Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Mortalis » 2013-05-27 21:37:57

Scalp-massage Roleplay:

Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Mortalis » 2013-05-27 22:06:02

Gripandekylig skrev:Angående alla de youtubeklipp som finns i tråden:
Det räcker nu; vi har förstått konceptet och vi kan leta reda på dem själva. I vart fall för min egen webbläsare så blir alla dessa flashembeddningar för mycket och sidan tar för lång tid att ladda.


Kul att Du hittade några saker som fick Dig att söka vidare. Det tillkommer nya medlemmar hela tiden så jag väljer att lyfta fram tråden vid tillfälle. Jag tycker det verkar logiskt att de som känner att det räcker, eller upplever att de saknar intresse av företeelsen, väljer att inte klicka på tråden fler gånger.

:-)Happy
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav manne » 2013-05-27 22:32:17

Mortalis skrev:Från http://www.powersharing.com/whisper-reading-asmr/:

Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR) is a term used to describe a sensory experience characterized by a tingling sensation in the head and scalp, which can be triggered by sounds like whispering or brushing, and visual stimulus like painting or drawing. On YouTube, the phenomenon inspired the creation of “whisperer” videos, in which people attempt to trigger the viewer’s ASMR by speaking in a soft voice and making various sounds with inanimate objects.


Det håller tydligen på att växa fram ett community som fokuserar på ASMR. En sökning på youtube ger ca. 18000 träffar.

Exempel på videos som kan trigga ASMR:







Vad som kan framkalla ASMR varierar från individ till individ. Alla verkar ha sin egen 'cup of tea'.


JAg känner mig bedölvad i skallen och gissar på att jag har hjärskador och en bit av hjärnan saknas där av så vill jag ha en brain scan om jag får det.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav rdos » 2014-03-15 17:49:32

Den här fungerade iaf för mig (använde enbart ljud, ej videon)


Känslan liknar den jag ibland får av musik (speciellt fiolmusik).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Batte » 2017-08-19 17:19:08

*Bump*

Gammel tråd, men den er jo generell.

Prøver å finne en ASMR-video av en viss type, men jeg finner ikke nøyaktig det jeg vil finne. Typ at noen snakker engasjert, inngående og forklarende (men ikke masete) om et tema eller en interesse. :lol:

Noen som har tips?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav geocache » 2017-08-19 17:25:32

Jag får alltid en sådan där "lätt euforisk" kännsla när jag hör stillsam kyrkorgelmusik. Och när jag känner doften av dieselolja(!) och doften av varm smörjolja/smörjfett :-)173.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Alien » 2020-04-07 23:10:05

Bump!

Blir ni avslappnade, euforiska el irriterade av ASMR-videor?

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Fabela » 2020-04-07 23:34:10

Irriterad. Åtminstone av alla dem som postats på den här sidan.
Tycker att de låter tillgjorda.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Zia1985 » 2020-04-07 23:43:17

Irriterande, så in i helvete.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Alien » 2020-04-07 23:51:04

En virtuell utställning på ArkDes (Arkitektur- och Designcentrum "Konstig känsla känns bra":

ASMR är en term som beskriver en fysisk känsla: eufori eller djupt lugn, ibland ett pirrande i kroppen. Under de senaste åren har en onlinepublik som ägnar sig åt att titta på verk av designer och kreatörer som försöker trigga känslan, vuxit till miljoner. De gör det genom att viska eller äta, röra eller knacka, och mer därtill. Utställningen är den första i sitt slag som lyfter fram denna känsla och det nya kreativa fält som har vuxit upp kring den.

För bara ett decennium sedan avfärdades ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) i stort sett som ett fantasifoster. I dag representerar termen en av de största rörelserna på internet och den har blivit omöjlig att ignorera. Medan akademiska institutioner runt om i världen försöker få grepp om fenomenet skapar kreatörer – kända som ”ASMRtister” – en kulturell rörelse som överskrider språk och kultur till förmån för kroppsliga ”känningar”.
https://pressrum.arkdes.se/posts/pressr ... ed-virtu-1

Skulle iofs vara intressant att se (uppleva?) denna utställning men just nu går det inte.

https://arkdes.se/en/utstallning/asmr-w ... eels-good/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Fabela » 2020-04-08 1:12:27

Utställningen hade jag kunnat tänka mig däremot. Det är en helt annan grej, än att bara lyssna på sånt där.
Om jag bara lyssnar tar det inte länge innan det kryper i hela kroppen på mig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav geocache » 2020-04-08 2:55:37

Trevligt att hitta en tråd om ASMR!

Jag har använt mig av ASMR sedan flera år utan att veta om det. Det började med att jag någonstans läste att huvudmassage ger klara tankar. Det har inte alltid fungerat men jag upplever alltid ljudet och känslan som blir när jag masserar huvudet med fingertopparna som väldigt avslappnande. Musik spelad på kyrkorgel, kantelemusik, och solon spelade på akustiska trummor har samma effekt på mig. Jag är dessutom en väldigt "taktil" person, och jag sitta långa stunder och "rotera" en naturligt vattenslipad sten eller ett litet vattenslipat trästycke mellan mina fingrar.

Några exempel på musik som har väldigt stark "ASMR"-effekt på mig:









Och ytterst få företeelser har en mer lugnande inverkan på min själ än ljudet av en storloms ödsliga rop från en fjälltjärn en stilla kväll...

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Behaglig/underlig känsla i huvudet (ASMR)

Inläggav Alien » 2020-04-08 14:40:07

Jag har försökt googla efter utomstående information om ASMR men bara hittat detta:

SvD skrev:Sedan ljudkänsliga personer över hela världen börjat prata om termen Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR) har fenomenet exploderat. Beteckningen beskriver en speciell känsla som vissa – men inte alla – upplever när de lyssnar på vissa typer av ljud. Det kan vara allt från prassel med en plastpåse till tuggandet av saltgurka eller kanske det mest vanliga: någon som viskar positiva affirmationer om hur fantastisk du är.

Härligt, lugnande och ångestdämpande för vissa. Oerhört provocerande, tycker andra.
https://www.svd.se/asmr--euforiska-rysn ... ar-uppleva

Men detta var bara inledningen till artikeln. Resten ligger bakom en betalvägg. Skulle varit intressant att få läsa om vilka som kan uppleva ASMR och vilka inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in