Vackraste förnamnen

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vackraste förnamnen

Inläggav Momo Roe » 2017-05-16 11:37:03

Silas tycker jag är väldigt fint.

Är det någon som vet någon historia om det namnet?
Momo Roe
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-05-02

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-05-16 11:53:02

Momo Roe skrev:Silas tycker jag är väldigt fint.

Är det någon som vet någon historia om det namnet?
Bibliskt namn tydligen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Silas
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-23 20:45:15

http://www.behindthename.com/name/silas

Silas är fint. Ovanligt utan att vara konstigt.

Just nu älskar jag namnen Elodie och Ysabet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav elle » 2017-05-23 22:03:47

Tamara
Grushenka
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-08-10 16:17:18

Tamar och Tamara är vackra namn. Tamar är ett bibliskt namn som betyder "palm" och Tamara är en variant.

Damaris tycker jag också är vackert. Också bibliskt, lär betyda "kalv, kviga, flicka". Men då skulle jag uttala det da-MA-ris, inte DAM-ar-is (som lär vara det engelska uttalet).

Spoiler: visa
Såg namnet i ett misstänkt spam:
Du har använt vår tjänst och ditt kundnummer #.... har valts för att få en speciell gåva!

Din gåva är:

Spotify Premium, vilket ger dig sex månader Spotify Premium utan kostnad. Ja, du läser rätt! Du behöver inte oroa dig för priset av musik under de kommande sex månaderna.
Och så en klickbar länk, som jag inte vågar klicka på.


Demelza är också ett vackert (korniskt namn) men det är så tydligt taget från bok- och TV-serien Poldark, även om namnet fanns dessförinnan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav kiddie » 2017-08-10 17:50:48

Toblerone skrev:Tja, det finns säkert en del sjukdomar som skulle kunna vara fina namn, om de inte just vore sjukdomar. Sånt som Candida eller Amelie. Eller varför inte Clamydia? :lol:


Vet en unge som hette Rubella. Tyckte det var fint.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-08-10 18:40:15

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Tja, det finns säkert en del sjukdomar som skulle kunna vara fina namn, om de inte just vore sjukdomar. Sånt som Candida eller Amelie. Eller varför inte Clamydia? :lol:


Vet en unge som hette Rubella. Tyckte det var fint.


Ja, om man inte vet att rubella betyder "röda hund".

Candida är ju ett riktigt namn, det var helgon som hade detta namn. Och så finns nobelpristagaren G.B. Shaws pjäs Candida. Det betyder "vit" och "candid" betyder "uppriktig, frispråkig" på engelska. Så jag gillar betydelsen. Men tycker inte riktigt om ljudet, klumpigt med två D-ljud.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Huggorm » 2017-08-10 18:47:15

Alien skrev:
kiddie skrev:
Toblerone skrev:Tja, det finns säkert en del sjukdomar som skulle kunna vara fina namn, om de inte just vore sjukdomar. Sånt som Candida eller Amelie. Eller varför inte Clamydia? :lol:


Vet en unge som hette Rubella. Tyckte det var fint.


Ja, om man inte vet att rubella betyder "röda hund".

Candida är ju ett riktigt namn, det var helgon som hade detta namn. Och så finns nobelpristagaren G.B. Shaws pjäs Candida. Det betyder "vit" och "candid" betyder "uppriktig, frispråkig" på engelska. Så jag gillar betydelsen. Men tycker inte riktigt om ljudet, klumpigt med två D-ljud.
Då försvenskar vi det till "Kandita"
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-08-10 20:27:15

När vi röstade om vackraste flicknamnet på det (internationella) namnforum jag brukar hänga på, var det två personer som var alldeles betuttade i namnet GUDRUN. Sådan skönhet, tyckte de. Gulligt att ett gammalt nordiskt namn får så mycket kärlek! För min del tänker jag mest på Gudrun i Damorkestern (i Kurt Olsson, ni vet).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav elle » 2017-08-10 20:31:34

Abigail
Ester
Judit
Lydia
Miriam
Rut

Jag hade velat hetta Abigail. Eller Miriam. Möjligen också Lydia.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vackraste förnamnen

Inläggav kiddie » 2017-09-06 2:38:42

Nathan
Levi
Bastian
Tåbb
Rakel
Dmitri - Dima - Dimka
Mika
Sakarias
André
Nikolaus
Nora
Igor (om det inte uttalas igar)
Yoshi
Amir
Asad
Yurij
Jostein
Idris
Zaid
Jari
Caden
Connor
Jared
Kieran
Roddy
Elio
Malva
Tilde
Robyn
Klara
Tora
Tyra
Ebba
Isabell

Just idag iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-06 21:37:28

Alma tycker jag är väldigt fint och det har jag också använt i en berättelse. Dessutom har det betydelser på flera olika språk.
Latin: Den milda; den närande.
Spanska: Själ.
Hebreiska: Ung kvinna.
Azeriska: Äpple.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-09 22:15:03

Behind the Names medlemmar (däribland jag) röstade nyligen fram de mest attraktiva namnen (alltså inte finaste namn, utan de namn man tänker sig att attraktiva människor har). Vinnare blev Alexander och Valentina. Fast jag själv hade ingetdera på mina listor.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-10-10 2:34:13

Kahlokatt skrev:Behind the Names medlemmar (däribland jag) röstade nyligen fram de mest attraktiva namnen (alltså inte finaste namn, utan de namn man tänker sig att attraktiva människor har). Vinnare blev Alexander och Valentina. Fast jag själv hade ingetdera på mina listor.

Konstig omröstning, varför ville ni ta reda på det? Har ni redan har röstat om alla vettiga frågor? :-)Happy

Röstade du på Helen och Erik?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-11 12:56:27

Dagobert skrev:
Röstade du på Helen och Erik?


Hihi, du känner mig väl ser jag (hur kommer det sig förresten att du känner till Fantomen på Operans riktiga namn?). Nej, de första namn som dök upp när jag tänkte "attraktiv person" var faktiskt Estelle och Sebastian.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Dagobert » 2017-10-11 13:26:52

Kahlokatt skrev:hur kommer det sig förresten att du känner till Fantomen på Operans riktiga namn?)

Wikipedia. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vackraste förnamnen

Inläggav Halfviti » 2017-10-11 16:42:07

När jag var yngre var jag frälst i namnet Marielle. Det har dock gått över, med råge :P

Några jag tycker är fina nu är:

TuvaLi
KiwiLi
Älva
Malva

Milas
Silas
Malte
Martin
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Vackraste förnamnen

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-16 10:28:29

Halfviti skrev:När jag var yngre var jag frälst i namnet Marielle. Det har dock gått över, med råge :P

Några jag tycker är fina nu är:

TuvaLi
KiwiLi

Låter som nåt man skulle döpa undulater till...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vackraste förnamnen

Inläggav kiddie » 2017-10-24 0:44:23

Man kanske inte ska kolla på vad man tyckte var finast när man var liten. När jag var barn tyckte jag Mia, Fanny, Ada och Johanna var finast. En kompis tyckte Linda var det allra vackraste namnet. Killnamn minns jag inte så mycket av men hade fler favoriter bland killnamnen än tjejnamnen. Kevin vet jag att jag tyckte var jättefint vilket var konstigt för det var INGEN som hette Kevin runt 1981 eller så. Sedan tyckte jag om smeknamn på killar som Micke, Jocke och Gurra. Känns inte som något jag står för idag på samma sätt. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vackraste förnamnen

Inläggav Alien » 2017-10-24 2:20:30

Kahlokatt skrev:Behind the Names medlemmar (däribland jag) röstade nyligen fram de mest attraktiva namnen (alltså inte finaste namn, utan de namn man tänker sig att attraktiva människor har). Vinnare blev Alexander och Valentina. Fast jag själv hade ingetdera på mina listor.

Hur kan man avgöra vem som är attraktiv på namnet, om man inte utgår från just hur attraktivt själva namnet är? I en sådan omröstning skulle jag rösta på i mitt tycke vackraste namnen.

Finns väl inga särskilda namn som just attraktiva människor har. Däremot kan jag tänka mig namn som rika och/el "fina" familjer har, om man nu tror att de mest attraktiva människorna kommer därifrån. (De har iaf råd med både personliga tränare och skönhetsoperationer.) Eller så röstar man på de allra vanligaste namnen, eftersom så många har de namnen bör även de flesta attraktiva ha de namnen också.

Du ser att jag verkligen fallit i grubbel över denna omröstningsfråga. Det är iofs inget du kan svara på, snarare människorna på Behind the Name.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-24 18:27:43

FATIMA tyckte jag var väldigt fint när jag var liten.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-24 18:33:55

Alien skrev:På svenska har jag då iaf aldrig hört Amelia el Amelie användas på detta sätt, så det tycker jag är en väldigt långsökt orsak. På svenska heter det dysmeli, som inte heller är så känt. Kan ju vara annat om man arbetar som läkare el forskare. Men det viktiga är väl om folk i allmänhet associerar till medfödda missbildningar.


Jag tror det är så att dysmeli är ett allmänt begrepp för missbildade extremiteter, medan ameli (amelia på engelska) betyder att en eller flera extremiteter saknas helt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-28 22:00:36

I dag läste jag det hebreiska flicknamnet SIGALIT. Det uttalas si-GA-lit och betyder viol. Jag tycker det är fint, men på Behind the Name tycker folk att det låter som "cigar lit".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vackraste förnamnen

Inläggav valami » 2018-02-01 18:31:06

Jag har alltid varit förtjust i Millimani, från Mio min Mio. Det är väverskans dotter, som blev bortförd av Kato.
Fast det är lite av ett fantasinamn för mig, som jag inte skulle döpa mitt eget barn till. Fler namn i kategorin "fina men skulle aldrig använda dem själv" är:

Darcy
Celeste
Marion
Harriet
Florence
Corinne
Ottilia

Namn jag tycker är fina och sparar tills jag själv kanske får barn:

Ingrid
Judith
Vivianne
Magda
Edith
Maj
Ada
Liv
Idun
Iben
Asta

Det finns inte många pojknamn jag gillar. Vore jag modig skulle jag döpa en pojke till Gunnar eller Bertil, men jag tror kanske att namn som Otto, Ture eller Edgar skulle ligga bättre till när det väl kom till kritan.
valami
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-10-25

Återgå till Språket



Logga in