Hur gör man för att komma ihåg saker??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-06-25 21:12:09

Jag har några gånger under åren tagit upp mina svårigheter med att minnas saker jag vill minnas, med
folk som jobbar inom tex boendestödet, psyk, hab etc. Jag har då inte kunnat ge något konkret exempel på vad jag menar, och varje gång då bara fått tips om att skriva upp möten eller läkartider i nån kalender eller filofax för att minnas. Jo, det är skitbra att göra så! :-)049 Men, det är INTE sånt som är svårt för mig att hålla reda på, eftersom jag skrivit upp sånt som jag vet kommer att inträffa en viss dag och tid, sedan jag gick i högstadiet! Och på den tiden även vilka läxor och prov vi hade. Det jag menar är sånt jag vill ha koll på och som jag inte kan veta när det kan inträffa.. Exempel: komma ihåg att om/när jag får ångest så ska jag tänka på att djupandas. (Jag kommer typ inte ens ihåg att andas överhuvudtaget! Andas ordentligt, menar jag alltså.) Eller tex komma ihåg tankestrategier i olika situationer. Eller att när jag träffar på nån jag känner, så bör jag inleda samtalet med "Hur är det?" Ja, såna saker. Eftersom jag aldrig kan veta NÄR/om dessa situationer kan uppstå, så funkar ju inte en kalender eller filofax ju!! Så, min undran är: hur kan man göra för att minnas såna saker?? Jag är helt seriös nu alltså; jag har faktiskt jättesvårt att komma ihåg såna saker när jag skulle behöva. Är detta likadant för de flesta människor eller? Eller extra svårt för oss med nfp? Eller är det mest jag? :-)006
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav Dagobert » 2017-06-25 21:29:09

Det enda jag kan tänka mig är att göra en enkel lista med situationer och strategier.
Läsa igenom listan varje dag, och föreställa sig situationerna och på det viset träna in rätt reaktioner.
Dagobert
 
Inlägg: 14114
Anslöt: 2010-11-30

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav antonius » 2017-06-25 22:22:08

Skit i sådant, för varje sak kommer det dyka upp en ny, som du inte är förberedd på och ska du notera allt så för du tillslut, släpa omkring på en anteckningsbok som är så stor att du får dra den på en liten vagn bakom dig... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav Dagobert » 2017-06-25 22:48:18

antonius skrev:Skit i sådant, för varje sak kommer det dyka upp en ny, som du inte är förberedd på och ska du notera allt så för du tillslut, släpa omkring på en anteckningsbok som är så stor att du får dra den på en liten vagn bakom dig... :-)051

Inte varje situation förstås, utan exempel. T.ex. "så här ska jag göra när jag träffar nån jag känner".
Dagobert
 
Inlägg: 14114
Anslöt: 2010-11-30

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav Toblerone » 2017-06-25 23:06:59

Hmm... jag letar själv fortfarande efter en strategi för att umgås med andra så som jag precis vet att jag borde, men som jag inte gör. Komma ihåg att fråga den andra personen också, hur hen mår eller vad hen ska göra på helgen.

Men jag har en bra strategi för en sak: Tidigare brukade jag glömma vart jag hade lagt saker. Numera tänker jag: Jag lägger den här boken HÄR. Och då kommer jag ihåg det! :D
Det handlar helt enkelt om att man annars är okoncentrerad när man lägger något nånstans. Om man koncentrerar sig och gör det medvetet, så kommer man ihåg. Funkar jättebra, och jag har ändå ADHD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav slackern » 2017-06-25 23:09:20

slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav Siggelina » 2017-06-26 0:36:35

Samma här. Har råkoll på jobbet, listar och stryker. Kalender hemma, men glömmer ibland sociala fraser t.ex motfråga om någon t.ex. Frågar hur är det.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-06-26 1:43:13

Dagobert skrev:Det enda jag kan tänka mig är att göra en enkel lista med situationer och strategier.
Läsa igenom listan varje dag, och föreställa sig situationerna och på det viset träna in rätt reaktioner.

Jättebra tips, men jag har inte motivationen eller tålamodet till det pga min ADD (eller vad det nu beror på att jag saknar uthållighet)
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-06-26 1:44:19

antonius skrev:Skit i sådant, för varje sak kommer det dyka upp en ny, som du inte är förberedd på och ska du notera allt så för du tillslut, släpa omkring på en anteckningsbok som är så stor att du får dra den på en liten vagn bakom dig... :-)051

Haha, sant! :lol:
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-06-26 1:49:44

slackern skrev:Moleskine kallender kanske?

http://www.moleskine.com/us/collections ... s-planners

Skulle kanske vara till hjälp..! :-)Happy
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav Dreamtrance » 2017-06-26 3:19:22

Om jag förstått saken rätt är det oplanerade möten och sånt som är problemet. När någon oväntat dyker upp och man börjar prata med personen om något som intresserar en utan att tänka på att fråga hur det är med hen. Sånt kan man be habiliteringen om hjälp med.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav Garnnystan » 2017-06-26 7:07:57

För mig är det så att jag måste nöta in sådan strategier. Jag gör ofta dessa övningar typ 200 ggr innan de sitter. De måste bli en reflex för mig. Jag tror att de inte bara fastnar i långtidminnet utan och i muskelminnet plus att jag upprepar tyst inom mig vad jag ska göra. Det är en energi krävande process.
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Hur gör man för att komma ihåg saker??

Inläggav antonius » 2017-06-26 14:01:06

Jag tror att många aspisar, kämpar nästan för livet att uppnå något slags tillstånd där de ska bli bekräftade av NT:kollegiet. Men det kommer näppeligen att ske, vi får en klapp på huvet "duktig idiot" lixom, sen är det bra med det, när man har kämpat som fan för att vara bra på något. Men grejen e den, att NT:maffian är inte så bra på minnas allting heller, men vi köper deras arrogans och nonchalans och så kommer de med sina undanflykter osv och klarar sig. För felet vi gör är att vi står där och darrar, samt kommer stammande med den sanningsenliga anledningen till ens tillkortakommande, som NT:folket bara skrattar bort, så man känner sig ännu lägre ... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in