Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-12 20:09:44

Jag har precis fått diagons i mogen ålder 40 +.

Jag undrar om det finns några tips på hur man gör med aktiviter som inte är automatiserade om någon vill dela med sig av sina erfarenheter och lösningar. För mig är mycket av hushållsarbetet svårt. Tex är dammsugning jättejobbigt jag är helt slut och genomsvettig efteråt.
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav ankhh » 2017-06-12 20:22:57

Ah, just dammsugning är en pärs, håller med dig.

Jag har gjort så att jag har skaffat mig en microfibermopp av det fyrkantiga slaget med långt skaft. Den är tyst och samlar effektivt upp allt damm, och väldigt mycket lättare att gå runt med än dammsugaren. Lite då och då följer jag upp med microfiber-dammvippan för hyllor etc.

Däremot använder jag dammsugaren med borste, mycket kort tid, för att rengöra microfibermoppen. Och ibland är det ändå nödvändigt att ta en sväng med dammsugaren eftersom moppen inte plockar upp "tyngre" saker som brödsmulor, sand och grus. Då har jag mobiltelefonen i fickan och kör musik i hörlurarna för att mildra det förbaskade oljudet.

Disk är också svårt, tycker jag (utan diskmaskin). Jag sköljer rent så fort jag har lagat mat och/eller ätit, så att det inte står och blir äckligt, och stressar inte upp mig om det blir en samling. Förr eller senare får jag ett ryck och fixar det. (Kan tillägga att jag avsiktligt inte har en stor servis, utan "bara" 4 stycken av varje tallriksstorlek, etc. Då kan det inte bli en enormt stor samlad disk, fast jag ska medge att det ibland blir lite varmvattendiskning.)

EDIT - Välkommen, förresten! :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-12 20:50:38

Hej!
Tack för välkommandet. Just diskhantering fungerar rätt bra eftersom jag har kategoriserat alla moment och det är samma moment varje gång. ( ursh låter hel knäppt men det är så det är) Men jag har en förmåga att "missa" något som ska in i diskmaskinen även om jag tittar en extra gång runt om kring mig. Om jag bodde själv skulle jag ha en ordning att alla saker ställdes på specifika ställen men det går ju inte när man är flera i hushållet.

När det gäller damsugningen tror jag att det är hela momentet att plocka ut den ur skåpet och montera ihop den. Att kolla om påsen är full. Att bestämma var jag ska börja damsuga och om det ligger något på golvet ska jag damsuga runt eller plocka upp det. ( då blir det helt plötsligt en helt ny syssla där damsugaren står på och väsnas) .
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav kiddie » 2017-06-12 23:26:19

Jag är rätt kaosig och hatar egentligen rutiner. Men har kommit på att det är OK att ha rutiner vad gäller tråkiga saker. Så jag har försökt klura ut det ideala sättet i alla städ- och diskmoment. Det som går snabbast och är minst betungande.

För mig är det 1. Gå runt och plocka undan det som inte ska vara framme och släng skräp. 2. Ladda diskmaskinen och kör igång den. 3. Dammsug, nu blir det oljud från dammsugare och diskmaskin, lika bra ta två helveten på en gång. 4. Moppa. 5. Nu är disken klar, ha kallt vatten i ansiktet (och på överkroppen om det behövs), häll upp ett glas kallt vatten, sitt i soffan och drick. Njut!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav rapchic » 2017-06-12 23:31:23

Vi har skaffat robotdammsugare för den mesta dammsugning. Visst den tar inte allt men den är ändå guld värt för man måste dammsuga "på riktigt" mycket mer sällan och det är ändå renare än vanligt. Dessutom är det en sporre att plocka upp också så att Lucifer (japp vi har döpt dammsugaren) kan ta sig fram.

Vi planerar att skaffa en robotgräsklippare av samma anledning
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav kiddie » 2017-06-12 23:40:48

Tror att uppdelning är bra med. Att man inte bara fortsätter av bara farten. Att man bestämt från början att idag ska ett visst rum dammsugas. Sedan är man klar. Det är väldigt lätt att man tar på sig för mycket när man ska städa. Delar man upp det så kan man få bort fobin mot att städa (som jag lyckades skaffa mig, jag var väldigt motvillig att ens börja), men man måste avgränsa på ett sätt som känns vettigt.

Jag städar aldrig hela lägenheten bara på en dag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Batte » 2017-06-12 23:50:39

Hei og velkommen!

Tips vil jo variere fra aktivitet til aktivitet og om det finnes hjelpemidler i salg eller ikke. Generelt er det ofte til hjelp å analysere og liste aktiviteter som en rekke trinn. Noe kan kanskje løses ved hjelp av smartsystemer eller apper. I tillegg kan man kanskje fordele oppgaver hvis det er flere i husholdninger? :-)Happy

rapchic skrev:Vi har skaffat robotdammsugare för den mesta dammsugning. Visst den tar inte allt men den är ändå guld värt för man måste dammsuga "på riktigt" mycket mer sällan och det är ändå renare än vanligt. Dessutom är det en sporre att plocka upp också så att Lucifer (japp vi har döpt dammsugaren) kan ta sig fram.

Vi planerar att skaffa en robotgräsklippare av samma anledning
Robotstøvsuger er en super investering og et godt tips. Min har også navn. Jeg har lest (husker dog ikke hvor) at det er vanlig for mennesker med AS å døpe/navne objekter.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav ankhh » 2017-06-13 0:07:15

Batte skrev:(...) Jeg har lest (husker dog ikke hvor) at det er vanlig for mennesker med AS å døpe/navne objekter.
Va, gör inte alla det?! :wink:

När det gäller att komma igång med att dammsuga (manuellt): jo, det är jobbigt med saker som ligger i vägen. Mitt tips (lite liknande Kiddies) är att börja med en runda där du plockar undan sånt som kommer att vara i
vägen för dammsugaren innan du börja dammsuga. Kankse rum för rum om det blir för jobbigt att göra allt på en gång.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav TORatANDET » 2017-06-13 7:11:20

Garnnystan skrev:Jag har precis fått diagons i mogen ålder 40 +. Jag undrar om det finns några tips på hur man gör med aktiviter som inte är automatiserade om någon vill dela med sig av sina erfarenheter och lösningar. För mig är mycket av hushållsarbetet svårt. Tex är dammsugning jättejobbigt jag är helt slut och genomsvettig efteråt.

Bra fråga!
Min erfarenhet (har träffat ca 1500 vuxna med autism/asperger), är att vid dammsugning, disk m.m. så är ofta sensorik-problem en avgörande faktor.
Sensorik-problemen gör ofta att autister/aspergare inte kan utföra sina icke-automatiserade aktiviteter.

Det första jag skulle testa vore hörselskydd vid dammsugning. Väldigt många med autism/asperger blir hjälpa redan av detta. (På längre sikt kanske man kan skaffa tystare dammsugare.) Om hörselskydd inte hjälpte skulle jag går vidare. Troligen skriftlig lista över småmomententen i aktiviteten, som att plocka upp saker från golvet, och göra ett moment i taget, för att inte överbelastas. Om det inte hjälper kanske exponera sig för ljudet _svagt_ medan man inte göra något. Eller om möjligt få annan att göra dammsugningen.

Det finns fler verktyg i min verktygslåda.
Jag är klassisk aspergare (diagnos Aspergers syndrom 1996), som lönearbetar med autism/asperger sedan 15 år, och ideellt sedan 20 år.
Välkommen Garnnystan. Hoppas att din diagnos leder till att du får massor av nyttiga insikter!

Torbjörn Andersson
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-15 19:44:57

Torbjörn
Jag undrar mer om detta med svårighetern med automation. Jag uppfattar mig inte som ljudkänslig men kan man bli störd ändå av höga ljud? Jag tror att det mer hänger ihop med alla momenten som ingår.

Robotdamsugare känns rätt. Får nog spara ihop till en sådan.

Finns det fler tips på hur man kan lösa icke automatiserad göromål.
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav rapchic » 2017-06-15 21:11:39

Garnnystan skrev:Torbjörn
Jag undrar mer om detta med svårighetern med automation. Jag uppfattar mig inte som ljudkänslig men kan man bli störd ändå av höga ljud? Jag tror att det mer hänger ihop med alla momenten som ingår.

Robotdamsugare känns rätt. Får nog spara ihop till en sådan.

Finns det fler tips på hur man kan lösa icke automatiserad göromål.


Håll koll på tex blocket, vi köpte vår för drygt 1000:- där
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Flinta » 2017-06-15 21:26:48

Garnnystan skrev:
Finns det fler tips på hur man kan lösa icke automatiserad göromål.


Tips från mig blir att ge exempel på dina ickeautomatiserade göromål här i tråden :) Gäller det enbart hushållsssysslor eller andra också? Vilka hushållssysslor?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-16 9:25:10

Kan vara vad som helst. Vill lära mig om detta.
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav ankhh » 2017-06-16 14:01:28

Jag tror ju också att det är bättre att ge exempel på vilka aktiviteter det skulle gälla.

Annars är ju risken att svaren inte blir så träffsäkra, och dessutom att det känns lite snöpligt att ge förslag på hantering av aktiviteter som visar sig inte vara problematiska.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-16 15:28:08

Anledningen till att jag undrar är att jag I dagsläget vet exakt vilka aktiviteter som jag själv inte har automatiserad. Jag vet att vissa saker är svårare än andra men jag vet inte vad det beror på. Jag tänkte bara att få höra hur andra löst sina svårigheter för se om jag kan använda det själv eller få egna idéer.
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav kiddie » 2017-06-16 19:33:36

För mig är bristande automatisering ett mycket svårare problem än det sensoriska. Det verkar finnas aspergare som har svårare sensoriska problem än mig. Mitt problem är att jag måste "uppfinna" hur man städar varje gång jag gör det, om jag inte gör det väldigt regelbundet. Jag glömmer bort det.

Men så är jag väl den enda människan på jorden som glömt hur man cyklar med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav ankhh » 2017-06-16 19:51:03

kiddie skrev:(...) Men så är jag väl den enda människan på jorden som glömt hur man cyklar med.

Nix, inte ens i detta får du vara unik. :wink:

Jag lärde mig, långsamt, cykla som barn och fortsatte med det x antal år. Sen cyklade jag inte på x antal andra år, och när det var dags igen fick jag - mycket riktigt - lära mig igen.

Men vanligt är det nog inte; jag vet att personal på habiliteringen tyckte det var extremt, när jag råkade nämna det. Fast självcentrerad som jag är uttryckte jag det förstås som att "Det är skitsnack att man aldrig glömmer hur man cyklar".

(Nej, egentligen inte självcentrerat. Men hur skulle jag veta att det var sååå onormalt?)

---

@Garnnystan: Det vore inte fel om du ändå berättade lite om vilka aktiviteter du har problem med, och tipsar om du redan har några knep som kanske kan hjälpa andra. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav kiddie » 2017-06-16 20:11:46

Det är så sjukt är att cykeln var mitt andra hem hela tiden jag bodde med mina föräldrar. Ville man ha egentid fick man ut och cykla. Så jag cyklade jämt! Sedan flyttade jag så man var tvungen att cykla, fanns inga andra sätt att ta sig fram. Sedan flera år senare slutade jag att cykla. Det började med att jag bodde för långt från stan ett tag, man var nästan tvungen att ta bussen.

Det är väl cykling och hushållssysslor då. Annat har jag inte glömt. Men det är något överjävligt med just hushållsgöromål. Kanske kombinationen av svårt, tråkigt och icke tillfredsställande.

Målar man ett hus så är det målat i flera år framöver. Dessutom kanske man får tycka att det är svårt att måla, för de flesta måste kolla upp hur man gör. Men hushållssysslor skulle man bli utskrattad om "de" visste att man var dålig på för "sånt kan ju alla".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Batte » 2017-06-17 15:12:56

Garnnystan skrev:Anledningen till att jag undrar är att jag I dagsläget vet exakt vilka aktiviteter som jag själv inte har automatiserad. Jag vet att vissa saker är svårare än andra men jag vet inte vad det beror på. Jag tänkte bara att få höra hur andra löst sina svårigheter för se om jag kan använda det själv eller få egna idéer.

Du kan gjerne si hvilke aktiviteter du sliter med å gjennomføre, så er det lettere å svare på dette. :-)Happy

Selv har jeg store utfordringer med ikke automatiserte aktiviteter. Aktiviteter andre "bare gjør" automatisk, virker ofte helt uoverkommelig for meg. Det gir meg skyldfølelse, fordi det dreier seg om ting jeg vil, men ikke kan gjennomføre (automatisk).

Det er mange systemer man kan lage. Uansett må det finnes/velges en drivkraft for disse personlige systemene, tenker jeg. F.eks. hjelper det lite å lage et perfekt skjema for støvtørking, om det ikke finnes en drivkraft for å gjennomføre det.

Dessverre er ofte frykt for aggresjon, skam og fordømmelse drivkraft for meg. Men ikke kun dette. Altruisme, empati, synkronisitet, interesser, nysgjerrighet og kreativitet kan også være drivkraft for mine systemer. Trolig er det også flere, som jeg ikke kom på nå. Uansett, det kan koste dyrt å gjennomføre dagligdagse aktiviteter med empati og selvoppofrelse som drivkraft. :-)063 :wink:

ankhat skrev:
Batte skrev:(...) Jeg har lest (husker dog ikke hvor) at det er vanlig for mennesker med AS å døpe/navne objekter.
Va, gör inte alla det?! :wink:
Nope :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-17 16:17:13

Batte skrev:Dessverre er ofte frykt for aggresjon, skam og fordømmelse drivkraft for meg. Men ikke kun dette. Altruisme, empati, synkronisitet, interesser, nysgjerrighet og kreativitet kan også være drivkraft for mine systemer. Trolig er det også flere, som jeg ikke kom på nå. Uansett, det kan koste dyrt å gjennomføre dagligdagse aktiviteter med empati og selvoppofrelse som drivkraft.


Intressant så har jag aldrig tänkt. Men jag vet ju att det är många saker som ger mig dåligt samvete men aldrig koppat det till detta. Jag brukar säga att jag göra saker på pi djävulskap biter ihop tänderna och tvingar mig själv. Men när jag gör det stönger jag av kroppen och känslorna. Fick tex muskelinflammtion pga att jag tvingade mig att träna för hårt förr året. Tack för att du delade med mig det är så här jag lär mig att se saker i ett nytt ljus.
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Batte » 2017-06-18 10:34:58

Garnnystan skrev:
Batte skrev:Dessverre er ofte frykt for aggresjon, skam og fordømmelse drivkraft for meg. Men ikke kun dette. Altruisme, empati, synkronisitet, interesser, nysgjerrighet og kreativitet kan også være drivkraft for mine systemer. Trolig er det også flere, som jeg ikke kom på nå. Uansett, det kan koste dyrt å gjennomføre dagligdagse aktiviteter med empati og selvoppofrelse som drivkraft.


Intressant så har jag aldrig tänkt. Men jag vet ju att det är många saker som ger mig dåligt samvete men aldrig koppat det till detta. Jag brukar säga att jag göra saker på pi djävulskap biter ihop tänderna och tvingar mig själv. Men när jag gör det stönger jag av kroppen och känslorna. Fick tex muskelinflammtion pga att jag tvingade mig att träna för hårt förr året. Tack för att du delade med mig det är så här jag lär mig att se saker i ett nytt ljus.
Muskelbetennelse høres ikke hyggelig ut. :(

Bite sammen tennene kan jeg også gjøre, men det krever fortsatt en drivkraft. Hvis jeg må bite sammen tennene er det som regel trass som må være drivkraft. Som regel må trassen bestå i at jeg gjør noe på en annen måte enn andre forventer/insisterer på, eller det er en demonstrasjon av at de ikke vet hva som fungerer for meg fordi jeg ikke fungerer som andre.

Dersom det er åpenbart hva som må gjøres og noen ikke tror jeg klarer det, gjør jeg det ofte ikke av trass. Da gjør jeg ofte noe annet jeg selv har lyst til isteden, og ofte med stor innlevelse. :lol: Men dette er i omfang av privatlivet da, og det er ikke slik at jeg gjør alvorlige ting i trass.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Flia » 2017-06-18 13:14:16

Jag skapar rutiner för allt. Diska har en särskild rutin, och om något händer (t.ex en tallrik går sönder, och alltså inte ska till torkställningen) blir jag ställd. Då skapar jag en minirutin för trasig tallrik.

Rutiner och detaljerade planer är min strategi.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Garnnystan » 2017-06-18 15:53:32

Batte

Om jag förstår dig rätt så tänker du att man har en inre drivkraft för att göra saker och om man som jag biter ihop tänderna så är det trots = jag ska vissa er att jag kan. Jag vet inte om det är så för mig. Jag känner nog att jag får tvinga mig eftersom saken är meningslöst upprepad i oändlighet tex städning och det varar inte och man kan städa hur mycket som helst och det syns inte. Om man inte städar så syns det.

Flia

Jag försöker lura mig själv med att jag inte har rutiner eftersom jag tycker rutiner är jättetråkiga men jag har rutiner till vissa saker (plocka i diskmaskinen tex.).
Garnnystan
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2017-05-12

Tips på hur hantera aktiviteter som inte är automatiserade

Inläggav Flinta » 2017-06-18 19:03:53

Skala av, förenkla, prioritera, glöm det estetiska och tänk praktiskt :wink: för att minimera energiåtgången.

Innan jag fortsätter.
Är du ensam eller är ni fler i hushållet, t ex barn? Hur bor du?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in