För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav Alien » 2017-07-24 12:54:24

Ja, jag vet att det är billigare med ip-telefoni. Men hur är det med säkerheten? Trygghetslarm?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav kullan » 2017-07-24 14:25:01

Jag vet bara hur det står om Skype - en variant av IP - telefon. Det går inte att ringa larmsamtal. Så 112 fungerar inte. Tror inte trygghetslarm fungerar heller. Du kan endast ringa till den som har användarkonto på Skype. Sos är inte kopplat dit. Och kommunens trygghetslarm brukar gå via väggfast trlefoni eller att man kopplar sin mobil till det. Du måste ha ett trlefonnr och det får man inte via IP - telefoni.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav ankhh » 2017-07-24 15:01:23

Trygghetslarm kan fungera med IP-telefoni, men säkert är det inte - än. Se t.ex. http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fa ... ghetslarm/

Där nämner de också en viktig skillnad mellan "trådad" fast telefon och IP-telefon: för det mesta fungerar det gamla telefonnätet även vid strömavbrott. Det gör inte IP-telefoni (om det inte finns batteribackup/generator, etc).

För övrigt är terminologin lite knepig. Jag funderade på samma fråga för ett tag sedan, och upptäckte att många företag kallar det för "fast telefoni" när man kopplar en telefon till bredbandet (dvs IP-telefoni), alltså som en motsats till mobiltelefoni. Så nätsöker man betyder alltså inte "fast telefoni" nödvändigtvis "ansluten direkt till ordinärt telefonjack/koppartråd".

---
P.S. Man har telefonnumer med "fast" IP-telefon - den funkar i stort som en vanlig gammal telefon. Skype är aningen annorlunda: det stämmer att man där har ett användarkonto istället, och jag tror inte heller att det fungerar med trygghetslarm. Fast visst går det att ringa till vanliga telefoner med Skype, men det kostar pengar, till skillnad från rena Skype-till-Skype-samtal som väl än så länge är gratis.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav Flia » 2017-07-24 16:22:45

Trygghetslarm är, i de flesta fall, kopplat till det gamla telefonnätet.

När du ringer 112 kan de inte automatiskt se din adress.

Vid strömavbrott, eller fiberavbrott, funkar det inte.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav johan88 » 2017-07-24 17:29:36

Trygghetslarm går mer och mer över mobilnätet, min mormor har till exempel fått ett sådant nu.

112 kan se vilken adress abonnemanget är registrerad på, så länge man inte flyttar runt allt för ofta är det inga problem.

Vid strömavbrott är det dock kört utan en UPS, fiberavbrott kan dock liknas vid kapad telefonkabel vilket ändå skulle ge samma resultat.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav Alien » 2017-07-31 14:16:50

Men är det så att Telia lägger ned det gamla nätet så att man i framtiden inte kommer ha något val?

Telia satsar därför stort på att bygga ut fiber- och mobilnätet, medan de delar av det gamla kopparnätet som inte lever upp till dagens kapacitetsbehov stängs ner.

Kunder anslutna till dessa gamla delar av kopparnätet behöver därför beställa nya, moderna och framtidssäkra lösningar via Telia eller annan operatör.
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav johan88 » 2017-07-31 15:45:23

Ja, den sidan var ju väldigt tydlig.
Telia är ett privat företag med vinstintresse, så gamla dyra teknologier byts ut mot nya och billigare.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav ankhh » 2017-07-31 19:24:05

Alien skrev:Men är det så att Telia lägger ned det gamla nätet så att man i framtiden inte kommer ha något val?

Jag funderade också på det, då för ett tag sedan när jag funderade på att dumpa kostnaden för anslutning via kopparnät. Jag fick intrycket att det än så länge "bara" gäller mindre orter och glesbygd, förmodligen för att det är dyrt att underhålla koppartråd där.

Men det känns ju inte otänkbart att det till sist kommer att bli så överallt. Personligen tycker jag att det känns osäkert, framför allt vad gäller känslighet för sabotage och katastrofer. Undrar hur lång tid det tar att hacka mobilnät och fiberanslutningar (jämfört med att riva telefonstolpar och förstöra telefonstationer)? :-)063
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav Alien » 2017-08-02 0:57:38

Jag försökte få svar från Telia om detta. Men alla telefonnummer handlade bara om abonnemang el support. Ringde 90200 till slut - och hamnade på supporten. Det enda hon kunde säga var att man skulle få skriftligt besked ett halvår innan. Men inget om vad det fanns för planer. Det var inte ens Telia som ägde kopparkablarna utan Skanova.

Hon bekräftade iofs att internettelefoni innebär att man inte har någon telefon vid strömavbrott. Händer det så kan man alltså inte få någon information varken via TV, datorn el telefonen.

Hösten 2018 kommer en del småorter runt Uppsala att förlora kopparnätet, Bladåker - Österbygge. Det är det enda jag hittar på Telias hemsida.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav ankhh » 2017-08-17 19:48:21

Jahapp. Det går snabbare än jag trodde. Nu höjer Telia priset för "Teila Bas" (dvs riktig fast telefoni) och sänker det för "Telia Maximal" (IP-telefoni). Tror jag. Det är inte lätt att utläsa vad de numera menar med "fast telefoni"...

Info från https://telia.se/nyttbas
Vi har allt färre kunder på hemtelefoni via kopparnätet, även kallat Telia Bas. Detta då allt fler väljer att helt gå över till moderna tjänster som bredbandstelefoni eller mobila lösningar.

Kopparnätet är en gammal teknik där behovet av både underhåll och drift blir allt mer kostsam då den är känslig för bland annat väder, åska och annat som kan slå ut dess funktionalitet. Det är också orsaken till att vi aktivt jobbar med att flytta över kunder från de allra äldsta delarna av kopparnätet till modernare teknik - främst via mobilt och fiber.

Naturligtvis inte ord om det där med att fast telefoni över koppartråd oftast fungerar även vid strömavbrott. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav slackern » 2017-08-17 20:19:03

ankhat skrev:Naturligtvis inte ord om det där med att fast telefoni över koppartråd oftast fungerar även vid strömavbrott. :wink:


En fråga, om du har UPS hemma som kan driva IP-telefonin fungerar bredbandet vid strömavbrott? För stadsnätet måste väl ha någon form utav nöddrift?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav ankhh » 2017-08-17 20:36:23

slackern skrev:
ankhat skrev:Naturligtvis inte ord om det där med att fast telefoni över koppartråd oftast fungerar även vid strömavbrott. :wink:


En fråga, om du har UPS hemma som kan driva IP-telefonin fungerar bredbandet vid strömavbrott? För stadsnätet måste väl ha någon form utav nöddrift?

Hmmjaaa... ärligt talat vet jag inte riktigt, det beror nog på vad det finns för strömberoende komponenter i telefonerandet. Går det att koppla in modem/motsvarande till en UPS borde det ju klara sig - som sagt givet att leverantören har nöddrift.

Själv har jag "bara" använt UPS för datorer (servrar) för att klara av korta strömavbrott, och för att kunna avsluta i god ordning vid mindre korta avbrott.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav matgar » 2017-08-18 7:32:02

slackern skrev:En fråga, om du har UPS hemma som kan driva IP-telefonin fungerar bredbandet vid strömavbrott? För stadsnätet måste väl ha någon form utav nöddrift?

Det är ytterst osannolikt att din ISP har UPS i alla kunders fastigheter.
Troligen har dom batteri för korta perioder i sina knutpunkter.

Sen kan det vara skillnad på om man har fiber hela vägen in till lägenheten eller om du har koppar i väggen.
En fiber kan teoretiskt gå direkt till operatörens knutpunkt utan aktiv utrustning på vägen, och i så fall om du har en UPS hemma som håller liv i routern så kan IP telefonin funka även vid strömavbrott.

En sak att nämna kan ju vara att det kan vara värt en mindre UPS för telefonin/internet om proppen skulle gå hemma. Tex om man har nån medicinsk utrustning som kopplar upp sig mot nått sjukhus.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav nallen » 2017-08-18 16:23:24

matgar skrev:Det är ytterst osannolikt att din ISP har UPS i alla kunders fastigheter.

Jag har för mig att PTS tittade på att ställa samma krav på ISP:erna som teleoperatörerna. Jag är inte säker på att det var i det sammanhanget det pratades om minst 36 timmars drift utan matning från elnätet. Hur som helst är det några år sen jag läste nåt om det senast, så jag antar att det också har runnit ut i sanden. Man kan ju hoppas på att MSB får tummen ur och börjar ställa krav.

Flera av de CPE:er jag varit i närheten av som har inbyggd ATA (IP-telefoni adapter för POTS utrustning) har haft batteribackup som option, men jag har hittills aldrig sett någon som haft detta installerat.

Vår beredskap är usel.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav tahlia » 2017-08-18 20:16:53

Lite lustigt blir det hela när man har iptelefoni via ADSL. ;D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav slackern » 2017-08-18 20:18:25

tahlia skrev:Lite lustigt blir det hela när man har iptelefoni via ADSL. ;D


Det går väl inte ens att få ADSL utan fast uppkoppling?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav matgar » 2017-08-18 20:36:54

slackern skrev:
tahlia skrev:Lite lustigt blir det hela när man har iptelefoni via ADSL. ;D


Det går väl inte ens att få ADSL utan fast uppkoppling?

Det är rent tekniskt möjligt.
Troligen så kan du inte beställa ADSL utan att du har ett abonnemang för fast telefoni.
Men det är helt separata tjänster. Så när ADSL utrustningen väl är på plats så finns det inget tekniskt som hindrar en från att säga upp sitt telefon abonnemang.

Jag har vart med om att folk som bott i lägenheter har flyttat (och tagit med sig sitt nummer) men så har dom glömt att avbeställa sitt internet som har legat kvar fungerande för dom nyinflyttade (som inte haft nått fast telefoni abonnemang).
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav ankhh » 2017-08-18 21:28:14

matgar skrev:Det är rent tekniskt möjligt.
Troligen så kan du inte beställa ADSL utan att du har ett abonnemang för fast telefoni.
(...)

Jodå, det går, hos Bahnhof i alla fall, se https://www.bahnhof.se/ovriga-orter-ads ... d#orderNow

Det blir sådär 100 kr dyrare per månad jämfört med om man också har fast telefon. Oklart varför, något med fix i telefonstationen? Fast i så fall borde det väl räcka med en engångsavgift, tycker jag.
https://www.bahnhof.se/ovriga-orter-ads ... r#orderNow
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav kiddie » 2017-08-19 1:00:48

Den jag känner som har larm behöver inte ens telefon. Det går via mobilnätet. En fördel med vanlig telefon som jag kan uppleva är bättre ljudkvalitet. Sedan så är det väl trevligt om strömmen går men här händer det aldrig och oftast har man mobilen laddad ändå. Har IP-telefon och det duger för mig. Ringer nästan aldrig numera. Beror nog på att jag SMSar och mejlar mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav tahlia » 2017-08-19 9:06:19

slackern skrev:
tahlia skrev:Lite lustigt blir det hela när man har iptelefoni via ADSL. ;D


Det går väl inte ens att få ADSL utan fast uppkoppling?
Precis som matgar säger var jag tvungen att ha fast telefon för att få ADSL när det först kopplades in. Idag går det utmärkt att ha ADSL utan att jag har det fasta abonnemanget så jag gick över från bas till IPtelefon och sparade in massa pengar på köpet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav slackern » 2017-08-19 11:22:45

tahlia skrev:
slackern skrev:
tahlia skrev:Lite lustigt blir det hela när man har iptelefoni via ADSL. ;D


Det går väl inte ens att få ADSL utan fast uppkoppling?
Precis som matgar säger var jag tvungen att ha fast telefon för att få ADSL när det först kopplades in. Idag går det utmärkt att ha ADSL utan att jag har det fasta abonnemanget så jag gick över från bas till IPtelefon och sparade in massa pengar på köpet.


Det låter ju som värsta bra affären ju
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav matgar » 2017-08-19 13:38:59

Själv har jag ingen fast telefoni.
Har min mobil och det räcker bra.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav kiddie » 2017-08-19 14:09:21

Beror en del på hur man använder sin mobil. Många har ingen fast telefon alls numera ju. Nästan ingen av mina vänner har det. Själv har jag inget abonnemang så har inte ofta pengar på mobilen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

För- o nackdelar med IP-telefon - fast telefon

Inläggav ankhh » 2017-08-19 18:46:54

Jag blev nyfiken nog att kolla upp det här med strömavbrott enligt regelverket. Enligt Post- och Telestyrelsens föreskrifter om krav på driftssäkerhet gäller det här:

21 §
Tillhandahållaren ska med reservkraftssystem säkerställa att fel i extern elförsörjning inte orsakar störning eller avbrott i de kommunikationsnät och kommunikationstjänster som denne tillhandahåller, under åtminstone
1. 24 timmar för tillgångar i klasserna A och B,
2. 8 timmar för tillgångar i klass C i tätort med fler än 8000 invånare,
3. 12 timmar för tillgångar i klass C på övriga platser,
4. 2 timmar för tillgångar i klass D i tätort med fler än 8000 invånare,
samt
5. 4 timmar för tillgångar i klass D på övriga platser, från det att
felet i den externa elförsörjningen inträffade.
(...)

Klasserna förklaras i 15 § (klass A är över 200 000 aktiva anslutningar, klass E färre än 2000 men fler än 0).

Tilläggskrav på driftssäkerhet för mobilnät finns i nästa paragraf:

22 §
Tillhandahållare av mobila kommunikationsnät och mobila kommunikationstjänster ska med reservkraftssystem, utöver vad som följer av 21 §, säkerställa att fel i extern elförsörjning inte orsakar störning eller avbrott i kommunikationsnät och kommunikationstjänster som denne tillhandahåller eller minskar kommunikationstjänsters täckningsområde, under åtminstone 1 timme i tätort med fler än 8 000 invånare och 4 timmar på övriga platser, från det att felet i extern elförsörjning inträffade.
(...)

Och så finns 23 §, där det stadgas att leverantörer kan ansöka om undantag från kraven...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till IT-forum



Logga in