Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav MissN » 2014-05-20 21:22:04

Jag tog en fjärdedels 25mg'are idag mot pollenallergi, funkade bra. xD
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Kan man dö av Atarax?

Inläggav kiddie » 2017-07-17 1:05:07

Läste något skumt om att en om året ca dör i Sverige av Atarax pga att hjärtat bara stannar. Nu tar jag inte själv Atarax och några hjärtdöd fanns inte som biverkan i FASS dåförtiden men gör det nu. Och står att man inte får kombinera med andra mediciner som förlänger QT-intervall. Men då tog jag en medicin som gör det, dvs som nu är helt kontraindicerat.

Känns lite lagom läbbigt att jag kunnat falla ner död alltså, av den kombinationen. Dessutom så låg jag långt över maxdosen med i min förskrivning. Som mest på 3x maxdos, vanligtvis 1,5-2x maxdos.

Denna ofarliga lilla Atarax som alla med ångest ska ha och som är så mild så mild. Vad jag förstår har förskrivningen av Atarax bara ökat med åren.

atoms -

Slog ihop två trådar om liknande ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man dö av Atarax?

Inläggav slackern » 2017-07-17 1:12:02

Dom enda medicinerna jag har sett plötslig död som biverkning är Concerta, Ritalin, Elvance och Attentin.

Själv skrattade jag bara första gången jag läste det och brukar skämta med folk om biverkningen.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man dö av Atarax?

Inläggav Qwerty42 » 2017-07-17 8:43:12

Atarax är en gammal antihistamin. D.v.s. förhållandevis
värdelös om man har riktig ångest. Alltså inte lite deppig.
För effekten är att man blir trött, och då blir människor
generellt sett lite lugnare. Det är bensodiazepiner som gäller
om man har riktigt ångest. De funkar.

Jävla värdelösa rövhål till läkare som skriver ut antihistaminer och
annan skit, som neuroleptika från den moderna medicinens stenålder.
Enbart för att de, för att förenkla hur det ligger till, tror
att alla deras pat. är pundare el. kommer att bli det om de
får bensodiazepiner utskrivna till sig.

Jag får det som jag behöver, fast mina tankar går till de
som inte får det.

Annars kan jag väl säga att man kan dö av allt, med lite bad luck.
Jag hjälpte nyligen en människa som gjorde en tablettintox på
just exakt antihistaminer som var utskrivna för ångest.
Förgiftningsavdelningen tog detta på allvar, men de verkade
inte som om att de ansåg att det var ultraallvarligt. Dock vill
jag med detta sagt, säga - ge fan i att ta mer av medicinen än
vad läkaren har förskrivit!!!

Bila en kass läkare och världen blir en liten aning ljusare!

Varmaste hälsningar från _______'s privatapotek :-)006

ddr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Kan man dö av Atarax?

Inläggav Flia » 2017-07-17 11:57:23

____ (vet inte om det blev felstavat där)

Atarax funkar för mig vid svår ångest.
Sådeså!
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kan man dö av Atarax?

Inläggav cirkusfreak » 2017-07-17 12:17:49

Det är nog ingen fara ändå med atarax. Om du är orolig så kan du nog ringa din läkare och förklara hur du känner och vad du läst så kan ni nog säkert titta på det tillsammans.

Dock då vill jag nog påstå att ingen medicin är helt ofarlig. Det är ju bara att läsa bipacksedeln för vanligt paracetamol eller ibuprofen. Men jämfört med andra mediciner man kan få mot t.ex ångest som du nämnde så är ju atarax nästan sockerpiller(menar inte att det inte fungerar, bara om man tänker styrka, möjlighet att bli beroende osv) jämfört med benzo.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Kan man dö av Atarax?

Inläggav kiddie » 2017-07-17 14:43:09

Jag tror Atarax kan vara värd att prova för alla reagerar olika på sådana preparat. Vet en del som får lugnande effekt av nästan alla antihistaminer.

Men sedan för flertalet där det inte funkar tycker jag man får tänka om och testa annat. Det tog några åt för mig att uppgradera från Atarax till Xanor, och trots att jag måste erkänna att jag inte är lika skarp efter 15 år på Xanor så känns det värt det. Jag säljer gärna lite korttidsminne och tankeskärpa för att inte behöva konstant frukta panikångesten.

Att man har använt något länge betyder inte att det är ofarligt. Om det nu är sant det jag läste på ett annat forum att en om året dör av Atarax av hjärtstopp så tycker jag inte det är befogat av alla läkare att säga att den är HELT ofarlig. I USA har man ju sålt tonvis med sk Benadryl utan recept för att nu förstå att den ökar risk för demens tiofalt. Och t o m Alvedon kan man tydligen få mystiska skador av som var helt okända innan. Så bara för att något är gammalt är det inte säkert att man faktiskt kopplat vissa skador till den medicinen.

Atarax hjälpte mig inte mycket, jag blev väldigt lättskrämd av den. Lite dåsig på stora doser. Tog den bara för att försöka försvinna från världen. Det mesta som är antihistamin eller neuroleptika ger mig rätt rejäla skräckkänslor, en slags ångest jag inte har i vanliga fall. Så skulle aldrig gå tillbaka eftersom för mig är det värre än att inte ta något alls.

Anledningen till att jag kollade upp Atarax igen var att en kompis i utlandet fått den istället för klonazepam. Hans dos låg på 150 % svensk maxdos men de kanske har generösare dos där.

Jag vet inte vad maxdosen var officiellt när jag tog den. Jag blev bara tillsagd att jag fick ta precis så mycket som jag ville. Alltså satte de ingen gräns. Så ofarliga tyckte de de var.

Så blev lite förvånad att de lagt till text i Fass som inte fanns innan.

Jag tar vare sig den nu eller den andra medicinen som kan ha hjärtpåverkan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2017-07-18 13:29:14

När jag läser OP för hopslagna tråden inser jag att maxdosen var högre när jag tog den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2017-07-18 13:36:03

Och att jag själv faktiskt chockerats innan av att jag tagit två "farliga" mediciner tillsammans.

It's deja vu all over again! :-)051

Undra vad gamla maxdosen låg på. Eller iofs har en gammal FASS någonstans så borde kunna kolla själv. Frågan är bara, var är den? :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2017-07-18 13:40:14

cirkusfreak skrev:Det är nog ingen fara ändå med atarax. Om du är orolig så kan du nog ringa din läkare och förklara hur du känner och vad du läst så kan ni nog säkert titta på det tillsammans.

Dock då vill jag nog påstå att ingen medicin är helt ofarlig. Det är ju bara att läsa bipacksedeln för vanligt paracetamol eller ibuprofen.


Tur att jag inte har Atarax just nu. Min troligtvis nuvarande läkare (hyrläkare) ville att jag skulle fortsätta med Seroquel trots att jag fick en slags konstig psykosliknande grej av den plus djup depression. Och att Truxal är en mild medicin trots att jag av liknande varit oväckbar i över ett dygn och mina kompisar ville ringa ambulans. Jagar ny läkare! :) He he!

Just paracetamol har man väl funnit nya mystiska biverkningar på? Att den är extremt levertoxisk i högre doser vet man ju redan. Vad det nya var har jag glömt. Tycker man rekommenderar den för lättvindigt...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2017-07-18 13:52:22

Jag ska fråga han som tar Atarax nu vad mer han tar. Så det inte blir någon krock med andra mediciner.

Det där med mediciner är lurigt. Min kompis fick Vioxx för mensvärk, fungerade skitbra, var en ny och ofarlig medicin. Sedan fick hon den inte mer och då visste vi inte varför. Men har nu fattat att den drogs tillbaka pga strokerisk. Hade en chattkompis som fick stroke av den.

Som vanligt är jag sur nu när de återigen vill ta bort mina Xanor, att det inte finns nya ångestmediciner. Eller jo det finns det, sådana som ger ångest, menar sådana som minskar ångest. Allt jag blir föreslagen är gammal dårhusmedicin som t ex Nozinan. Varför ska allt utom ångest få nya mediciner lixom?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in