Jag gör bara fel

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag gör bara fel

Inläggav Fjärilen82 » 2017-05-15 10:07:20

Jag har ett problem att allt jag gör blir fel. Det gäller i kontakten med andra människor. Jag missförstår, dom missförstår. Jag vet inte hur jag ska bete mig. Efteråt förstår jag och ser vad jag gjort för fel när jag får tid att analysera det. Men det kan ta ett tag. Jag måste gå igenom vad som hänt och vad som sagts. Skriva ner det i en skrivbok och älta det för mig själv. Då inser jag vilket fel jag har gjort men då är det försent och folk är arga.

Jag börjar jobba med att rätta till felet och arbeta med mig själv men då dyker det upp ett nytt fel som nån påpekar. Och tillslut är hela jag en enda stor hög med fel och jag vet inte i vilken ände jag ska börja.

Det känns som att det inte finns någon som förstår mig och jag passar inte in på den här planeten. Dom gånger jag är social med kompisar har jag sökt mig till sådana tillfällen då det är fest för jag har svårt att vara social utan att dricka och då blir saker självklart ofta ännu mer fel. Då jag blir helt knäpp när jag dricker och inte borde dricka alls egentligen
Fjärilen82
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-05-15

Jag gör bara fel

Inläggav Flia » 2017-05-15 16:29:07

Vad är det för människor som hela tiden påpekar dina fel?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Jag gör bara fel

Inläggav DIProgan » 2017-05-15 17:30:49

Alla borde få ha ett sammanhang där de kan testa hur de fungerar socialt. Har du prövat att kommunicera mer direkt online så som i en chat?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Jag gör bara fel

Inläggav Fjärilen82 » 2017-05-15 17:46:05

Alla möjliga, sambo, kompisar, familj och jag kan ju oxå se efteråt att jag gör fel. Jag kanske skriver nåt på nätet utan att tänka om det är så smart att skriva. Har lätt att bli för privat i mitt skrivande och folk blir upprörda. Eller så blir jag upprörd över saker andra inte blir upprörd över, som ändrade planer. Jag ältar och analyserar saker för länge och går för djupt in i saker. Samt kan bråka en del om saker jag vill få igenom och få rätt i ( det har jag dock blivit bättre med).

Sen säger jag fel saker.
Tex att jag sa till en människa att han såg bra ut. Jag menade rent objektivt men det resulterade i att han tog det som en invit och började ragga på mig. Jag sa ifrån helatiden. Jag berättade sanningen för hans tjej och visade konversationen ( hon var en bekant till mig) och först sa hon det var bra gjort av mig att berätta, men sen ett tag senare var hon skitsur och mena lite på att jag uppmuntrat han genom att säga att han såg bra ut. Och jag försökte lösa konflikten trots att dom bad mig gå. Men jag ville inte lämna det olöst och fortsatte prata så då blev jag hårt knuffad. Å det var kanske där jag gjorde fel. Jag gick på för hårt och förstod inte deras gränser när dom inte vill prata med mig. Jag var så besatt av att veta vad jag gjort för fel.

För så här är det ofta. Att jag får höra att jag gör så många fel. Likadant med en familjemedlem. Jag hade ångest över en åkomma och pratade för mycket om det å då fick jag plötsligt reda på långt efteråt att jag gjort fel och att hon mått dåligt av mig så hon sa upp kontakten. Även min sambo som jag trodde jag hade en bra relation med har berättat i efterhand att han mått dåligt av mig för att jag bråkat om småsaker som att jag är rädd för att jag inte har nån trygghet i bostaden och varit rädd å stå på bar backe å sånt. Trots att han g :?: ett mig sitt ord att han aldrig skulle göra nåt sånt.

Å urch även fast jag är anonym här är jag livrädd att någon ska kunna lista ut vem jag är och bli arga på mig för att jag skrivit detta för jag vet inte om jag varit för privat och om jag gjort fel nu igen genom att skriva här. Men vill så gärna se om jag är ensam om att allt bara blir så fel å galet
Fjärilen82
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-05-15

Jag gör bara fel

Inläggav Pingla95 » 2017-05-15 18:21:48

Fjärilen82 skrev:Jag har ett problem att allt jag gör blir fel. Det gäller i kontakten med andra människor. Jag missförstår, dom missförstår. Jag vet inte hur jag ska bete mig. Efteråt förstår jag och ser vad hag gjort för fel när jag får tid att analysera det. Men det kan ta ett tag.

Känner igen mig i det här. Jag brukar vara öppen om mina problem. Vet att inte alla är det och det måste kännas skönt att berätta, annars ska man inte göra det. Det handlar ju mycket om vilka människor man möter när det kommer till hur de reagerar på att man berättar men min etfarenhet har mestadels varit att folk försöker förstå.

En annan sak skulle kunna vara det som någon tidigare skrev, att ta kontakt via nätet. Jag vet att jag brukar bli mindre missförstådd när jag mailar med andra för då får jag mer tid att tänka genom mina ord. Nör jag pratar öga mot öga med någon är det som om jag har en ordförvrängare utanför munnen som ändrar på betydelsen av mins ord. Jag brukar både bli misdförstådd och missförstå själv. Men som sagt, mitt tipps är att berätta om problemen, om du vill.
Lycka till!
/ Pingla95
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Jag gör bara fel

Inläggav Dreamtrance » 2017-05-15 20:14:03

Du är inte ensam om det problemet. Fick en örfil av en tjej en gång för att jag gav ett ärligt svar.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Jag gör bara fel

Inläggav vofff » 2017-05-19 10:28:13

Människor är konstiga
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Jag gör bara fel

Inläggav DIProgan » 2017-05-19 10:56:58

Fjärilen82 skrev:Även min sambo som jag trodde jag hade en bra relation med har berättat i efterhand att han mått dåligt av mig för att jag bråkat om småsaker som att jag är rädd för att jag inte har nån trygghet i bostaden och varit rädd å stå på bar backe å sånt. Trots att han gett mig sitt ord att han aldrig skulle göra nåt sånt.
Det är inte småsaker att va rädd men samtidigt så ska du inte ge allt för mycket förtroende åt dem som du inte kan lita på. Om du känner behov att konstant försäkra dig om någons dedikation är det kanske inte rätt relation, alternativt behöver du jobba på att bli mer självständig och trygg i din egen kapacitet att klara upp situationer.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Jag gör bara fel

Inläggav nescio » 2017-05-19 11:44:14

Det är viktigt att kunna se om någon inte vill prata mer med en. De brukar visa det genom att inte titta på ens ansikte medan man pratar. Ännu tydligare blir det om de börjar ta några steg bort från en.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Jag gör bara fel

Inläggav Toblerone » 2017-05-19 12:46:19

Jag förstår precis vad du menar och när jag hör sånt kommer jag ihåg vad min chef sa en gång (han har inte AS men är socionom och har bra förståelse för AS): "Om man tänker sig att man lever i en värld där man inte förstår reglerna, och man bara verkar göra fel hela tiden och folk blir irriterade på en, och man inte förstår varför - inte konstigt om man blir paranoid då!"

Så sant, så sant. Men vad jag gör man? Jag försöker undvika dem värsta tabbarna. Att älta saker allt för länge, kanske även söka upp folk för att reda ut saker ännu mera - det kan folk tycka är läskigt, det är nästan stalking. Så, man får väl kanske bestämma sig för ett sätt att reda ut det och sedan låta det vara. Viktigt då: Förmedla det budskapet som är viktigt. I fallet med komplimangen till killen finns det ju egentligen inte mer att säga än - jag ger bara ett exempel-utkast nu - t.ex. "jag sa det för att jag helt enkelt tyckte det, men jag har inget intresse av honom som man. Jag skulle säga så till en kvinna också om jag tyckte det. Jag är ledsen om han missförstod det, men det var inte menat som närmande överhuvudtaget."

Punkt slut. Förstår du? Inte älta vidare. Det är faktiskt också så att det är mycket bättre chans att folk tror på det du säger om du inte kommer tillbaka och tjatar mera. Det ger snarare ett osäkert intryck, som att man inte litar på att folk kommer att tro på det man säger (för att det inte är sant).

Om folk ber en att gå, då bör man verkligen gå. Jag minns att jag varit i den situationen själv att någon bråkade vidare med mig, trots att jag inte orkade med det. Jag var nära att ringa polisen på den personen - bara för att hon inte lät mig vara. Det får man inte göra, tvinga folk att prata just då. De kanske inte orkar mera.

Om du är osäker i såna situationer så vore det bra om du har en vän - eller din sambo - som kan hjälpa dig förstå vad det är som händer. Ofta förstår vi ju lite för sent. Men det låter som om din sambo är lite rädd att säga som det är. Och det är inte bra. Han håller tyst för att inte såra dig, tror jag. Bra tänkt, men ändå inte bra. Det vore bättre om ni pratade mera öppet och mer tidsnära om saker som har hänt. Kanske är han också rädd för att du reagerar för häftigt? Försök ta det lite lugnare. Det är inte hela världen om man ibland mår dåligt av något som ens partner gör. Sånt kan hända, folk gör oftast inte det med flit.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag gör bara fel

Inläggav Klorinlukt » 2017-05-29 12:54:33

Wow... verkar precis som om jag skulle skrivit första inlägget då, förutom det med dagboken.
Klorinlukt
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2016-08-22
Ort: Örebro

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in