Den stora ungdomsarbetslösheten - en myt?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora ungdomsarbetslösheten - en myt?

Inläggav truthseeker » 2017-06-28 2:21:53

Jag har haft hand om många ungdomar som praktiserat på mitt jobb. Det jag har märkt är att majoriteten har väldigt dålig arbetsmoral. Dåliga på att passa tider. opålitliga osv. Ointresserade av att lära sig. Vill få allt serverat
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Den stora ungdomsarbetslösheten - en myt?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-06-28 2:50:45

Alltså, jag läser om den skrämmande stora (?) arbetslösheten i Sverige så gott som varje dag. Men när jag träffar folk (jag träffar en hel del människor varje dag) så verkar det inte alls stämma. Precis alla verkar ju ha jobb eller sysselsättning!! Så alla de där arbetslösa, vart finns de?? Kanske är det såna som mest "sitter hemma och trycker" och aldrig träffar folk? :-)063
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Den stora ungdomsarbetslösheten - en myt?

Inläggav Alien » 2017-06-28 2:59:28

Det finns ju tre grupper som har svårt att få jobb:

1) De som inte genomgått gymnasieutbildning

2) De som är funktionshindrade

3) De som är utlandsfödda

Sedan anser t ex företagare att det är för höga löner för nytillkomna arbetstagare:

I lågkonjunkturen förlorar unga sina jobb i högre utsträckning än äldre. Men ungdomsarbetslösheten slår inte blint, utan träffar framför allt unga som saknar färdig utbildning. Eftersom kontakter är så viktigt för att hitta jobb i Sverige så är det viktigt att vi förenklar vägen till det första arbetet. Det gör vi genom att sänka trösklarna: reformera Lagen om anställningsskydd, tillåt en mer flexibel lönesättning och förbättra företagsklimatet i landets kommuner.
https://www.svensktnaringsliv.se/fragor ... etsloshet/

Lägre löner och avskaffa LAS, så ordnar det sig alltså. Nåja, LAS är ju rejält uppluckrad redan, så jag undrar om inte är ytterligare en myt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in