Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Barfota » 2017-08-07 21:32:31

Är lite insnöad på kost och hälsa.

Har upptäckt att kallpressad Kokosolja hjälper mot Astma, hosta och slem i halsen. Samt att minnet har blivit bättre!

Finns det fler personer som gillar forska kring naturmedicin?
Barfota
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2017-07-10

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav elle » 2017-08-08 8:55:10

Intressant ämne.

Jag är också väldigt intressant av hälsa och kost men på ett annat sätt.

Jag har gått från att vara idealistisk till att vara realistisk vad gäller alla grundlösa och framförallt alltid överdrivna hälsopåståenden om att en särskild livsmedel skulle bota, hjälpa och reparera hälsan.

I mina ögon låter allt sånt numera som en ren bluff. För att inte använda ett starkare ord, en lögn. Och det värsta är att folk tror på dessa obegripliga påståenden.

Morotsjuice botar cancer
kokosolja hjälper mot allt möjligt
vitt socker göder cancer
man går upp i vikt av kolhydrater
salt binder fett
mjölk är slembildande,
kött stannar kvar och ruttnar i tarmarna
broccoli botar mågsårbakterie
Färskpressade juicer, smoothies detoxar kroppen
Raw food kost botar alla möjliga sjukdomar
Nötter minskar risk för cancer
Vitt socker och vitt mjöl tar basiska mineraler ur kroppen
Äpple hjälper till att sänka ner kolesterol
Vitt socker, kakao, chips, kött, mat baserad på vitt mjöl är beroendeframkallande
Animaliska livsmedel är beroendeframkallande
Superfoods är superfoods med fantastiska egenskaper ( blåbär,svart ris,bitter choklad, solrosfrö osv)
Pumpakärnor dödar parasiter
Ska jag fortsätta ?

Faktum är att kokosolja bara är kokosolja, inget annat.

Hade allt detta varit sant och fungerat i realiteten hade man används sig av morotsjuice för att bota cancer inte av strålbehandling och man hade botat astma med kokosolja och med framgång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Barfota » 2017-08-08 14:35:33

Jag är själv ett bevis att kokosolja hjälper.

Men lägger du diskutionen på den nivån så hoppar jag av den. Tycker det är redan mycket som tjafsas om på forumet som gör att det blir dålig stämning.
Barfota
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2017-07-10

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-08 22:28:59

Kokosolja kan säkert funka bra som läppbalsam.
Invärtes är det inget vidare och hjälper inte emot nånting alls.

http://www.foodinsight.org/CoconutOilAndHealth

Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Wine » 2017-08-09 8:05:17

Barfota skrev:Jag är själv ett bevis att kokosolja hjälper.

Men lägger du diskutionen på den nivån så hoppar jag av den. Tycker det är redan mycket som tjafsas om på forumet som gör att det blir dålig stämning.


Tråkigt, det är synd när man ser en del avfärda det som uppenbarligen hjälper för en del, det mest märkliga är när personer som själva aldrig ens har testat något är så tvärsäkra på att det inte fungerar.

Ännu tråkigare blir det när folk skriver hånfullt om andra och deras eventuella success. Jag har ju själv upplevt detta när jag postat inlägg om LCHF.

Eftersom vi människor är så olika, vi har olika förutsättningar, är olika genetiskt predisponerade så är det ju så att det som fungerar för vissa behöver inte fungera för andra, exempelvis gäller detta för olika dieter, vissa substanser är toxiska för en del men inte för andra och vissa livsmedel och råvaror tolereras och metaboliseras bättre av en del medan dessa livsmedel och råvaror kan ställa till med problem för andra.

Sedan bör man också ha det här med placebo i åtanke, läkemedel behöver inte alls heller vara en bättre lösning än att exempelvis ändra sin kost eller på annat sätt ändra sin livsföring, snarare kan det vara tvärtom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav elle » 2017-08-09 9:42:58

Pinghis Khan skrev:Kokosolja kan säkert funka bra som läppbalsam.

Eller som en hårbalsam.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-10 11:56:40

Wine skrev:
Barfota skrev:Jag är själv ett bevis att kokosolja hjälper.

Men lägger du diskutionen på den nivån så hoppar jag av den. Tycker det är redan mycket som tjafsas om på forumet som gör att det blir dålig stämning.


Tråkigt, det är synd när man ser en del avfärda det som uppenbarligen hjälper för en del, det mest märkliga är när personer som själva aldrig ens har testat något är så tvärsäkra på att det inte fungerar.

Ännu tråkigare blir det när folk skriver hånfullt om andra och deras eventuella success. Jag har ju själv upplevt detta när jag postat inlägg om LCHF.

Eftersom vi människor är så olika, vi har olika förutsättningar, är olika genetiskt predisponerade så är det ju så att det som fungerar för vissa behöver inte fungera för andra, exempelvis gäller detta för olika dieter, vissa substanser är toxiska för en del men inte för andra och vissa livsmedel och råvaror tolereras och metaboliseras bättre av en del medan dessa livsmedel och råvaror kan ställa till med problem för andra.

Sedan bör man också ha det här med placebo i åtanke, läkemedel behöver inte alls heller vara en bättre lösning än att exempelvis ändra sin kost eller på annat sätt ändra sin livsföring, snarare kan det vara tvärtom.


Succé.

Du har aldrig kontemplerat kring att placeboeffekt är en faktor när det gäller hur människor upplever att deras dieter fungerar misstänker jag?
Att folk tvärsäkert anser sig hjälpta av en diet trots att den faktiskt inte hjälper utan tvärtom kanske är ganska dålig för dem?
Att de äter onödigt dyr mat som kanske även har ett högt pris i koldioxid för oss alla?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav elle » 2017-08-10 20:16:15

Om fantastiska och orealistiska egenskaper hos kokosolja:

"Kokosolja hjälper mot magsår som orsakas av helicobacter pylori.
Kokosfett kan hjälpa till att bekämpa bakterien (1) och stödja läkningen."

Nej, det hjälper bara antibiotikakur. Ibland måste man ta flera gånger antibiotika kurer för att bli kvitt Hp. Har aldrig hört talas om någon som blivit av med Hp med Kokosolja. Det fungerar INTE.

Kokosolja "Stärker immunförsvaret mot bakterier, svamp och virus"
"Fettsyrorna i kokosfett kan hjälpa till att bekämpa sådana parasiter"

Nej, det gör den inte. Den dödar inga bakterier.
Förresten, trams.
https://magkliniken.se/7-lakande-egensk ... kokosfett/


Och något mer seriösa påstående om kokosolja:

Så använder du kokosolja:
Som stekfett
Som hårbalsam
Som hudkräm
Som sminkborttagning
Som badolja
Som tvål
Som rakkräm
För torr hårbotten
http://www.lifebutiken.se/inspiration/n ... /kokosolja
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Flinta » 2017-08-10 20:42:27

Min mage fungerar bra. Det är mycket möjligt att mitt regelbundna intag av rapsolja spelar en roll. Jag har rikligt med rapsolja eller olivolja i det mesta jag äter. Använder det som dressing och ringlar det över maten och tillsätter kryddor.

Kom att tänka på att jag nyss läste att "Kokosolja smörjer tarmarna" och ett påstående om att det är bra för hjärnan också :wink:
Jag har inte testat kokosolja och är inte intresserad. En burk kokosfett (men inte för magen) köpte jag när det var "nytt".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav elle » 2017-08-11 9:47:49

Onödigt dyr mat är raw food.

Kändisarnas diet som gjorde succé världen över.

Man kan gå upp i vikt (och få hälsproblem) även av raw food som Viktoria Boutenko gjorde.

Hennes kost bestod av desserter och stora mängder kallpressade oljor som hon drack regelbundet


Bild
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-11 12:25:15

Jag misstänker att kokos hypen kan delvis spåras till att viss forskning tyder på att folkslag som äter en traditionell diet där kokosnötter ingår har relativt låg förekomst av hjärtkärl sjukdomar sedan har man försökt isolera kokosfett som en enskild förklaringsfaktor.

Sådant brukar aldrig fungera.
Dessa befolkningar åt dessutom inte kokosolja utan färska kokosnötter.

När man övergår i från traditionell kost och leverne till ett modernt urbaniserat dito så sker en massa andra förändringar också.
Man börjar röka,utsättas för avgaser och luftföroreningar,åker buss eller bil istället för att ta sig fram till fots eller med kanot, sociala strukturer förändras osv...

En kost rik på fisk går inte att ersätta med omega-3 kapslar heller.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Alien » 2017-08-11 14:06:19

Enligt tidningen iForm kan kokosolja vara nyttigt att steka i, iaf om man ska steka i hög temperatur:

Kokosolja består i huvudsak av mättade fettsyror. Sammansättningen av fettsyror kan höja ditt kolesterolvärde.

Men det är både det dåliga och det goda kolesterolet som ökar när du äter kokosolja. Jämfört med när du äter smör, margarin eller ljusa kolhydrater så kan risken för hjärt- kärlsjuk­domar faktiskt minska när du äter kokosolja.

Kokosolja är inte lika nyttigt som olivolja eller raps­olja om du använder den till vanlig stekning. Om du däremot ska steka på hög värme är kokosoljan bättre eftersom den tål de höga temperaturerna bättre.

En del av det mättade fettet i kokosoljan har en fördelaktig kemisk sammansättning. En dansk studie har visat att en kost som är rik på medellånga fettsyror (som i kokosolja) motverkar tecken på för tidigt åldrande hos möss. Exempelvis fick mössen tillbaka sin hörsel. De medellånga fettsyrorna har i laboratoriecellförsök också visat sig vara bra för immunförsvaret.
http://iform.se/nyttig-mat/superfood/sa ... -kokosolja
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-11 15:46:43

Alien skrev:Enligt tidningen iForm kan kokosolja vara nyttigt att steka i, iaf om man ska steka i hög temperatur:

Kokosolja består i huvudsak av mättade fettsyror. Sammansättningen av fettsyror kan höja ditt kolesterolvärde.

Men det är både det dåliga och det goda kolesterolet som ökar när du äter kokosolja. Jämfört med när du äter smör, margarin eller ljusa kolhydrater så kan risken för hjärt- kärlsjuk­domar faktiskt minska när du äter kokosolja.

Kokosolja är inte lika nyttigt som olivolja eller raps­olja om du använder den till vanlig stekning. Om du däremot ska steka på hög värme är kokosoljan bättre eftersom den tål de höga temperaturerna bättre.

En del av det mättade fettet i kokosoljan har en fördelaktig kemisk sammansättning. En dansk studie har visat att en kost som är rik på medellånga fettsyror (som i kokosolja) motverkar tecken på för tidigt åldrande hos möss. Exempelvis fick mössen tillbaka sin hörsel. De medellånga fettsyrorna har i laboratoriecellförsök också visat sig vara bra för immunförsvaret.
http://iform.se/nyttig-mat/superfood/sa ... -kokosolja
MCt olja är MCT olja ock kokosnötsolja är kokosnötsolja.

Ren MCT olja är säkerligen helt värdelöst som matlagningsolja.
Jag har för mig att den är potent laxererande och smakar fan också.
Var semi populärt som tillskott vid deff i början på nittiotalet.Jag köpte en flaska för att de reade ut det,något som jag ångrade.

"bra för immunförsvaret" är ett ytterst tveggat svärd:
In this study, researchers first added FAs ranging from C4 to C12 (from butyric acid to lauric acid) to naïve mouse T cells, showing that as the length of hydrocarbon backbone increased, the number of T cells that differentiated into Th17 cells increased in a strikingly linear fashion:

Imbalanced T cell subsets drive numerous autoimmune diseases, and an abundance Th17 cells (called Th17-skewed immune system) can result in inflammatory autoimmune disease, including intestinal bowel disorder (IBD) and multiple sclerosis (MS).

See, Th17 cells are meant to attack parasites and pathogenic bacteria, but having too many of them in your body can increase the chances of their attacking your own tissues, such as myelin sheaths in the case of MS. But while Th17 cells promote inflammation, they can be balanced by anti-inflammatory regulatory T cells (Tregs), and it is the ratio of pro- and anti-inflammatory T cells, not the absolute number of each cell type, that is predictive of health and disease.

https://bengreenfieldfitness.com/2015/1 ... xtremists/
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav xty3457 » 2017-08-11 16:21:43

Intressant frågeställning
är inte så haj på varken kost eller olika matlagningsoljor
mer haj på hur olika centra i hjärnan samarbetar och försöker
fortfarande bygga modeller för hur just min avvikelse i syncentrum ser ut
:-),
men har hittat följande artikel som säger att en kost rik på långsamma
kolhydrater och protein verkar hjälpa mot ADHD symptom.

Länk till artikeln
https://www.additudemag.com/adhd-diet-nutrition-sugar/.

För mig som har ganska kraftig ADHD som jag märker jag en tydlig skillnad
på min förmåga till koncentration om jag äter riktigt enligt råden ovan
jämfört med om jag äter en massa halvfabrikat och socker.

Ni andra som har ADHD/ADD utöver Asperger får ni också symptomreduktion av
att äta en välsammansatt kost.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-11 16:49:10

xty3457 skrev:Intressant frågeställning
är inte så haj på varken kost eller olika matlagningsoljor
mer haj på hur olika centra i hjärnan samarbetar och försöker
fortfarande bygga modeller för hur just min avvikelse i syncentrum ser ut
:-),
men har hittat följande artikel som säger att en kost rik på långsamma
kolhydrater och protein verkar hjälpa mot ADHD symptom.

Länk till artikeln
https://www.additudemag.com/adhd-diet-nutrition-sugar/.

För mig som har ganska kraftig ADHD som jag märker jag en tydlig skillnad
på min förmåga till koncentration om jag äter riktigt enligt råden ovan
jämfört med om jag äter en massa halvfabrikat och socker.

Ni andra som har ADHD/ADD utöver Asperger får ni också symptomreduktion av
att äta en välsammansatt kost.
Min mage gillar inte bra mat.

Artikeln verkar tycka att det är självklart att man blir hyperaktiv av socker.
Man anser tydligen också att människor i allmänhet går runt och har "lågt blodsocker" vilket inte är korrekt i medicinska termer.
När folk säger att de har "lågt blodsocker" betyder det ofta att de är hungriga,trötta eller att de har tråkigt och deras blodsocker är inte lågt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav elle » 2017-08-12 9:08:40

Min hjärna vill ha socker inte proteiner, grönsaker, fullkorn, svart ris eller baljväxter.

Det skulle vara fantastiskt om långsamma kolhydrater och proteiner hade kunnat bota :

Perceptionsstörningar
Överkänslighet mot vissa tyger, ljud, lukter, smaker
Att man uppfattar värme och kyla på ett annorlunda sätt
Problem med motoriken
Svårigheter i kontanter med andra människor
Specialintressen som upptar stor del av uppmärksamhet
Stresskänslighet
Samsjuklighet

Men visst ADHD/ADD beror säkert på att "du äter fel kost eller att du anstränger sig för lite eller du är lat och måste försöka sluta äta socker, gluten, mjölk, helfabrikat osv" listan kan vara lång :-)051
Senast redigerad av elle 2017-08-12 9:22:21, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Wine » 2017-08-12 9:16:05

elle skrev:Min hjärna vill ha socker inte proteiner, grönsaker, fullkorn, svart ris eller baljväxter.


Menar du att socker botar de problem du listade?

elle skrev:Perceptionsstörningar
Överkänslighet mot vissa tyger, ljud, lukter, smaker
Att man uppfattar värme och kyla på ett annorlunda sätt
Problem med motoriken
Svårigheter i kontanter med andra människor
Specialintressen som upptar stor del av uppmärksamhet
Stresskänslighet
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-12 13:10:10

Alla hjärnor vill ha glukos.
Även vid ketos vill den ha glukos och använder glukos.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Alien » 2017-08-12 18:26:22

Det har ju länge hävdats att för sockerrik föda ger blodsockersvängningar.

MåBra skrev:Undvik: Läsk
Läsk är flytande socker, och för mycket sött ger en hel del konsekvenser. Tandhälsan är ett område för sig, men det söta ger också enorma blodsockersvängningar, där humöret går upp som en sol – och ner som en pannkaka. Bergochdalbanan skapar snabbt ett behov av konstanta kickar, och du riskerar att bli beroende snabbare än du kan säga sockerbit. Sockret kan också kopplas till fetma, eftersom den söta maten lurar kroppen att lagra fett, menar Ramsey.
http://www.mabra.com/maten-som-gor-dig-arg-och-sur/

Det påstår iaf min dotter att det gäller för henne.
Spoiler: visa
Eller snarare, hennes pojkvän påstår att det gör henne irritabel.


Men just om sockret finns det redan många trådar:
nagon-mer-som-funderar-pa-att-dra-ner-pa-sockret-t51139.html
det-dolda-och-farliga-sockret-och-aven-saltet-t44381.html
socker-paverkar-hudens-aldrande-t35922.html
socker-ger-svamptillvaxt-t38142.html
socker-och-fett-kan-skapa-sug-lika-starkt-som-av-kokain-t23343.html
gratis-onlinekurs-for-sockerberoende-t40457.html
ar-du-beroende-av-socker-omrostning-t13246.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav onionhttps » 2017-08-19 19:56:49

Barfota skrev:Jag är själv ett bevis att kokosolja hjälper.

Men lägger du diskussionen på den nivån så hoppar jag av den. Tycker det är redan mycket som tjafsas om på forumet som gör att det blir dålig stämning.


Kära du, känn dig inte ovälkommen att posta här i tråden som du själv startade om kost och hälsa! Kost och hälsa är jätteviktigt/superviktigt!
Spoiler: visa
Jag har en aspie bekant/vän som känner sig helt hjälplös vad gäller mat. Han äter ute pga att han är så osäker vad gäller kost och att få i sig rätt saker. Det tycker jag är så synd!
Du är så välkommen att posta här. Det som postades i svar till dig tolkar jag har med kritiskt tänkande att göra och känn inte att det är ett personligt påhopp.

Barfota skrev:Har upptäckt att kallpressad Kokosolja hjälper mot Astma, hosta och slem i halsen.

Är detta från något du läst på nätet eller är detta något du kommit fram till själv? Hur kom du fram till slutsatsen att det hjälper mot Astma, hosta och slem i halsen?

Tack på förhand!

Dock innan jag avslutar inlägget vill jag tillägga angående kost och hälsa att jag hade själv ett specialintresse i nutrition / näringslära för väldigt många år sedan. I och med det hittade jag ett program som hette "Diet Monger Ass Kicker (DMAK)". Det programmet finns nog kvar någonstans på nätet men utvecklaren har upphört att 'reparera och hålla programvaran fräsch' så det är nog en stor utmaning att få det att fungera. Det var nog runt 2006 jag hade det specialintresset.

Min mor hade även en liten broschyr/ett häfte om vitaminer där jag läste om vad varje vitamin samt mineral hjälper till med i kroppen. Jag minns fortfarande nåt om järn men minns inte detaljerna tillräckligt bra så bra att Wikipedia finns så kan man använda sitt kritiska tänkande när man läser om det här

Required for many proteins and enzymes, notably hemoglobin to prevent anemia
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Kost och hälsa. Kom gärna med tips och ideér

Inläggav Flinta » 2017-08-26 1:49:55

Jag ska bli bättre på att tugga maten vid måltiderna ordentligt. Det är lätt att vilja ha mer efter bara någon timme då jag inte tuggat maten ordentligt. Allt ska tuggas till potatismoskonstistens.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in