Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav Gecco » 2017-06-20 8:32:08

Jag har många intressen, och precis som alla andra så måste jag äta, sova och röra på mig.
Men jag hittar ingen bra balans för när jag äntligen fått upp intresset att plugga så sitter jag för mycket med det och glömmer käka eller röra på mig.

Det gäller allt som intresserar mig, snöar in mig och blir helt besatt.
Sen tröttnar jag helt och orkar inte se det mer.

Har gjort listor i många år, och det funkar rätt bra.
Får mycket gjort, men ibland dör det helt av olika anledningar då jag inte gör något alls.
Använder mig av en app, där jag gjort en detaljerad lista med det viktigaste att göra varje dag.
Det funkade ganska bra men ibland dör motivationen och jag tar några dagar då jag bara sitter vid datorn.

Hur gör ni för att ha rutin på saker?
Har svårt att hamna i mode på beställning.
Men man kanske måste tvinga sig för att komma i rätt sinnestillstånd.

Känner att jag faktiskt kan göra något med mitt liv om jag bara kunde få kontroll över det.
Gecco
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2016-04-20

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav Batte » 2017-06-20 12:26:30

Mmm, ja jeg kjenner meg igjen i mye av dette. :-)063 For meg er det vanskelig å opprettholde systemer jeg lager. Helt konkret gjelder det når det er snakk om aktiviteter i privatlivet hvor jeg ikke har forpliktelser ovenfor andre. I visse tilfeller kan det hjelpe å bygge systemer som involverer og skaper forpliktelser til andre. For meg må dette kjennes ekte. Altså ikke bare at jeg fortelle noen om framgangen.

Det som ofte gjør at jeg kan få systemer til å gå så og si automatisk, er å gjøre noe meget hyppig. Det krever selvsagt energi hver gang man gjør noe. Derfor er det kanskje lurt å "regne på" effekten opp mot innsatsen. Et eksempel på hva jeg mener: Hvis jeg vasker/rydder "dårlig" et sted hver dag er det enklere å opprettholde gjennomføringen en hvis jeg vasker/rydder "skikkelig" hver 14. dag.

Generelt mener jeg det er mange flotte lister og systemer man kan lage/bruke. Uten riktig drivkraft blir det likevel bare et "dødt" system. Følelser kan være gode drivkrefter, også når det gjelder systemer de ikke naturlig hører til.

Det er mulig å ved gjentatt redefinering og logikk, å knytte ikke-relevante mentale drivkrefter til systemene man har laget. Men jeg tror ikke det er for alle. Det forutsetter at man forstår godt hvordan man fungerer, lurer seg selv og så og si "hacker" sin egen hjerne. Da må man jo også passe på at man ikke går opp i sømmene og glemmer hvem man er, for det er helt sikkert noe man bør være forsiktig med. :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav Flia » 2017-06-20 12:37:43

Jag har larm varje dag att jag ska diska. Dyker det upp nåt jag måste göra så sätter jag larm för det.

Det är tillåtet att flytta larmet, men det får inte stängas av förrän uppgiften är slutförd.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav Zirre » 2017-06-20 13:00:47

Kanske denna app kan vara något.
https://habitica.com/static/front
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav Glasäpplen » 2017-07-19 21:20:58

Känner igen mig.. Det är ett helvete tycker jag, detta med att vilja/behöva göra saker, massor på en gång, men man vet inte hur jag ska få ett bra system så att allt blir gjort. Har prövat med både digitala och skriftliga listor och ibland funkar det, mest det digitala, men det går segt och det blir absolut ingen rutin av det. Hatar det.
Ska kontakta psykolog och försöka få hjälp med hur jag ska hantera sånt här, kanske kan vara något för dig med? Att få snacka om att det är svårt och sen få tips och hjälp.
Glasäpplen
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-05-02

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav hattifnatt » 2017-07-21 22:11:32

Zirre skrev:Kanske denna app kan vara något.
https://habitica.com/static/front


Har du provat den??

Jag har, som alla andra verkar det, använt och använder alla möjliga försök till lösningar. Listor, larm, anteckningar ... ingenting fungerar riktigt bra, och så glömmer jag bort listorna och hittar på nya.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav hattifnatt » 2017-07-21 22:12:09

Ett tag hade jag så många larm i mobilen att jag till slut bara struntade i den :-)051
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav alixha » 2017-07-21 23:00:53

Jag har bestämt mig för vissa tider då det är mat och då är det mat, punkt slut.
I början var det svårt men nu har det blivit en så pass inövad rutin, har ändå larm på min klocka när det är dags att äta, bara ifall.

Har även larm på min klocka när det är dags att göra sig i ordning för sängen.
Innan var jag helt hopplös, kunde fastna när jag gjorde något jag gillade och stannade uppe hela nätterna.

Det är dock det enda jag har larm för, äta och sova, resten brukar lösa sig självt.

Klart att listor, larm och allting annat hjälper till men i slutändan får man försöka träna på sin självdisciplin också. Jag tycker fortfarande att det är jättesvårt att lägga ifrån mig något som jag inte har avslutat men ringer larmet är det dags att sluta, vill man inte får man ge sig själv en liten käftsmäll.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur fan får man rutin på saker? (Listor/Program/Metoder)

Inläggav Feldwebel » 2017-07-23 20:15:15

Jag är control freak när det kommer till mina dagliga rutiner, varje dag har ett syfte som träning, jobb, etc och följer det ganska slaviskt. Är ju väldigt praktiskt för att det får saker gjort men kan även vara väldigt opraktiskt när det dyker upp oväntade saker som gör att man måste ändra i schemat. Mycket stress är det också men om inte jag har rutiner så skulle nog allt falla isär tillsist.

Man försöker hitta ett mellanläge ibland så det är en balans istället för svart o vitt hela tiden.
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in