Tips på vad jag kan jobba med

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips på vad jag kan jobba med

Inläggav Usagi » 2017-07-16 22:51:57

Jag har haft daglig verksamhet i två år, men nu i höst ska jag gå en folkhögskolekurs för folk med Asperger och liknande som vill ha hjälp med att komma ut i arbetslivet. Jag har utvecklats väldigt mycket under åren på daglig verksamhet och skulle vilja prova på att förvärvsarbeta, tänker att kursen kan hjälpa mig på rätt väg och ge mig mer information om lönebidrag och liknande. Kursens andra termin består av praktik på en arbetsplats, och den är jag jättenervös inför. Dels för att det verkar så läskigt med ett "riktigt" jobb, men också för att jag fått för mig att jag nu måste komma på vad jag kan/vill jobba med, jobba med just det på praktiken och helst få anställning där efter kursens slut.

Så, vad kan ni komma på för jobb som skulle passa mig?

Jag har fullständiga gymnasiebetyg. Skulle nog inte klara att gå på universitetet, men möjligen någon kortare utbildning på yrkeshögskola eller liknande. Har inte körkort och vet inte om jag skulle fixa att ta det, just nu har jag varken råd eller möjlighet att försöka heller.

Skulle gilla ett monotont fabriksjobb eller liknande där jag får typ sortera saker och lyssna på musik/ljudbok samtidigt, om det nu finns sånna jobb i verkligheten xD är väldigt känslig för stress och kan låsa mig totalt om det blir stressigt. Har svårt att vara spontan och ta initiativ men är bra på att lära mig och följa fasta rutiner. Kan träffa människor i jobbet om det är korta stunder och det finns ett tydligt syfte med konversationen, men att tvingas kallprata med kollegor gör mig så stressad att jag börjar klösa mig på armarna. Skulle inte ha något emot ett jobb där man aldrig träffar några människor alls, jag lider inte det minsta av ensamhet.

Moderator: Delade in texten i stycken.
Usagi
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-06-26
Ort: Gallifrey

Tips på vad jag kan jobba med

Inläggav Batte » 2017-07-16 23:54:33

Produksjon, bibliotek, utforming av (teknisk) dokumentasjon/manualer, arkivar, regnskapsfører/revisor, gartner, oversetter, operatør logistikk/produksjonssystemer.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tips på vad jag kan jobba med

Inläggav Toblerone » 2017-07-17 0:01:33

Batte skrev:Produksjon, bibliotek, utforming av (teknisk) dokumentasjon/manualer, arkivar, regnskapsfører/revisor, gartner, oversetter, operatør logistikk/produksjonssystemer.


Jag är imponerad av din lista! Vissa av dessa jobb vet jag att det skulle passa mig. En har jag haft, är utbildad översättare. Kruxet där är bara att man måste ha kontakter för att få tag på jobb. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tips på vad jag kan jobba med

Inläggav Batte » 2017-07-17 0:04:32

Toblerone skrev:
Batte skrev:Produksjon, bibliotek, utforming av (teknisk) dokumentasjon/manualer, arkivar, regnskapsfører/revisor, gartner, oversetter, operatør logistikk/produksjonssystemer.


Jag är imponerad av din lista! Vissa av dessa jobb vet jag att det skulle passa mig. En har jag haft, är utbildad översättare. Kruxet där är bara att man måste ha kontakter för att få tag på jobb. :)
Takk! :-)Happy Hvilke språk kan du oversette da? Ja, kontakter kan gjøre det mye enklere, det er sant. Praksis kan kanskje gjøre samme nytten? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in