Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2017-06-18 13:50:55

Som psykiatriker eller forskare inom autism så bör man helt strunta i den del av aspergerrörelsen som TORatANDET företräder och menar. Sök kontakt med t.ex. Pier Jaarsma i Linköping, eller någon annan som har mer vettiga idéer, och är beredd att testa dem istället för att sprida en massa sociologisk dynga.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2017-06-18 13:59:24

Titus skrev:När har jag hävdat att grunden är falsk? Återigen. Det är en beteendediagnos utan biomarkörer. Vidare saknas etiologi helt och hållet för autismtillstånd. Det är huvudskälet till att Aspergers syndrom inte längre finns DSM V. Är detta felaktigt påstår du?


Ditt påstående är falskt. Det finns mängder av biomarkörer och etiologi om man bara kan se bortom DSM. Det är DSM som inte kommit längre än till en problembaserad diagnos baserad på beetende. Det betyder såklart inte att man inte kan komma vidare om viljan finns.

Titus skrev:Det finns dessutom troligtvis flera olika skäl till att dessa (autistiska) beteenden uppstår. Men än så länge vet men inte så mycket säkert. Det finns olika hypoteser som jag inte är lika insatt i. Men t.ex. tycks beteenden som motsvarar autism uppträda vid t.ex. metallförgiftning i vissa fall (reserverar mig för fel här).


Beteendena som mäts i DSM kan såklart ha olika orsaker, men det betyder inte att det saknas ett autistiskt spektrum med konsistenta drag med bara en enda bakgrund.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2017-06-18 14:07:00

kiddie skrev:Så du anser att det inte finns någotsomhelst stöd för att det finns neurologiska avvikelser? Antar att all den forskningen är bullsjit med då? Detta område håller verkligen på att utvecklas med bättre och känsligare verktyg för neurologiska undersökningar. Så den som lever får se.

Vi ses i tråden om 10 år.


Tja, de neurologiska avvikelserna är väl intressanta, men när man inte vet vad de betyder eller hur de fungerar, så blir de bara ytterligare ett argument för defektteorin. Man kommer ingen vart om man inte först förstår autistiska drags funktion. Denna empriska data saknas fortfarande, trots årtionden av dyrbar autismforskning.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav Titus » 2017-06-18 21:38:02

rdos skrev:
Titus skrev:När har jag hävdat att grunden är falsk? Återigen. Det är en beteendediagnos utan biomarkörer. Vidare saknas etiologi helt och hållet för autismtillstånd. Det är huvudskälet till att Aspergers syndrom inte längre finns DSM V. Är detta felaktigt påstår du?


Ditt påstående är falskt. Det finns mängder av biomarkörer och etiologi om man bara kan se bortom DSM. Det är DSM som inte kommit längre än till en problembaserad diagnos baserad på beetende. Det betyder såklart inte att man inte kan komma vidare om viljan finns.

Titus skrev:Det finns dessutom troligtvis flera olika skäl till att dessa (autistiska) beteenden uppstår. Men än så länge vet men inte så mycket säkert. Det finns olika hypoteser som jag inte är lika insatt i. Men t.ex. tycks beteenden som motsvarar autism uppträda vid t.ex. metallförgiftning i vissa fall (reserverar mig för fel här).


Beteendena som mäts i DSM kan såklart ha olika orsaker, men det betyder inte att det saknas ett autistiskt spektrum med konsistenta drag med bara en enda bakgrund.


Intresseant. Det känede jag inte till. Berätta gärna mer om vilka dessa biomarkörer är.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav Titus » 2017-06-18 21:45:57

TORatANDET skrev:
Titus skrev:Nej jag är inte scientolog. Faktum är att jag är färdig psykiatriker.

Intressant om det är sant, och du är autist/aspergare.
Hoppas i så fall att du engagerar dig i att utveckla asperger-rörelsen i Sverige.
Vi är en del som är intresserade av den frågan.


Och åt vilket håll vill du att den utvecklas? Vilka frågor är viktiga? Jag ser det främst ur ett sociologiskt perspektiv.

Egentligen ser jag personligen psykiatri som en gammal kvarleva av 30-talsvärderingar, full av makthungriga översittare dessutom. Ångrar att jag valde det spåret så här i efterhand.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav Titus » 2017-06-18 21:56:01

kiddie skrev:Jag tror inte att mindre kunskap leder till mindre förtryck. Jag var förtryckt redan innan min diagnos, enbart baserat på att jag var annorlunda. Visst, det är knäppt att man inte ska kunna ta körkort utan vidare om man har aspergers (när man kör upp och gör teoriprovet måste man ju klara testet helt enkelt, tycker det ska räcka, blir man kuggad så blir man). Samma med vissa yrken, visar man att man klarar dem så ska man inte diskrimineras.

En men träffsäker diagnos tror jag inte innebär mer förtryck än vi har idag. Däremot så går ju samhället mer och mer mot att utesluta vissa medborgare. Det är självklart inte bra, men den trenden kommer fortsätta vare sig vi vet mer om folks hjärnor eller inte.


Med samma argument skulle man kunna hävda att t.ex. rasforskning i själva verket är någonting bra som gynnar människor.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav Titus » 2017-06-18 21:58:33

rdos skrev:
Titus skrev:När har jag hävdat att grunden är falsk? Återigen. Det är en beteendediagnos utan biomarkörer. Vidare saknas etiologi helt och hållet för autismtillstånd. Det är huvudskälet till att Aspergers syndrom inte längre finns DSM V. Är detta felaktigt påstår du?


Ditt påstående är falskt. Det finns mängder av biomarkörer och etiologi om man bara kan se bortom DSM. Det är DSM som inte kommit längre än till en problembaserad diagnos baserad på beetende. Det betyder såklart inte att man inte kan komma vidare om viljan finns.


Gällande konsensus är DSM. Faktum är att hela det här forumet är baserat på en klassifikation från DSM IV. Men upplys mig gärna. Speciellt i vad mitt påstående som är falskt.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2017-06-18 23:42:00

Här finns en definition av neurodiversitet (där autism ingår som en del), som inte har något alls med DSM att göra:

Ekblad (2013) Autism, Personality, and Human Diversity Defining Neurodiversity in an Iterative Process Using Aspie Quiz SAGE Open 3(3) · July 2013 DOI: 10.1177/2158244013497722 https://www.researchgate.net/publicatio ... Aspie_Quiz

Den har mängder av "bionarkörer", framförallt att man utifrån godtyckliga drag i mänsklig variation alltid kan göra en två-faktor modell med konsistenta drag. Således inte en beteendeklassificiering, utan en klassificering baserad på faktoranalys. Därför är ditt påstående fel.

Finns även att antal andra artiklar där som klart visar på etiologin: https://www.researchgate.net/profile/Leif_Ekblad
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergerkamp, forskning om AS m m [avdelad tråd]

Inläggav Freedrone » 2018-10-19 22:19:59

Titus skrev:
kiddie skrev:Kan du översätta det till vardagssvenska Titus?


Javisst. Man använder inte längre t.ex. frenologi. Det var en vetenskap som studerade ansiktsdrag som i sig inte var sjukliga men som troddes kunna identifiera t.ex. kriminella eller "sinnessvaga" t.ex.

Man anser detta vara oetiskt idag. Precis som rasforskning. Trots att det kanske skulle fylla någon funktion inom t.ex. medicin.

På samma sätt är det oetiskt att kartlägga "autistiska ansiktsdrag" då dessa inte är sjukliga i sig. Det är ett sätt att dela upp människor utan bevis för att det skulle göra någon egentlig nytta. Medicinsk nytta för att minska lidande.


Jag anser att det är dubbelmoral.
Nej, det var att man såg på skallformen knölar och sådant.

Däremot så finns det en ganska vanlig iakttagelse om att folk med autism/AS ser yngre ut än sin ålder. En förklaring skulle kunna vara att då vi ofta har svårare att tolka ansiktsuttryck så använder vi ansiktet själva mindre (spegelneuroner och sådant). Vilket gör att rynkor etc inte bildas lika snabbt.

Quora: Why do people with autism look much younger than their age? &
I've read that people who have Asperger's tend to look younger than their years. Does it make any sense?

Han-Lin's blog: Do Autistic People Tend to Act or Look Younger Than They Really Are

Wrong Planet: Why do we look younger? &
Why do people on the spectrum look young for their age?

r/aspergers: Do you look younger than your actual biological age?

Visserligen "bara" massa anekdoter. Och jag kan känna igen mig i det. Men jag har svårt att tro att någon sitter och hittar på allt detta bara för att rädda "frenologer".
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in