Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Richard » 2017-05-22 18:21:42

Hittade en intressant tråd på Flashback:
https://www.flashback.org/t2841656

Om hur världen skulle se ut utan Aspergare? Vad tror ni? Flera säger att vi skulle vara kvar på stenåldern eller medeltiden.

Mitt bidrag:
Många programmerare har ju Asperger (Bill Gates är misstänkt) o är extremt duktiga på då programmering, men kan ha jättedåligt EQ. Så jag tror inte vi skulle kommit så långt i IT-utvecklingen som vi har kommit idag. Men medeltiden eller stenåldern, nja...

Många t.ex. medeltida o senare uppfinnare skulle nog också få diagnosen Asperger (Einstein är också misstänkt) idag.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav tahlia » 2017-05-22 18:24:32

Alltså.. Helt ärligt tror jag inte att det skulle vara nån större skillnad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav alixha » 2017-05-22 19:40:28

Tror inte heller att det hade varit så stor skillnad.
Färre jobb inom hemvården kanske? Mer pengar över till staten? :lol:

Sen att dessa kända och smarta människor "misstänks" ha AS ger jag inte mycket för.
Klart att folk med AS vill bli associerade med dessa genier och spär gärna på att dom minsann kan ha AS även om dom kanske inte alls har det.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Flinta » 2017-05-22 21:17:20

Färre självmord.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-22 21:39:58

Större likriktning. Ännu mer intolerans mot annorlunda personer.

Och fler datorer som ingen skulle kunna laga. :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-22 21:57:03

alixha skrev:Tror inte heller att det hade varit så stor skillnad.
Färre jobb inom hemvården kanske? Mer pengar över till staten? :lol:

Sen att dessa kända och smarta människor "misstänks" ha AS ger jag inte mycket för.
Klart att folk med AS vill bli associerade med dessa genier och spär gärna på att dom minsann kan ha AS även om dom kanske inte alls har det.


Det är rätt många genier som jag känner till som faktiskt har fått helt oanvändbara barn som typ går på DV i bästa fall.
Lite kan det liga i detta.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-22 22:02:16

Pinghis Khan skrev:Det är rätt många genier som jag känner till som faktiskt har fått helt oanvändbara barn som typ går på DV i bästa fall.
Lite kan det liga i detta.


Att man går på DV betyder inte att man är "oanvändbar." Tänk på hur du uttrycker dig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Savanten Svante » 2017-05-22 22:11:34

Richard skrev:(Bill Gates är misstänkt)


Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-22 22:21:50

Kahlokatt skrev:
Pinghis Khan skrev:Det är rätt många genier som jag känner till som faktiskt har fått helt oanvändbara barn som typ går på DV i bästa fall.
Lite kan det liga i detta.


Att man går på DV betyder inte att man är "oanvändbar." Tänk på hur du uttrycker dig.


Jag går på DV och får därför använda D ordet hur jag vill.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Vildsvin » 2017-05-22 22:45:28

alixha skrev:Sen att dessa kända och smarta människor "misstänks" ha AS ger jag inte mycket för.
Klart att folk med AS vill bli associerade med dessa genier och spär gärna på att dom minsann kan ha AS även om dom kanske inte alls har det.
Min gissning är att dessa personer har "AS" på så sätt att de har mycket högre IQ än social förmåga. Men de är såpass begåvade att deras sociala förmåga ändå ligger inom vad som kan sägas vara normalt. Med andra ord är det ganska meningslöst att prata om "AS" i deras fall.

Att sitta och vagga som Bill Gates gjorde i klippet är socialt oacceptabelt i de flesta fall, men med tanke på nervositet för rättegången tycker jag ändå att det faller inom normalbeteendet. En person som kaxat hade jag sett som betydligt mindre socialt begåvad.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Pingla95 » 2017-05-23 7:10:12

Jag tror såhär.
1. Utan Asperger skulle den här världen inte finnas. Detta eftersom Asperger finns i den här världen och altså skulle den här världen inte vara samma värld utan Asperger.
2. Utan Asperger skulle den här världen inte finnas eftersom världen är beroende av olikheter för att kunna utvecklas. Människans överlevnad har hängt på att vi har fungerat olika och kunnat komplettera varandra.

Den här världen är intolerant mot folk som är annorlunda (vilket är väldigt fel). Den här världen verkar inte veta hur mycket den behöver att folk är individer och som sig själva. Det är bristerna och styrkorna som tillsammans skapar det vackra i att vara en individ. Annorlunda är vackert och den här världen behöver annorlunda för att utvecklas.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav kiddie » 2017-06-07 14:58:52

Självklart skulle inte världen funka utan aspergare. Allt annat är befängt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Pingla95 » 2017-06-07 20:10:40

kiddie skrev:Självklart skulle inte världen funka utan aspergare. Allt annat är befängt.

Precis.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav kiddie » 2017-06-07 20:13:12

Sedan så är väl inte alla människor världsledande i någon kategori vare sig AS, NT eller något annat. De flesta bara lever, fixar mat, föder barn. Hur dessa påverkar är ju också intressant, så inte bara de som kommit med nya idéer som spelat roll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-07 21:12:37

Nu kanske jag låter som någon präktig dramapedagog, men jag tror att världen skulle vara mycket tråkigare utan personer med funktionsnedsättningar (eller funktionsvariationer, som vissa tycker att man skall säga). Många personer med utvecklingsstörning, t.ex., är ju otroligt avslappnade och öppna personer som inte dömer andra i första taget.

Madeleine.jpg


En sak jag kan bli lite irriterad på är emellertid när folk skall upphöja personer med NPF eller förståndshandikapp till någon sorts "finare" människor än andra och håller på om att barn med Downs är egentligen änglar som landat på jorden...
Kan de inte vara vanliga go'a ungar bara? Okej, självklart är det att föredra framför gamla tiders hemska syn på förståndshandikappade som värdelösa idioter, men ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-07-25 13:11:03

Svaret på trådfrågan är att man måste räkna bort alltifrån konstverk till tekniska innovationer, filosofiska verk och forskningsrön som autister ligger bakom.

Det blir en diger lunta, det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav antonius » 2017-07-25 13:45:32

Saker och ting kommer inte till av en slump, men evolutionen gör ibland små "snedsprång", vid få tillfällen blir det lyckat oftast katastrof, men autism i åtm lindrigare grad måste nog till för att göra innovationer, eftersom så många med t ex AS är påhittiga och innovativa.

Jag skulle nog kunna dra till med att vi som art nog inte hade funnits kvar annars, eftersom det självgodhetsknarkande NT:anhanget i så liten utsträckning är några uppfinnare, eftersom de sätter socialt minglande i första rummet. De måste nog till en liten aspie för hjälpa dem på vägen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Furienna » 2017-08-29 21:58:34

Jag tycker att det är omöjligt att säga. Visst är det roligt att fundera på om gamla tiders filosofer, uppfinnare och vetenskapsmän var aspergare. Men vi kommer aldrig att få svar på den frågan, då vår diagnos inte fanns förrän på 1900-talet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav slackern » 2017-08-29 23:09:20

KrigarSjäl skrev:Svaret på trådfrågan är att man måste räkna bort alltifrån konstverk till tekniska innovationer, filosofiska verk och forskningsrön som autister ligger bakom.

Det blir en diger lunta, det.


Kan du nämna någon med säkerhet med autism som är en utav dom här storheterna?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-29 23:15:05

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Svaret på trådfrågan är att man måste räkna bort alltifrån konstverk till tekniska innovationer, filosofiska verk och forskningsrön som autister ligger bakom.

Det blir en diger lunta, det.


Kan du nämna någon med säkerhet med autism som är en utav dom här storheterna?

Nobelpristagaren i ekonomi 2002, Vernon L. Smith.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vernon_L._Smith

Konstnären Peter Howson.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Howson

Poeten Les Murray.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Les_Murray
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav antonius » 2017-08-29 23:15:42

Varenda "byasnille" som jag vet, är lite egen... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav slackern » 2017-08-29 23:47:59

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Svaret på trådfrågan är att man måste räkna bort alltifrån konstverk till tekniska innovationer, filosofiska verk och forskningsrön som autister ligger bakom.

Det blir en diger lunta, det.


Kan du nämna någon med säkerhet med autism som är en utav dom här storheterna?

Nobelpristagaren i ekonomi 2002, Vernon L. Smith.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vernon_L._Smith

Konstnären Peter Howson.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Howson

Poeten Les Murray.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Les_Murray


OK tack, det var inte direkt vad jag skulle kalla en diger lunta. Men jag uppskattar att du tog dig tid och letade fram några som med säkerhet har ASD/AS och inte några spekulativa som Einstein.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-30 13:35:40

Vi skulle säkert inte behöva höra om Kim jung un och Nordkoreas atombomber..

Einstein hade aspbergers och utan honom så hade vi kanske pratat om världens största krutbomb..


En aspbergers gör sån skillnad.... undrar hur många vi finns


Är det någon som har någon siffra?
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Hur skulle världen se ut utan Aspergare?

Inläggav onionhttps » 2017-08-30 14:00:47

Samtidigt finns det massvis med odiagnosticerade Aspergare men bara för att man har Asperger betyder det inte att alla är lika. Finns många olikheter...men även om vi antar att en Aspergare uppfann något som ledde till atombomben gjordes inte detta ur ett vakuum. T.ex skulle man kunna uppfinna atombomben i stenåldern? Min poäng är att det behöver ske en viss utveckling för att viss annan utveckling ska ske.

T.ex man kan inte uppfinna datorn innan man uppfinner hjulet t.ex, ett hjul är mycket mer elementärt än t.ex en dator. Förresten behöver man även uppfinna elektricitet och en massa andra saker. Fast detta kan en av mina vänner som är ett stort fan av Civilization V. :D

Slutligen för att återuppta min poäng om den kanske inte snappats upp av någon: Även om det fanns Aspergare i stenåldern så kunde de inte ha uppfunnit datorerna, och inte heller nån atombomb, förmodligen ingen bomb överhuvudtaget!
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in