Finns ett autistiskt utseende?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav ankhh » 2017-05-23 16:13:08

honeypie81 skrev:
Titus skrev:Det finns en vetenskap som studerar det ni diskuterar. Den heter frenologi, efter grekiskans "fren" som betyder sinne. Går ut på att studera och mäta skallar och ansiktsdrag och kopplingen mellan dessa och sinnet.

Den är lite skamfilad och utdaterad sedan andra världskrigets dagar men är på väg tillbaka. Står nära både psykiatri och rasforskning.



Jag anar att du vill "insinuera" att diskussionen på något vis är rasistisk, eller har med detta "frennologi" och göra, men det är den/har den inte. I så fall skulle en diskussion om hur människor med Down's syndrome brukar se ut, vara rasistisk eller rasbiologisk. Eller en diskussion om hur kroppen förändras i puberteten eller hur huden blir när vi blir gamla.

Bra rutet, honeypie81! :-)Happy

Visst är det skillnad på att undersöka "kortskallar" och "långskallar" och påstå att vissa s.k. raser (skallformer) skulle vara bättre än andra, och att diskutera inom aspie-kretsen om de eventuella bakomliggande genetiska variationerna också kan tänkas ge upphov till specifika utseendevariationer.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav TheWonderer92 » 2017-05-24 0:52:29

Den här bilden på mig är intressant när det gäller asymmetri. Om man bara ser den högra sidan ser jag neutral ut, men tittar man enbart på den vänstra ser jag ledsen ut.

Sen har jag brett mellan ögonbrynen, som en del säger är ett AS-drag utseendemässigt. Tycker även att jag ser rätt mkt yngre ut än 24, men det är delvis kamerafiltrets "fel".

Finns det fler autistiska tecken i mina anletsdrag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2017-05-24 6:18:59

De flesta människor är ju inte symmetriska. Men intressant. Måste tänka mer på det.

Jag såg även ung ut i din ålder. Men pang så åldras man 10 år över en natt och så undrar man vad som i helsicke hänt. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav TheWonderer92 » 2017-05-25 15:15:23

kiddie skrev:De flesta människor är ju inte symmetriska. Men intressant. Måste tänka mer på det.

Jag såg även ung ut i din ålder. Men pang så åldras man 10 år över en natt och så undrar man vad som i helsicke hänt. ;)


Haha känner redan nu att allt börjar hänga så smått och kännas tyngre. Det sker stegvis, men visst fan var huden stramare runt 19-21! Nu går det bara utför... :lol:
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-25 15:43:14

Jag har fan bara blivit snyggare med åren.
Inte blev man sexuellt assulted på dansgolven när man var 19 eller 25 inte.
Snart vänder det nog.(naturligtvis får jag inte ligga för det om nån trodde något sådant,eftersom gud hatar mig)
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-05-31 1:17:34

honeypie81 skrev:
Titus skrev:Det finns en vetenskap som studerar det ni diskuterar. Den heter frenologi, efter grekiskans "fren" som betyder sinne. Går ut på att studera och mäta skallar och ansiktsdrag och kopplingen mellan dessa och sinnet.

Den är lite skamfilad och utdaterad sedan andra världskrigets dagar men är på väg tillbaka. Står nära både psykiatri och rasforskning.



Jag anar att du vill "insinuera" att diskussionen på något vis är rasistisk, eller har med detta "frennologi" och göra, men det är den/har den inte. I så fall skulle en diskussion om hur människor med Down's syndrome brukar se ut, vara rasistisk eller rasbiologisk. Eller en diskussion om hur kroppen förändras i puberteten eller hur huden blir när vi blir gamla.


Nej du har fel. Här handlar det om att hitta ett utseende för en viss typ av personlighet man anser vara patologisk. Det ÄR frenologi.

Sedan är du löjlig. "Hur kroppen förändras under puberteten" pekar inte ut en viss grupp.

Beträffande downs är utseendet en del av patologin. Är det det vid autism? Nej. Alltså inte sjukt och inte ett problem. Det är inte heller samma sak.

Du vet inte vad du pratar om. Och den här diskussion är skrämmande eller kanske makaber snarare.

Att folk som själv utsätts för frenologi och liknande inte förstår vad det innebär när det gäller autister. Och nästan ingen annan utomstående heller.

"Det enda man lär sig av historien är att man INTE lär sig något av historien."
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-05-31 1:29:10

ankhat skrev:
honeypie81 skrev:
Titus skrev:Det finns en vetenskap som studerar det ni diskuterar. Den heter frenologi, efter grekiskans "fren" som betyder sinne. Går ut på att studera och mäta skallar och ansiktsdrag och kopplingen mellan dessa och sinnet.

Den är lite skamfilad och utdaterad sedan andra världskrigets dagar men är på väg tillbaka. Står nära både psykiatri och rasforskning.



Jag anar att du vill "insinuera" att diskussionen på något vis är rasistisk, eller har med detta "frennologi" och göra, men det är den/har den inte. I så fall skulle en diskussion om hur människor med Down's syndrome brukar se ut, vara rasistisk eller rasbiologisk. Eller en diskussion om hur kroppen förändras i puberteten eller hur huden blir när vi blir gamla.

Bra rutet, honeypie81! :-)Happy

Visst är det skillnad på att undersöka "kortskallar" och "långskallar" och påstå att vissa s.k. raser (skallformer) skulle vara bättre än andra, och att diskutera inom aspie-kretsen om de eventuella bakomliggande genetiska variationerna också kan tänkas ge upphov till specifika utseendevariationer.


Det är ju exakt det ni påstår. Här letar man patologiska inslag som inte förekommer för att binda dessa till "lägre fungerande" människor som det så fint heter. Det är frenologi. Läs på lite.

Jag tror att problemet är att många med ASd ser sig själva som "lägre stående" (eller ja "lägre fungerande :roll:) på något vis, och därför förtjänar övergrepp som dessa.

Och till sist. Sluta dra rasistkortet. En paradox blir att medicinska och psykiska skillnader kan finnas mellan raser. Se bara på hur olika substanser verkar.

Det handlar snarare om att ni ser er någon slags "submänniskor" där alla experiment är okej och politiskt korrekta.

Rasism handlar inte bara om rasforskning utan de ideal som fanns på den tiden och som lever kvar (inom psykiatri bl.a.). Andra områden var frenologi, psykiatri (såklart), medicin och i statliga institutioner.

Asperger = inget körkort som Transportstyrelsen bara hittade på "sådär från ingenstans" om någon minns det. Sådana saker kommer av en struktur och strukturer kommer från historia.

Att ASD-personer utsättas för diskriminering och en form av rasism är lika självklart som att vatten är vått.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav joey_truelove » 2017-05-31 1:32:27

TheWonderer92 skrev:Den här bilden på mig är intressant när det gäller asymmetri. Om man bara ser den högra sidan ser jag neutral ut, men tittar man enbart på den vänstra ser jag ledsen ut.

Sen har jag brett mellan ögonbrynen, som en del säger är ett AS-drag utseendemässigt. Tycker även att jag ser rätt mkt yngre ut än 24, men det är delvis kamerafiltrets "fel".

Finns det fler autistiska tecken i mina anletsdrag?

Jag tycker ofta det sitter i ögonen. Ögonen är oftare större, på något sätt, öppnare... Kan samtidigt se dödare ut för NT-personer. Möjligtvis kan jag se att du har ett lite rundare huvud/ panna på ett sätt som, precis som du nämner, får dig att se yngre ut.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav joey_truelove » 2017-05-31 1:53:51

Titus skrev:
ankhat skrev:
honeypie81 skrev:Jag anar att du vill "insinuera" att diskussionen på något vis är rasistisk, eller har med detta "frennologi" och göra, men det är den/har den inte. I så fall skulle en diskussion om hur människor med Down's syndrome brukar se ut, vara rasistisk eller rasbiologisk. Eller en diskussion om hur kroppen förändras i puberteten eller hur huden blir när vi blir gamla.

Bra rutet, honeypie81! :-)Happy

Visst är det skillnad på att undersöka "kortskallar" och "långskallar" och påstå att vissa s.k. raser (skallformer) skulle vara bättre än andra, och att diskutera inom aspie-kretsen om de eventuella bakomliggande genetiska variationerna också kan tänkas ge upphov till specifika utseendevariationer.


Det är ju exakt det ni påstår. Här letar man patologiska inslag som inte förekommer för att binda dessa till "lägre fungerande" människor som det så fint heter. Det är frenologi. Läs på lite.

Jag tror att problemet är att många med ASd ser sig själva som "lägre stående" (eller ja "lägre fungerande :roll:) på något vis, och därför förtjänar övergrepp som dessa.

Och till sist. Sluta dra rasistkortet. En paradox blir att medicinska och psykiska skillnader kan finnas mellan raser. Se bara på hur olika substanser verkar.

Det handlar snarare om att ni ser er någon slags "submänniskor" där alla experiment är okej och politiskt korrekta.

Rasism handlar inte bara om rasforskning utan de ideal som fanns på den tiden och som lever kvar (inom psykiatri bl.a.). Andra områden var frenologi, psykiatri (såklart), medicin och i statliga institutioner.

Asperger = inget körkort som Transportstyrelsen bara hittade på "sådär från ingenstans" om någon minns det. Sådana saker kommer av en struktur och strukturer kommer från historia.

Att ASD-personer utsättas för diskriminering och en form av rasism är lika självklart som att vatten är vått.

Jag tror ni talar förbi varandra på något sätt. Det är lätt att man använder frenologi lite som en lögndetektor och litar blint på att mått si eller så skulle per automatik innebära något som kunde vara negativt för den uppmätte.

Men frenologi behöver inte enbart användas av de som utger sig för att tillhöra normen för att skilja ut de onormala. Det kan användas för att bättre förstå varför och på vilket sätt vi är skapade olika om man har den avsikten.

Över lag är vi människor rätt rädda för all form av biologi som går att lägga på vår egen art, då vi inte vill bli påminda om att vi är en varelse bland andra och att det biologin fastslår kan verka rätt kantigt och kategoriskt generaliserande.

Vi AS:are brukar kunna isolera våra personliga känslor och se på något utan att värdera. Kanske det är just det vi skulle behöva göra här. Lätt annars att man drar historiska paralleller och förutsätter att vi som art inte har förmågan att förändra oss och lära oss.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav joey_truelove » 2017-05-31 2:02:53

Titus skrev:Vissa ASD-personer verkar som regel inte förstå vikten av en egen politisk kamp för sitt eget värde gentemot andra människor.

Ni ser er som patologiserade UFOn som ska granskas, mätas, gentestas, medicineras, och exlkluderas från samhället.

Ni måste föra en egen kamp så som andra minoriteter för acceptans.

Det värsta med det hela är dock att ni straffar andra med ASD indirekt. Men ni straffar även er själv hårt. Att se sin personlighet som något patologiskt (sjukt) som ska mätas och testas till och med när det är helt absurt kommer aldrig att bli lycklig, utan alltid avsky sig själv.

Vem fan vill leva med en patologisk personlighet? D.v.s "mitt sätt att vara, min personlighet är en sjukdom egentligen". Nä, psykiatrin och samhället i övrigt har indirekt nog lett till en del självmord p.g.a. detta nazistiska arv som lever kvar inom vissa grenar av medicin.

De naivaste grupperna är de som utrotas först av majoriteten.

Fast är det inte så att ju mer man gör det till att utkämpa en kamp ju mer utmärker man sig också? Blir inte risken då att man antingen blir till måltavlor/ hatobjekt eller gör att andra känner sig tillkortakomna?

Jag tycker att du drar rätt långtgående växlar på vad vi pratar om här och jag kan ana ett mått av ideologi eller politiserande - vilket inte behöver vara dåligt på något sätt men kan begränsa alternativen och därmed möjligheterna till faktisk utveckling.

Det är inte så konstigt att personer med olika begåvningar går att känna igen utifrån. Och vi människor har väldigt förfinade sinnen att upptäcka detaljer hos andra, ibland så små att de faktiskt inte ens är mätbara. Men vi kan varken förändra vår natur eller sättet vi ser ut på hur gärna vi än vill det.

Vad vi kan göra är att igen fylla en rättmätig del av samhällskomplexet där personer med uthållighet och särskilt sinne för detaljer är rent nödvändiga - också ett generaliserande förvisso, men vi människor brukar gruppa ihop ett större antal för att lättare kunna tänka omkring något.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-05-31 2:42:26

honeypie81 skrev:
Titus skrev:Det finns en vetenskap som studerar det ni diskuterar. Den heter frenologi, efter grekiskans "fren" som betyder sinne. Går ut på att studera och mäta skallar och ansiktsdrag och kopplingen mellan dessa och sinnet.

Den är lite skamfilad och utdaterad sedan andra världskrigets dagar men är på väg tillbaka. Står nära både psykiatri och rasforskning.



Jag anar att du vill "insinuera" att diskussionen på något vis är rasistisk, eller har med detta "frennologi" och göra, men det är den/har den inte. I så fall skulle en diskussion om hur människor med Down's syndrome brukar se ut, vara rasistisk eller rasbiologisk. Eller en diskussion om hur kroppen förändras i puberteten eller
hur huden blir när vi blir gamla.


Jag insinuerar inget sådant. Jag förstår mycket väl de goda avsikterna med tråden.

Visst TUSAN rör tråden frenologi, även om du inte vill kännas vid det.

Frenologi = fren (sine) och logi (lära), genom observationer och mätningar. Exakt det tråden (delvis) handlar om även om det inte passar vad du hade tänkt dig. Frenolgi är en av sakerna ON TOPIC tyvärr. Oavsett vad du och jag tycker så är ämnet relevant för tråden.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-05-31 9:30:07

honeypie81 skrev:Jag utläser inte heller något direkt taskigt eller nedsättande utav vad medlemmar har skrivit här. Objektivt utan att lägga värderingar i det kan jag säga att jag har stora ögon som "hänger ner lite" och dem sitter långt isär, typiska as-drag enl. mig och andra. Men det ligger inte något i det att det skulle vara fult eller så. :?


Du har missupfattat. Nazism, eugenik, (tvångs)patologisering och har inge att göra med om man talar väl eller illa om en grupp. Du dömer en grupp, det är kärnan.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-01 10:46:32

Hjärnan kan ju påverkas om kroppen påverkas utseendemässigt av vissa faktorer som hormoner,det e ju inte jättekonstigt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-06-01 11:27:11

kiddie skrev:Eller de med aspergers kanske har precis likadana hjärnor med som NT? Finns kanske ingen skillnad. Bara inbillning alltså.


Olika hjärnor vet man inte om de alltid har. Finns hypoteser. Nuvarande gällande teori är att hjärnorna är olika (neurologiskt olika) men det är ingen som säkert vet. Hade vi svaret på det hade vi haft en biomarkör att diagnostisera med.

Och visst kan hjärna göra skillnad på utseende. Det blir nazianstruket och frenologi när utseendet i sig inte är patologiskt (ger medicinska problem).

Jag personligen finner denna tråd motbjudande då jag inte ser högfungerande ASD som patologiskt alls. Det är en funktionsvariant. Problemen som följer diagnosen är samhällets oförmåga att acceptera olikheter, och det ser vi överallt.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-06-01 11:38:29

triggerhappyD skrev:Du har många bra poänger Titus.

Har inget o direkt tillägga, ville bara säga insiktsfullt och väl skrivet och jag håller med dig i mycket.


Tack!
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Titus » 2017-06-01 11:41:08

Pinghis Khan skrev:Hjärnan kan ju påverkas om kroppen påverkas utseendemässigt av vissa faktorer som hormoner,det e ju inte jättekonstigt.


Visst kan den det, liksom av ras. Frågan blir ju om det inte blir ganska fel att stämpla alla med en skallform som inte är "fel" eller ett medicinskt problem som bärare av en sjukdom (diagnos).
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav onionhttps » 2017-06-06 0:21:47

Jag tror mer på beteendevetenskap än att utseende ska spela någon särskild roll
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav atoms » 2017-06-07 23:30:45

Moderator:


Eftersom diskussionen har avlägsnat sig så långt från vad TS formulerade -

MsTibbs skrev:Finns det något utseendedrag som är gemensamt för personer med Autism/Asperger syndrom, eller finns det bara gemensamma drag hos de med genetiska diagnoser? Jag har bland annat hört att personer med asperger skall "se lite aristokratiska ut" mm men det kanske är bristen på ansiktsmimik man syftar till då och inte fysiskt utseende?


- låser jag nu tråden för moderering.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Alien » 2017-06-16 22:07:48

Moderator:

Diskussionen om Aspergerkamp och forskning om AS har nu avdelats hit: aspergerkamp-forskning-om-as-m-m-t51321.html

Denna tråd är nu upplåst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Zirre » 2020-09-20 6:58:10

På en del sysns det tydligare än på andra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in