Hur visar man att man e vuxen???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 21:11:33

Dreamtrance skrev:Är svårt att hjälpa till om du inte ger exempel på situationer då du blivit behandlat som ett barn.

På fester så ignonerar alla mig.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-21 21:14:31

Ok. När det är fest, vad gör du då?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav antonius » 2017-07-21 21:16:10

Kathrine87 skrev:På fester så ignonerar alla mig.


Mig med, men oftast har man då brutit mot några av alla sociala koder som NT:maffian har satt upp för hur man ska vara när man minglar omkring... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 21:18:34

Dreamtrance skrev:Ok. När det är fest, vad gör du då?
jag gör ingenting. Orkar inte fixa mig.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Batte » 2017-07-21 21:22:06

Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Är svårt att hjälpa till om du inte ger exempel på situationer då du blivit behandlat som ett barn.

På fester så ignonerar alla mig.
Ok, det er trist, men jeg forstår ikke at det har noe med om man blir sett som voksen eller barn å gjøre.

Dersom du vil ha oppmerksomhet på fest, må du gjøre det du vil ha oppmerksomhet for. For eksempel kommunisere om et aktuelt og relevant samtaleemne. Dersom de andre er interessert i det du tydelig tilbyr, vil de respondere.

Hvilken type oppmerksomhet ønsker du?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Batte » 2017-07-21 21:24:13

Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Ok. När det är fest, vad gör du då?
jag gör ingenting. Orkar inte fixa mig.
På en fest skjer det mye. Folk drikker kanskje, og det kan være mye som fanger oppmerksomheten til de andre.

Hvem kommer du sammen med/kjenner du på festene?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 21:30:18

Batte skrev:
Kathrine87 skrev:På fester så ignonerar alla mig.
Ok, det er trist, men jeg forstår ikke at det har noe med om man blir sett som voksen eller barn å gjøre.

Dersom du vil ha oppmerksomhet på fest, må du gjøre det du vil ha oppmerksomhet for. For eksempel kommunisere om et aktuelt og relevant samtaleemne. Dersom de andre er interessert i det du tydelig tilbyr, vil de respondere.

Hvilken type oppmerksomhet ønsker du?

Kan du ge mig några tips?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 21:31:59

Batte skrev:
Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Ok. När det är fest, vad gör du då?
jag gör ingenting. Orkar inte fixa mig.
På en fest skjer det mye. Folk drikker kanskje, og det kan være mye som fanger oppmerksomheten til de andre.

Hvem kommer du sammen med/kjenner du på festene?
jo men jag e ingen sån tjej som dricker.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Batte » 2017-07-21 21:36:21

Kathrine87 skrev:
Batte skrev: Ok, det er trist, men jeg forstår ikke at det har noe med om man blir sett som voksen eller barn å gjøre.

Dersom du vil ha oppmerksomhet på fest, må du gjøre det du vil ha oppmerksomhet for. For eksempel kommunisere om et aktuelt og relevant samtaleemne. Dersom de andre er interessert i det du tydelig tilbyr, vil de respondere.

Hvilken type oppmerksomhet ønsker du?

Kan du ge mig några tips?

Tips om samtaleemner? Jeg kan forsøke. :-)Happy For å gi gode og relevante forslag må jeg vite litt mer om omstendighetene. Hva som er gode eller dårlige forslag vil variere med omstendighetene. Det er derfor fint om du svarer på spørsmålene nedenfor. :-)Happy

Hvor gammel er du/dere ca? Hvilken type fest er det? Hvem kjenner du på festen? Hvilken type oppmerksomhet ønsker du på festen?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-21 21:36:35

Beskriv hur en typisk fest är för dig. Var är festen någonstans? Är det många där? Vad är det för ålder på de som är på festen?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 21:42:46

Dreamtrance skrev:Beskriv hur en typisk fest är för dig. Var är festen någonstans? Är det många där? Vad är det för ålder på de som är på festen?
nej de kan jag inte :)
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-21 22:05:58

Du vet väl om du festar hemma hos någon eller går på krogen eller är någon annanstans? Och att du vågar låta bli att dricka alkohol är vuxet. Det visar att du inte faller för grupptryck.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 22:08:10

Dreamtrance skrev:Du vet väl om du festar hemma hos någon eller går på krogen eller är någon annanstans? Och att du vågar låta bli att dricka alkohol är vuxet. Det visar att du inte faller för grupptryck.
tack :)
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Alien » 2017-07-21 22:10:19

Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Ok. När det är fest, vad gör du då?
jag gör ingenting. Orkar inte fixa mig.


När jag någon gång i forntiden gick på en fest så var ett motiv att klä upp mig och vara fin. Det var innan jag fick diagnos; nu vet jag att stora fester inte är något för mig. Hamnar jag på en så klamrar jag mig fast vid dem jag känner.

Men varför går du på fester?

För att träffa dina vänner? I så fall är det bättre att träffa dem vid mindre sammankomster.
För att få nya vänner? I så fall måste du prata med folk du inte känner.
För att få en pojkvän? Då tror jag att du antingen måste "fixa till dig" så att du syns. Eller ta initiativet själv och börja prata med någon kille du tycker ser intressant ut.

Tycker du öht att det är kul att gå på fester?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Batte » 2017-07-21 22:19:24

Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Beskriv hur en typisk fest är för dig. Var är festen någonstans? Är det många där? Vad är det för ålder på de som är på festen?
nej de kan jag inte :)
Ok, da må man bare spekulere.

Du skriver at du blir sett som et barn, og kommer med eksempelet at du blir ignorert på fest. Det er ingen åpenbar kobling her. :-)063

Imidlertid kan man jo spekulere, som sagt. Voksne snakker med voksne på fest, og mange voksne ignoreres ikke. Er det kanskje derfor du tenker at de ikke ser deg som voksen?

På fest er det gjerne kun voksne mennesker. Mange gir andre oppmerksomhet. Mange mottar oppmerksomhet. Noen drikker alkohol, det er ofte mange mennesker, kanskje høy musikk og mye bevegelse. Kanskje er også lyset dempet. Med andre ord er det mange elementer i rommet som "krever oppmerksomhet". I slike tilfeller forsøker de andre å fokusere kun på det de allerede har fokus på.

Dersom man er på en slik fest og ikke aktivt krever oppmerksomhet visuelt eller vokalt, vil man bli ignorert. Det spiller ingen rolle om man er en interessant eller uinteressant person, dersom man ikke eksponerer sin personlighet. Eventuelt vil man bli ignorert av alle andre enn vertskapet, som kanskje vil ta kontakt. Dette gjør de enten av høflighet, eller fordi de vil vite hvem de har i sitt hjem.

Noen ganger kan man lure på hvorfor de andre kommuniserer med noen eller har venner, mens en selv ignoreres i sosiale situasjoner. De (fleste) andre har nok allerede selv introdusert seg/tatt kontakt med andre mennesker. Det er ikke alltid noe man tenker over at de andre selv har tatt kontakt, fordi man ikke ser den delen av det.

Når man først har tatt kontakt med en person føres man av og til naturlig videre andre samtaleløp. Hvis dette ikke skjer, må man ta kontakt med flere på samme måte.

Hva man bør si når man tar kontakt er helt avhengig av situasjonen. Dersom du ikke kjenner personen(e) du tar kontakt med, kan første trinn være å presentere seg. Det kan gjøres på mange forskjellige måter. F.eks. kan du gå mot smilende mot dem. Når du kommer bort kan du si "Hei, jeg heter ****, jeg er her fordi/sammen med ****". Du kan selvsagt si det på svensk. :-)Happy

Dersom de andre drikker men du ikke er en festperson, kan det også hende dere ikke har noe til felles. Det vil si at selv om du er interessant og presenterer deg, er det ikke sikkert de er interessert i det du har å by på. Dette må man akseptere. I så fall kanskje festing ikke er noe for deg?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-21 22:32:41

Om du mår dåligt av att gå på fest är det bättre att låta bli. Försök hitta sammanhang där du kan slappna av och vara dig själv istället. Om du vill ha ett förhållande måste du kunna visa ditt rätta jag.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 23:18:28

Alien skrev:
Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Ok. När det är fest, vad gör du då?
jag gör ingenting. Orkar inte fixa mig.


När jag någon gång i forntiden gick på en fest så var ett motiv att klä upp mig och vara fin. Det var innan jag fick diagnos; nu vet jag att stora fester inte är något för mig. Hamnar jag på en så klamrar jag mig fast vid dem jag känner.

Men varför går du på fester?

För att träffa dina vänner? I så fall är det bättre att träffa dem vid mindre sammankomster.
För att få nya vänner? I så fall måste du prata med folk du inte känner.
För att få en pojkvän? Då tror jag att du antingen måste "fixa till dig" så att du syns. Eller ta initiativet själv och börja prata med någon kille du tycker ser intressant ut.

Tycker du öht att det är kul att gå på fester?

Jo jag tycker de e roligt att gå på fest de e inte så att jag inte vill.]
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 23:21:22

Batte skrev:
Kathrine87 skrev:
Dreamtrance skrev:Beskriv hur en typisk fest är för dig. Var är festen någonstans? Är det många där? Vad är det för ålder på de som är på festen?
nej de kan jag inte :)
Ok, da må man bare spekulere.

Du skriver at du blir sett som et barn, og kommer med eksempelet at du blir ignorert på fest. Det er ingen åpenbar kobling her. :-)063

Imidlertid kan man jo spekulere, som sagt. Voksne snakker med voksne på fest, og mange voksne ignoreres ikke. Er det kanskje derfor du tenker at de ikke ser deg som voksen?

På fest er det gjerne kun voksne mennesker. Mange gir andre oppmerksomhet. Mange mottar oppmerksomhet. Noen drikker alkohol, det er ofte mange mennesker, kanskje høy musikk og mye bevegelse. Kanskje er også lyset dempet. Med andre ord er det mange elementer i rommet som "krever oppmerksomhet". I slike tilfeller forsøker de andre å fokusere kun på det de allerede har fokus på.

Dersom man er på en slik fest og ikke aktivt krever oppmerksomhet visuelt eller vokalt, vil man bli ignorert. Det spiller ingen rolle om man er en interessant eller uinteressant person, dersom man ikke eksponerer sin personlighet. Eventuelt vil man bli ignorert av alle andre enn vertskapet, som kanskje vil ta kontakt. Dette gjør de enten av høflighet, eller fordi de vil vite hvem de har i sitt hjem.

Noen ganger kan man lure på hvorfor de andre kommuniserer med noen eller har venner, mens en selv ignoreres i sosiale situasjoner. De (fleste) andre har nok allerede selv introdusert seg/tatt kontakt med andre mennesker. Det er ikke alltid noe man tenker over at de andre selv har tatt kontakt, fordi man ikke ser den delen av det.

Når man først har tatt kontakt med en person føres man av og til naturlig videre andre samtaleløp. Hvis dette ikke skjer, må man ta kontakt med flere på samme måte.

Hva man bør si når man tar kontakt er helt avhengig av situasjonen. Dersom du ikke kjenner personen(e) du tar kontakt med, kan første trinn være å presentere seg. Det kan gjøres på mange forskjellige måter. F.eks. kan du gå mot smilende mot dem. Når du kommer bort kan du si "Hei, jeg heter ****, jeg er her fordi/sammen med ****". Du kan selvsagt si det på svensk. :-)Happy

Dersom de andre drikker men du ikke er en festperson, kan det også hende dere ikke har noe til felles. Det vil si at selv om du er interessant og presenterer deg, er det ikke sikkert de er interessert i det du har å by på. Dette må man akseptere. I så fall kanskje festing ikke er noe for deg?
tack för allt du har berättat om hur en fest ska vara men jag behöver faktiskt inte allt de där. Jag går bara dit för o ha roligt o de e utan alkohol.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-21 23:23:26

Dreamtrance skrev:Om du mår dåligt av att gå på fest är det bättre att låta bli. Försök hitta sammanhang där du kan slappna av och vara dig själv istället. Om du vill ha ett förhållande måste du kunna visa ditt rätta jag.
ja jag fattar jag ska visa vem jag e :) :-)Hug
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Batte » 2017-07-21 23:24:48

Kathrine87 skrev:tack för allt du har berättat om hur en fest ska vara men jag behöver faktiskt inte allt de där. Jag går bara dit för o ha roligt o de e utan alkohol.
Ok. :-)Happy Hva ville du ha tips av meg om da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-21 23:43:14

Om jag förstått rätt är det så att du inte tycker om att sminka dig och så. Däremot tycker du om att gå på fest. Fast du upplever att andra inte lägger märke till dig på en fest. Så är det nog för många andra vuxna också. Förstår inte på vilket sätt du upplevs som ej vuxen i sådana fall?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Alien » 2017-07-22 1:07:12

Kathrine87 skrev:
Alien skrev:
Kathrine87 skrev: jag gör ingenting. Orkar inte fixa mig.


När jag någon gång i forntiden gick på en fest så var ett motiv att klä upp mig och vara fin. Det var innan jag fick diagnos; nu vet jag att stora fester inte är något för mig. Hamnar jag på en så klamrar jag mig fast vid dem jag känner.

Men varför går du på fester?

För att träffa dina vänner? I så fall är det bättre att träffa dem vid mindre sammankomster.
För att få nya vänner? I så fall måste du prata med folk du inte känner.
För att få en pojkvän? Då tror jag att du antingen måste "fixa till dig" så att du syns. Eller ta initiativet själv och börja prata med någon kille du tycker ser intressant ut.

Tycker du öht att det är kul att gå på fester?

Jo jag tycker de e roligt att gå på fest de e inte så att jag inte vill.


Ok, men jag får inte det att riktigt gå ihop med vad du tidigare skrev:
På fester så ignonerar alla mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-22 3:46:28

Dreamtrance skrev:Om jag förstått rätt är det så att du inte tycker om att sminka dig och så. Däremot tycker du om att gå på fest. Fast du upplever att andra inte lägger märke till dig på en fest. Så är det nog för många andra vuxna också. Förstår inte på vilket sätt du upplevs som ej vuxen i sådana fall?
joo de e ett mysterium.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hur visar man att man e vuxen???

Inläggav Kathrine87 » 2017-07-22 3:49:23

Alien skrev:
Kathrine87 skrev:
Alien skrev:
När jag någon gång i forntiden gick på en fest så var ett motiv att klä upp mig och vara fin. Det var innan jag fick diagnos; nu vet jag att stora fester inte är något för mig. Hamnar jag på en så klamrar jag mig fast vid dem jag känner.

Men varför går du på fester?

För att träffa dina vänner? I så fall är det bättre att träffa dem vid mindre sammankomster.
För att få nya vänner? I så fall måste du prata med folk du inte känner.
För att få en pojkvän? Då tror jag att du antingen måste "fixa till dig" så att du syns. Eller ta initiativet själv och börja prata med någon kille du tycker ser intressant ut.

Tycker du öht att det är kul att gå på fester?

Jo jag tycker de e roligt att gå på fest de e inte så att jag inte vill.


Ok, men jag får inte det att riktigt gå ihop med vad du tidigare skrev:
På fester så ignonerar alla mig.
jag tycker de e roligt att gå på fest för de e roligt att träffa dom människorna trots att dom ignonerar mig.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in