Stödinsatser på högskola

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stödinsatser på högskola

Inläggav hejhopp5 » 2017-08-02 17:35:28

Hej!
Jag ska börja årskurs två på gymnasiet till hösten och jag vill gärna läsa något datatekniskt, INTE mot programmering, utan mer mot nätverksteknik. När jag letade så hittade jag ett högskoleingenjörsprogram på MDH(Mälardalens Högskola) som heter Högskoleingenjör i Nätverksteknik. Och då undrar jag hur det funkar om man behöver stödinsatser, t.ex. förlängd tentamenstid, sitta i eget rum under tentamen etc.
Kan någon förklara för mig hur det går till?

Vet någon också om utbildningen är bra eller om den är dålig, eftersom jag inte hittade någon liknande nån annanstans?

Admin eller moderator får gärna flytta tråd eller kontakta mig via PM om jag skulle ha brytit mot några regler.

//hejhopp5
hejhopp5
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-11-30

Stödinsatser på högskola

Inläggav Batte » 2017-08-08 23:07:11

Hei!

Gjelder spørsmålene dine for 2. årskurs på gymnasiet, eller senere studieprogram på høyskolenivå?


Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men det er sikkert andre her som vet råd. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Stödinsatser på högskola

Inläggav Alien » 2017-08-09 2:15:21

Om du funderar på denna högskoleutbildning så har du ju gott om tid iom att du bara går i andra årskursen (andra ring sa man på min tid) i gymnasiet i höst.

Det bästa är att mejla till institutionen, kanske finns en mejladress till studierådgivaren. Mejla precis allt du undrar över så får du säkert svar. Alla högskolor har ju skyldighet att anpassa undervisningen efter studenter med funktionshinder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stödinsatser på högskola

Inläggav hejhopp5 » 2017-08-10 21:21:57

@batte: Det gällde högskola, jag är ledsen för att det var otydligt. :(

@alien: Okej tack! Jag tänkte inte på att man kunde mejla, och det där om att högskolor har skyldighet att anpassa undervisningen lät ju väldigt bra! :)

//hejhopp5
hejhopp5
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-11-30

Stödinsatser på högskola

Inläggav Batte » 2017-08-11 15:37:08

hejhopp5 skrev:@batte: Det gällde högskola, jag är ledsen för att det var otydligt. :(

Ingen fare, regnet med at du mente det. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Stödinsatser på högskola

Inläggav Neonland » 2017-08-11 16:01:12

Finns samordnare på högskola/universitet som kan och ska hjälpa studenter med behov av extra stöd. Där kan det vara längre inlämningstid osv, jag har dålig koll på det även om jag har haft kontakt med samordnare. Jag fick inte problem med mina studier förrän under ett depressivt skov nu under våren under andra året.

Googla lite och läs vad de olika universiteten kan erbjuda, finns en del matnyttigt.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Stödinsatser på högskola

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-11 16:08:07

På Stockholms universitet hade de diverse introduktioner angående stödet innan terminsstarten så det är bra att kontakta universitetet så snabbt som möjligt för stödinsatser.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Stödinsatser på högskola

Inläggav Batte » 2017-08-11 18:53:49

Forresten tror jeg ikke man må gjennom en omfattende prosess for å få f.eks. forlenget tid på eksamen. Jeg studert ikke i Sverige riktignok, men det er nok omtrent det samme der.

Forklarte en rådgiver (psykolog?) at jeg har udiagnostisert AS og hva dette innebærer for meg. Sa jeg nektet utredning og enhver loggføring som inkluderte diagnosens navn. Fikk dermed noen tester på en PC (kognitive/sensorisk/reaksjon) som bekreftet behovet mitt, og så gikk det i orden med det samme. :-)Happy

Det er sikkert enda enklere når man har en diagnose, så det er bare å ta kontakt med dem for en tidlig oversikt over mulighetene. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Stödinsatser på högskola

Inläggav Flinta » 2017-08-11 19:43:07

KTH är kända för att ge aspergare mycket bra stöd.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in