Att leva som aspergare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva som aspergare

Inläggav opteron » 2017-08-26 21:46:17

Vad är det bästa med er aspergers? För mig är det att man får uppleva världen annorlunda på ett bra sätt, hur är det för er? :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Att leva som aspergare

Inläggav geocache » 2017-08-26 21:58:30

Precis samma! :)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Att leva som aspergare

Inläggav InfiniteDream » 2017-08-27 14:28:32

opteron skrev:Vad är det bästa med er aspergers? För mig är det att man får uppleva världen annorlunda på ett bra sätt, hur är det för er? :-)Happy
geocache skrev:Precis samma! :)


På vilket sätt upplever ni den annorlunda? Förstår inte riktigt hur man kan uppleva världen på ett bra sätt med asperger? lär ju vara bättre utan. Men förklara gärna vad ni menar?
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Att leva som aspergare

Inläggav nallen » 2017-08-27 15:35:18

InfiniteDream skrev:Förstår inte riktigt hur man kan uppleva världen på ett bra sätt med asperger?

Jag förstår inte hur man kan veta att man upplever världen på ett annorlunda sätt. Annorlunda jämfört med vem?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva som aspergare

Inläggav InfiniteDream » 2017-08-27 19:57:39

nallen skrev:
InfiniteDream skrev:Förstår inte riktigt hur man kan uppleva världen på ett bra sätt med asperger?

Jag förstår inte hur man kan veta att man upplever världen på ett annorlunda sätt. Annorlunda jämfört med vem?


hmm, det är sant. Man kan bara gissa på hur andra upplever världen. Jag tror personer utan AS diagnos har mindre ångest generellt och därav upplever världen mycket ljusare än folk med asperger.
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Att leva som aspergare

Inläggav xty3457 » 2017-08-27 20:50:14

Skulle absolut säga att jag upplever världen på ett annorlunda sätt
både pga min adhd och min asperger.

Skulle framförallt säga att jag upplever synintryck relativt normalt,
men att dels delar som innehåller information om hur visuella strukturer ser ut,
är överaktiva min hjärna, vilket kan leda till att till exempel ser ekvationer
och kurvor framför mig när jag ser på världen.

Skulle också säga att min hjärna spontant kan i mitt innre,
omvandla olika former av visuella intryck likt en konstnär.

Som till exempel idag när jag lekte inuti huvudet med hur
man skulle kunna göra konst med fokus på hur olika geometriska former hänger
ihop av molnen ikväll.

Posta gärna mera om det här.

Tycker det är är väldigt intressant.
/Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Att leva som aspergare

Inläggav Dreamtrance » 2017-08-28 3:19:03

Vet inte om det beror på min asperger eller adhd. Men associerar blixtsnabbt mellan olika ämnen. Går i perioder in i ett slags hyperfokus. Kan fokusera all uppmärksamhet på något som intresserar mig. Småpratet och enkla vardagsbestyr är jobbigt. Att däremot i flera timmar diskutera komplexa vetenskapliga teorier med någon, eller själv gå och fundera på sånt tycker jag är lätt. Märker inte när andra inte är intresserade av vad jag pratar om. Har svårt med kroppskontakt med okända människor. Tycker det är obehagligt när någon som pratar med mig kommer för nära. Händer gång på gång att helt okända tjejer sätter sig bredvid mig på alla möjliga platser och söker ögonkontakt med mig och börjar småprata. Och ögonkontakt när jag pratar med någon är jobbigt.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in