TV-serien "Atypical"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV-serien "Atypical"

Inläggav Bali » 2017-08-20 9:52:00

Jag svarade tidigare på ett inlägg i tråden "TV-serier", där Batte undrar vad vi andra har för tankar om Netflix TV-serie Atypical, men jag fick nu för mig att den eventuella diskussionen skulle behöva en alldeles egen tråd.

Jag har väl egentligen själv inte så mycket att säga, mer än att jag inte tyckte om serien alls. Jag orkade faktiskt bara se de två första avsnitten, och det med mycket stor möda. Jag anser nämligen att det i serien bara radas upp en massa stereotypiska beskrivningar om vad autism är och hur autistiska personer fungerar och beter sig. Och för att vara en komedi är den i mitt tycke inte heller mycket att hänga i julgranen precis. Tvärtom.

Men vi är ju alla olika och det finns säkert de som har helt andra åsikter, så om ni känner för det kan ni alltså diskutera det i denna tråd.

På Youtube finns en, i mitt tycke, väldigt bra intervju med kanadensiska Patricia George-Zwicker, och även om ni inte alls är intresserade av serien är denna intervju väl värd att lyssna på. Patricia har mycket klokt att säga.

I'm Patricia George-Zwicker, an Autistic Canadian disability rights advocate.

On August 11th, Netflix premiered a Series called, Atypical.

It's centered around an 18 year old Autistic character Sam, who has decided it's time to get a girlfriend.

Given that more and more productions and networks seem interested in stories surrounding Autism and Autistic people, I was very interested in where Netflix would take this story.


Interview for CBC Information Morning about Netflix Series, Atypical
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

TV-serien "Atypical"

Inläggav johan88 » 2017-08-20 19:47:44

Jag har nu sett hela första säsongen, antar att de tänkt det är komiskt när huvudkaraktären inte beter sig "normalt"...
Och som vanligt visas enbart en stereotypisk bild av ASD och de kallar honom högfungerande, antar att jag då inte är på spektrumet alls då jag är mer högfungerande än honom...
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

TV-serien "Atypical"

Inläggav Bali » 2017-08-20 21:14:38

johan88 skrev:Och som vanligt visas enbart en stereotypisk bild av ASD och de kallar honom högfungerande, antar att jag då inte är på spektrumet alls då jag är mer högfungerande än honom...

Ja, det var väl ungefär så jag kände också, och jag är ju dessutom kvinna så jag räknas väl inte alls. :wink:

Eloge till dig för att du ändå orkade se hela serien, så uthållig var som sagt inte jag.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

TV-serien "Atypical"

Inläggav antonius » 2017-08-20 21:16:07

Antar att det ser lite gulligt och trevligt ut, med den lätt förvirrade Sam som de stoppat in så många standard AS egenheter som det går och samtidigt fått in modern i det skrået med. Man vill så klart dra paralleller till Big Bang Theory, men det här är ju bara en serie sedd som underhållning, inte som instruktion för autistiska tonåringar och visst fnissar man till ibland om känner igen sig vid något tillfälle. Men som sagt bara komedi i allmänhet... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

TV-serien "Atypical"

Inläggav Batte » 2017-08-20 21:49:30

Jeg har sett hele serien. Jeg ler vanligvis ikke av komedier, men denne lo jeg faktisk av flere ganger. Nei, jeg ler ikke av mennesker med autisme. Derimot synes jeg det var morsomt med et skråblikk på misforståelser og situasjoner som kan oppstå.

Jo, det er absolutt en stereotyp fremstilling. En overdrevet sådan, vil jeg si. Men er det kanskje også derfor, det er lov og le av de ofte overdrevne situasjonene man på sett og vis forstår bakgrunnen for?

Jeg ville ikke referere til Atypical for å gi inntrykk av hvordan en voksen med høytfungerende autisme eller AS vanligvis oppfattes eller handler i praksis. Dersom NT-seere tror alle med autisme er som dette er det ikke bra. Den tanken slo meg ikke først, siden det er komedie. :-)063

Derimot ville jeg kanskje anbefale Atypical for å gi noen inntrykk av på hvordan man tenker men ikke hvordan man handler. Det måtte i så fall være til noen som allerede har en riktig forståelse av at hvem som helst kan ha autisme uten at omverdenen noen gang skulle kunne oppdage dette.

Det er en sak som er pussig med hovedkarakteren. Han ser ut til å ville lære om sosiale normer og tar i bruk regler han plukker opp relativt raskt. Likevel har han tilsynelatende ikke plukket opp spesielt mange regler i oppveksten. I virkeligheten lærer vi noe hele tiden.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

TV-serien "Atypical"

Inläggav johan88 » 2017-08-21 19:13:55

Bali skrev:Eloge till dig för att du ändå orkade se hela serien, så uthållig var som sagt inte jag.

Det är inte så långa avsnitt så det tog bara ca 4 timmar :D
Men jag är van vid att hela tiden behöva försvara varför jag har diagnosen trots att jag inte är som i serier och filmer, så jag var så illa tvungen att se hela för att veta vad jag pratar om :?
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

TV-serien "Atypical"

Inläggav Bali » 2017-08-22 6:54:25

johan88 skrev:Men jag är van vid att hela tiden behöva försvara varför jag har diagnosen trots att jag inte är som i serier och filmer, så jag var så illa tvungen att se hela för att veta vad jag pratar om

Jo, det är väl precis så man bör göra, samla på sig så mycket information som möjligt innan man öppnar munnen. Klokt av dig! :-)Happy

Men själv orkade jag bara inte, serien var ju (i mitt tycke) så dålig. Kanske orkar jag göra ett nytt försök framöver, vi får se.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

TV-serien "Atypical"

Inläggav vofff » 2018-03-05 23:52:46

Jag fattar inte hur ni kunde ha tålamod att kolla igenom hela serien.

Själv gav jag så mycket tålamod jag kunde att jag bara slutade titta på näst sista episod. Man blir så rasande när man försöker ignorera alla dessa okunskap och dåliga skämt.

Det var en från personalen som rekommenderade mig se den. Vilket jag inte visste vad det var för nåt förrän jag hamnade i fällan lätt!

En riktig skit serie som bara vill visa världen det är så AS fungerar!
Allt var bara barnsligt torrt och patetisk.

Jag önskar att det inte ens filmades, men NT människor får göra vad de vill.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

TV-serien "Atypical"

Inläggav Eucalyptus » 2018-03-06 5:09:44

Har sett typ 5 minuter so far. Detta känns som en serie som kommer bli mjölkad på all antydan till autistiska spektrum, på ett sätt som påverkar karaktärens viktiga val och sätt att passa in här i livet och som gör det roligt att följa för "normala" tittare då aspergers är kända clowner i vardagen. Och att filmatisera detta som någon slags komediserie kan ju bara resultera i katastrof = success.

Samtidigt som det alltid blir så med de flesta omtalade "rollerna" i samhället. Knarkare, homosexuella, emos, nazister, kriminella, ja alla viks ut på ett extremt sätt som endast är till för att vinna popularitet bland tittarna.

Detta är ingen fair tolkning av autism utan endast en form av underhållning. Vilket jag antar var planen från första början. Så good work på den biten åtminstone.
Eucalyptus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2018-01-16

TV-serien "Atypical"

Inläggav DIProgan » 2018-03-06 7:36:48

Minns inte mycket om serien, minns mest att jag tyckte om den.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Atypical"

Inläggav rapchic » 2018-03-06 9:00:17

Jag tyckte att serien var okej, lite överdriven visst, som all teater/spelande men inte jättemycket. Jag känner en med AS som är relativt lik men lite mindre högfungerande. Han, liksom killen i atypical är ett offer för, i brist på bättre ord överbeskyddande mamma.
Så med tanke på att serien är amerikansk och med tanke på lite deras syn på AS så tycker jag inte den är så överdriven som andra tycker.

Visst, jag är inte alls som han i atypical men alla med AS är ju olika så att jag som kvinna, som bor i ett helt annat land och som fick diagnos sent skulle vara lik tycker jag inte skulle vara troligt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

TV-serien "Atypical"

Inläggav Lyktgubben » 2018-09-28 14:13:17

Jag gillar serien och känner igen mig ganska mycket. Tycker manuset är bra skrivet. Andra säsongen ligger ute på Netflix nu.
Lyktgubben
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2018-01-11

TV-serien "Atypical"

Inläggav DIProgan » 2018-09-28 16:42:28

Sett bägge sässonger och är väl en Kul serie men mer stereotyper än verklighet.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in