Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-24 9:57:23

Vill dela med mig ett av mina intressen. Anita Sarkeesian har gjort en serie "Tropes vs Women in Video Games".
Hon har gjort och gör video filmer där hon beskriver hur kvinnor visas i spel på ett nedvärderande sätt och ibland visar hon spel som hon tycker är bra.

I min mening är hon den enda feministen som förändrat min syn på spelen, ingen annan feminist har gått in i detalj så mycket som Anita Sarkeesian (för just spel jag spelat/känner igen eller känner igen namnen på).

Tack vare henne så märker jag numera olika saker i spelen. T.ex jag märkte själv i World of Goo när jag mötte en nivå där man skulle ha sönder ett kvinnligt ansikte, jag blev äcklad av iden och slutade spela. Idag hittade jag en relevant kommentar.
Though the goo-balls are presumably androgynous, a distinctly female character is introduced in the form of a giant, vain, make-up slathered female goo-ball head – which must be exploded to reveal their normally proportioned female goo-ball contents.
Kanske dags att leta efter (eller skapa) en mod som byter ut ansiktet mot en rund glad Goo sol? :D

I hennes senaste video(2014, Juni 16) Women as Background Decoration: Part 1 - Tropes vs Women in Video Games går hon in på spel som GTA IV och GTA V, en 'sandbox'-genre som intresserar mig men också andra modernare spel.

Någon annan som påverkats positivt/negativt (eller både och) av Anita Sarkeesian eller som har det som intresse?
Jag har påverkats mycket och håller på att göra en lista på spel hon nämner och som jag känner igen eller också har spelat.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Myrkr » 2014-06-24 12:00:36

Att GTA och dylika spel är sexistiska som fan behöver man väl inte ett feministutlåtande för att förstå? Det är en helt mansdominerad värld, där nördar (inget om dom) gör spel om hur de tror "tuffa" killar beter sig. Självklart blir det åt helvete fel.
Men om någon blir upplyst är det väl bra, även om det ter sig ganska uppenbart för mig.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-24 16:41:43

Myrkr skrev:Att GTA och dylika spel är sexistiska som fan behöver man väl inte ett feministutlåtande för att förstå?

Det är väl mer hur kvinnor behandlas i spelen. Som t.ex att spelet belönar spelaren om man skjuter ner en kvinna som säljer sex genom att hon tappar en massa pengar som man kan plocka upp. Allting som händer i spelet är inte sexistiskt så man behöver inte dra några förhastade slutsatser om att allt i spelet är sexistiskt.

Det stämmer i Vice City, San Andreas, GTA IV och GTA V att de tappar en massa pengar. Minns det när jag spelade Vice City i alla fall och Anita Sarkeesian visar det i GTA IV och V.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav CarolusRex » 2014-06-24 17:04:18

Redan sett. Det är helt upp till spelutvecklarna hur de vill att sitt spel ska se ut. Jag ser inte det diskriminerande i detta alls. Men jag tycker att det är bra att spelen blir allt mer anpassade till båda könen. (beror på vad det är för spel)

Med detta menar jag att det jag har sett av Anita hittills bara har varit nonsens imo.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Dandelo » 2014-06-24 17:46:40

Jag ska titta på serien när jag har lite tid över.

Har spelar ett gäng spel sedan liten grabb fram till nu och visst märker man att många av dem är rätt så kvinnligt diskriminerande. Som det mesta med media alltså.
Ibland är det så pinsamt att jag vill lägga ifrån mig kontrollen.
Sedan finna det guldkorn som målar upp en mer jämlik bild på hur kvinnor är och agerar i spel.
Kan ta senaste spelet jag lirade. Det nya Tomb Raider. Huvudkaraktären Laura andas styrka, envishet, bad assness, och utan, tack och lov, en stor byst som kameran håller fokus på i stridsmomenten.
Visst hon är uppritad som snygg och attraktiv, men det går inte överstyr som de andra spelen i serien gjorde.

RPG spelet Dragon's Crown har sjukt överdrivet kroppsformation på båda könen hos karaktärerna. Om det endast hade varit att bara ett av dem hade jag inte skaffat spelet. Så det är liksom löjligt men rättvist på nåt sätt.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav CarolusRex » 2014-06-25 23:01:29

Jajaja, feministdravel... (Ooo.. Härskarteknik va?)

Myrkr skrev:Att GTA och dylika spel är sexistiska som fan behöver man väl inte ett feministutlåtande för att förstå? Det är en helt mansdominerad värld, där nördar (inget om dom) gör spel om hur de tror "tuffa" killar beter sig. Självklart blir det åt helvete fel.
Men om någon blir upplyst är det väl bra, även om det ter sig ganska uppenbart för mig.

Då kan jag tala om för dig att det ligger extremt många människor bakom GTA, mer än bara nördar. Världens dyraste spel hittills? Det är inte någon skillnad på GTA och diverse gangsterfilmer av stora regissörer. Att gangstervärlden är mansdominerad är väl ingen nyhet?

Tor_och_i2p skrev:
Myrkr skrev:Att GTA och dylika spel är sexistiska som fan behöver man väl inte ett feministutlåtande för att förstå?

Det är väl mer hur kvinnor behandlas i spelen. Som t.ex att spelet belönar spelaren om man skjuter ner en kvinna som säljer sex genom att hon tappar en massa pengar som man kan plocka upp.

Alla fotgängare i spelet tappar pengar. Det är väl inte så konstigt om man skjuter ner en hora att hon kan tänkas tappa mer pengar än en vanlig fotgängare? Om det ens är så, jag kommer inte ihåg.

Det jag kommer ihåg av Anita var exempel som Super Mario där det är en kille som ska rädda en kvinna. Vari ligger sexismen i detta? Det kan ju samtliga som har skrivit i denna tråden innan svara på.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Myrkr » 2014-06-25 23:11:16

Ja men gangsterfilmer lider ju av samma problem, glorifierandet av en machokultur, skrivet och producerat av människor som inte är särskilt macho själva.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-07-22 14:01:46

Har visat för en vän. Hon är glad över att jag visade henne Anita för nu har vi ett till gemensamt intresse :)
Efter att vi hade sett på del 1 och 2 så analyserade vi Zelda: Majora's Mask och med hjälp av min väns kunskaper i Grekiska analyserade vi språket genom en script dump som vi läste igenom. Vi fann mycket intressant och olika ledtrådar till hur män och kvinnor visas symboliskt med hjälp av språket. T.ex en kvinna refereras som "mjölk" genom ett karaktärsnamn. Man lär sig inte bara spelen Anita pratar om utan själva "tropen" eller "sättet", vad det nu heter på Svenska.

Har ni sett förutom Tropes vs women, t.ex när Anita berättar om Lego? Först gjorde de reklam för både pojkar och flickor men sedan slutade de med det och så gjorde de enbart reklam för pojkar. När de senare introducerade något för tjejer handlade det alltid om att baka kakor och att fixa håret, det senaste de gjorde kom ut 2012, bara två år sedan. För två år sedan var det också då Anita släppte Tropes vs Women in Video Games.

Har lego gjort något nytt eller fortsätter dessa stereotyper? Det finns två delar där Anita analyserar detta, fast det ingår inte i "Tropes vs Women in Video Games" för LEGO är ju inget tv- eller dator-spel.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav bardamu » 2014-08-29 18:06:03

Heh. jag ser fram emot den här: https://www.youtube.com/watch?v=j5vgllLdBnY
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-10-16 23:03:48

http://www.reddit.com/r/GirlGamers/ brukar ha uppdaterad info på vilken skit kvinnor får i spelvärlden. Spelutvecklare är inte undantagna hatbeteendet.

T.ex Briana Wu som var med i utvecklingen av Revolution 60 fick lämna (Okt 10) sitt hem.
Här är en artikel från New York Times med lite mer detaljerad bakgrund "Feminist Critics of Video Games Facing Threats in ‘GamerGate’ Campaign": http://www.nytimes.com/2014/10/16/technology/gamergate-women-video-game-threats-anita-sarkeesian.html

Det är inte första gången Anita Sarkeesian blir mordhotad men den här gången får hela Utah universitetet samt studenter som är intresserade att lyssna på Anita Sarkeesian ett mordhot eller snarare ett "massmord hot".

Personen som hotar hatar säkert universitet och ställen där man kan lära sig saker, men extra mycket om de är feminister:
http://www.nytimes.com/2014/10/16/technology/gamergate-women-video-game-threats-anita-sarkeesian.html skrev:“This will be the deadliest school shooting in American history, and I’m giving you a chance to stop it,”
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav bardamu » 2014-10-17 17:38:10

vill ni ha en bättre bild av vad gamergate handlar om så finns den här intervjun med tre starka tjejer: https://www.youtube.com/watch?v=qtzrUsi6Y1s

sedan finns den här streamen så visar på mångfalden i dena här konsumentrevolten, svarta, kvinnor, bögar transexuella you name it: https://www.youtube.com/watch?v=nzW9EkyP1c4

inga hot har direkt länkats till gamergate. ser vi hot eller att någon går för långt på något kallar vi ut den skiten så snabbt som möjligt.

samma sak kan inte direkt sägas om våra motståndare. dont drink the kool-aid.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-10-17 22:09:45

Här är en New York Times artikel utgiven 2014 Oktober 15 "Feminist Critics of Video Games Facing Threats in ‘GamerGate’ Campaign" av Nick Wingfield.
För er som inte kan Engelska kan jag göra en översättning om ni är intresserade:
http://www.nytimes.com/2014/10/16/technology/gamergate-women-video-game-threats-anita-sarkeesian.html skrev:Anita Sarkeesian, a feminist cultural critic, has for months received death and rape threats from opponents of her recent work challenging the stereotypes of women in video games. Bomb threats for her public talks are now routine. One detractor created a game in which players can click their mouse to punch an image of her face.

Not until Tuesday, though, did Ms. Sarkeesian feel compelled to cancel a speech, planned at Utah State University. The day before, members of the university administration received an email warning that a shooting massacre would be carried out at the event. And under Utah law, she was told, the campus police could not prevent people with weapons from entering her talk.

“This will be the deadliest school shooting in American history, and I’m giving you a chance to stop it,” said the email, which bore the moniker Marc Lépine, the name of a man who killed 14 women in a mass shooting in Montreal in 1989 before taking his own life.

Leigh Alexander, a writer and editor at large for the gaming site Gamasutra, has criticized the shallowness of white- and male-dominated gamer culture.
Playing and watching a game at a San Diego convention. The video game world is largely male, but that is slowly changing.

The threats against Ms. Sarkeesian are the most noxious example of a weekslong campaign to discredit or intimidate outspoken critics of the male-dominated gaming industry and its culture. The instigators of the campaign are allied with a broader movement that has rallied around the Twitter hashtag #GamerGate, a term adopted by those who see ethical problems among game journalists and political correctness in their coverage. The more extreme threats, though, seem to be the work of a much smaller faction and aimed at women. Major game companies have so far mostly tried to steer clear of the vitriol, leading to calls for them to intervene.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6


Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-10-31 23:42:47

Bara dumpar den här videon här: Let's Play Hitman Absolution - BLIND {Episode 5} "Fun with Strippers..." https://www.youtube.com/watch?v=MVElJbjDqOs postad av Squee505

Den är relaterad till Sarkeesians argument om att spelet Hitman Absolution inte "straffar" en om man utför våld på kvinnor som inte har med spelets handling att göra.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Alien » 2016-12-06 3:52:42

Bump!

Anita Sarkeesian har nu fått ett svenskt pris för sitt arbete, Pingvinpriset.

svt skrev:I perioder har hon inte kunnat bo hemma, hon har haft personskydd och hon har fått sina föreläsningar inställda på grund av hot. Allt för att hon i sitt vardagsrum spelat in videobloggen Feminist Frequency, om könsstereotyper inom spelvärlden och i populärkulturen.

– Både jag, min familj, mina vänner och kollegor hotades att våldtas och mördas, de föreläsningar jag höll bombhotades och fick ställas in.

Fyra år av hat
När hon startade bloggen 2009 var det bara hon och en videokamera, men det var 2012, när hon började crowdfunda för serien ”Tropes vs.Women in Video Games” som hatet briserade ordentligt.

– Jag har blivit hotad varje dag i fyra år. Hoten har tagit över hela mitt liv, jag har blivit väldigt känslig. Jag har svårt att lita på människor. Tilliten har förvunnit både på det privata och professionella planet, säger Anita Sarkeesian.

Idag har hon via donationer byggt Feminist Frequency till en liten stiftelse med anställda. De utbildar sina tittare i mediekritik och uppmanar producenter att förändra sina verk.
http://www.svt.se/kultur/anita-sarkeesian-pingvinpriset

Varför heter priset just Pingvinpriset, undrar man.

Ett pris som fått sitt namn efter hur pingvinerna på Antarktis sluter upp tätt intill varandra för att hålla värmen. Ett solidaritetspris för att hon orkar och fortsätter kämpa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav Winterblues » 2016-12-06 13:47:14

:-)049
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav vofff » 2016-12-06 20:02:50

Spelet Watch Dogs 2 är riktat mycket mot dagens samhälle här i Sverige, tycker jag.
Jag rek att ni prova spela den, där är inte mycket våld och sex som GTA o andra mans dominerade spel.
Faktiskt bra perspektiv att få spelaren inse att döda och ha sex är inte nyckeln till att ha roligt, det finns andra saker som att hacka in en byggnad eller bedöva fienden utan att döda, förändra hela tankesätten.
Roligt spel.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Anita Sarkeesian - Tropes vs Women in Video Games

Inläggav onionhttps » 2017-06-15 23:30:10

Watch Dogs 1 ja för Microsoft Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One samt, Wii U.

Sedan har vi Watch Dogs 2 till Microsoft Windows, PlayStation 4 samt Xbox One
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Återgå till Intressanta intressen



Logga in