Medellivslängden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medellivslängden

Inläggav Alien » 2017-07-13 16:05:49

Den är hög i Sverige men den är inte högst i världen. Vi äter för mycket/fel.

UNT skrev:Den förväntade medellivslängden väntas öka kraftigt i välbärgade länder till år 2030. Men i Sverige blir ökningen inte så stor.
Vi har tappat den tätposition vi hade en gång i tiden. Matvanorna är en jättestark faktor, säger professor Mai-Lis Hellenius.

I Sydkorea spås den förväntade medellivslängden för kvinnor öka med hela 6,6 år mellan 2010 och 2030. I Sverige är motsvarande siffra 2,5 år. Det framgår av en ny studie med 35 länder som publiceras i tidskriften The Lancet.

Sydkorea väntas också bli det första land där kvinnors förväntade medellivslängd överstiger 90 år, en nivå som länge ansågs vara omöjlig att nå.
http://www.unt.se/nyheter/omvarld/fetma ... 56294.aspx

Det som ökar medellivslängden är bra sjukvård. Det som minskar är dåliga matvanor. Ökat välstånd medför både den ena och det andra.

Nästan varannan svensk är i dag överviktig och enligt Mai-Lis Hellenius, professor vid Karolinska institutet, äter svenskarna sämst i Norden.

Trots att kunskapen om mat och hälsa ökat så enormt det senaste decenniet har vi i vissa avseenden en backlash, till exempel äter vi mer rött kött och mer animaliska feta produkter. Det är långt kvar till målet, säger Mai-Lis Hellenius.
Hon framhåller också att hälsoklyftorna i Sverige ökar.


Så länge man håller fast vid den traditionella maten i Sydkorea, så lever man länge.

Att Sydkorea toppar listan överraskar henne inte.

De har haft en bra ekonomisk utveckling samtidigt som deras traditionella matvanor är bättre än de traditionella nordeuropeiska. Men saker och ting kan förändras snabbt. Se på vad som händer i Kina där nu övervikt, bukfetma, hjärtinfarkt, stroke och högt blodtryck ökar snabbare än vad det en gång i tiden gjorde i Norden, säger hon.


Och så gäller det att inte bra "lägga år till livet utan liv till åren". Det är ju ingen glädje att bli äldre om man bara ligger och väntar på döden för att man inte orkar något annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medellivslängden

Inläggav Barfota » 2017-07-13 16:52:30

ALDRIG att det är bra sjukvård!
Barfota
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2017-07-10

Medellivslängden

Inläggav Alien » 2017-07-14 0:03:52

Vad menar du? Att det inte är bra sjukvård i Sverige? Vad jämför du då med? Hur det var tidigare i Sverige? Hur det är i andra länder i Europa? Ett tänkt idealtillstånd?

Jag inbillar mig inte att Sveriges sjukvård är bäst i världen. Men bra nog för att vi ska bli långlivade. Så länge vi inte motarbetar oss själva genom att röka, äta för mycket, motionera för litet, dricka för mycket alkohol, etc.

Här finns en jämförelse mellan 35 länder i Europa. https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_heal ... Index_2016

1. Nederländerna
2. Schweiz
3. Norge
4. Belgien
5. Island
6. Luxemburg
7. Tyskland
8. Finland
9. Danmark
10. Österrike
11. Frankrike
12. Sverige

Tyvärr ligger Sverige sist av de nordiska länderna. Åas ligger Sverige iaf i den främsta tredjedelen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medellivslängden

Inläggav Barfota » 2017-07-14 8:34:40

Jag har själv erfarenhet av sjukvården på många sätt. Sista läkaren sa att det var psykiskt och vägrade lyssna. Var strax efter det på väg att mista livet p.g.a. jag inte fick någon hjälp. Detta är inte bara en engångsföreteelse

Oftast är det bara piller som dom erbjuder samt chansar på diagnos. Behandlar symptom istället för leta efter orsaken. Om dem nu beror på att dom inte har kunskap eller tid låter jag vara osagt. Men till läkaren gå absolut om jag måste...

Har varit med närstående som fått likadant bemötande så jag är inte ett undantagsfall
Barfota
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2017-07-10

Medellivslängden

Inläggav Huggorm » 2017-07-14 9:56:08

Visst, sjukvården kan hålla liv i en ganska länge. Men hur kul är det att spendera de sista åren i en säng, utan närminne och i behov av hjälp med allt? Lika bra att dö då.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Medellivslängden

Inläggav antonius » 2017-07-14 12:03:50

Huggorm skrev:Visst, sjukvården kan hålla liv i en ganska länge. Men hur kul är det att spendera de sista åren i en säng, utan närminne och i behov av hjälp med allt? Lika bra att dö då.


Jamen, poängen är väl den att man kan ha en sjukvård som tidigare hittar sjukdomar etc som man kan drabbas av och kan ge botemedel i tid så man inte är ett paket på sin ålders höst... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Medellivslängden

Inläggav kiddie » 2017-07-16 1:17:27

Just nu är ju svensk sjukvård ett skämt.

Att vi inte blir äldre tror jag definitivt är maten. Folk äter som galningar numera och ingen mat nästan är i sin grundform utan allt är lixom bara hoprört snusk. Man skulle ju tycka att rika länder har bra mat men så är det inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in