står att sköterskan har haft ingående samtal om mig och alla mina piller. Och jag vet att det finns inget samtal inspelat. Då har jag bevis på att de skriver journalen innan de gör det som de har skrivit. Fatta om man råkar ut för något. Det finns inte en chans att man få rätt och säker hjälp. Jag har råkat ut för för en sån sak och det är skitjobbig, men det är jätte viktigt att det finns i journalen när de har fel. Det ska stå med.

Jag skriver mer senare..


Appen som jag har heter call rekorder.

Den har förändrat min möjlighet att få rätt vårdinsattser. Jag har haft den en gång när jag åkte till psyket. Jag ringde samma dag för att kontrollera att min läkartid stämmer. Jag blev helt knäckt när jag åter inte fick träffa läkaren. Först väntar man månader och sedan blir det inställt.

Så jag mådde så dåligt och var tvungen att få ny medicin och hjälp. Så började de säga att jag har en tid. Du behöver inte akut. Nej säger jag. Jo, du måste tagit fel eller varit ej närvarade. Du har ätit massa propavan så länge.

Då tog jag fram telefon och spela upp när jag frågade 4 eller 5 gånger så han verkligen inte blanda ihop mig. Så jag skulle väl hamna mer ner närmare graven..

Så det är riktigt bra. Call recorder. Börjar någon tycka att man inte ska spela in eller så, då förklar man att jag inte vill missförstå det som tas upp i läkarbesök. Denna vecka som jag haft har dom glömt bort att jag har inspelning på. Läkaren skulle aldrig säga till patienten att,,jag har inte läst din journal....

Är det någon som har bra idéer på hur det ska bli ändring. Jag undrar om det är någon i Stockholm känner ingen sig...

Telefonensvare för ny medicin och sjukintyg. Inga läkartider och och personal som slutar eller själva sjukskriver sig...?

De har satt upp massa lappar om att alla hot och sånt polisanmälas...


Cirkus fortsätter.....
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 16:08:30

Jag har aldrig gillat de för de sitter kvar så länge och man är seg och slö.
Jag vet inte hur många gånger man hört att de inte är skadliga.
Men ingen har tänkt om de är skadliga när man äter 1,2 piller om natten i 20år..

Jag har aldrig hört att man ska vara försiktig och 3 månader är gränsen.
Sen måste man ta prover och sånt för att kolla levern.

Vad händer, och varför?


Det är samma funktion och problematik och bieffekter på dessa och jag inte uttala de.
Men de fungerar ungefär på samma sätt.

Lergigan
Theralen
klozapin
Risperidon
Quetiapin
Olanzapin....gammal mardröm.

Klorpromazin
Klorprotixen
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav slackern » 2017-08-26 16:48:49

Jag gillar inte heller Propavan, fick massa konstiga drömmar utav dom så att jag blandade ihop verklighet med drömmar.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-26 17:13:45

Läkare är alldeles för bekväma med att proppa i oss saker som kan orsaka viktuppgång och diabetes medans de är livrädda för allt som kan tänkas benämnas som "knark".
De borde få stryk.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav LordNelson » 2017-08-26 17:14:26

Jag proppar i mig Propavan kontinuerligt, har gjort så ett längre tag och får banner om jag slutar. Har inte hört något om några prover av levern. Tar oftast bara en och verkar på dom som det är en låg dos. Knaprar Olanzapin för välbefinnandet också. Fina grejer..
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav sugrövmanövern » 2017-08-26 18:08:38

Vi som inte klarar biverkningarna från skitmediciner och mediciner som inte alls egentligen är till för de problem man har, tex insomningsproblem och vill ha bättre kvalitet kör helt klart en ensam och hård kamp.

Lergigan
Theralen
klozapin
Risperidon
Quetiapin
Olanzapin....gammal mardröm.


Har provat alla, gemensamt för dem är att de har för svåra biverkningar för att det ska gå att äta dem. Men läkarna tror inte riktigt på en, de vill inte tro. Alternativet är.. narkotikaklassade medel. Det vill de inte skriva ut.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 20:29:27

LordNelson skrev:Jag proppar i mig Propavan kontinuerligt, har gjort så ett längre tag och får banner om jag slutar. Har inte hört något om några prover av levern. Tar oftast bara en och verkar på dom som det är en låg dos. Knaprar Olanzapin för välbefinnandet också. Fina grejer..



Olanzapin har samma eller starkare slitage..

Man måste kolla i läkarnas FASS, eller kolla runt...

Jag kan klippa och klistra in, så jag inte gör det krångligt...


Jag gillar bäst att hitta nya studier...
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 22:01:15

Men narkotikaklassade medel skadar ju bara om man tar mer. Om man ska ha 2 tll natten och följer det blir inga skador och missbruk. Men om man tar 3 på tom mage kan det sluta hur som helst.

Det står i Läkarnas FASS att man kan börja laga mat, ringa runt, köra bil och sen ha lite sex med frugan, och inte minnas ett smack.

Så det blir så fel att bli stämplad för missbruk eller något. Det är något som är öppen information och det är normalt att det kan bli så.

Men jag har ingen erfarenhet av sånt när man är inlagd. Det är inte inte så att man springer runt i korridoren och minns inte att man haft sex med patienter.


Så problem blir det om man börjar bolla lite och det kan gå snett..
Men det finns inga skador eller biverkningar och ångest. Kroppen skadas inte och inga biverkningar.


Så man löser det med daglig medicin utdelning och de kan göra drogtester och vad de vill.
Det finns lagar som skyddar oss, och man har rätt till en sån insatts.
Det finns lagar om hur medicin låda ska se ut och hur den ska skötas. Och vill man inte ha dagligt besök så löser man det som jag gjorde.

Jag kommer inte kunna hamna i något missbruk.

Vi som har adhd och aspbergers kommer aldrig få normala sömnbetende. Så vi har rätt till att kunna sova som normala människor. Det står överallt att man ska kunna forma sin vård och liv så man ska kunna leva så normalt som möjligt.. Och vi som harp lss eller lls, ska få insatser som vi behöver.

Det är så fruktansvärt fel att man har kämpat halva livet och sen när man får diagnos, bevis på att man inte kan sova slappna av och så behöver man mer tid att återhämta sig..

Så får man massa saker som skadar och man är seg slö och och allt blir ännu svårare. Sen när man har ätit allt möjligt så är man tjock hjärtat strular och man får sluta med sin bästa gåva som läkemedelsindustrin har.. Jag älskar livet när man har rätt dos av ritalin, och man har normal sömn.


Jag är 46år och har haft skitjobbig liv. Men det var helt underbart när man upptäcke att livet är bättre när man kan tänka. Jag lärde mig musikporgramet ableton på några dagar. Det finns en förklaring varför vi får flest nobelpris.

Om det finns intresse så kan jag samla ihop regelverket och så kan man visa på...



Det underlättar lite när man har haft knarklangare som är rädda om sitt leg.

Läkarna bryr sig inte om hur vi mår om 10år. De lever ju i ett helt annat värld.

Jag hoppas att det är någon som tycker likadant. Jag brukar titta på de som är äldre som patienter, och det är så fel att man ska då i förtid mad,diabetes stroke mines förluster för man har fått så många följdsjukdomar.


Jag har sagt nej. Jag vägrar och kräver att kunna få ett bättre liv.

Hur ska jag förklara för min kusin att hans mamma fått parkinsonism, allt skakande och de har gjort så många tester. En sketen propavan sen slutet av 80talet.

Det står ju..... Tardiv dyskinesi ... Det är ingen som orkar slå upp sånt. Det är något man får slå upp och leva med.

Det står i senaste studien som finns på 1177. Studie om sömnbetende.

Det står något annat som läkarna måste rätta sig efter.

Gör ett citat och jag undrar om man får ta skärmdumpar så man slipper skriva och alla som läser här kan se att det är så. Man måste sammla på bevis och material.


Somatiska

Varierande, där smärttillstånd hos personer med nedsatt förmåga att kommunicera särskilt bör beaktas står


Icke beroendeframkallande läkemedel ska alltid användas vid missbruksproblematik och vanligast är:

T. propiomazin (Propavan, 25-50 mg)
Droppar alimemazin (Theralen, 20-80 mg). Detta preparat används oerhört mycket inom missbruksvården och ofta utan problem. Observera dock att det rör sig om ett neuroleptikum med viss risk för utveckling av tardiva dyskinesier vid långtidsbehandling.
T. hydroxizin (Atarax, 25-50 mg)
T. prometazin (Lergigan, 25-50 mg)
T. levomepromazin (Nozinan) 25-50 mg är ofta en erforderlig dos åtminstone för något psykiatriskt bevandrade patienter, medan medicinovana och äldre bör ha betydligt lägre doser, ofta ner mot 5 mg, om man överhuvudtaget ska använda detta preparat - det får betraktas som en åtgärd som prövas i en besvärlig situation när annat visat sig otillräckligt. Man får beakta att preparatet är ett neuroleptikum, med risk för tardiva dyskinesier vid långtidsbruk.)



Klart och tydligt att det är vid långtidsbruk som pajar. Man ska inte ens ursätta sig för sån risk.

Om de börjar mad missbruk snack så fråga hur ett missbruk ser ut med 2 tabletter regelbundet och nogrant utdelning. Jag har många fler än 2, jag har haft 2250st. Det är missbruk och fruktansvärd situation.


Jag hoppas verkligen att jag inte blir avstängd här. Jag vill att vi ska ha hjälp och har svensk lagtext som man måste använda.

Cirkus fortsätter med att avslöja att det går bra att dra i sig 400mg theralen om dagen. Det är mer än en colaburk..

Så om läkaren inte reagerar att man försökt med 20 30 theralen..Så vet man varför.


Ska fixa lite citat och uttag. Undrar hur det är med skärmdumpar.


Jag skickar länken på hur man gör för att få en rätt bedömning och rätt medicin



http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=174#sc92370
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-26 22:18:58

LordNelson skrev:Jag proppar i mig Propavan kontinuerligt, har gjort så ett längre tag och får banner om jag slutar. Har inte hört något om några prover av levern. Tar oftast bara en och verkar på dom som det är en låg dos. Knaprar Olanzapin för välbefinnandet också. Fina grejer..


Så länge som man inte börjar laktera ifrån sina c kupor.
Olacapin har också antihistamin verkan, blir helt sänkt av den.

Fascinerande nog fattar inte specialister inom psykiatri detta.Jag har varit med om detta fler än en gång.
Att de ska uppvisa något sorts minimalt intresse för vad de arbetar med är tydligen för mycket begärt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav xty3457 » 2017-08-26 23:22:20

Är du propavan knarkare tro? :-)
Skämt åsido har alldrig hört om någon som fått så många propavan utskrivna på en gång.
Aldrig hört talas om leverskador eller viktuppgång av propavan, men däremot
av SSRI, Tricyliska, såväl som typiska och atypiska antipsykotiska.

Skulle säga att det är mer troligt att du gått upp i vikt av
Olanzapin äm propavan .. men jag är ingen såpass expert att jag kan säga att man inte kan
gå upp i vikt av denna kombination mer än på bara Olanzapin att propavan enbart skulle orsaka
viktuppgång har jag inte hört talas om. men kanske kan ävden det hända.

Lider dock med dig ang viktuppgång som värst gick jag upp till 92kg oga deoression,
lite väl mycket mat samt SSRI preparatet cipralex,
Förra och förhoppningsvis sista gången på cipralex vägde ca 86kg med normalt nätingsintag.
Sen att jag lätt går upp i vikt det är en annan sak.

Postivt med min ADHD diagnos var dock att jag gick ner i vikt av adhd meedicnen.
En sommar åt jag faktiskt bara medicinen för att hålla vikten.. men denna sommaren valde jag
att hålla upp pga att jag mår bättre utan den, använder den nu bara ibland.

Hur som helst om du kan få ADHD medicin utskriven så kan den dämpa aptititen och kanske därigenom
motverka vikt uppgången av de andra medicinerna. Sen år ju rätt kost och motion också två viktiga
faktorer för att inte gå upp i vikt. Kan även rekommendera kontakt med dietist.

Propavan har jag använt några gånger och inte känt några biverkningar förutom dåsighet.
Använder regelbundet insomningstabletter med melatonin dock pga mina dygnsrytmssvårigheter

Hur som helst hoppas du hittar väg ur missbruk och viktuppgång samt hittar en bra vårdmottagningn som kan hjälpa dig på rätt sätt.
/Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-27 3:02:48

SSRI var något som jag inte visste. Men jag har haft cipralex sen millenniumskiftet. Och jag hade cimramil 94 tror jag. Jag måste lära mig varför jag har de.

Kan du inte prova 20år och se om du får någon biverkningar. Du behöver inte använda mitt postorderföretag. Utan gör som alla andra, jag gjorde så i 19år. Sen la jag in spurten 2250...

Nu är jag i mål och jag kommer inte vilja ha några sånna släkt piller heller.

Jag fick en chock att sånna piller som är till psykos och en massa ges till oss för att de piller har så fruktansvärt många bieffekter och en utav de är att man blir slö och trött, slöfock.

Jag blev tokig några år sedan när jag fick olanzapin och jag gick nästa upp 10kg, på 2mån.
jag tyckte att det var väldigt obehagligt att inte läkaren sa att de var psykos piller.

Jag håller på med att läsa igenom vad jag har för några saker.

Jag använde propavan för jag gick upp och pissa så ofta. Blev nästan av med jobbet. Jag hade då någon period utan de.

Men jag har sätt att det är många som har något som är melatonin. Jag trodde det var något amerikanska namn på våran zolpidem som jag redan har. Den har jag ochså haft snart i 20 år.
Men deras biverkningar och följdsjukdomar är bara att man kan utveckla ett beronde.
Så jag är trygg där ...


Idag när jag har varit här och skrivit har jag märkt vilka svåra beteende jag har som AS.
Reglerna var så tydliga att de måste ha varit endast för mig. Det är riktigt bra att få anpassa sig här...

Och jag hoppas att det inte smyger någon doktor här, jag vet inte om min story är slut.
Min rehabilitering på aspbergers har lyssnat på mig och jag ska bara säga till när jag vill ha deras hjälp. Dom har lovat att jag inte behöver ha amfetamin och benzo och sånt som kroppen förvandlar till opium. Sen får jag koll på blodtryck och kolesterol så jag hinner förändra livsstilen innan jag får den värsta propp man kan få...

Jag behöver ha focus på mitt liv... Nu ska jag läsa på om resten av piller listan. Hoppas inte jag får panik för att jag kanske har sjukdomar som jag inte fanns..

Vill någon skriva något om melatonin... Jag vet inte vad det är. Såg något om att det är någon typ av klocka som man får. Det är ju bra om man sover när andra sover...
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav LordNelson » 2017-08-27 11:36:27

Pinghis Khan skrev:
LordNelson skrev:Jag proppar i mig Propavan kontinuerligt, har gjort så ett längre tag och får banner om jag slutar. Har inte hört något om några prover av levern. Tar oftast bara en och verkar på dom som det är en låg dos. Knaprar Olanzapin för välbefinnandet också. Fina grejer..


Så länge som man inte börjar laktera ifrån sina c kupor.
Olacapin har också antihistamin verkan, blir helt sänkt av den.

Fascinerande nog fattar inte specialister inom psykiatri detta.Jag har varit med om detta fler än en gång.
Att de ska uppvisa något sorts minimalt intresse för vad de arbetar med är tydligen för mycket begärt.

Nej, ingen mjölk än så länge. Sen är batteriet i badrumsvågen slut så någon viktuppgång kan inte bekräftas till 100%.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Alien » 2017-08-27 15:43:20

Soluppgång skrev:Vill någon skriva något om melatonin... Jag vet inte vad det är. Såg något om att det är någon typ av klocka som man får. Det är ju bra om man sover när andra sover...


Melatonin är ett kroppseget hormon som produceras av tallskottskörteln. Har man inte tillräckligt eget, kan man tydligen få det som medicin. Här är en tråd om melatonin som medicin: melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2-mg-t6213.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

2250 propavan på 9 mån. Missbruk eller vanvård av vården?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-27 16:10:00

Jag har en levande än så länge. Min faster har ätit en propp per dag sen slutet av 80talet.
Hon skakar över 5 år och de har gjort alla Parkinson tester. Inget utslag...

Men det står ju vad som händer och hon har fått alla sketna bieffekter. Hon blir utbildad på torget och stackars människa utseende..

Jag vet att hon är utexaminerade jurist sen efter någon tidig skilsmässa som ej otrogen kom väl känslor ..

Jag borde hälsa på henne och sätta mig ner och prata..Jag menar spela in..

Kanske kan få nytta av det...


Spännande att ha något att googla på...melatonin..
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in