"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav alpacka » 2017-08-15 16:33:54

Ärligt talat, hur allvarligt ska man ta dessa jobbannonsers krav på sökande?

Är riktigt irriterad över att det alltid krävs hög flexibilitet i varenda j*a annons, man ska älska högt tempo, vara så förbaskat samarbetsvillig med allt och alla, vara den berömda spindeln i nätet lagom till man bränner ut sig fullständigt till att nästa offer kan ta över rollen.

I risk att misslyckas totalt vågar jag inte söka såna jobb även om jag ofta är överkvalificerad på andra plan och tycker många verkar roliga.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav Appollo30 » 2017-08-16 19:33:41

Om överkvalifikationer:
Det kan vara problematiskt att söka tjänster som man är överkvalificerad för, då många arbetsgivare inte är intresserade av att anställa personer som har större kvalifikationer än de efterfrågar. Den vanligaste orsaken till det är att de tror att en överkvalificerad person inte kommer att stanna länge på stället. Ditt CV är det som avgör ifall arbetsgivaren anser att du är för överkvalificerad eller inte och avgör därmed dina chanser att komma på intervju.

Att läsa en annons och reda upp din situation:
En annons är främst en önskelista från arbetsgivare. De vet att de inte kommer hitta en person som uppfyller alla dessa önskemål. Basalt är dock att se till att man uppfyller "skall-kraven". Utifrån det du har skrivit så verkar du ha hamnat i en situation som till ytan är svårhanterbar. Mitt tips för att reda upp situationen är att söka information. Ett sätt kan vara att kontakta medarbetare på X företag eller liknande företag och fråga lite om vad som krävs för att arbeta på X arbetsplats och hur det är att arbeta där. Du kan också ta kontakt med branschorganisationer och fackförbund för att skaffa dig ytterligare info om krav som ställs på X-typ av tjänster. Att ringa arbetsgivaren direkt och fråga mer om tjänsten kan man också göra, men det finns risker med det och det ska du vara försiktig med att göra. Risken är att arbetsgivaren kan tro att du är inkompetent som inte fattat annonsen ordentligt. Du kan i alla fall testa göra det som jag föreslagit först.

Hoppas att mina råd kan vara till någon nytta. Tycker att det är tillräckligt med att jag har bränt ut mig så jag är villig att försöka ge stöd till andra aspergare så att de inte bränner ut sig eller kraschar.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav Huggorm » 2017-08-16 23:01:31

Mycket svammel i denna tråd men om vi skall fokusera på vad trådskaparen frågar så är nog svaret att det varierar mellan olika arbetsplatser. På vissa ställen räcker det att nå över en miniminivå medan andra ställen verkligen kräver att man är riktigt flexibel och social. Man kan behöva prova ett flertal arbetsplatser innan man hittar en man trivs på.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav Dagobert » 2017-08-17 12:34:07

Huggorm skrev:Mycket svammel i denna tråd

Inte nu längre.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav Batte » 2017-08-17 13:54:21

Det Appollo skriver er veldig fornuftig og gode råd!

Dette handler også om hvordan du fremmer dine egenskaper dersom du faktisk er en aktuell kandidat. Altså uavhengig av om du vil ha jobben. Det er ikke din (TS) jobb å avfeie deg selv som kandidat.

Når sant skal sies er en CV intet mindre enn din markedsføring for deg. Det samme gjelder søknaden. Derfor bør du ikke være redd for å definere begrep slik at det gagner deg, såfremt du kan forklare hva du har lagt i begrepene. Dersom du har lav selvtillit eller er ukomfortabel med å fremme deg selv kan du ha eksempler klare for å forklare hva du legger i de ulike egenskapene. Det bør man vel strengt tatt ha uansett.

Konkrete eksempler på aktiviteter eller resultater er også flott å ha i CV. Definisjonene kan man alltids gjøre forskjellig, men om man er konkret og tydelig objektiv føles det ofte tryggere. Det er i alle fall min opplevelse. En generell CV tilpasses dessuten for hver enkelt stilling. Hvis du er usikker kan du unnlate å besvare disse to punktene, men det er bra om man forsøker å vise til noe relevant.

Ønskene/kravene kan bety forskjellige ting for ulike arbeidsgivere og ofte har de nok et helt konkret ønske i tankene. Det to punktene til sammen kan f.eks bety at de ønsker en person som "leverer til fristen". Dermed kan du, om du er usikker på hva det betyr, bryte det ned og besvare det med fakta eller detaljer som er eller kan være relevant for den konkrete stillingen.

F.eks:
-Leverer alltid til fristen
-Arbeider målbevisst
-Kan vise til *** resultat
-Stiller opp når det gjelder
-Lærer raskt
-Tar ansvar når jeg ser noe må gjøres
-Kan gjerne jobbe til *** tider
-Liker å sette meg inn i nye temaer
-Prioriterer strukturert


Dagobert skrev:
Huggorm skrev:Mycket svammel i denna tråd

Inte nu längre.
Det ble sikkert rensket opp litt.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-06 9:47:28

Batte har mycket vettigt att säga.
Gäller att marknadsföra sina starka sidor.
Problemet är att på många arbetsplatser är det viktigare att vara "en i gänget", socialt korrekt och allmän spelevink än att faktiskt göra ett bra jobb.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

"Vi söker någon som är flexibel och gillar högt tempo"

Inläggav Liljan » 2017-09-06 10:19:57

Det är svårt att svara utan att veta vilket jobb du söker, är det som städare eller advokat? Svaren skiljer sig en del åt.

Gäller det okvalificerade jobb (som inte kräver någon utbildning alls) är det generellt sätt ett högt tempo och att ta några egna intiativ är i princip förbjudet, man behöver se vad som ska göras men då man har lärt sig jobbet går på autopilot. Undantaget kan vara serveringspersonal etc då det kommer olika mycket kunder vid olika tider och dagar, då ska man kunna ta det utan att bli för stressad, jag fixar inte det.

Kvalificerade jobb som kräver utbildning är det väldigt olika med, det är en större variation på arbeten också.

Man kan skippa många krav på annonser, sedan kan man såklart inte söka en läkartjänst om man inte är utbildad, men personliga egenskaper kan man hoppa, om man helt saknar erfarenhet är det svårt, men man kan sakna viss erfarenhet och körkort kan man också slippa ha på vissa tjänster där det krävs. Man förlorar inget på att söka.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in