Distansutbildning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Distansutbildning

Inläggav TheWonderer92 » 2017-07-17 14:08:06

Har kommit in på 3 kurser i höst:

"Familjepsykologi 1" http://www.hkr.se/kPS1305
"Rättspsykologi 1" http://www.hkr.se/kPS1205
"Att möta barn och ungdomar i svåra situationer".

De två förstnämnda är på distans och motsvarar 30 hp och den sistnämnda går här i Sthlm 7,5 hp. Samtliga går på halvfart. Jag har lite funderingar kring detta. Det är svårt att få kontakt med en studievägledare eller högskolan då det är semestertider. Jag ska lämna besked senast den 28 juli.

30hp-kurserna består huvudsakligen av engelsk litteratur. Hur svårt är detta? Ska man skriva prov på engelska också?

Finns det någon som har läst dessa kurser eller har andra allmänna tips om dem? Jag kan välja en av 30hp-kurserna. Har läst på en del om båda, men det är svårt ändå att veta vad som passar mig bäst.

Hur ser internetbaserad undervisning ut? Sker den live eller kan man bestämma när man ska titta på digitala föreläsningar? Måste man sitta med webbcamera? Hur mycket kan de anpassa studieplanen när man har Asperger? Jag får ångest av grupparbeten, vill helst göra det så smidigt som möjligt för mig. Finns stor risk att jag ger upp annars.

Om jag börjar studera kan jag få en prövotid på 6 mån från FK, vilket betyder att jag behåller min aktivitetsersättning under ett halvårs tid medan jag studerar. Har jag ändå rätt till bidragsdelen från CSN?

Har hört att det krävs väldigt mycket disciplin för att klara av utbildningar på distans. Sånt är egentligen inga problem om jag drar iväg till biblioteket och pluggar på egna bestämda tider. Stressen kommer dock iom tidspress och om det finns vissa bestämda tider då man ska vara uppkopplad.

Har dragits med mild/måttlig depression under lång tid och varit ganska isolerad nu ett tag. Jag har ju inget att förlora att hoppa på en utbildning då prövotid finns, men funderar på om jag kastar mig ut på djupt vatten ändå.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Distansutbildning

Inläggav slackern » 2017-07-17 14:20:14

Grattis till att du kom in bra gjort. :)
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Distansutbildning

Inläggav TheWonderer92 » 2017-07-17 14:24:56

slackern skrev:Grattis till att du kom in bra gjort. :)


Tack!

Ganska bra gymnasiala betyg och HP-resultat 0,9.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Distansutbildning

Inläggav ankhh » 2017-07-17 15:32:47

Det är förstås bara du som kan bedöma hur svårt det är för dig med litteratur på engelska. Ett förslag: ta litteraturlistan med dig till ett bibliotek (kanske helst universitetsbibliotek - nätsök först efter titlarna) och provläs.

Man brukar inte behöva skriva prov på engelska, däremot kan det (i alla fall för mig) bli lite knepigt att bestämma om man ska skriva svengelska eller hålla ordning på svenska översättningar av engelska termer. Läraren ska kunna klargöra vad som gäller där.

Det finns inget "brukar vara" på distanskurser. I en del är det i princip helt fria individuella studier, med en eller några få deadlines (inlämningar av uppgifter, eventuell tentamen), andra är hårt styrda med schemalagda möten (på webben, men ibland vill de att man träffas på plats också - det ska i så fall framgå i kurskatalogen), grupparbeten, föreläsningar och frågestunder på webben (föreläsningarna brukar i så fall dock spelas in så att man kan titta när det passar). Det är väldigt vanligt att de vill att man ska visa aktivitet i diskussioner och ge feedback till kursare på kursforum - men, återigen, det varierar från kurs till kurs.

De har ju en samordnare för studenter med funktionsnedsättning: http://www.hkr.se/student-pa-hkr/rattig ... dsattning/
Kontakta henne för att få stöd för att vid behov anpassa studieplan och slippa eventuella grupparbeten!

När det aktivitetsersättning + CSN: enligt FK får du behålla ersättningen under prövotiden 6 månader, och då får du enligt CSN inte stöd från dem. Därefter går det att ha aktivitetserättningen vilande (dvs att det inte krävs ny ansökan, men heller inga utbetalningar) högst två år - oklart om prövotiden räknas in här. Det står att vilandetiden kan bli kortare, inte att den säkert blir det. Under den tiden kan du få stöd från CSN.
Se https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning och http://www.csn.se/lattlast/studiestod/s ... el/1.11496

Edit:
Tacka ja till kurserna om du inte lyckats bestämma dig till den 28:e. Du kan hoppa av senare om du vill/behöver. OBS dock kolla hur det blir om du hoppar av efter kursstart, för att undvika formella problem.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Distansutbildning

Inläggav ehmd93 » 2017-07-17 17:00:03

Ska satsa högskoleprovet fast fick reda på att 2 som antagen på hälospedagogik i Halmstad högskola med 2 på omdöme vilket jag har 2,5. Lika gärna att sikta över 0,7 på högskoleprovet
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Distansutbildning

Inläggav TheWonderer92 » 2017-07-20 14:51:36

Tack Ankhat.

Jag återkommer i den här tråden senare när jag bestämt mig och kanske har ytterligare frågor.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Distansutbildning

Inläggav BellaBelle » 2017-10-29 23:13:51

Jag funderar på att söka till skrivarkurs på distans. Deltid i så fall.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in