Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Sarah1 » 2017-05-19 17:55:38

Jag fick ett läkarintyg där diagnos samt spekulationer om olika nedsättningar finns, tidigare har jag varit sjukskriven för ångest och depression men en hyrläkare har helt utan samråd med mig gett mig ett läkarintyg där även NP-diagnos står med.

Jag har därför i över en vecka försökt att få svar från både biträdande chef samt högsta chef på den öppenpsykiatriska mottagning där jag går men utan resultat. Jag har skickat ett mail, samma meddelande per post samt bett att bli uppringd. Två gånger har jag talat in meddelande på telefonsvarare. Inget händer.

Det är en total nonchalans och ignorans då ansvariga vet att de juridiskt sett inte går att komma åt. Jag fick ett läkarintyg skrivet helt utan samråd eller att jag fick ha synpynkter och innehållet i det kan få stora negativa konsekvenser, exempelvis placering i diverse skyddade verksamheter mot min vilja.

Jag både kan och vill jobba på den reguljära arbetsmarknaden och vill inte gå ut med den diagnos jag fått. Jag ifrågasätter inte att det kan vara till fördel för vissa, att alltså använda och visa upp diagnosen mot t ex arbetsförmedling, men valet borde vara upp till varje vuxen människa att avgöra.

Jag behöver en delvis sjukskrivning och då för ångest och depression, att ingå i någon form av projekt som syftar till att komma ut på den reguljära arbetsmarknaden. Men med det läkarintyg jag fått blir jag tvungen att placera mig i ett fack där jag inte vill vara. Det handlar inte om att "ja, men sök jobb på egen hand" för det.

Psykiatrin har förstört och sänkt mig och inget tycks finnas att göra. Vad en läkare säger ses som allenarådande och som patient körs man bara över.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Re: Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Heliora » 2017-05-19 18:20:56

Kan du inte ringa din vårdcentral och försöka få en läkartid där och då få ett nytt sjukintyg? Eller så kan du ju lista dig på en helt ny vårdcentral, då är du ett helt oskrivet kort och ingen vet om din diagnos.

Jag tycker också att du skall fortsätta jaga dem på psykiatrimottagningen. Säga att du inte accepterar ett sjukintyg som skrivits utan din närvaro.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Sarah1 » 2017-05-19 18:54:46

Tack. Men om man vill få ett nytt läkarintyg så lär ju en annan läkare undra varför man vill ha det? Och det är väl också så, då min psykiatriska mottagning tillhör ett gemensamt journalföringssystem, att en annan läkare också ser det läkarintyg som redan är skrivet?

Det måste ju så att säga förklaras varför jag vill ha ett nytt läkarintyg och jag tror att det är mycket svårt att få en annan läkare att gå emot den läkare som redan utfärdat ett.

Ja, jag håller fortfarande på och har jagat dem nu snart i två veckor men de håller sig undan och rättsligt så har jag inget att komma med så det känns bara som att man hamnar ännu sämre till än innan jag hade kontakt med psykiatrin.

Heliora skrev:Kan du inte ringa din vårdcentral och försöka få en läkartid där och då få ett nytt sjukintyg? Eller så kan du ju lista dig på en helt ny vårdcentral, då är du ett helt oskrivet kort och ingen vet om din diagnos.

Jag tycker också att du skall fortsätta jaga dem på psykiatrimottagningen. Säga att du inte accepterar ett sjukintyg som skrivits utan din närvaro.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Re: Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Heliora » 2017-05-19 22:02:17

Att du vill ha ett nytt läkarintyg förklarar du väldigt enkelt: läkaren skrev intyget utan att du var närvarande. Det är skäl nog.

Sen skulle jag nog rekommendera att du lägger in en spärr på dina journaler. Så att ingen annan mottagning kan läsa dina dem. Kolla efter blanketter på nätet, skriv ut och skicka in så fort som möjligt. Då kan du söka dig till en helt ny vårdcentral och de vet ingenting om dig.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Sarah1 » 2017-05-19 23:13:21

Tack! Ja, det är ju ett sätt att kanske kunna lösa situationen på. Inte för att jag dissar ditt förslag som sådant men jag lär ju få mängder av frågor hos en ny läkare om jag kommer dit rakt av för en sjukskrivning. T ex om jag varit i vården innan, varför jag nu vill bli sjukskriven osv. Jag har ju ångest och depression att åberopa men långt ifrån alla läkare sjukskriver ju sådär rakt av bara på första besöket. Att spärra journalerna på den psykiatriska mottagning jag går ska nog dock vara ganska lätt, vad jag hört så kan man kontakta receptionen och att de lägger in en spärr åt en.

Tack för ditt stöd i detta!
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav slackern » 2017-05-19 23:13:48

Om jag vore dig skulle jag söka mig till en ny psykiatrisk mottagning på direkten, du har faktiskt rätt till det i och med att vi har vårdval.

http://www.sll.se/verksamhet/halsa-och- ... ardgivare/
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Sarah1 » 2017-05-20 22:25:34

Tack. Ja, problemet är inte så mycket vilken mottagning jag tillhör utan hur jag ska få ett nytt läkarintyg skrivet där en annan läkare gör ett nytt läkarintyg istället för det som redan finns där alltså diagnos samt annan info finns med utan att jag gett samråd till det.

Jag behöver en ny bedömning och det hos en ny läkare och inom max ett par veckors tid. Det gör det hela svårt eftersom det kan verka aningen misstänkt att bara dyka upp på t ex en vårdcentral på en läkartid och vilja ha ett läkarintyg skrivet för juni månad. Det blir ju följdfrågor på det och även om jag spärrar mina journaler inom öppenpsykiatrin syns det ju ändå ATT journaler är spärrade så att säga. Så det finns flera frågetecken i det här.

slackern skrev:Om jag vore dig skulle jag söka mig till en ny psykiatrisk mottagning på direkten, du har faktiskt rätt till det i och med att vi har vårdval.

http://www.sll.se/verksamhet/halsa-och- ... ardgivare/
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Re: Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav slackern » 2017-05-20 22:38:08

Jag förstår ditt dilemma angående sjukintyget, men jag tänkte mer på längre sikt, för vad jag har förstått så är du väldigt missnöjd överlag på mottagningen du går på nu, så tanken från min sida var ur ett längre perspektiv och din behandling.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav kiddie » 2017-05-21 18:20:19

Om du kan byta mottagning så gör det. Men pga ganska högt tryck så kan psykmottagningar bete sig som de vill, de får patienter ändå. Om du kan så försök ta dig därifrån och låt vårdcentralen fixa med saker. Psykiatrin håller på att bli en maktenhet istf vård.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Dementia » 2017-05-29 17:08:38

Har du NPF-diagnos, har du blivit utredd, eller är det bara läkaren som spekulerat ihop det?
Jag fick ut mina journaler för inte så länge sen och där ser jag att psykologen jag träffat helt felaktigt skrivit att jag har komplicerade personlighetssyndrom. Var han har fått detta ifrån vet inte jag, han har spekulerat ihop det och en hel del annat i min journal.

Mina råd till dig: lås din journal, begär ut din journal så du själv kan läsa vad som står, om läkaren skrivit NPF-diagnos fast du inte har det eller inte blivit utredd för det så kontakta Patientnämnden och IVO, du kan ringa till dem och fråga hur du ska göra om det blivit fel.

De kan inte bara spekulera fram sådana diagnoser utan vidare, de ska utreda om de misstänker det.

Ska intyget till din arbetsgivare? I så fall så kan du skicka bara sida 2, där datumen och läkarens signatur står. Då ser de inte diagnoserna. Tilsvidare menar jag, till du får ett intyg som är rätt.
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Sisyfos » 2018-05-13 22:32:47

Den här tråden hoppas jag ska tjäna som varning för nykomna forummedlemmar och besökare. Det är föga förvånande hur stämpleriet av diagnoser ska få påverka människors liv. Mitt råd är att desto mindre makthavarna vet om en, särskilt information som är känslig och kan användas emot en, desto bättre.

Vad ni bör göra om ni tvunget ska få svar är att först läsa böcker om ämnet, därefter vara förberedd inför mötet, och när ni är säkra på att ni har AS -- avbryt genast utredningen eller kontakten, undvik att stämplas.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Zima33 » 2018-05-14 11:48:18

Sisyfos skrev:Den här tråden hoppas jag ska tjäna som varning för nykomna forummedlemmar och besökare. Det är föga förvånande hur stämpleriet av diagnoser ska få påverka människors liv. Mitt råd är att desto mindre makthavarna vet om en, särskilt information som är känslig och kan användas emot en, desto bättre.

Vad ni bör göra om ni tvunget ska få svar är att först läsa böcker om ämnet, därefter vara förberedd inför mötet, och när ni är säkra på att ni har AS -- avbryt genast utredningen eller kontakten, undvik att stämplas.

Om man behöver stöd som man inte kan få utan en formell diagnos då?
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Psykiatrin fråntar mig rätten att ej visa min diagnos!

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 17:44:16

Zima33 skrev:
Sisyfos skrev:Den här tråden hoppas jag ska tjäna som varning för nykomna forummedlemmar och besökare. Det är föga förvånande hur stämpleriet av diagnoser ska få påverka människors liv. Mitt råd är att desto mindre makthavarna vet om en, särskilt information som är känslig och kan användas emot en, desto bättre.

Vad ni bör göra om ni tvunget ska få svar är att först läsa böcker om ämnet, därefter vara förberedd inför mötet, och när ni är säkra på att ni har AS -- avbryt genast utredningen eller kontakten, undvik att stämplas.

Om man behöver stöd som man inte kan få utan en formell diagnos då?


Din fråga är ett förtäckt påstående. Om man verkligen behöver en sak men inte kan få detta på annat sätt än att gå med på en att genomföra något (åt staten) så finns det inte mycket att diskutera.

Om det nu är så att man inte behöver något från staten så behöver man inte heller göra något åt staten. Det är en valfrihet. Principiellt ska det råda jämvikt mellan individ och stat.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in