5 vanor för att vara snällare mot andra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Svennis » 2017-06-02 11:22:46

*Uppträd inte som om du kan allt

*Släpp inte ut din bitterhet

*Ha tålamod och lyssna på andra

*Ge komplimanger och se det goda i andra

*Var generös

https://utforskasinnet.se/5-vanor-vara- ... mot-andra/

Att vi asbergare är empatistörda visste jag innan, och då kan det vara värt att öva på det sociala. Jag är empatistörd liksom majoriteten AS-folk. Alla mår bättre av ett trevligare klimat där tankar och idéer får fritt spelrum.
Svennis
Bannad
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2017-05-28

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Batte » 2017-06-08 0:10:24

Flotte råd for å være snillere mot andre dette! :D Hvordan forholder du deg selv til disse punktene?

Halvveis spøk: For min egen del forsøker jeg å gjøre mindre av flere punkter du lister opp, men jeg lykkes ikke så bra med det. :lol: Man kan være for snill, og det er vel ikke ideelt det heller.

Svennis skrev:Jag är empatistörd liksom majoriteten AS-folk.
Dette kjenner jeg ikke til, men du tenker kanskje på psykopati etc., som er noe helt annet enn AS? :-)Happy Eller snakker du om evnen til å oppfatte at andre viser empati?

De fleste her demonstrerer normal - høyere enn normal empati. I alle fall har jeg blitt møtt slik, men det kan jo være øyet som ser. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Siggelina » 2017-06-08 0:39:47

Bra råd. Har själv varit en otålig besserwisser under många år. Nu när jag är medveten om detta, har jag åtminstone lärt mig hålla tyst i vissa sammanhang.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Flinta » 2017-06-08 17:41:06

Jag har inga problem med dessa saker. Andra ser mig som snäll. Jag behöver snarare ta hand om mig själv bättre genom att jobba på att bli snällare och mer vänlig mot mig själv. Haft för mycket fokus på andras behov tidigare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav rapchic » 2017-06-08 17:59:08

Jag skulle vilja byta ut den andra från "Släpp inte ut din bitterhet" till "Släpp din bitterhet"
Det är bättre både för dig själv och andra
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Batte » 2017-06-08 18:04:37

Siggelina skrev:Bra råd. Har själv varit en otålig besserwisser under många år. Nu när jag är medveten om detta, har jag åtminstone lärt mig hålla tyst i vissa sammanhang.
Fra besserwisser til å vite bedre, er jo veldig imponerende. (Mine ord.) Det vitner jo også om god selvinnsikt, og evne til selvutvikling. (Du framstår ikke som en besserwisser det jeg har sett i alle fall, så det er positivt ment!) :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Batte » 2017-06-08 18:05:50

Flinta skrev:Jag har inga problem med dessa saker. Andra ser mig som snäll. Jag behöver snarare ta hand om mig själv bättre genom att jobba på att bli snällare och mer vänlig mot mig själv. Haft för mycket fokus på andras behov tidigare.
Ja, du virker snill og full av empati. Viktig å ta vare på seg selv også! :-)Hug
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Batte » 2017-06-08 18:09:43

rapchic skrev:Jag skulle vilja byta ut den andra från "Släpp inte ut din bitterhet" till "Släpp din bitterhet"
Det är bättre både för dig själv och andra
Bra forslag rapchic. Det tror jeg er riktig og viktig! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav nano » 2017-06-08 18:46:30

Svennis skrev:Jag är empatistörd liksom majoriteten AS-folk. Alla mår bättre av ett trevligare klimat där tankar och idéer får fritt spelrum.


Tycker inte att AS människor är empatistörda i någon större utsträckning, däremot blir det ofta fel, gissningsvis för att en hel del inte är så bra på att läsa av andra och inte ger ut så mycket "signaler".
Brukar försöka fråga kontrollfrågor för att veta säkrare.

Tycker du har helt rätt i att alla mår bättre av att tankar och ideer får diskuteras :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-08 18:52:16

I vissa fall kanske man kan bli snällare emot andra om man söker adekvat hjälp och tar sin jävla medicin som man förhoppningsvis får utskriven.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Batte » 2017-06-08 19:02:15

nano skrev:Brukar försöka fråga kontrollfrågor för att veta säkrare.
Det er nok et godt råd. Dessuten er det ganske omtenksomt med denne innsatsen for å forstå andre riktig, og kanskje hjelper det dem å lære hvilken kommunikasjon som er tydelig nok. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Batte » 2017-06-08 19:05:36

Pinghis Khan skrev:I vissa fall kanske man kan bli snällare emot andra om man söker adekvat hjälp och tar sin jävla medicin som man förhoppningsvis får utskriven.
Absolutt, det er viktig at man tar vare på seg selv og egen helse også! Hvis man selv har det bra, har man dessuten ofte mer overskudd til å være snill mot andre. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Alyana » 2017-06-08 20:16:30

Bra råd verkligen! :)

För mig är Jesus en hjälp och när; Matteus 4:23 -25:
Jesus vandrade omkring i hela Galileen, och han undervisade i deras synagogor och förkunnade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor bland folket.
Ryktet om honom spred sig över hela Syrien, och man kom till honom med alla som led av olika sjukdomar och plågor – besatta, månadssjuka och lama – och han botade dem.
Stora skaror följde honom från Galileen och Dekapolis, från Jerusalem och Judeen och från andra sidan Jordan.

Matteus 5:1-2
När Jesus såg folkskarorna gick han upp på berget.
Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom.
Då började han tala och undervisa dem:

Matteus evangelium 12:
"Alltså: allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem.
Detta är lagen och profeterna."


Jag brukar påminna mig om detta, hur vill jag att andra ska vara mot mig?
Sen lyckas man inte alltid, men det är mycket bra om man har Jesus ord inom sig.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Heron » 2017-08-02 3:52:19

Så vad ska man göra när man ser att styrelseskicket omkring en blir till en bur.
Varför ska just jag vara i buren?
Heron
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2015-01-13
Ort: ᛘᛁᚦᚴᛅᚱᚦᛁ

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav elle » 2017-08-02 22:23:05

Ett mer detaljerade råd :

Håll distans och kom inte för nära

(det är fruktansvärt att känna andras andedräkt framförallt om man ätit vitlök eller har ofräsch andedräkt som en gubbe i butiken, jag trodde jag skulle dö..)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Pepparchips » 2017-10-10 19:38:41

Ha en nära vän som får vara 100% uppriktig och ärlig mot dig, som säger till när du säger/gör något dumt. Förhoppningsvis lär du dig med tiden.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav DIProgan » 2017-10-10 19:46:25

Svennis skrev:*Uppträd inte som om du kan allt
+2000
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav Toblerone » 2017-10-14 14:35:41

DIProgan skrev:
Svennis skrev:*Uppträd inte som om du kan allt
+2000


Det där är svårt för (många av) oss med Asperger. Inte för att man menar framstår som om man vet allt, kan allt. Utan snarare för att man bara säger som det är, vilket andra redan uppfattar som skrytsamt. Jag fick t.ex. lära mig att inte komma med någon lösning för snabbt när man ska jobba med något i grupp. Man måste liksom anpassa sig till takten/snabbheten av resten av gruppen. Låt de tänka lite först, och sedan kanske komma med en dellösning, eller snarare tanken bakom lösningen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav StefanJC » 2017-10-14 15:24:23

DIProgan skrev:
Svennis skrev:*Uppträd inte som om du kan allt
+2000


Finns ingen som uppträder som om dom kan allt. Alla har något
område dom inte tycker är värt fördjupa sig i.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav StefanJC » 2017-10-15 2:06:04

StefanJC skrev:
DIProgan skrev:
Svennis skrev:*Uppträd inte som om du kan allt
+2000


Finns ingen som uppträder som om dom kan allt. Alla har något
område dom inte tycker är värt fördjupa sig i.


Det finns dom som uppträder som om dom kan just det lilla dom skriver om. Det betyder inte att dom tror sig kunna allt.

Det ingen förstår är att dessa bara vågar skriva sånt dom med säkerhet kan och vet. Dom blir därför väldigt besvikna när folk hoppar på dom och förlöjligar dom. Dom har hittat något dom känner att dom kan bidra med och försöker bidra till och få vara med i gemenskapen. Men folk blir bara arga för att dom vet.

Det som är så irriterande är att dessa personer aldrig har fel. Dom läser exakt all fakta som går att få tag på och lägger all sin energi på just det lilla specialområdet. Dom går igenom alla tänkbara mothugg noggrant innan dom postar sitt lilla bidrag.

Att dom beter sig som om dom kan allt är inget dom kan se eller förstå då dom helt saknar självförtroende och ser sig själva som helt värdelösa och ovärdiga att leva. Därför dom letar något litet ämne dom kan lära och dela med sig av. För att på något sätt känna att dom har ett värde som inte är noll.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav december16 » 2017-10-15 2:11:57

rapchic skrev:Jag skulle vilja byta ut den andra från "Släpp inte ut din bitterhet" till "Släpp din bitterhet"
Det är bättre både för dig själv och andra


100 procent sant!
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

5 vanor för att vara snällare mot andra

Inläggav onionhttps » 2017-10-16 0:50:44

Svennis skrev:Jag är empatistörd liksom majoriteten AS-folk.

Hur många Aspergare har du träffat?
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in