Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav kiddie » 2017-07-31 0:30:21

slackern skrev:
kiddie skrev:Det låter väldigt mycket. Det kan inte vara vanligt.


Det tror även jag att det är, hon har haft tur som har fått det jobbet eller det är hennes morsa som också jobbar där som har ordnat det åt henne.


Men du fick det att låta som om det var normalt. 30 000 i månaden brukar man enbart ha om man har lång erfarenhet eller snäv specialitet. OB som SSK är inte mycket, de har generellt dåliga avtal i det mesta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav Batte » 2017-07-31 0:39:26

kiddie skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Det låter väldigt mycket. Det kan inte vara vanligt.


Det tror även jag att det är, hon har haft tur som har fått det jobbet eller det är hennes morsa som också jobbar där som har ordnat det åt henne.


Men du fick det att låta som om det var normalt. 30 000 i månaden brukar man enbart ha om man har lång erfarenhet eller snäv specialitet. OB som SSK är inte mycket, de har generellt dåliga avtal i det mesta.
Ja, og 450,- i timen gir vel en månedslønn på over 70 000,-. :-)002
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav Alien » 2017-07-31 0:47:41

Såg på TV om ett ställe i Norge där de behövde tio vikarierande sköterskor. Alla var svenska el danska. Men var är de norska sköterskorna då, utbildar de för få?

En del jobbar så mycket de kan i Norge för pengarnas skull. En del tycks vara anställda i Sverige men jobbar i Norge på semestern (när får de vila ut och ladda batterierna då?). Kan ju vara smart så länge man är ung, frisk och singel. Fast den som är singel riskerar att förälska sig i en norrman/norska och bosätta sig i Norge för gott.

Det blir då en förlust för svenska staten som stått för utbildningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav kiddie » 2017-07-31 0:57:40

Nejdå, de har sjuksyrror i Norge. Men det du skriver är avgörande. Vikariat. I Norge är det vanligt att man skiter i att anställa syrror fast och blir de fast anställda så får de bara en viss procent fast, resten ska de vicka, skickas runt till där det fattas. Det är egentligen ett väldigt bra system om det inte var för att syrrorna far mentalt och fysiskt illa av detta. Så många nöjer sig med sin fasta tid, dvs struntar i den tiden de ska skickas runt, och vägrar ta vick på vick istället för fast. Denna situation har kommit för att norska syrror har fått nog.

Fasta jobb som syrra har norskorna själva. Vicken får fyllas från utlandet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav slackern » 2017-07-31 9:44:50

Batte skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Om vi stoppar hyrläkarsystemet så har vi råd att ge en erfaren och välutbildad sjuksköterska mer än om hen jobbade på fabrik, där är löneläget idag. Vilket är enormt tramsigt. Svenska sjuksköterskor har mycket större ansvar än i Norge, här är en sköterska närapå läkare, i Norge är hen sköterska enbart, och gör saker som undersköterskor gör här!


Sonens mamma är SSK och på ett ställe hon jobbar timmar tjänar hon 450 kr/timme i Stockholm, det tycker inte jag är fyskam i lön.
Det var ikke ille, er det overtid når hun jobber der? Nærmer seg det dobbelte av hva jeg har hatt i timelønn. :-)002


Nej det är en lön som alla får som jobbar på den avdelningen, det är ingen övertid.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav slackern » 2017-07-31 9:48:15

Alien skrev:Såg på TV om ett ställe i Norge där de behövde tio vikarierande sköterskor. Alla var svenska el danska. Men var är de norska sköterskorna då, utbildar de för få?

En del jobbar så mycket de kan i Norge för pengarnas skull. En del tycks vara anställda i Sverige men jobbar i Norge på semestern (när får de vila ut och ladda batterierna då?). Kan ju vara smart så länge man är ung, frisk och singel. Fast den som är singel riskerar att förälska sig i en norrman/norska och bosätta sig i Norge för gott.

Det blir då en förlust för svenska staten som stått för utbildningen.


Sonens mormor är både barnmorska och barnsjuksköterska och har fast anställning här i Sverige på en förlossningsavdelning och jobbar extra på en BVC mottagning här i STHLM men hon brukar åka över till Norge och jobba som SSK. Så hon räknas ju knappast som ung längre, men hon orkar med det och att vara mormor.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav kiddie » 2017-08-01 2:46:22

Batte skrev:Ja, og 450,- i timen gir vel en månedslønn på over 70 000,-. :-)002


Egentligen tycker jag inte det är för mycket, syrror gör väldigt mycket, stressar mycket, gör viktiga saker och tar ofta jobbet med sig hem. De skolas på högteknologisk vård med mycket bredd och djup. Ofta vidareutbildas de på plats på väldigt avancerade saker. Det är ganska stor skillnad att vara syrra på vårdcentral och vara syrra på högteknologisk intensivvård. Det senare är mentalt och emotionellt krävande och de ska ha mer i lön, anser jag iallafall.

Jämför med den otroligt slöe snubben mitt psyk hyrde in över sommaren som läkare. 800 000 i månaden. Det blir 11 st väldigt högt betalade sköterskor på det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav Batte » 2017-08-01 8:03:22

kiddie skrev:Jämför med den otroligt slöe snubben mitt psyk hyrde in över sommaren som läkare. 800 000 i månaden. Det blir 11 st väldigt högt betalade sköterskor på det.
800 000 i måneden? Er du sikker på at det er sant?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svenska sköterskor far till Norge så vi måste importera

Inläggav kiddie » 2017-08-02 2:35:56

Ja, men det gällde bara under en viss period. Hans jobb var att träffa samtliga patienter ingen hunnit med under året, dvs beta av så att de inte skulle bli anmälda för att de inte träffade sina patienter. Jag kan inte säga hur jag vet, men jag vet att han avtalade till sig 2 miljoner och jag vet på ett ungefär hur länge han skulle jobba.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in