Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gillar du chatten?

Ja, trivs där.
13
15%
Ja, den är trevlig förutom när det gnälls på vad som avhandlas i chatten.
16
18%
Ja, men jag tycker det gnälls för mycket på varandra därinne.
9
10%
Ja, men tycker det är för mycket snuskprat där.
6
7%
Ja, men det är för hätsk stämning emellanåt.
2
2%
Nej, trivs inte där, vet inte riktigt varför.
3
3%
Nej, trivs inte pga för mycket snuskprat.
9
10%
Nej, trivs inte där pga hätsk stämning.
6
7%
Nej, trivs inte där för man blir kritiserad hela tiden, tex får man inte säga "hej" då är det fel.
1
1%
Vet inte, brukar läsa men inte skriva något.
6
7%
Vet inte, är inte intresserad.
16
18%
 
Antal röster : 87

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav LILITH_ » 2017-03-26 17:44:15

@Sugrövmanövern, nej det har inte med dig att göra.
Jag tänker främst på barn och andra ännu oförstörda individer (de som inte är som oss :wink: ) som surfar in här. Varför ska man dra ner ett välfungerande, informativt, viktigt forum i träsket så där? Det måste väl gå att hitta andra ställen mer passande för "vuxenhumor" av alla slag?

Är så trött på att alla "öppna rum" på nätet och utanför förråas mer och mer. Varför? För att jag inte vill leva i ett samhälle där "allt är okej". Och jag vill definitivt inte att mina barn ska tvingas leva i ett sådant samhällsklimat där vuxna öppet beter sig som huvudlösa, analfixerade, våldsförhärligande sexgalningar. Även om vi är det, liksom. Man får ju välja sina arenor.

***

Förtal/skitsnack är en annan femma, klart man måste få ventilera kring sitt liv exempelvis. Men kanske lite eftertanke är på sin plats just där.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2017-03-26 18:33:32

LILITH_ skrev:För att jag inte vill leva i ett samhälle där "allt är okej". Och jag vill definitivt inte att mina barn ska tvingas leva i ett sådant samhällsklimat där vuxna öppet beter sig som huvudlösa, analfixerade, våldsförhärligande sexgalningar. Även om vi är det, liksom. Man får ju välja sina arenor.


Alltså jag håller delvis med dig. Jag tycker det finns en poäng i att man bör ta hänsyn till barn, om de nu vistas på en uråldrig stenålderschatt efter läggdags xD Men samtidigt tycker jag du drar det lite för långt. Om man talar i ett större perspektiv så finns det baksidor med att curla sin barn också, och vuxna kommer alltid att bete sig som huvudlösa i vilken arena man än talar om. Och det finns värre krafter, mer subtila sådana, som är långt mer skadliga för barn än tex. våldsförhärligande datorspel, eller sexfixerade dokusåpor som hjärntvättar ungdomar in i särskilda ideal och identiteter. Ett omoget chattrum känns ganska ynkligt i det perspektivet du gav :)

Jag får mer intrycket att det inte alls handlar om barnens bästa, utan att det handlar om att det sticker i ögonen på dig.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav snuggelhund » 2017-03-26 18:47:07

Ibland får man intrycket av att en del helt enkelt ej begriper att chatten inte på något vis är AS-forumets ansikte utåt..


Vi pratar om en liten undanskymd vrå som kräver både medlemskap och inloggning för att man ska kunna ta del av den.

Det är knappast så att människor får bajs och snusk skyfflat i ansiktet för att de surfar in här på forumet.

(Detta kan tydligen ej upprepas för många gånger.)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav LILITH_ » 2017-03-26 19:00:17

Winterblues skrev:
LILITH_ skrev:För att jag inte vill leva i ett samhälle där "allt är okej". Och jag vill definitivt inte att mina barn ska tvingas leva i ett sådant samhällsklimat där vuxna öppet beter sig som huvudlösa, analfixerade, våldsförhärligande sexgalningar. Även om vi är det, liksom. Man får ju välja sina arenor.


Jag får mer intrycket att det inte alls handlar om barnens bästa, utan att det handlar om att det sticker i ögonen på dig.

Dina intryck står för dig. Vi känner inte varann, så du har ingen aning. Jag är inte främmande för trams, om man säger...men som sagt, det viktiga är att välja rätt kanal för det i den mån det går. Detta är - enligt mig - inte rätt kanal.

Det här forumet har varit väldigt viktigt för mig genom åren som nydiagnosticerad och även efteråt. Vill att andra "nya" ska få samma start som jag fick, med överlag informativa och vettiga inlägg.

Utöver det: Varför ska alla offentliga rum behöva förråas?
Det handlar om allas ansvar att försöka undvika det. Där kan du ju konsultera folk på chatten som känner mig IRL om du tror att det är ett nytt påhitt från min sida för att något "sticker i ögonen" just nu. De har nog ett och annat att säga om det, historiskt sett...:wink:

Är det så himla svårt att hitta andra forum och chattalternativ för de som vill fortsätta slemma runt?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2017-03-26 19:11:12

LILITH_ skrev:
Winterblues skrev:
LILITH_ skrev:För att jag inte vill leva i ett samhälle där "allt är okej". Och jag vill definitivt inte att mina barn ska tvingas leva i ett sådant samhällsklimat där vuxna öppet beter sig som huvudlösa, analfixerade, våldsförhärligande sexgalningar. Även om vi är det, liksom. Man får ju välja sina arenor.


Jag får mer intrycket att det inte alls handlar om barnens bästa, utan att det handlar om att det sticker i ögonen på dig.

Dina intryck står för dig. Vi känner inte varann, så du har ingen aning. Jag är inte främmande för trams, om man säger...men som sagt, det viktiga är att välja rätt kanal för det i den mån det går. Detta är - enligt mig - inte rätt kanal.

Det här forumet har varit väldigt viktigt för mig genom åren som nydiagnosticerad och även efteråt. Vill att andra "nya" ska få samma start som jag fick, med överlag informativa och vettiga inlägg.

Utöver det: Varför ska alla offentliga rum behöva förråas?
Det handlar om allas ansvar att försöka undvika det. Där kan du ju konsultera folk på chatten som känner mig IRL om du tror att det är ett nytt påhitt från min sida för att något "sticker i ögonen" just nu. De har nog ett och annat att säga om det, historiskt sett...:wink:

Är det så himla svårt att hitta andra forum och chattalternativ för de som vill fortsätta slemma runt?


Alltså ursäkta om jag trampade på en öm tå ^.- Nja, du slår mig faktiskt inte som någon pryd, chilla. Om du syftar på mig i hela ditt inlägg så lägger du nog ord i munnen på mig och tillskriver mig saker jag inte alls står för. Jag slemmar iaf inte runt, och den här sidan har varit och är viktig för mig också. Det är väl därför den engagerar.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav LILITH_ » 2017-03-26 19:21:40

Precis så - det här är ett viktigt forum som engagerar.
Just därför är jag en moralisttant här fast att jag kanske inte är det annanstans. Allt passar sig inte överallt. Det känns som en viktig sak att kämpa för.

Menade inte att just du "slemmar runt", har ingen aning om vad du gör eller vem du är. Syftade på chatten överlag.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2017-03-26 19:23:14

LILITH_ skrev:Just därför är jag en moralisttant här fast att jag kanske inte är det annanstans.

Just snyggt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Zirre » 2017-03-29 16:22:51

Nej, iaf om man tänker på vad chatten skapar för extra gnabb i övriga forumet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2017-03-30 1:35:28

nallen skrev:
Alien skrev:[...] skulle vara intressant att höra VAD det liknar.

Den påminner ju om IRC, fast med många fler som inte verkar klara av att ta eget ansvar.

EDIT: det här är kanske viktigt
Alien skrev:Hursomhelst så får jag intrycket av ett slags innegäng med egen jargong som alla nykomlingar tvingas anpassa sig till.

Jag _tror_ att de i det du kallar "innegänget" är fullt nöjda med att få behålla sin jargong och sina inne-skämt.Så länge inte "de andra"/nya gnäller och försöker ändra på den första gruppen får de delta på samma villkor eller bilda en ny subgrupp parallellt med de befintliga.

En av de stora poängerna med chatten är att det kan pågå många diskussioner där samtidigt.

IRC har jag knappt ägnat mig åt.

Alltså liknelsen med ett fikarum är det inte jag som hittat på utan en som brukar vara på chatten:
Jag skulle vilja att chatten skulle kunna funka som forumets fikarum. Samtal på en social och lättsam nivå. det får gärna bli lite flamsigt och tramsigt oxå. så länge man slipper tjafset.
post658488.html#p658488

Och precis som i fikarummet kan diskussionen även gälla "tyngre" ämnen ibland.

Någon drog liknelsen att man träffade en kompis på café och dessutom hade med sig en bråkig unge och sin gamla mamma. Om man då brukar ha en speciell fräck jargong med kompisen, sjuk humor, svordomar och fula ord etc, så avstår man förstås från det för barnets och mammans skull. Alltså man anpassar både ämnen och språkbruk efter sällskapet.

Ja, jag har förstått att flera konversationer pågår samtidigt, det hör ju till "chattkonceptet". Precis som det kan pågå flera olika konversationer i fikarummet, ibland rent av vid samma långa fikabord. Det var mycket förvirrande för mig irl. Och det skulle nog vara för förvirrande för mig i chatten också.

Jag är dålig på att anpassa mig. Det beror nog på att jag har AS. :P Antingen gillar jag tonen på chatten el inte. I det senare fallet sticker jag hellre än försöker passa in.

Jag passar nog inte att chatta annat än med en person i taget, som att skypa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Zirre » 2017-05-08 19:25:27

Nu är den rätt död fast ändå lever den.
Chatten är mysig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav onionhttps » 2017-07-03 22:51:45

"Ja, men jag tycker det gnälls för mycket på varandra därinne." bara 11%!?

Förresten ni kan ta bort en BBCode som inte fungerar och göra om en youtube länk till en icke-länk. Jag menar BBCode-koden Youtube2 förstås. Om den inte fungerar kan ni väl lika gärna ta bort den? Eller fixa den...vilket ni föredrar :D

Ni hittar den under
Egna BBCodes
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav onionhttps » 2017-07-03 23:30:09

Xtrail3344 skrev:Verkar finnas bättre asperger forum än det här. Kanske skulle hänga där istället för det här barndagiset? :-)063

Om du inte vet hur man använder ignore kan jag lära ut till dig! 8) Den är toppen! Har du provat ignore funktionaliteten någon gång?

Efter att jag har hittat ignore-funktionen(vilket är jättebra!!!) så har jag längre inte några problem...fast du pratar om forum fast det här är en chatt tråd.

I chatten kan man inte ignorera andra. Jag känner inte till någon annan Svensk Aspergerchatt där man kan ignorera andra så för tillfället är AspergerForum chatten det bästa vi har hittills skulle jag tro. Om nu inte nån har skapat nån Svensk IRC Aspergerchatt nånstans utan att tala om det 8)

Zirre skrev:Nu är den rätt död fast ändå lever den.
Chatten är mysig.

Jo, det finns en viss mysighet med Asperger-chatten när det inte händer nånting...t.ex att ingen bråkar :-)154
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav onionhttps » 2017-07-07 11:25:10

Märkte just att vanliga smileys som fungerar på forumet också fungerar i chatten. Inte testat alla ännu men tids nog...
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav hearnothing » 2019-10-24 1:52:28

flera olika discord-"servrar", IRC hit å dit...

Behöver man ens det, egentligen? AF-chatten var den absolut bästa chatten jag varit på. Men det var ju i december 2014 jag kom dit. Det går ju inte gå att återskapa det, men jag har enormt bra minnen av den då. Tack för allt! :-)Hug

#bastuper
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-10-24 4:44:15

Det kanske skulle vara bra med en chatt knuten till AF. Men då finge det vara en tekniskt bättre chatt. Kunde tyvärr inte vara med under er roliga tid, fick ont i hjärnan av den slöa uppdateringstiden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav sebastiann » 2019-10-24 15:12:14

synd att alternativet "Nej, trivs inte där pga att det är för dött" inte finns.

Bästa för att blåsa liv i chatten hade varit om man lade till så att den lagrade i användardatabasen senaste klockslag man var inne i chatten, och sedan om det kommit nya meddelanden sedan dess så kommer det " (!) " efter ordet Chatt uppe i toppmenyn.
Eller att ordet "Chatt" blir i rött, precis som PM-notifikations grejen.

Så ser man att det finns olästa meddelanden, och det lockar då in flera i chatten när det händer saker.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav hearnothing » 2019-10-25 1:40:36

sebastiann skrev:synd att alternativet "Nej, trivs inte där pga att det är för dött" inte finns.


Bästa för att blåsa liv i chatten hade varit om man lade till så att den lagrade i användardatabasen senaste klockslag man var inne i chatten, och sedan om det kommit nya meddelanden sedan dess så kommer det " (!) " efter ordet Chatt uppe i toppmenyn.
Eller att ordet "Chatt" blir i rött, precis som PM-notifikations grejen.

Så ser man att det finns olästa meddelanden, och det lockar då in flera i chatten när det händer saker.


Det kommer inte hända...
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-25 15:45:49

Dagobert skrev:Challengerdjupet i Marianergraven är 11 111 meter (nästan).

Claro

Du har rätt.

10 916 (så som det är mätt)
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Christopher_R » 2019-10-27 22:37:37

Om jag ska vara ärlig så är jag aldrig ens där. Har tittat in tidigare vid något enstaka tillfälle but that's it.
Christopher_R
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2019-03-07

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav Kevlarsoul » 2019-10-27 23:10:56

Nja. Det var bättre förr.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Chatten - gillar du den? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2019-10-28 22:39:02

Jag saknar när det var mer fart på chatten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in