Utredning PRIMA (privat psykiatrisk mottagning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utredning PRIMA (privat psykiatrisk mottagning)

Inläggav Lisst29 » 2017-07-19 11:05:02

Hej alla underbara,
Undrar om någon/ några här utretts av PRIMA vuxenpsyk?
Skulle gärna vilja veta hur du/ ni upplevt den? Hur lång tid tog den?

Skriv gärna vilken PRIMA du/ ni utretts.

Ska utredas för borderline men känner mig inte helt säker på den.
Vissa symtom stämmer och vissa inte alls.
Misstänker däremot att jag eventuellt har Asperger.

/ M
Lisst29
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-07-19

Utredning PRIMA

Inläggav Lisst29 » 2017-07-19 13:52:28

Hej alla underbara,
Jag undrar om någon/ några av er gjort utredning hos PRIMA? Isåfall vad tyckte ni om den?
Hur lång tid tog utredningen? Samt hur lång tid tar det mellan att man för en kallelse tills utredningen börjar?
Ni får gärna skriva vilken PRIMA det gäller.
Jag går på PRIMA på Lidingö och ska göra en borderline utredning men känner inte igen mig lika mycket i borderline kriterierna som i Asperger kriterier. Funderar på att ta upp detta med min psykiatriker, är dock rädd att han bara kommer nonchalera det.

Vore oerhört tacksam för svar!
Lisst29
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-07-19

Utredning PRIMA

Inläggav slackern » 2017-07-19 15:51:06

Hej!

En fråga varför ska du utredas för borderline om du misstänker AS? När jag har blivit utredes jag även för personlighetsstörningar ingår tydligen i utredningen för att utesluta en massa andra saker.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utredning PRIMA

Inläggav Lisst29 » 2017-07-19 16:40:08

slackern skrev:Hej!

En fråga varför ska du utredas för borderline om du misstänker AS? När jag har blivit utredes jag även för personlighetsstörningar ingår tydligen i utredningen för att utesluta en massa andra saker.


Hej Slackern,
Min läkare misstänker först genast borderline för att jag självskadar mig.
Vissa kan känna att en viss diagnos inte stämmer medan andra kan känna att syntomen och tecknen på diagnosen beskriver mig. Jag känner mig inte så mycket borderline eftersom jag är ingen högljuddperson, utåtagerande, aggressiv eller dramaqueen. Menar inte att alla med borderline är så men det är ett vanligt förekommande kriterium i diagnosen. När jag läste om Asperger kände jag direkt att symtomen och teckena på Asperger beskriver mig.

Men jag kanske inte bör oroa mig för att jag inte ska utredas om eventuell Asperger eftersom vad jag förstår av dig, så verkar det som att alla som screenas för personlighetsstörningar screenas också för andra diagnoser (biopolär, Asperger etc)?
Lisst29
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-07-19

Utredning PRIMA

Inläggav slackern » 2017-07-19 17:12:05

Lisst29 skrev:
slackern skrev:Hej!

En fråga varför ska du utredas för borderline om du misstänker AS? När jag har blivit utredes jag även för personlighetsstörningar ingår tydligen i utredningen för att utesluta en massa andra saker.



Hej Slackern,
Min läkare misstänker först genast borderline för att jag självskadar mig.
Vissa kan känna att en viss diagnos inte stämmer medan andra kan känna att syntomen och tecknen på diagnosen beskriver mig. Jag känner mig inte så mycket borderline eftersom jag är ingen högljuddperson, utåtagerande, aggressiv eller dramaqueen. Menar inte att alla med borderline är så men det är ett vanligt förekommande kriterium i diagnosen. När jag läste om Asperger kände jag direkt att symtomen och teckena på Asperger beskriver mig.

Men jag kanske inte bör oroa mig för att jag inte ska utredas om eventuell Asperger eftersom vad jag förstår av dig så verkar det som att alla som screenas för personlighetsstörningar screenas också för andra diagnoser (biopolär, -Asperger etc )?


Oj nej förlåt om jag var otydlig, det ingår vid en NPF utredning, vid en personlighetsstörnings utredning så ingår nog tyvärr bara personlighetsstörningar. Men ta upp dina misstankar med psykologen/psykiatrikern som ska utreda dig.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utredning PRIMA

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-19 19:54:11

Har du gjort några tester via nätet? Typ aspie quiz eller liknande?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utredning PRIMA

Inläggav slackern » 2017-07-19 20:04:38

Dreamtrance skrev:Har du gjort några tester via nätet? Typ aspie quiz eller liknande?


Aspie quice är ju gjort utav en lekman och inget seriöst test.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utredning PRIMA

Inläggav Lisst29 » 2017-07-19 20:17:17

Ingen mer som gjort utredning hos PRIMA för Asperger eller andra diagnoser?
Lisst29
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-07-19

Utredning PRIMA

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-19 20:19:35

Aspie quiz var väldigt likt screeningen jag fick göra på vårdcentralen.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utredning PRIMA

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-19 20:22:04

Sen finns ju DSM 5 diagnoskriterier för autism på nätet.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utredning PRIMA

Inläggav hattifnatt » 2017-07-19 20:29:52

Hej!

Jag gjorde min neuropsykiatriska utredning i vintras, vid PRIMA i Danderyd. Nu minns jag inte exakt, men jag tror att det först tog tre månader efter remissen innan jag fick kallelse, och sedan tror jag att det var fem träffar om en timme vardera. Den sista var utvärdering. De hade planerat att det skulle vara avklarat på två-tre veckor, men nu blev det snarare tre månader eftersom det var stört omöjligt att hitta en tid som passade för min mamma (ett av tillfällena var med samtal/intervju med nära anhörig), som är världens mest upptagna människa.

Jag är jättenöjd, de var väldigt förtroendeingivande och proffsiga, vad jag kunde bedöma gjorde de ett väldigt grundligt arbete.

Överhuvudtaget är jag väldigt nöjd med PRIMA. Jag harvade runt på en av landstingets psykiatriska mottagningar (bor i Stockholms län) i många år med en lång rad med psykiatriker som avlöste varandra, men när PRIMA tog över fick jag plötsligt en basutredning (!) och en behandlingsplan (!).
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Utredning PRIMA

Inläggav Lisst29 » 2017-07-19 22:21:23

hattifnatt skrev:Hej!

Jag gjorde min neuropsykiatriska utredning i vintras, vid PRIMA i Danderyd. Nu minns jag inte exakt, men jag tror att det först tog tre månader efter remissen innan jag fick kallelse, och sedan tror jag att det var fem träffar om en timme vardera. Den sista var utvärdering. De hade planerat att det skulle vara avklarat på två-tre veckor, men nu blev det snarare tre månader eftersom det var stört omöjligt att hitta en tid som passade för min mamma (ett av tillfällena var med samtal/intervju med nära anhörig), som är världens mest upptagna människa.

Jag är jättenöjd, de var väldigt förtroendeingivande och proffsiga, vad jag kunde bedöma gjorde de ett väldigt grundligt arbete.

Överhuvudtaget är jag väldigt nöjd med PRIMA. Jag harvade runt på en av landstingets psykiatriska mottagningar (bor i Stockholms län) i många år med en lång rad med psykiatriker som avlöste varandra, men när PRIMA tog över fick jag plötsligt en basutredning (!) och en behandlingsplan (!).


Hej hattifnatt,
Tack för att du delar med dig. Verkar som att PRIMA inte drar ut på utredningen som vissa andra. Vill du berätta mer om hur den neuropsykiatriska utredningen ser ut hos PRIMA? (Hur går det till? Vad händer? Vilka får man träffa?)

Undrar också om hur lång tid det dröjde för dig från att du fick kallelse tills utredningen startade?

Antar att du utreddes för AS vilket jag också hoppas på att få göra eftersom jag känner mig mer som Asperger än borderline. Är bara så rädd att min läkare inte kommer att lyssna på mig om jag föreslår det för honom? Är rädd att han redan bestämt jag typ att jag har borderline (bara för att jag har ett självskadebeteende).
Lisst29
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-07-19

Återgå till Aspergare och vården



Logga in