Skryta lagom?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-14 14:26:35

Jag borde kanske inte ens grubbla, eftersom det gick så bra egentligen. Grillfesten med kollegorna som vi hade hemma hos oss. Så gott som alla var positiva och sa att allt var så bra och någon sa det var trevligare än att gå på restaurang. Men sedan visade jag runt andra gruppen (som kom lite senare) runt huset, som vi har renoverat dem senaste två åren. Jag hade nog pratat en hel del om renoveringen med kollegorna, det var ju det vi mest har sysslat med, så det kan ha varit mycket prat om det, visst.

Grejen var att min chef först inte ens ville följa med och titta och sen muttrade han något om att vi (min man och jag) bara skryter om hur duktiga vi är...... :(

Då var jag verkligen ledsen. Dels är det ju lite förståeligt att man pratar en del om det om man håller på så mycket med det. Min chef är ju så himla duktig på det mesta i livet, varför måste han ta illa upp om vi tycker att det är roligt att vi har gjort det mesta själva? Men med tanke på att jag är så osäker på det mesta i livet, tycker jag att det är konstigt att någon säger att jag skryter. Snarare brukar jag ju tro att jag inte kan saker. :-)004
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Batte » 2017-06-14 14:44:22

Toblerone skrev:Grejen var att min chef först inte ens ville följa med och titta och sen muttrade han något om att vi (min man och jag) bara skryter om hur duktiga vi är...... :(

Oi, det var ikke hyggelig sagt av sjefen! Det er ikke noe galt i å være stolt over en stor innsats man har gjort. Sjefen hadde kanskje en dårlig dag? Eller kanskje sjefen misforstod noe? Uansett er det ikke ditt problem, egentlig. Sjefen var ikke hyggelig mot deg/dere. :-)Hug

Så flinke dere er da, som har gjort mye av oppussingen selv! Gratulerer med godt gjennomført grillfest! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Skryta lagom?

Inläggav triggerhappyD » 2017-06-14 17:03:36

Låter som avundsjuka, typiskt "know it all" chefer :)

Eller om du gick runt o babblade om det i timme efter timme på ett drygt/skrytande vis så kan det ju varit det också. (säger inte att du gjorde det). :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-14 17:31:19

Tack, ni är så snälla! :)

Jo, det är mycket möjligt att han bara hade en dålig dag, han är ganska impulsiv (har antagligen själv ADHD). Han brukar vara jättesnäll, men lite humörsvängningar förekommer.
Min man menade att det kan vara att han själv behöver renovera en del hemma och inte vill bli påmind om det. Och kanske är det dessutom något som han har svårt att fixa själv.

Jag tror jag pratade extra mycket med honom om det, eftersom han inte verkade tro att jag kan! Och jag vet inte om det var han att inte tror att jag kan, eller att kvinnor inte kan sånt. Men från en man som påstå sig veta allt om bygge - han sa nämligen direkt att man inte får göra si och inte får göra så.... det är lite taskigt att då tvivla på att en kvinna kan bygga. Det var också därför jag ville visa honom. :roll: Jag funderar på att säga det efter sommaren - att jag nog tjatade lite på honom för att inte verkade tro att jag kan.

Men det får mig också att grubbla igen. Jag menar om sånt som: Får andra människor rätt intryck hur jag menar, eller missförstår de mig helt? Kan det vara så att jag antigen är för osäker eller "skryter". Det kanske är svårt att hitta rätt nivå där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Alien » 2017-06-14 18:37:39

Jantelagen? Du ska inte tro att du är något, du ska inte tro att du är bättre än vi etc.

Jag tycker du har all rätt att vara stolt över ert arbete.

Så jag tror också på att det kan vara att chefen också behöver renovera och därför får dåligt samvete över att han inte kommit till skott och låter det gå ut över dig. Så skulle jag själv känna. Men jag skulle förstås inte vara så oartig att jag anklagade dig för att skryta. Så gör man inte, och definitivt inte om man är gäst hos någon. Chefen verkar inte riktigt veta hur man ska uppföra sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skryta lagom?

Inläggav ankhh » 2017-06-14 18:54:07

Mmmm, jo, visst bör man egentligen ha varit där, och egentligen känna er inblandade åtminstone lite grann... Men jag tycker ändå att det låter som ett fall av chef som inte riktigt kan med att en underlydande visar sig duktigare på/kunnigare i något som han själv anser sig vara expert på.

Inget att ta åt sig för, alltså. Det var han som bar sig illa åt. Hoppas att han gick hem och skämdes. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-14 21:33:35

Alltså, jag måste säga att jag generellt gillar honom. Han brukar vara jättesnäll och gör allt för alla. Jag antar att han var lite utmattad, och jag tror säkert att det måste vara så att han behöver renovera hemma och inte hinner.

Men jag tror också att jag kan ha överdrivit lite, just för att han alltid tittade så där som om han inte tror att jag kan sånt. Kan ju vara på skoj, kanske hakade jag upp mig för mycket på det att han verkade tycka att kvinnor inte kan sånt. Det har han ju faktiskt inte sagt. Jag tror att jag ska försöka säga nåt lämpligt till honom om att det blev lite så pga att jag trodde han menade att kvinnor inte kan, så att jag överdrev lite.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-14 21:34:46

Riktigt dåligt av chefen. Sådant säger man bara inte! :evil:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-14 21:36:57

Alien skrev:Jantelagen? Du ska inte tro att du är något, du ska inte tro att du är bättre än vi etc.

Jag tycker du har all rätt att vara stolt över ert arbete.


Jo... det handlade ju inte ens om att vi tycker att vi är duktiga på det, utan snarare om att det var jäkligt slitigt. Och DET har man väl rätt att vara stolt över?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-14 21:38:26

ankhat skrev:Hoppas att han gick hem och skämdes. :wink:


Hoppas det. Skulle tro det, då han är ganska snäll som sagt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Alien » 2017-06-14 23:44:29

Toblerone skrev:Alltså, jag måste säga att jag generellt gillar honom. Han brukar vara jättesnäll och gör allt för alla. Jag antar att han var lite utmattad, och jag tror säkert att det måste vara så att han behöver renovera hemma och inte hinner.

Men jag tror också att jag kan ha överdrivit lite, just för att han alltid tittade så där som om han inte tror att jag kan sånt. Kan ju vara på skoj, kanske hakade jag upp mig för mycket på det att han verkade tycka att kvinnor inte kan sånt. Det har han ju faktiskt inte sagt. Jag tror att jag ska försöka säga nåt lämpligt till honom om att det blev lite så pga att jag trodde han menade att kvinnor inte kan, så att jag överdrev lite.

Bara du inte typ ber om ursäkt för att du "skrutit". Det vore typiskt, att kvinnan ber om ursäkt när det är en man som burit sig illa åt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-15 11:25:40

Alien skrev:
Toblerone skrev:Alltså, jag måste säga att jag generellt gillar honom. Han brukar vara jättesnäll och gör allt för alla. Jag antar att han var lite utmattad, och jag tror säkert att det måste vara så att han behöver renovera hemma och inte hinner.

Men jag tror också att jag kan ha överdrivit lite, just för att han alltid tittade så där som om han inte tror att jag kan sånt. Kan ju vara på skoj, kanske hakade jag upp mig för mycket på det att han verkade tycka att kvinnor inte kan sånt. Det har han ju faktiskt inte sagt. Jag tror att jag ska försöka säga nåt lämpligt till honom om att det blev lite så pga att jag trodde han menade att kvinnor inte kan, så att jag överdrev lite.

Bara du inte typ ber om ursäkt för att du "skrutit". Det vore typiskt, att kvinnan ber om ursäkt när det är en man som burit sig illa åt.


Du har en poäng där och jag håller verkligen på att fundera på det nu. Jag har svårt att bestämma mig dock. Det är det där eviga .... det är så svårt att hitta lagom, eller rätt sätt. Det blir fel om folk tror att man är skrytsam trots att man egentligen är jätte-osäker om det mesta och bara är jätteglad över att ha klarat EN grej. Men man kan ju inte heller säga det till folk. Det blir hur dumt som helst: Ursäkta att jag skryter, men det är en gång på jättelänge att jag känner att jag har klarat något? Inte smart att ens ge ett sånt intryck till chefen. Då kommer han verkligen att kolla kritiskt hur jag gör mitt jobb.

Jag vet, du menar att jag inte ska be om ursäkt över huvudtaget. Min man var inne på att jag kan fråga OM jag pratat för mycket om det. Men jag är inte övertygad av den varianten heller. Jag lutar mer åt att säga något i stil med: "du tyckte visst att jag pratar för mycket om huset, det kan ju bli så om man sysslar så mycket med det, men framför allt fick jag intrycket att du inte tror att jag kan sånt. Och just för kvinnor är det ju känsligt om en man säger att man inte kan bygga för att det är mansarbete. Så jag kan ha tjatat lite extra på dig, för att motbevisa det. "

Vad tycker du om den varianten?

Som sagt, den här chefen är den trevligaste och bästa jag har haft hittills, jag gillar honom. Och jag kom just på att jag har sagt något annat som nog lät lite skrytsamt (inte om huset), och att han tittade på mig konstigt då. Men det var verkligen bara för att jag förväntades säga något och inte kom på något bra alls. Det var så att de frågade mig på konferensen om allt var under kontroll inför festen. Och alla väntade på att jag ska säga nåt - jag kommer inte på nåt vettigt - så vad jag sa var: "Jo, min man hjälper ju till också. Han säger visserligen att han inte kommer att kunna fixa så mycket som jag gjorde på hans fest förra veckan, men jag ska förbereda så mycket som möjligt. " :-)051

Jag visste bara inte vad jag skulle säga! Så det enda jag kom på var faktiskt det som vi hade sagt. Det blev lite hektiskt då på fest med hans kollegor för att det inte var så mycket förberedd. Men det gjorde inget. Jag tycker om att laga mat och hålla på i köket. Min man kan bli lite stressad om det blir mycket, men han är bra på det mesta annars. Usch, jag blir så orolig över att jag kanske säger en hel del dumt.... :cry:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Alien » 2017-06-15 11:40:09

Jag tror att det är din AS som får dig att oroa dig över att du säger "något dumt". Medan andra säger dumma saker hela tiden och inte ens tänker på det el glömmer bort det.

Man kan ju inte gå på tå hela tiden av rädsla för att säga något fel. "You can't please everybody so you got to please yourself."

Egentligen tycker jag inte du ska säga något alls, om inte chefen själv tar upp det. Om inte han inser att han gjort något fel, så blir det de facto som om du gjort det.

Jag lutar mer åt att säga något i stil med: "du tyckte visst att jag pratar för mycket om huset, det kan ju bli så om man sysslar så mycket med det, men framför allt fick jag intrycket att du inte tror att jag kan sånt. Och just för kvinnor är det ju känsligt om en man säger att man inte kan bygga för att det är mansarbete. Så jag kan ha tjatat lite extra på dig, för att motbevisa det. "


Sista meningen skulle jag föredra att du sa "Så jag kan ha pratat extra länge om det för att motbevisa dig." Verbet "tjata" är för nedsättande mot dig själv. Du var på ditt revir och inte på jobbet, klart du hade rätt att prata om den renovering du och din man gjort.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-15 11:56:57

Alien skrev:Jag tror att det är din AS som får dig att oroa dig över att du säger "något dumt". Medan andra säger dumma saker hela tiden och inte ens tänker på det el glömmer bort det.

Man kan ju inte gå på tå hela tiden av rädsla för att säga något fel. "You can't please everybody so you got to please yourself."

Egentligen tycker jag inte du ska säga något alls, om inte chefen själv tar upp det. Om inte han inser att han gjort något fel, så blir det de facto som om du gjort det.

Jag lutar mer åt att säga något i stil med: "du tyckte visst att jag pratar för mycket om huset, det kan ju bli så om man sysslar så mycket med det, men framför allt fick jag intrycket att du inte tror att jag kan sånt. Och just för kvinnor är det ju känsligt om en man säger att man inte kan bygga för att det är mansarbete. Så jag kan ha tjatat lite extra på dig, för att motbevisa det. "


Sista meningen skulle jag föredra att du sa "Så jag kan ha pratat extra länge om det för att motbevisa dig." Verbet "tjata" är för nedsättande mot dig själv. Du var på ditt revir och inte på jobbet, klart du hade rätt att prata om den renovering du och din man gjort.


Jo, du kanske har rätt. Jag ska lugna mig och tänka att jag åtminstone inte behöver känna att jag "bör" säga något. Om det kommer upp i samtalet, okej. Jag förstår vad du menar med "tjata" eller "prata". Men om jag ofta har pratat om det på jobbet också, så KAN det ju ha varit lite tjatigt. Det är det där med specialintressen, jag har gjort det med andra ämnen, men andra människor också nån gång - pratat för mycket om ett sånt specialintresse.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Flinta » 2017-06-15 19:46:14

Jag började fundera kring om du berättade detaljerat vad ni gjort med huset när ni gick runt i grupp? En sån runda kan ta längre tid än om man bara går runt, visar med handen och drar några korta fraser.

Hur uppträdde de andra kollegorna när ni gick runt? Fick du följdfrågor, uppmuntran att utveckla saker inför gruppen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-15 20:39:16

Flinta skrev:Jag började fundera kring om du berättade detaljerat vad ni gjort med huset när ni gick runt i grupp? En sån runda kan ta längre tid än om man bara går runt, visar med handen och drar några korta fraser.

Hur uppträdde de andra kollegorna när ni gick runt? Fick du följdfrågor, uppmuntran att utveckla saker inför gruppen?


Vi gick runt i högst 5 minuter och det är ett hus på tre våningar (alltså källare, bottenvåning och övervåning). Svarar det på din fråga? Bara att gå överallt tar ju den tiden. Det blev så klart inte många frågor. Några dock. När min mans kollegor var här blev det riktigt mycket frågande, de ville veta massor. Såklart berättar man inte detaljer om folk inte undrar. Det kan man knappast, då skulle folk verkligen inte lyssna. Det var alltså efter ungefär 4 minuter som chefen avvek och muttrade.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav LordNelson » 2017-06-15 20:55:58

Släpp grejen.

Jag har ibland fått klagomål om att jag skryter, säker bara en på hundra som tordas säga något. Det är väl Asperger.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Skryta lagom?

Inläggav Toblerone » 2017-06-15 21:06:04

LordNelson skrev:Släpp grejen.

Jag har ibland fått klagomål om att jag skryter, säker bara en på hundra som tordas säga något. Det är väl Asperger.


Jo, jag ska släppa den.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skryta lagom?

Inläggav Flinta » 2017-06-15 21:18:58

Toblerone skrev:
Flinta skrev:Jag började fundera kring om du berättade detaljerat vad ni gjort med huset när ni gick runt i grupp? En sån runda kan ta längre tid än om man bara går runt, visar med handen och drar några korta fraser.

Hur uppträdde de andra kollegorna när ni gick runt? Fick du följdfrågor, uppmuntran att utveckla saker inför gruppen?


Vi gick runt i högst 5 minuter och det är ett hus på tre våningar (alltså källare, bottenvåning och övervåning). Svarar det på din fråga? Bara att gå överallt tar ju den tiden. Det blev så klart inte många frågor. Några dock. När min mans kollegor var här blev det riktigt mycket frågande, de ville veta massor. Såklart berättar man inte detaljer om folk inte undrar. Det kan man knappast, då skulle folk verkligen inte lyssna. Det var alltså efter ungefär 4 minuter som chefen avvek och muttrade.


Jag ställde frågan för att få mer information om vad som kunnat göra din chef så beklämd. En husvisning på några minuter är väl ngt som ofta sker när man tar emot främmande första gången. Kanske hade han en dålig dag bara?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Skryta lagom?

Inläggav Heliora » 2017-06-17 11:20:46

Om man precis renoverat sitt hus och får gäster på besök så vill man ju självklart visa vad man gjort. Det är helt normalt och inte det minsta skrytigt, har alltså inte ett dugg med någon AS att göra. Problemet låg hos din chef.

Det är lite tragiskt, tycker jag, att andras problem eller dåliga uppförande skall läggas på oss med AS-diagnos, självmant eller av andra. Som om allt vad andra gör beror på oss.

Men jag har själv varit där. Känner personer som är väldigt svårpratade och har trott att det beror på mig, att personen kanske tyckt att jag är udda och därför inte vill prata med mig. Men nu har jag fått bättre självförtroende och släppt sånt. Andras tillkortakommanden beror inte på mig.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in