Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav Flia » 2017-07-18 9:57:48

Jag är dataansvarig på en RSMH-förening.

En av medlemmarna går en kurs, och vill att jag installerar Teaweaver och tillåter fjärrstyrning.

Jag är tveksam, och vill inte tillåta det globalt.
Sen måste väl brandväggen ge extra tillåtelse antar jag?

Går det ens att bli fjärrstyrd utan adminlösen?
Jag kommer absolut INTE lämna ut lösenordet.
Kan jag tillåta fjärrstyrning för enskild användare?

Datorn det gäller har Windows7
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-18 10:37:29

Jag antar att du menar Teamviewer? (www.teamviewer.com)

Så vitt jag vet så finns det inge behov att öppna upp portar och dylikt, det tunnlas över https.
När man installerat klienten så har den ett ID och ett lösen.
Man kan starta klienten som en service eller manuellt starta den från typ startmenyn.
Man kan för övrigt köra TeamViewer utan att installera det. Jag vet dock inte hur det är med rättigheter, man får ju upp en fråga om man vill tillåta programmet att göra ändringar. Om det kräver adminrättigheter eller inte är jag osäker på.
När appen är igång så kan man med ID och lösen logga in och få samma skrivbord som användaren som är inloggad har.

Man har då exakt samma rättigheter som den användaren och kan göra exakt samma saker som den användaren kan.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav slackern » 2017-07-18 10:46:41

Har inte RSMH någon IT-ansvarig lokalt eller nationellt som kan dom här sakerna du kan vända dig till?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav Flia » 2017-07-18 13:52:38

matgar skrev: man får ju upp en fråga om man vill tillåta programmet att göra ändringar. Om det kräver adminrättigheter eller inte är jag osäker på.


Jo, där krävs lösenord.

Jag är överhuvudtaget tveksam till att tillåtande någon att fjärrstyra våra datorer.
Vänners vänners vänner, som någons kompis säger är duktig på nånting....
Det har varit tillräckligt många problem ändå, så vi har skärpte säkerheten.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav ankhh » 2017-07-18 15:28:37

Du behöver inte lämna ut någon datorlösen (som admin eller annat) för att låta någon annan använda ditt skrivbord på fjärr med TeamViewer. Ska det göras något på datorn som kräver datorns adminlösen får du skriva in det själv under sessionen.

När jag nu skriver "under sessionen" menar jag förstås att du, och alla andra, bara ska tillåta besök genom TeamViewer samtidigt med telefonsamtal med den som ansluter. Då får man ge ID för datorn och lösen för sessionen till den som ska ansluta, och det fungerar bara en begränsad tid (en timme eller så, har jag för mig), sedan blir det nytt lösenord för nästa session. Både ID och lösenordet genereras av TeamViewer och används bara av TeamViewer.

Det går att ställa in TeamViewer så att den är öppen för anslutning utan att man sitter där och berättar lösen för den som ska ansluta, så att det går att ansluta närhelst datorn är igång. Det rekommenderar jag inte (fast jag vet en och annan som använder den funktionen för att ansluta till hemmadatorn från annat håll). Är det det som medlemmen vill göra så skulle jag (också) nobba.

Allmänt har det funnits säkerhetsproblem i TeamViewer vid några tillfällen. Det är ett bra program för att assistera på fjärr, men jag skulle personligen avinstallera/inaktivera det efteråt för säkerhets skull.

---

Det finns (minst) två versioner av Teamviewer (förutom att den finns för olika operativsystem: Windows, Mac, Linux). Den större versionen är den som används av användaren som ska fjärransluta till en annan dator. Den måste installeras, och går att använda för att bli fjärransluten till också. Men i det senare fallet, när man är den som någon annan ska fjärransluta till, kan man istället använda en mindre version som inte behöver installeras (fast man kan behöva godkänna att det körs, eventuellt med adminlösen). Den lilla versionen kan man slänga, eller spara på en USB-sticka för framtida behov, när sessionen är över.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-18 18:59:15

Flia skrev:Jo, där krävs lösenord.

Jag är överhuvudtaget tveksam till att tillåtande någon att fjärrstyra våra datorer.
Vänners vänners vänner, som någons kompis säger är duktig på nånting....
Det har varit tillräckligt många problem ändå, så vi har skärpte säkerheten.

Ja till att börja med så bör man ju fråga varför dom behöver köra teamviewer alls.
Sen så är det ju upp till ansvariga att avgöra om det är en giltig anledning eller inte.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-18 19:00:56

ankhat skrev:Du behöver inte lämna ut någon datorlösen (som admin eller annat) för att låta någon annan använda ditt skrivbord på fjärr med TeamViewer. Ska det göras något på datorn som kräver datorns adminlösen får du skriva in det själv under sessionen.

Du behöver ju administratörs rättigheter för att få starta teamviewer direkt från exe filen.
Har du installerat programmet på datorn är det ju en annan femma.
Och det var ju inte Flia som ville köra teamviewer utan en vanlig användare.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav Flia » 2017-07-18 19:03:06

matgar skrev:
ankhat skrev:Du behöver inte lämna ut någon datorlösen (som admin eller annat) för att låta någon annan använda ditt skrivbord på fjärr med TeamViewer. Ska det göras något på datorn som kräver datorns adminlösen får du skriva in det själv under sessionen.

Du behöver ju administratörs rättigheter för att få starta teamviewer direkt från exe filen.
Har du installerat programmet på datorn är det ju en annan femma.


Så medlemmen och hens kurshandledare skulle alltså kunna kommunicera utan min inblandning, närmare programmet väl är installerat..?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav ankhh » 2017-07-18 19:14:32

matgar skrev:
ankhat skrev:Du behöver inte lämna ut någon datorlösen (som admin eller annat) för att låta någon annan använda ditt skrivbord på fjärr med TeamViewer. Ska det göras något på datorn som kräver datorns adminlösen får du skriva in det själv under sessionen.

Du behöver ju administratörs rättigheter för att få starta teamviewer direkt från exe filen.
Har du installerat programmet på datorn är det ju en annan femma.
Och det var ju inte Flia som ville köra teamviewer utan en vanlig användare.

Nä. Den lilla applikationen de kallar "TeamViewer QuickSupport" (som jag tidigare kallade "mindre versionen" eftersom jag var för lat att söka fram namnet) installeras inte, och går att köra utan att man har adminrättigheter på datorn.

Försöker man göra något som innebär ändringar i datorn behöver man alltså ge adminlösen, och det är då den som sitter vid datorn fysiskt som skriver i.

Flia skrev:Så medlemmen och hens kurshandledare skulle alltså kunna kommunicera utan min inblandning, närmare programmet väl är installerat..?

Man behöver alltså inte ens installera. Vem som helst som är inloggad vid datorn kan ladda hem och köra den lilla applikationen ("QuickSupport"), och därmed tillåta fjärrstyrning av datorn, men kan inte göra ändringar som kräver adminlösen (t.ex. installera program) utan att sitta där och skriva i adminlösen när det efterfrågas.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-18 19:25:44

ankhat skrev:Nä. Den lilla applikationen de kallar "TeamViewer QuickSupport" installeras inte, och går att köra utan att man har adminrättigheter på datorn.

Du kan köra teamviewer direkt från installationsfilen utan att installera.
Dock får du samma fråga från TeamViewerQS när du startar. (iaf på win10)
"Do you want to allow this app to make changes to your computer" UAC koll.
Vilket jag utgår från att användaren behöver admin rättigheter för.
Det går att svara nej där, men vad det får för konsekvenser för användaren vetefan.

Sen är ju frågan vem som behöver kunna koppla upp sig mot vem. Quick Support tillåter ju support att koppla upp till din dator.
Men eventuellt i det här fallet så behöver användaren koppla upp sig till sin lärares dator.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-18 19:31:30

Flia skrev:Så medlemmen och hens kurshandledare skulle alltså kunna kommunicera utan min inblandning, närmare programmet väl är installerat..?

Vem ska koppla upp sig mot vem? Medlemmen mot kurshandledare eller tvärtom?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav ankhh » 2017-07-18 19:51:47

Jösses. Ta gärna bort detta som off topic sedan, mods, men låt mig klargöra att jag inte påstår saker utan att veta vad jag talar om.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-18 21:37:51

ankhat skrev:Jösses. Ta gärna bort detta som off topic sedan, mods, men låt mig klargöra att jag inte påstår saker utan att veta vad jag talar om.

Tror du jag sitter och talar ur nattmössan då eller?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav Flia » 2017-07-19 14:03:00

matgar skrev:
Flia skrev:Så medlemmen och hens kurshandledare skulle alltså kunna kommunicera utan min inblandning, närmare programmet väl är installerat..?

Vem ska koppla upp sig mot vem? Medlemmen mot kurshandledare eller tvärtom?


Det måste väl vara kursledaren som ska kunna styra medlemmens arbete.
Det handlar om kodning i Node och Visual studio.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Tillåta fjärrstyrning för enstaka användare?

Inläggav matgar » 2017-07-19 16:05:48

Flia skrev:
matgar skrev:
Flia skrev:Så medlemmen och hens kurshandledare skulle alltså kunna kommunicera utan min inblandning, närmare programmet väl är installerat..?

Vem ska koppla upp sig mot vem? Medlemmen mot kurshandledare eller tvärtom?


Det måste väl vara kursledaren som ska kunna styra medlemmens arbete.
Det handlar om kodning i Node och Visual studio.

Ok, jag tänkte att eventuellt så kunde kursledaren ha material på sin dator som medlemmen skulle koppla upp sig mot under lektion.

Men om kursledaren ska koppla upp sig mot medlemmen så borde nog TeamViewer Quick Support som ankhat nämnde funka.
Det var ju en win7 dator? Min win10 dator beter sig nog bara lite konstigt åt.
Det går ju enkelt att testa.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Återgå till IT-forum



Logga in