Ni som postar men ej tar emot PM

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Alien » 2017-06-15 10:10:50

Detta gäller borttagna trådar startade av Titus:

Det är inte acceptabelt att avslöja att man känner till någon annans anamnes. Är det sant att du fått veta det genom arbete inom sjukvården bryter du mot tystnadsplikten. Dessutom bryter du mot denna forumregel:

• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.

Är det däremot något du hittat på är det inte heller acceptabelt.

Det är inte tillåtet att svara på pm genom att starta trådar där dessa pm citeras. Det bryter mot denna forumregel:
• återge aldrig vad någon annan medlem skrivit till dig privat via exempelvis PM utan lov. Dock får du naturligtvis citera PM när dessa rapporteras till moderator.


Vidare har du, trots att en moderator skrev att trådar om och till andra medlemmar med medlemmens namn som rubrik inte är ok, startat en ny likadan. Det är medvetet trots mot moderators anvisningar.

Du får en varning för dessa regelbrott. Din förhandsgranskning kommer att kvarstå tills du visat att du följer forumet regler.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav onionhttps » 2017-06-15 15:23:58

Titus skrev:Jag har de senaste dagarna mottagit flera personangrepp och försökt till mobbning via PM av personer som inte tar emot svar, eftersom att de inaktiverat funktionen.

Mobbning via en simplexkanal är att likna vid att sitta och håna en stum person.

Ni som gör detta mot mig kommer jag att starta trådar om och bemöta era inlägg där. Det är inte för att hänga ut någon, snarare handlar det om min rätt att försvara mig.

Slå av PM funktionaliteten och gör som mig. Vill nån ta upp nåt får de svara i en tråd där du skriver allmänt och så får de svara on-topic. Ibland är den lättaste lösningen den bästa
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Titus » 2017-06-16 9:28:25

onionhttps skrev:
Titus skrev:Jag har de senaste dagarna mottagit flera personangrepp och försökt till mobbning via PM av personer som inte tar emot svar, eftersom att de inaktiverat funktionen.

Mobbning via en simplexkanal är att likna vid att sitta och håna en stum person.

Ni som gör detta mot mig kommer jag att starta trådar om och bemöta era inlägg där. Det är inte för att hänga ut någon, snarare handlar det om min rätt att försvara mig.

Slå av PM funktionaliteten och gör som mig. Vill nån ta upp nåt får de svara i en tråd där du skriver allmänt och så får de svara on-topic. Ibland är den lättaste lösningen den bästa


Ungefär som att skruva igen brevlådan så att man slipper hatbrev?
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Re: Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav tahlia » 2017-06-16 17:55:17

Titus skrev:
onionhttps skrev:
Titus skrev:Jag har de senaste dagarna mottagit flera personangrepp och försökt till mobbning via PM av personer som inte tar emot svar, eftersom att de inaktiverat funktionen.

Mobbning via en simplexkanal är att likna vid att sitta och håna en stum person.

Ni som gör detta mot mig kommer jag att starta trådar om och bemöta era inlägg där. Det är inte för att hänga ut någon, snarare handlar det om min rätt att försvara mig.

Slå av PM funktionaliteten och gör som mig. Vill nån ta upp nåt får de svara i en tråd där du skriver allmänt och så får de svara on-topic. Ibland är den lättaste lösningen den bästa


Ungefär som att skruva igen brevlådan så att man slipper hatbrev?

När man uppenbart inte kan hantera det på ett sunt sätt så torde det vara bästa lösningen, ja.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Titus » 2017-06-16 17:58:01

tahlia skrev:
Titus skrev:
onionhttps skrev:Slå av PM funktionaliteten och gör som mig. Vill nån ta upp nåt får de svara i en tråd där du skriver allmänt och så får de svara on-topic. Ibland är den lättaste lösningen den bästa


Ungefär som att skruva igen brevlådan så att man slipper hatbrev?

När man uppenbart inte kan hantera det på ett sunt sätt så torde det vara bästa lösningen, ja.


Intressant, utveckla gärna. Har jag kommit med påhopp eller hot? Vad i mitt agerande är det du anser är obefogat eller osunt?
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Re: Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav tahlia » 2017-06-16 19:28:07

Titus skrev:
tahlia skrev:
Titus skrev:
Ungefär som att skruva igen brevlådan så att man slipper hatbrev?

När man uppenbart inte kan hantera det på ett sunt sätt så torde det vara bästa lösningen, ja.


Intressant, utveckla gärna. Har jag kommit med påhopp eller hot? Vad i mitt agerande är det du anser är obefogat eller osunt?

Du har tydligt provocerat, själv initierat pm-kontakt och sökt samt använt personuppgifter för medlemmar på forumet. Anser du det vara sunt? Personligen tycker jag att uppmaningen "sök hjälp" tycks befogad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Titus » 2017-06-16 19:35:08

tahlia skrev:
Titus skrev:
tahlia skrev:När man uppenbart inte kan hantera det på ett sunt sätt så torde det vara bästa lösningen, ja.


Intressant, utveckla gärna. Har jag kommit med påhopp eller hot? Vad i mitt agerande är det du anser är obefogat eller osunt?

Du har tydligt provocerat, själv initierat pm-kontakt och sökt samt använt personuppgifter för medlemmar på forumet. Anser du det vara sunt? Personligen tycker jag att uppmaningen "sök hjälp" tycks befogad.


Var det inte förbjudet att dela detaljer om PM förresten? Gäller det inte alla?
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav onionhttps » 2017-06-16 21:19:14

Titus skrev:
onionhttps skrev:
Titus skrev:Jag har de senaste dagarna mottagit flera personangrepp och försökt till mobbning via PM av personer som inte tar emot svar, eftersom att de inaktiverat funktionen.

Mobbning via en simplexkanal är att likna vid att sitta och håna en stum person.

Ni som gör detta mot mig kommer jag att starta trådar om och bemöta era inlägg där. Det är inte för att hänga ut någon, snarare handlar det om min rätt att försvara mig.

Slå av PM funktionaliteten och gör som mig. Vill nån ta upp nåt får de svara i en tråd där du skriver allmänt och så får de svara on-topic. Ibland är den lättaste lösningen den bästa


Ungefär som att skruva igen brevlådan så att man slipper hatbrev?

Nej, det är mer som att du har 2 brevlådor. En privat och en allmän brevlåda.

En privat som du stänger igen, men som kan ta emot meddelanden från volontärer samt ägare här på Aspergerforum.

En allmän/publicerad brevlåda där vem som helst kan posta men där vad de än säger så sägs det allmänt och alla kan se vad de skriver.

Vilket betyder att alla kan fortfarande nå dig i motsats till att "spika igen" en vanlig fysisk brevlåda, en sådan som alla har och får Söndagstidningen i. T.ex även om du hade stängt din PM funktionalitet så kan jag fortfarande nå dig här.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Alien » 2017-06-18 3:43:31

Till RainBowChild ang borttaget inlägg i denna tråd:

Du har i denna tråd postat ett pm som du fått. Det bryter mot denna forumregel:

• återge aldrig vad någon annan medlem skrivit till dig privat via exempelvis PM utan lov. Dock får du naturligtvis citera PM när dessa rapporteras till moderator.


Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Alien » 2017-06-21 17:29:13

Moderator:

Regeln om att inte avslöja pm

Vad denna regel tycks vara svår att följa; har nyligen delat ut reprimander för brott mot denna regel till tre olika forumister:

Forumreglerna skrev:• återge aldrig vad någon annan medlem skrivit till dig privat via exempelvis PM utan lov. Dock får du naturligtvis citera PM när dessa rapporteras till moderator.


Den gäller även om man fått ovälkomna el upprörande pm. Dessa anmäler man och avvaktar ledningens beslut. (Ni får ha lite tålamod, allt sker inte ögonaböj.) Vill man svara på dessa pm så gör man det via egna pm, inte i trådar. Man kan också blockera avsändaren för att slippa flera pm.

Om pm-avsändaren inte brutit mot några regler men däremot själv stängt av möjligheten att motta pm, så är det ju förtretligt om man själv vill svara. Men för den skull får man inte skapa trådar där man citerar el refererar pm för att svara på i tråden. Gäller det något mer principiellt får man svara på det i lämplig tråd men utan att dra in några pm-innehåll. Inte heller är det lämpligt att ställa sådana frågor som endast kan besvaras genom att avslöja pm.

Sedan tycker jag personligen att det är opassande att skicka pm till någon samtidigt som man själv inte tar emot några, och på så sätt beröva mottagaren möjligheten att svara. Men det är inte emot reglerna. Och vem som helst kan drabbas av stress och utmattning och känna att de inte orkar ta emot pm, fast hen inte kände så tidigare när hen skickade sina egna pm. Likaså måste man ju få slippa pm om man känner sig stalkad.

PM betyder här Privat Meddelande och ska vara just privat, inte vidarebefordras till några andra förutom forumledningen som sedan kan utfärda tillsägelser, varningar och förbud att skicka pm till den klagande. Blir man utsatt för något olagligt, som olaga hot, så får man förstås anmäla även till polisen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav Zirre » 2017-06-30 10:22:27

Om man inte nämner vem som skickade pm:et eller andra namn osv. då borde det vara okej, eller?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ni som postar men ej tar emot PM

Inläggav atoms » 2017-07-01 8:35:08

Zirre skrev:Om man inte nämner vem som skickade pm:et eller andra namn osv. då borde det vara okej, eller?


Moderator:


Nej, det är i princip aldrig okej att avslöja uppgifter som man fått i PM; det enda undantag jag kan tänka mig är om det handlar om att rädda liv.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in