Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Toblerone » 2017-05-15 9:13:11

Att Grekland och Cypern gav varandra 12 poäng - visst, det var uppenbart. Cypern är ju halv-grekisk.

Aserbadjans låt påminde mig mycket om ryska tjejbandet Tattoo. Och israeliske killen var snyggast. :wink: Killen som sjöng för Australien var helt uppenbarligen Aborigin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Toblerone » 2017-05-15 9:17:11

Jag kollade upp det och det stämmer förstås att han är Aborigin:

Firebrace is an Australian Aboriginal, his father is of Yorta Yorta descent and his mother is of Gunditjmara decent.[3]


https://en.wikipedia.org/wiki/Isaiah_Firebrace
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Savanten Svante » 2017-05-15 10:47:50

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Geastrum » 2017-05-15 11:56:11

Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Braincandy » 2017-05-15 19:57:27

Jag såg inte eurovision men blev glad över att se portugal vinna. Han var sig själv, inget konstruerat...

För övrigt så är det glädjande att epic sax guy spelade för moldavien igen. :-)018

Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-15 21:26:06

Roligt att Portugal vann, eftersom de inte har vunnit förut, trots att de har varit med så länge. Killen sjöng kanske lite för lågmält, men det var en ganska söt sång. Och i min värld är det alltid ett plus när man sjunger på sitt eget språk.

Andra reflektioner:
Kroatiens sångare såg ut som avkomman av Sam Tarly i Game of Thrones och Pavarotti.
Belgiens sångerska var uppenbarligen livrädd.
Vitryssland och Moldavien var under all kritik.
Programledarna var dåliga på skämskuddenivå.
Israels sångare sjöng så falskt att min katts päls krullade sig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Alien » 2017-05-16 2:40:53

Micke skrev:Jag undrar hur dom resonerar när dom ännu inte har avskaffat jurygrupperna. Det är ju en popularitetstävling så varför ska en liten klick personer ha så mycket makt över resultatet?

Och jag undrar vad det är för uvar som sitter i den svenska juryn? Ett poäng till Belgien bara medans teleröstarna förnuftigt nog gav den sin tolva. :-)063


Ibland har inte teleröstningen fungerat eftersom telesystemet brakat ihop. Bra att det funnits juryröster då.

Sen blir det mera spännande på de här viset. Först en vinnare när juryarna har röstat. Sedan kan det ändras när folkets röster räknats. In i det sista är det oklart. I år blev det ingen skillnad, men förra året... Juryn röstade för Australien som nr 1, folket röstade för Ryssland som nr 1 och så blev det Ukraina!

Och här är "uvarna" i den svenska juryn:
Spoiler: visa
Michael Cederberg, 52, programledare och redaktör
Wiktoria Johansson, 20, artist
Maria Marcus, 37, låtskrivare och producent
Gustav Efraimsson, 36, låtskrivare och producent
Andreas Johnson, 47, artist och låtskrivare

http://www.pierresschlager.com/2017/05/ ... -song.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 8:43:59

Kahlokatt skrev:Roligt att Portugal vann, eftersom de inte har vunnit förut, trots att de har varit med så länge. Killen sjöng kanske lite för lågmält, men det var en ganska söt sång. Och i min värld är det alltid ett plus när man sjunger på sitt eget språk.

Andra reflektioner:
Kroatiens sångare såg ut som avkomman av Sam Tarly i Game of Thrones och Pavarotti.
Belgiens sångerska var uppenbarligen livrädd.
Vitryssland och Moldavien var under all kritik.
Programledarna var dåliga på skämskuddenivå.
Israels sångare sjöng så falskt att min katts päls krullade sig.


Att Belgiens sångerska såg så livrädd ut, det märkte nog många. Det kan ju vara så att hon har scenskräck. Eller så passade det lite också för att låten var ju lite monotont, dvs. det hade inte passat med en glatt leende sångerska. Men det måste ha funnits scenskräck med ändå.

Moderatorerna - ja, de var dåliga. Även deras engelska var dålig. Jag förstår någonstans att man trodde de skulle duga. Minst den ene kunde få till sin engelska uttal ganska bra i början, sedan blev det alltid sämre igen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Alien » 2017-05-16 13:01:08

Toblerone skrev:Att Grekland och Cypern gav varandra 12 poäng - visst, det var uppenbart. Cypern är ju halv-grekisk.


Men det var ju just därför som jurysystemet återinfördes. Grannröstandet hade väckt stark irritation. Juryarna skulle ha musikaliska kunskaper och enbart rösta efter musikkalisk kvalitet. Men tydligen saknar juryarna i Cypern och Grekland integritet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 13:09:21

Alien skrev:
Toblerone skrev:Att Grekland och Cypern gav varandra 12 poäng - visst, det var uppenbart. Cypern är ju halv-grekisk.


Men det var ju just därför som jurysystemet återinfördes. Grannröstandet hade väckt stark irritation. Juryarna skulle ha musikaliska kunskaper och enbart rösta efter musikkalisk kvalitet. Men tydligen saknar juryarna i Cypern och Grekland integritet.


Eller så var det slump, eller liknande musiksmak. Jag tror att det är den största anledningen till att grannländer röstar på varandra - de har liknande kultur, musik, språk. Inte så märkligt att de gillar varandras musik.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Micke » 2017-05-19 21:01:46

Alien skrev:Sen blir det mera spännande på de här viset. Först en vinnare när juryarna har röstat. Sedan kan det ändras när folkets röster räknats. In i det sista är det oklart. I år blev det ingen skillnad, men förra året... Juryn röstade för Australien som nr 1, folket röstade för Ryssland som nr 1 och så blev det Ukraina!

Jo det håller jag ju med om (att det blir mer spänning).

Och här är "uvarna" i den svenska juryn:
Spoiler: visa
Michael Cederberg, 52, programledare och redaktör
Wiktoria Johansson, 20, artist
Maria Marcus, 37, låtskrivare och producent
Gustav Efraimsson, 36, låtskrivare och producent
Andreas Johnson, 47, artist och låtskrivare

http://www.pierresschlager.com/2017/05/ ... -song.html

Tack då vet jag. :D
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Micke » 2017-05-19 21:06:57

Toblerone skrev:Eller så var det slump, eller liknande musiksmak. Jag tror att det är den största anledningen till att grannländer röstar på varandra - de har liknande kultur, musik, språk. Inte så märkligt att de gillar varandras musik.

Det tror jag med. Jag tror det är relativt få som röstar på sitt grannland bara för att det är ens grannar, ofta råder det ju snarare rivalitet mellan grannländer. Men sen tror jag också att många som befinner sig i ett grannland passar på att rösta på sitt egna land när dom har möjligheten till detta.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Alien » 2017-05-20 1:08:52

Micke skrev:
Toblerone skrev:Eller så var det slump, eller liknande musiksmak. Jag tror att det är den största anledningen till att grannländer röstar på varandra - de har liknande kultur, musik, språk. Inte så märkligt att de gillar varandras musik.

Det tror jag med. Jag tror det är relativt få som röstar på sitt grannland bara för att det är ens grannar, ofta råder det ju snarare rivalitet mellan grannländer. Men sen tror jag också att många som befinner sig i ett grannland passar på att rösta på sitt egna land när dom har möjligheten till detta.


Det där med språk och kultur kan gälla för tidigare bidrag, när de sjöng på grekiska. Men årets bidrag sjöngs på engelska, både Greklands och Cyperns. Alla Greklands bidrg under 2000-talet har sjungits på engelska (el engelska och grekiska). Någon särskild grekisk prägel hade inte heller själva musiken, det lät inte precis som Hadjidakis el Theodorakis, det var standard pop (i båda fallen var svenskar inblandade i att skriva sångerna).

Varje år ger såväl juryn som teleröstarna 12:an till varandras länder. Det är därför publiken buar. Visst kan nordiska länder också ge varandra röster, men det är inte 12:an varje år.

Nej, det finns inga ursäkter. Det är politiskt och kanske inte bara för det andra landet utan mot Turkiet. Teleröstarna kan ju vara hur politiska de vill. Men betr juryarna säger jag bara "Shame on you!"

Jag tycker alltid det är lite sorgligt när ett land får noll poäng. Oftast gör ju iaf artisten sitt bästa även om hen fått ett dåligt material. Är artisten inte så bra, så är det ju hemlandets fel som inte lyckats välja en bättre artist. Här blev teleröstarna Spaniens räddning, antar att det var spanjorer bosatta utomlands som röstar för Spanien. Sist kom de iaf.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Micke » 2017-05-20 7:55:27

Ja Grekland-Cypern kanske är ett specialfall, är inte insatt i det "fallet" utan spekulerade mer i generella termer vilket jag var otydlig med.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Toblerone » 2017-05-20 9:18:56

Absolut! När det gäller Grekland och Cypern var det uppenbart den här gången. Jag ville bara säga att det oftast inte är så.

Jag har för mig att det finns en slags pågående konflikt mellan grekiska och turkiska cyprioter. De har inte glömt, de har inte accepterat att de måste dela ön. Och då är det svårt att vara neutral. Även för jurymedlemmar. Jag ursäktar dem inte, men jag har själv inte varit i situationen och kan inte säkert säga om man KAN vara neutral där om man har den bakgrunden. Vi vet ju inte förstås om just jurymedlemmarna själva har varit med om något i samband med konflikten.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2017 i Kiev

Inläggav Dagobert » 2017-05-31 2:27:04

"Stadsäldstan, fröken Sophie Liljedotter, funderar på att ställa upp i Melodifestivalen nästa år, sedan hon blivit inspirerad av att se en äldre gentleman vid namn Ove tävla i årets uttagning."

/Grönköpings Veckoblad
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in