Vårdguidens info om asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-16 20:30:25

Jag vet inte ifall jag har tolkat dig rätt. Men det här med intressen och aktiviteter har jag svårt att relatera till fullt ut. Dock måste bland annat intressena vara begränsade även enligt DSM-5. Vad de mer exakt menar med detta vore självfallet bra att veta. Litteratur som jag har läst betonar precis som du nämner intensiteten i intressena hos AS-personer som särdrag.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-16 20:50:48

Appollo30 skrev:Jag vet inte ifall jag har tolkat dig rätt. Men det här med intressen och aktiviteter har jag svårt att relatera till fullt ut. Dock måste bland annat intressena vara begränsade även enligt DSM-5. Vad de mer exakt menar med detta vore självfallet bra att veta. Litteratur som jag har läst betonar precis som du nämner intensiteten i intressena hos AS-personer som särdrag.
Jeg mener punkt B i kriteriene ja.

F.eks. eksempel nr. 3: "3. Starkt begränsade, fixerade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering (t ex starkt fäst vid eller upptagen av speciella föremål, överdrivet inskränkta eller ensidiga intressen)."

Dette kan f.eks. hos mange kvinner være helt normale interesser, men med større intensitet. Dermed kan det innfris kun på grunn av intensiteten, slik jeg har forstått det. Dette mener jeg også Attwood har skrevet om, uten at jeg husker nøyaktig hvor.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Aspergare och vården



Logga in