Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Huggorm » 2017-08-13 20:50:32

Bali skrev:
Huggorm skrev:Hade det inte varit bättre att de fått hålla sin demonstration utan uppmärksamhet? Då hade de snart tröttnat. Det är ju uppmärksamheten och motdemonstranternas ilska de lever på.


Men nu var det ju inte precis någon liten fjuttig demonstration det här, utan det var en riktigt stor sammankomst. Och dessa rasister, nazister och klanfolk har dessutom 'härjat" i Charlottesville i flera dagar, så nej, jag tycker verkligen inte det hade varit bättre om de hade fått demonstrera ostört.

Däremot hade det förstås varit önskvärt om polisen hade haft förmågan att hålla isär de olika grupperna bättre, men det var nog lättare sagt än gjort.

Visst ska åsiktsfrihet gälla, men inte så här, inte genom att då tro sig ha rätten att vräka ur sig rasistiska, antisemitiska och allmänt hatiska åsikter, eller anse sig ha ett större värde som människa bara för att man har fötts i ett visst land eller har en viss hudfärg. När sådana åsikter läggs fram anser jag att det är vår förbannade plikt att säga emot.

Och åter igen: en kvinna har här blivit mördad och många andra människor har skadats allvarligt, och det är ta mig fan inte okej någonstans!
Självklart är det inte okej att köra ihjäl folk med flit men det är en händelse som man måste skilja från demonstrationen. Och rätten att demonstrera står väl också i grundlagen här i Sverige, eller minns jag fel? Polisen borde ha förkortat demonstrationen till en eftermiddag eller liknande, men att förbjuda helt blir svårt. För hur skall man avgöra vilka demonstrationer som är okej och vilka som skall förbjudas? Då är man ute på en farlig balansgång.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Kahlokatt » 2017-08-13 20:55:30

Bali skrev:
Huggorm skrev:Hade det inte varit bättre att de fått hålla sin demonstration utan uppmärksamhet? Då hade de snart tröttnat. Det är ju uppmärksamheten och motdemonstranternas ilska de lever på.


Men nu var det ju inte precis någon liten fjuttig demonstration det här, utan det var en riktigt stor sammankomst. Och dessa rasister, nazister och klanfolk har dessutom 'härjat" i Charlottesville i flera dagar, så nej, jag tycker verkligen inte det hade varit bättre om de hade fått demonstrera ostört.

Däremot hade det förstås varit önskvärt om polisen hade haft förmågan att hålla isär de olika grupperna bättre, men det var nog lättare sagt än gjort.

Visst ska åsiktsfrihet gälla, men inte så här, inte genom att då tro sig ha rätten att vräka ur sig rasistiska, antisemitiska och allmänt hatiska åsikter, eller anse sig ha ett större värde som människa bara för att man har fötts i ett visst land eller har en viss hudfärg. När sådana åsikter läggs fram anser jag att det är vår förbannade plikt att säga emot.

Och åter igen: en kvinna har här blivit mördad och många andra människor har skadats allvarligt, och det är ta mig fan inte okej någonstans!


:-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Kahlokatt » 2017-08-13 21:00:34

Skall demokratin gälla även dem som vill avskaffa den? :-)063

Jag säger inte att demonstrationsfriheten skall inskränkas, men samtidigt...det här är människor som anser att ADOLF HITLER var den ultimata ledaren. Det är människor som menar att folkmordet på sex miljoner judar, minst en halv miljon romer och åtskilliga tusen vänstermänniskor, homosexuella, funktionsnedsatta, katoliker, etc., aldrig har ägt rum. Det är människor som hatar judar, muslimer, svarta, latinos, HBTQ-personer, feminister...

Det är människor som inte vill ha demokrati.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Huggorm » 2017-08-13 21:05:42

Låt dom hålla sin demonstration så kan folk stå vid sidan av och skratta åt dom. Eller om vi säger så här då, Trump är president nu, vill vi verkligen att han skall bestämma vilka demonstrationer som skall få hållas? Eller nästa ledare, som kanske blir ännu värre.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Maggi » 2017-08-13 21:30:53

Nångång måste man bestämma sig, vill man ha demonstrationsfrihet eller inte. Många verkar vilja både äta kakan och ha den kvar.
Demokrati är inget perfekt styrelseskick, men det bästa vi känner till.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-14 16:06:23

En tweet i mitt flöde, som jag gillade:
There is a term for people who say "Both sides are bad," when one side is nazis. They are called Nazi sympathizers.

Trump gillas av drägget:

Trump Widely Slammed For Charlottesville Statement But Praised By White Supremacists

Det kan stå sig dyrt att delta i sådana här vidriga sammankomster:

Internet Makes White Supremacists Regret Participating In Charlottesville Violence
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-14 16:22:36

Och en annan liten reflektion:

Vadå, ta tillbaka sitt land, som tydligen är något som både drägget här och Trump återkommer till?

Man lade ju för fan en gång beslag på det land som då redan var indianernas.
Senast redigerad av Bali 2017-08-14 16:24:41, redigerad totalt 1 gång.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-14 16:23:06

Bali skrev:En tweet i mitt flöde, som jag gillade:
There is a term for people who say "Both sides are bad," when one side is nazis. They are called Nazi sympathizers.


Ja precis, de som vill relativisera nazismen brukar ju uttrycka sig i kålsupartermer.

Eller så får man höra Stalin dödade faktiskt fler än Hitler så kommunismen är värre! vilket är ett gott bevis på dumhet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-14 17:13:31

Underbare John Olivers kommentar till eländet:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Wine » 2017-08-14 17:27:57

Bali skrev:...
Visst ska åsiktsfrihet gälla, men inte så här, inte genom att då tro sig ha rätten att vräka ur sig rasistiska, antisemitiska och allmänt hatiska åsikter, eller anse sig ha ett större värde som människa bara för att man har fötts i ett visst land eller har en viss hudfärg.
...


Ovanstående ser inte bra ut, ska man verkligen sätta sig över andra människor och bestämma vad de ska ha för åsikter? Vem ska bestämma?

Om yttrandefriheten i USA, amerikanska medborgare värnar verkligen också om rätten att få uttrycka sig:

Till skillnad från många länder i Europa får man i USA i princip säga och skriva vad som helst, hur upprörande, extremistiskt och kränkande det än uppfattas av allmänheten.

Det är en rätt som har ett starkt skydd av författningens första tillägg, allt enligt en rad utslag i USA:s högsta domstol. Det är därför en statsanställd öppet får säga sig hoppas på att presidenten ska mördas (i det fallet gällde det Ronald Reagan).

http://www.dn.se/arkiv/varlden/i-usa-ga ... n-i-doden/

Lite skillnad från Sverige, kan säkert vara svårt för många svenskar att greppa då staten lite styr
här vad som är rätt att tänka och tycka, bl.a. genom viss indoktrinering i utbildningssystemet och så har vi ju också lagen om hets mot folkgrupp.

Nu verkar det också som att regeringen Löfven har något nytt på gång:

SR - Kontroversiellt förslag om partier i skolan
Publicerat 14 augusti 2017 kl 05.00

Regeringen lägger snart fram ett lagförslag om hur skolorna ska hantera politiska partier som vill komma på besök. Ett utkast av förslaget innehåller en kontroversiell skrivning som kan strida mot grundlagen.


Ekot har läst ett utkast till förslaget. Där har regeringen valt en kontroversiell lösning som innebär att rektorerna får möjlighet att helt stänga ute vissa partier.

Experter har under flera år menat att en sådan reglering skulle strida mot den så kallade objektivitetsprincipen i grundlagen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Cyan » 2017-08-14 19:05:23

Bali skrev:En tweet i mitt flöde, som jag gillade:
There is a term for people who say "Both sides are bad," when one side is nazis. They are called Nazi sympathizers.


När man är intolerant mot nazister så beter man sej inte ett dugg bättre än vad de gör när de är intoleranta mot andra, för det spelar ingen roll vilka åsikter man har ifall man anser att ens egna åsikter är de enda rätta och att alla andras åsikter ska bekämpas ifall de inte stämmer överens med ens egna. För ALLA ser det på det sättet, alla känner sej lika säkra på att deras egna åsikter är de enda rätta, och när man då även är intolerant så leder det till hat mot alla som inte är kompatibla med ens egna åsikter, och när andra är intoleranta tillbaka så hatar man dem även för det.

Så alternativet kan vara att man till exempel har ett land där nazister är i majoritet och där de sätter kommunister i koncentrationsläger eftersom de anser att såna har så hemska värderingar, och även ha ett land där kommunister är i majoritet och där de sätter nazister i koncentrationsläger av exakt samma anledning, och ett tredje land där man sätter både nazister och kommunister i samma koncentrationsläger. Eller, så kan man ha en värld där alla är toleranta mot de som inte tycker som majoriteten och så kan alla behandla varandra vänligt istället, och bara respektera att man inte tycker likadant om saker. Att sprida tolerans är alltid bättre än att sprida våld och hat. Och om man vill att andra ska bli mer toleranta så bör man börja med att bli det själv.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Huggorm » 2017-08-14 19:16:39

KrigarSjäl skrev:Eller så får man höra Stalin dödade faktiskt fler än Hitler så kommunismen är värre! vilket är ett gott bevis på dumhet.
För Stalins offer dog åtminstone för en god sak?
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-14 19:26:25

Cyan skrev: Och om man vill att andra ska bli mer toleranta så bör man börja med att bli det själv.

Jo, man bör verkligen visa tolerans mot andra människor, oberoende av deras ursprung, ras, religion, sexuella läggning etc. Jag håller fullständigt med dig!

Men inte fan tänker jag någonsin tolerera att vissa människor väljer att bortse från det ovan nämnda, utan istället väljer att vara intoleranta och rent av hatiska mot människor som inte är som de själva.

Jag har som sagt mycket svårt för din (i mitt tycke) minst sagt ologiska argumentation, Cyan.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-14 20:01:36

Först nu kallar Trump KKK, nynazister och vit makt-rörelsen för "kriminella och ligister", och säger att "rasism är ondska":

Trump calls KKK, neo-Nazis, white supremacists 'repugnant'

Och det tog honom tre dagar att komma fram till.

Ja, man kan ju inte anklaga honom för att vara snabbtänkt i alla fall. :roll:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav slackern » 2017-08-15 0:37:08

Huggorm skrev:Ägaren till bilen tycks ha sympatiserat med motdemonstranterna så antingen var bilen stulen eller så körde han själv och råkade köra på fel gäng demonstranter


Läste du det på Fria tider? Själv läste jag det här han verkar vara nationalist.

Mannen som misstänks för mordet demonstrerade med en nynazistisk organisation tidigare under dagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miss ... onstration
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav ankhh » 2017-08-15 0:54:19

Yes. DN skriver att han, enligt en tidigare historielärare, idoliserade Hitler, och dessutom att han misshandlade sin rullstolsburna mamma. Det låter i mina öron som en mycket störd ung man.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bilter ... ade-mamma/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Alien » 2017-08-15 1:11:27

Ja, jag trodde ju aldrig på en olycka, i så fall skulle han stannat kvar efter att ha kört på den dödade kvinnan och de andra offren.

Innan han satte sig i bilen och började köra längs 4th Street hade 20-åringen setts, och fotograferats, när han deltagit i möten med gruppen Vanguard America som beskriver sig som ”den amerikanska fascismens ansikte” och har devisen ”blod och jord” i sitt vapen.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bilter ... ade-mamma/

"Blut und Boden", ja det är tydligt klassiskt nazistiskt.

Ja, har man inget att annat att känna sig stolt över så kan man känna sig stolt över att vara vit. Då kan man hata och se ned på alla som inte är vita. Och det kan vara många: svarta, asiater, latinos, araber och judar (även om de tre sista egentligen också räknas som vita).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav nisse » 2017-08-15 2:21:22

nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Huggorm » 2017-08-15 6:02:03

slackern skrev:
Huggorm skrev:Ägaren till bilen tycks ha sympatiserat med motdemonstranterna så antingen var bilen stulen eller så körde han själv och råkade köra på fel gäng demonstranter


Läste du det på Fria tider? Själv läste jag det här han verkar vara nationalist.

Mannen som misstänks för mordet demonstrerade med en nynazistisk organisation tidigare under dagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miss ... onstration
Det var de första uppgifterna som kom fram. Föregående ägare stod kvar i registren av någon anledning.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-15 6:57:49

Mycket bra video från Vox där, nisse. Tack!

Jag tycker även att Seth Meyers satte ner foten riktigt bra i sin show för några timmar sedan:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-15 8:06:44

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Eller så får man höra Stalin dödade faktiskt fler än Hitler så kommunismen är värre! vilket är ett gott bevis på dumhet.
För Stalins offer dog åtminstone för en god sak?

Nej.

Orkar inte vara mer pedagogisk än så i en evig rundgång där man i alla fall bara får skit tillbaka.
Det är inte mitt fel att folk sov på lektionerna och väljer dataspel, flashback och trolltwitter framför läsning av böcker skrivna av historiker.

Har försökt förklara de här sakerna ett otal gånger tidigare men bara mött herr Yxskaft varje gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav Bali » 2017-08-15 10:19:19

DHPqDnYWsAAkO2j.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav nisse » 2017-08-15 22:22:54

We decode the symbols of hate that white supremacists, Nazis and alt-right groups display at their marches, including the violent gathering in Charlottesville, Va.

https://www.nytimes.com/video/us/100000005360556/white-supremacist-symbols-charlottesville.html?smid=pl-share
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Rasistisk attack i USA - bil plöjde in i folkmassa

Inläggav slackern » 2017-08-16 1:40:43

Smart kille, verkligen inte.

A klansman with dreadlocks y'all....

http://www.foxnews.com/us/2017/07/11/kk ... rally.html
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in