Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill ha körkort men är orolig att få avslag pga diagnos

Inläggav yusuke20 » 2017-06-24 22:52:48

Hej, det är så att jag funderat sedan jag var 14 på att ta körkort men har inte kunnat på grund av snåla föräldrar och nu när jag har bra ekonomi samt mycket pengar som jag sparat så vill jag uppfylla drömmen men problemet är att jag måste fixa intyg och jag vet inte vart jag kan göra det.

Jag har läst på vissa inlägg på liknande trådar här om skräckhistorier om hur folk har fått avslag när de ansökt och är det verkligen sant att transportstyrelsen diskriminerar funktionshindrade eller är det bara vissa läkare som har noll koll?
Detsutom så läste jag en artikel som påstår att 80% av folk med autism misslyckas med körkort men jag vet inte om jag ska tro på det

Är diagnotiserad med högfungerande autism men jag har aldrig upplevt att mitt funktionshinder skulle skapa problem för körning eftersom jag är väldig uppmärksam, lugn och väldig koncenterad när det kommer till många saker. Detsutom så har jag bra lokalsinne ävven om orientering inte är min starkaste sida.

Någon som vet hur denna typ av intyg utförs?

Moderator: Fler trådar om körkort:

- korkort-och-bilkorning-t1040.html
- har-du-korkort-omrostning-t20675.html
- hur-manga-ggr-kuggade-ni-korprov-innan-ni-fick-korkort-t55103.html
- ta-korkort-som-aktivitet-t50030.html
- transportstyrelsen-vill-utreda-min-ratt-till-korkort-t54643.html
- korkort-omrostning-t13660.html
- korkort-och-as-add-adhd-t16985.html
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Huggorm » 2017-06-24 22:55:26

Det är mängder med folk här på forumet som har körkort så jag kan inte tro att det skall vara något problem för dig heller.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav slackern » 2017-06-24 23:22:25

Huggorm skrev:Det är mängder med folk här på forumet som har körkort så jag kan inte tro att det skall vara något problem för dig heller.


Om man har en officiell diagnos i dagsläget måste man ha läkarintyg å grejer.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Richard » 2017-06-25 0:44:45

När jag tog körkort 1998 gick jag hos psykiatrin o åt bl.a. lugnande mediciner. Hade inte fått min Asperger-diagnos då. Men det behövdes inga intyg, förutom syn-intyg. Man fick dock kryssa i en del frågor ang. vissa sjukdomar.

Kan ha ändrats numera, men min psykiater pratade med mig om mitt körkort, men jag avstår frivilligt från att köra bil numera, men har fått behålla det.

Pilot-licens för sportflygplan fick jag dock inte ta p.g.a. sjukdom.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Julianus » 2017-06-25 0:56:24

Jag nämnde inget om diagnos, för man ansåg inte att autismliknande tillstånd skulle hindra att ta körkort.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav alixha » 2017-06-25 0:59:45

Här kan du läsa mer om vad Transportstyrelsen vill ha för slags läkare som skriver intyget, vad du ska göra om du inte har någon behandlande läkare, vad dom vill ha reda på och så vidare.
Läser du igenom detta och vet vad Transportstyrelsen vill ha blir det enklare för dig att få till ett bra intyg första gången så du får ditt körkort! =)

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... ep2011.pdf
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav slackern » 2017-06-25 1:02:54

Om du inte kryssade i till Transportstyrelsen har du ju begått en kriminell handling, hur var det nu du sa att man skulle följa ett lands lagar och regler?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav ankhh » 2017-06-25 1:27:47

Bra länk från alixa! :-)Happy

Jag googlade vidare i nyfikenhet på vad som gäller för oss som haft körkort x antal år innan diagnos, och hittade en "PDF-tidning" från Attention där det fanns svar på allt möjligt. Ett par citat från 'Frågor & svar med Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsens Trafikmedicinska Råd':

Vad händer den som inte anger i sin ansökan att man har diagnos?
Sker en olycka kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik för att man har undanhållit diagnosen. Och risken finns förstås att det dröjer tills man får körkort igen.

Hur många procent av dem som har dessa funktionsnedsättningar får körkortstillstånd?
Minst 90% får körkortstillstånd, det är ovanligt att vi ger helt nej. Ibland kan vi meddela att det i
dagsläget inte kan medges tillstånd, att man vill följa utvecklingen lite först, men sällan är det ett definitivt nej bara för att man har någon NPF.

Många får ju sin diagnos sent i livet och har kanske haft körkort i många år redan, vad gäller där?
Det liknar den situation där man får diagnosen diabetes som ju ofta debuterar senare i livet. I allmänhet får inte myndigheten reda på det. Om personen är olämplig att köra bil är den läkare som ställer diagnosen skyldig att meddela oss det, men alltså inte bara för att man får diagnosen. Och när det gäller ADHD och Asperger så är det ju normalt inga problem.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Dreamtrance » 2017-06-25 2:07:17

Ser inga hinder med det. Vet en kille som är med i hemvärnet. Han fick vara kvar efter ha fått diagnoserna autism och adhd.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav yusuke20 » 2017-06-26 9:21:05

Någon som vet var i malmö man skriver sånt intyg och vilken som har bra koll om funktionshinder?

Har bara hört att capio citykliniken ska vara ignoranta till vad man säger.

Vill absolut inte att min intyg skrivs av någon som inte litar eller lyssnar på mig och tror jag är fara för samhället.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav yusuke20 » 2017-06-26 11:54:49

ankhat skrev:Bra länk från alixa! :-)Happy

Jag googlade vidare i nyfikenhet på vad som gäller för oss som haft körkort x antal år innan diagnos, och hittade en "PDF-tidning" från Attention där det fanns svar på allt möjligt. Ett par citat från 'Frågor & svar med Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsens Trafikmedicinska Råd':

Vad händer den som inte anger i sin ansökan att man har diagnos?
Sker en olycka kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik för att man har undanhållit diagnosen. Och risken finns förstås att det dröjer tills man får körkort igen.

Hur många procent av dem som har dessa funktionsnedsättningar får körkortstillstånd?
Minst 90% får körkortstillstånd, det är ovanligt att vi ger helt nej. Ibland kan vi meddela att det i
dagsläget inte kan medges tillstånd, att man vill följa utvecklingen lite först, men sällan är det ett definitivt nej bara för att man har någon NPF.

Många får ju sin diagnos sent i livet och har kanske haft körkort i många år redan, vad gäller där?
Det liknar den situation där man får diagnosen diabetes som ju ofta debuterar senare i livet. I allmänhet får inte myndigheten reda på det. Om personen är olämplig att köra bil är den läkare som ställer diagnosen skyldig att meddela oss det, men alltså inte bara för att man får diagnosen. Och när det gäller ADHD och Asperger så är det ju normalt inga problem.


Har läst någon påståelse som säger att 80% av folk med funktionshinder får underkänt på proverna. Är detta verkligen sant?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav december16 » 2017-06-26 12:32:36

yusuke20 skrev:
ankhat skrev:Bra länk från alixa! :-)Happy

Jag googlade vidare i nyfikenhet på vad som gäller för oss som haft körkort x antal år innan diagnos, och hittade en "PDF-tidning" från Attention där det fanns svar på allt möjligt. Ett par citat från 'Frågor & svar med Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsens Trafikmedicinska Råd':

Vad händer den som inte anger i sin ansökan att man har diagnos?
Sker en olycka kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik för att man har undanhållit diagnosen. Och risken finns förstås att det dröjer tills man får körkort igen.

Hur många procent av dem som har dessa funktionsnedsättningar får körkortstillstånd?
Minst 90% får körkortstillstånd, det är ovanligt att vi ger helt nej. Ibland kan vi meddela att det i
dagsläget inte kan medges tillstånd, att man vill följa utvecklingen lite först, men sällan är det ett definitivt nej bara för att man har någon NPF.

Många får ju sin diagnos sent i livet och har kanske haft körkort i många år redan, vad gäller där?
Det liknar den situation där man får diagnosen diabetes som ju ofta debuterar senare i livet. I allmänhet får inte myndigheten reda på det. Om personen är olämplig att köra bil är den läkare som ställer diagnosen skyldig att meddela oss det, men alltså inte bara för att man får diagnosen. Och när det gäller ADHD och Asperger så är det ju normalt inga problem.


Har läst någon påståelse som säger att 80% av folk med funktionshinder får underkänt på proverna. Är detta verkligen sant?


Hur andra presterar kommer inte påverka ditt resultat :-)Happy Jag har ADHD och asperger och klarade både teoriprov och körprov på första försök.

Både inspektörerna och teoriproven är ju neutrala; du blir inte bedömd hårdare för att du har en diagnos.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav onionhttps » 2017-06-26 12:45:25

Dock står det i ansökan för körkort att har man Asperger behöver en läkare kunna ge klartecken. Jag var på väg att ansöka om körtillstånd(provkörningstillstånd eller vad det nu heter officiellt, dock när man får det beviljat håller det i många år) och då fanns det nånstans där det stod att har jag Asperger behöver jag gå till en läkare. Det var där jag körde fast. Nästa gång jag försöker får jag fortsätta med det steget: Gå till läkare sedan få resultatet av besöket skickat till Transportstyrelsen(det var vad som krävdes).
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Zirre » 2017-06-26 13:42:17

Låtsas som att du inte har aspergers när du ansöker så slipper du extra ptoblem. Är ändå ingen som kommer att kontrollera det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Toblerone » 2017-06-26 13:53:46

Zirre skrev:Låtsas som att du inte har aspergers när du ansöker så slipper du extra ptoblem. Är ändå ingen som kommer att kontrollera det.


Förutom om du krockar med nån. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav onionhttps » 2017-06-26 16:06:01

Zirre skrev:Låtsas som att du inte har aspergers när du ansöker så slipper du extra ptoblem. Är ändå ingen som kommer att kontrollera det.

Har du körkort?
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav yusuke20 » 2017-06-28 22:00:38

Till er som fick läkarintyget och körkortstillståndet, hur utfördes och skrevs era intyg?
Berättade ni om eran diagnos, om hur det fungerar och vad ni har svårt och lätt för eller hur utfördes det?

Hur gjorde ni om läkaren inte hade kunskaper om Neuropsykiatiska funktionshinder?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav onionhttps » 2017-06-29 11:58:07

alixha länkade till https://www.transportstyrelsen.se/globa ... ep2011.pdf

PM, läkarintyg för körkort vid ADHD, autismspektrumtillstånd
och likartade tillstånd
På hälsodeklarationen för körkort med behörigheterna A, A1, AM, B eller BE
samt behörighet för traktor ställs frågan om sökanden har en ”neuropsykiatrisk
diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom”. Ett stort
antal körkortssökande svarar ja på denna fråga. Ofta har diagnosen ställts för
flera år sedan och personen saknar en aktuell läkarkontakt.
Den som har någon av dessa diagnoser anser sig ofta inte ha någon sjukdom. I
vissa svårare fall kan dock tillstånden vara av stor betydelse för den medicinska
lämpligheten att inneha körkort. Bedömningen av tillstånden regleras i 15 kap. i
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125) om
medicinska krav för innehav av körkort m.m. (tidigare i Vägverkets föreskrifter;
VVFS 2008:158).
Vid dessa funktionsnedsättningar är det viktigt att från trafiksäkerhetssynpunkt
särskilt uppmärksamma problem inom följande områden för bedömningen av den
medicinska lämpligheten att inneha körkort.


  • 1. Störning av impulskontroll
  • 2. Nedsatt koncentrationsförmåga
  • 3. Nedsatt uppmärksamhet
  • 4. Påverkat omdöme
  • 5. Tvångsmässig fixering

Den samlade bedömningen ska göras mot bakgrund av

  • 1. Funktionsnedsättningens konsekvenser för det dagliga livet
  • 2. Förekomst av beroende, missbruk eller överkonsumtion av alkohol,
    narkotika eller annan substans som påverkar förmågan att köra
    motordrivet fordon
  • 3. Förmågan att följa regler och förstå andras beteende i trafiken
  • 4. Kriminalitet
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav T-Dawg » 2017-06-30 12:53:45

Jag tog körkort före årtusendeskiftet, och på den tiden visste jag inte att jag hade Asperger (och det behövdes väl inga intyg ändå då). Jag tyckte teorin var jättelätt, men höll på och övningskörde väldigt länge. Men till slut fick jag körkortet, och det är jag glad för, det underlättar livet, speciellt så här på sommaren!
T-Dawg
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-06-11
Ort: Region Hufvudstaden

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav hattifnatt » 2017-07-02 18:52:05

Toblerone skrev:
Zirre skrev:Låtsas som att du inte har aspergers när du ansöker så slipper du extra ptoblem. Är ändå ingen kommer att kontrollera det.


Förutom om du krockar med nån. :roll:


Men om man krockar med nån är det väl ingen som efterfrågar intyg på om man har Asperger/ADHD eller inte? Jag har haft krockskador på bilar och fått ersättning från försäkringsbolag, ingen har frågat om jag haft några NPF-diagnoser (vilket jag inte hade då, får jag väl påpeka).

Obs! Jag är inte ute efter att få krocka hej vilt med ersättning från bilförsäkringen, eller uppmuntra nån som är klart olämplig att ta körkort/köra bil, men jag är intresserad av att veta hur det går till, vad olika myndigheter har laglig rätt att kräva.

edit: Det kan ju ha funnits någon sådan fråga på pappren från försäkringsbolagen, men som jag inte tänkte på då eftersom jag inte visste om att jag hade några sådana diagnoser.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav [Rage] » 2017-07-02 23:36:44

Hejsan. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter/kunskaper när det gäller att ta körkort.

Först och främst.
När man ansöker om körkortstillstånd så får man svara på frågan om man har autismspektrumtillstånd, man bör svara ärligt på detta då det kan ha betydelse vid krock... och då menar jag krock som i när nångon dör eller blir allvarligt skadad, inte en liten "fender bender".
Kan tänka mig att det blir väldigt jobbigt om det kommer fram att man ljugit för att få ta körkortet när Polisen utreder en allvarlig krock som man varit inblandad i.

Nu till det där körkortstillståndet du behöver för att få övningsköra och iallafall min process i att få det.
När jag ansökte om körkortstillstånd så svarade jag JA på frågan om jag hade autism eller liknande (har atypisk autism), detta ledde till att jag fick hem ett brev ifrån Transportstyrelsen som sa att jag var tvungen att komplettera min ansökan med ett intyg (Intyget alla pratar om). Hade själv inte hört talas om liknande, men tänkte att de va väl bara att fixa de då... visade sig att ingen som jag hörde av mig till i min kommun visste vad jag snackade om.

Jag vart skickad hit och dit. Nedan följer ett antal av de ställen som jag hörde av mig till.
Sjukhus.
Vårdcentral.
Psykavdelningen.
Privat hälsomottagning.
Vuxen habiliteringen(Kunde inte hjälpa eftersom jag inte redan var i deras system...)

Efter 10 månader var jag ganska knäckt kan jag lova... och i behov av mer tid, då man har en viss tid på sig att få fram intyget innan ansökan avslås och man får börja om.
Ringde då min handläggare på Transportstyrelsen för att be om mer tid, det var då allt löste sig.

(Samtalet gick väl ungefär så här)
Jag: "Hej, [Rage] heter jag och ringer angående läkarintyget ni ville ha till min ansökan om körkortstillstånd."
Handläggare: "Ja, intyg gällande din funktionsnedsättning ja. Hur går det med den?"
Jag: "Inge bra alls, det är ju ingen som vet vad jag pratar om."
Handläggare: "Jaha... men hur länge har du haft diagnosen då?"
Jag: "ca 6 år."(fick diagnosen sent)
Handläggare: "Har du någon kontakt med läkare? Äter du någon medicin?"
Jag: "Har ingen kontakt med läkare och äter ingen medicin."
Handläggare: "Ja men då ser jag inga problem, körkortstillståndet kommer om ca en vecka"
Jag: "(glad som bara den) jaha, det var alltså till dig jag skulle ha ringt ifrån början."

Så ca en vecka senare hade jag mitt körkortstillstånd och kunde börja.

Så om du inte har kontakt med läkare eller äter medicin så skulle jag tipsa om att höra av dig till din handläggare på Transportstyrelsen, då det kanske inte behövs ett intyg. Detta efter att du skickat in ansökan om tillståndet och fått tillbaka eventuellt brev om att komplettera med intyg.

Om du har kontakt med läkare angående ditt syndrom, så bör denne kunna fixa ett intyg åt dig.

Hur som helst så tycker jag att du ska börja med att skicka in ansökan.
[Rage]
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-07-02

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Aceber » 2017-07-10 15:33:18

Har körkort! Hade inte ens fått min diagnos när jag tog det. Var inte det lättaste men jag klarade Det! Har 0 lokalsinne dock men det har ingen betydelse.

Kör dock inte utanför min kommun om det inte verkligen är kris för känner att jag har svårt att hålla koll på allt på nya ställen. Känns som en trafikrisk.. mest för mig själv. Men det känner man ju själv med sunt förnuft vad man klarar av och inte :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Richard » 2017-07-18 13:45:50

Kuggade på min första uppkörning för jag var nervös o körde för långsamt.

Andra gången tog jag 2 Stesolid innan (legalt utskrivna), då klarade jag det!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill ha körkort men är orolig att få avslag

Inläggav Zonkey » 2017-07-19 0:26:32

[Rage]s förslag låter vettigt. Om du inte har kontakt med läkare överhuvudtaget, ring till dem och säg det. Om du däremot har regelbunden kontakt med läkare eller det inte var alltför länge sedan du blev diagnostiserad bör du kontakta han eller hon. Jag gjorde det och fick ett intyg utan problem.

Liksom Richard kuggade jag på första uppkörningen för att jag körde för långsamt och var för försiktig, vilket jag överkompenserade ganska rejält för andra gången. :lol:

Teoriprovet är inte särskilt svårt om du tänker efter innan du svarar på de kluriga frågorna. Och pluggar innan, så att du vet det du behöver veta, såklart. Vet inte om man kan få förlängd tid pga. diagnos.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in