Går ner i vikt av ritalin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Går ner i vikt av ritalin?

Inläggav Fretshi » 2017-06-19 10:48:25

Hej!

Jag fick mina diagnoser asperger och add 2015 och började med ritalin i samband med det.

Jag har nu börjat få lite mer energi och nästan panikångest och undrar om det har med ritalin att göra?

Har även gått ner lite i vikt men inte så mycket är smal, alltid varit.

Har märkt att mina muskler förtvinat och undrat om det kan ha att göra med den aptitlösheten ritalin ger?
Tränar ibland på gym med min kontaktperson och löptränar några ggr i veckan.

Har märkt på sistone att jag får mycket energi från maten men samtidigt tror jag ritalin gör mig illamående så att jag får sämre aptit än vanligt.

Bör jag sluta med medicinen då?
Käkar 20 mg just nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Går ner i vikt av ritalin?

Inläggav Toblerone » 2017-06-19 11:10:39

Ritalin gör inte att muskler förtvinar. Det måste bero på att du har tränat mindre. Aptitlöshet - visst. Oftast dock inte mycket. Inte tillräckligt i mitt fall, jag skulle behöva gå ned några kilo. :roll: Mer energi får man, panikångest skulle ju vara en dålig biverkning. Men du kanske ska vänta och se. Kanske har det inte med medicinen att göra, eller så går det över. Många biverkningar går över efter några veckor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Går ner i vikt av ritalin?

Inläggav Fretshi » 2017-06-19 11:43:19

Okej jag har ju ätit ritalin konstant sedan januari. Hade uppehåll innan.

Under våren har jag spelat bandy, tränat kung fu, gym en gång i veckan samt löpning.
Ville gå ner i vikt ett tag men har nu insett att man mår bättre om man har lite att ta av.
Har börjat känna mig hungrigare nu på senare tid och tror jag behöver lägga på mig några kilo för att må bättre och få mer energi.

Panikångest hade jag innan jag tog ritalin men började bli lite bättre ett tag. Nu verkar det som om jag får ta itu med den igen men vet inte om det beror på ritalinet kan ju bero på många saker.

Angående träning så är ju kung fu mer form av balans o uthållighet kanske inte så mycket styrka.
Så kanske ska börja styrketräna mer samt se till att äta mer regelbundet så man kan lägga på sig lite och på så sätt orka mer i vardagen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Går ner i vikt av ritalin?

Inläggav Toblerone » 2017-06-19 11:56:05

Panikångesten kanske går i perioder eller beror på händelser i ditt liv? Tror inte att det har med medicinen att göra, men du bör förstås kolla med läkaren. Även det där med musklerna, det har jag ingen aning om, men kan inte tänka mig att det har med medicinen att göra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in