Studera på Lernia med aktivitetsersättning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Studera på Lernia med aktivitetsersättning?

Inläggav hanniiih » 2017-08-16 12:47:38

Hej! Jag har en arbetsförmåga på 50%.
Min handläggare tyckte en utbildning på lernia hade varit perfekt för mig! Jag var på studiebesök idag och det verkade verkligen passa mig. Men utbildningen är på heltid.
Och min handläggare föreslog att jag skulle testa för att se om jag klarar av det.
Har ni andra gjort så och vad händer då med aktivitetsersättningen? Försvinner den helt då?
Hur har ni andra gjort? :/
hanniiih
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-10-04

Studera på lernia aktivitetsersättning

Inläggav ankhh » 2017-08-16 16:02:20

Jag har inte aktivitetsersättning, men vet att man kan få prova att studera i 6 månader och behålla ersättningen under den tiden. Det står på https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning
Om du har aktivitetsersättning och vill prova på att studera kan du ansöka om att behålla din aktivitetsersättning under 6 månader. Det kallas för prövotid för studier. Under prövotiden för studier kan du studera i högst sex månader utan att din ersättning minskar. På så sätt får du möjlighet att testa om studier fungerar och slipper samtidigt oroa dig för att ekonomin ska påverkas.

Om du klarar de 6 månaderna och vill studera längre tid är det CSN som gäller. Din aktivitetsersättning kan vara vilande (utan utbetalningar) i ytterligare 18 månader (totalt 2 år, men här räknas prövotiden bort). Det betyder att du inte behöver ansöka på nytt om du avbryter studierna och därför behöver ersättningen igen.

OBS viktigt att du anmäler till Försäkringskassan i förväg om du vill prova att studera!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Studera på lernia aktivitetsersättning

Inläggav hanniiih » 2017-08-16 21:01:48

Ok tack för svar :)
hanniiih
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-10-04

Studera på lernia aktivitetsersättning

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-09 10:08:29

Kör på och lycka till.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in