känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-16 9:41:29

Hej.

Jag har spända muskler, värk och av det stora sömnproblem, ibland släpper spänningarna mer eller mindre några dar till några veckor, oftast till följd av massage eller strechning men ofta hjälper inte heller det på länge. När spänningarna släpper tillräckligt mycket så sover jag bättre och ibland riktigt bra men inte särskillt ofta.

När jag var liten så sov jag bättre och klarade gå till skolan nästan jämt men jag tror jag hade lite liknande problem då med men dom förvärrades i senare tonåren, möjligen till följd av en cykelolycka men läkarna hittade inga skador på röntgen efter det.


Jag fungerar bra socialt, med hygien och med ordning och reda och hadde inte gissat att jag hadde asperger men jag sökte utredning ifall jag kanske hadde nån form av add eller adhd som jag försökte förtrycka och koncentrera mej igenom vilket kanske ledde till spänningar men det visade sej då att jag hadde asperger och att spänningarna var till följd av sensmotoriska störningar, typ att hjärnan inte sa åt musklerna att slappna av. Mycket mer information fick jag inte då.

Jag har inte hört om någon annan person (med eller utan asperger) som har samma typ av problem som jag och undrar om det verkligen är ett asperger problem eller något annat. Det är liksom inte som folk som har tex ont i ryggen eller i armen och har svårt att sova av det, jag blir spänd vartsomhelst i kroppen, jag kan va jätte spänd i foten eller nacken eller höften eller magmusklerna eller diafragman eller käkarna eller i bindväven på huvet eller i sidan eller på handen etc etc, ofta på flera ställen samtidigt men det varierar ändå.


Så.. någon som känner igen sej? Är det någorlunda vanligt för aspergare? Nån som har eller haft dessa problem som har tips och råd om hur man blir av med eller lindrar det?
Vad jag har förstått så har en del med asperger svårt att sova men pga att dom inte kan koppla av hjärnan på kvällarna, kan hända att jag har det lite så ibland med men det här är något annat ändå, när jag inte sovit ordentlgit på flera dagar/veckor och jag är så slut så jag kan inte ens tänka utan typ däckar fast jag somnar inte eller om jag somnar så vaknar jag efter 4 timmar och känner vilken dålig sömn jag fick av att jag var så spänd.


Saker jag har testat för att bli avslappnad och sova bättra

Massage
thaimassge
kiropraktor
naprapat
osteopat
kinesiolog
bindvävsmassage
homeopati
akupunktur
akupresur
yoga
meditation
sömntabletter
muskelavslappnande
johanesört
melatonin
kedjetäcke

Många av dom sakerna hjälper ibland att göra mej mindre spänd, ibland hjälper det mycket ibland väldigt lite och ibland inte alls men när det hjälper så hjälper det bara ett litet tag, nån dag till ett par veckor och det hjälper inte alls tillräckligt ofta och mycket för att jag ska kunna sova och orka som dom flesta vanliga personer gör.


Så som sagt, någon som känner igen sej eller tror ni jag ska jag söka vidare för det är nog inte asperger relaterat?
Om det är asperger relaterat finns det något som kan hjälpa bättre än det jag testat?
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? späningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Maggi » 2014-04-16 10:28:54

Känner igen det där, speciellt krampaktiga spänningar i olika kroppsdelar, för mig fungerar motion och bra sociala interaktioner, samtal och annan kontakt bäst. Även bra mat har en positiv inverkan.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

känner ni igen er? späningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-16 10:41:24

Maggi skrev:Känner igen det där, speciellt krampaktiga spänningar i olika kroppsdelar, för mig fungerar motion
och bra sociala interaktioner, samtal och annan kontakt bäst. Även bra mat har en positiv inverkan.


Utveckla gärna lite mer, hur mycket spänningar du har, hur dom uppkommer och hur dom påverkar dej och vad för slags motion och hur den hjälper dej och hur sociala kontakter och mat påverkar dej mm.

Är väldigt nyfiken på hur det är för andra och hur dom blir påverkade och hjälpta mer specifikt eftersom jag inte träffat nån som haft samma problem.

Skrev inte i mitt första inlägg men jag har testat att motionera och träna mycket och lite och inget alls och för mej gör det inte så stor skillnad, jag blir spänd iaf, blir lite mer säkert spänd om jag tränar så jag får träningsvärk men blir spänd annars med och om jag tränar så ger det viss energi också så det gör varken till eller från för mej på det stora hela.

Jag mår också väldigt bra av sociala kontakter men det verkar inte göra nån större skillnad i mina spänningar och sömnproblem.
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? späningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Maggi » 2014-04-16 17:04:00

Min motion består av ganska snabba promenader i lugna miljöer utan biltrafik och ljud. Och inget lyssnande i lurar heller, bara fågelkvitter och mina egna tankar,det känns som meditation.

Jag går mig trött, och efteråt får jag ett endorfinrus i mild eller starkare form.
kroppen känns mer avslaponad efter det och hömöret påverkas positivt. På kvällen somnar jag lätt och märker stor skillnad mot de dagar när jag inte motionerat eller rört mig tillräckligt. Dessutom blir man nöjd med sig själv och det är ett bra sömnpiller!
Även ett intressant samtal med någon kan ha nästan samma effekt på mig.

Maten påverkar mig också mentalt och fysiskt. Brukar känna av det dagen efter att jag slarvat med maten. Vissa grönsaker får mig att bli avslappnad, gröna bladgrönsaker lär ju innehålla magnesium som är muskelavslappnande och det tycker jag att jag märker.

Det värsta är när man ligger på natten och försöker hitta lösningar på problem och bara funderar i cirklar, de här spänningarna i kroppsdelar har ibland varit så starka att jag fått ta lugnande medel, attarax eller sömntabletter för att kunna slappna av, men för min del tror jag det hänger ihop med svårlösta funderingar.

Jag tror att jag är väldigt känslig för kroppens egen kemi, äter ssri också. Försöker undvika alkohol när jag inte mår psykiskt bra, det påverkar mig, även små mängder.



Moderator atoms - la in några blankrader i texten för att göra den lättare att läsa.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Hettan » 2014-04-16 17:18:58

Vet hur det är. Troligtvis neurologiskt. Allt som ovanstående skrivit hjälper mig också. Dvs motion i form av snabba promenader (som redan nämnts), läsa/pussel/annan hjärngymnastik och bra och varierad kost. Mediterar ofta samtidigt jag går i form av kroppsskanningsmeditation. Arg musik tenderar också att hjälpa.

Mitt mål just nu är att börja konditionsträna mer. Började gå mycket och känner det har hjälpt så ska ta steget längre och börja springa lite också.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-04-17 1:13:59

Nja lite konstigt är det allt att det vandrar mellan så många olika ställen. Annars hade jag gissat på stressrelataterad förhöjd grundspänning. Tycker att det låter fantastiskt att du har hittat så många sätt att få ner spänningen så länge som flera veckor! Hur funkar det med varma bad och eller bastu? Har du testat det?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav MsTibbs » 2014-04-17 9:22:05

Provat lugnande medicin?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-17 9:22:29

maggi
Vad skönt att det hjälper så pass mycket att ta promenader, för mej hjälper det när jag inte är särskillt spänd att trötta ut kroppen men när jag är mycket spänd hjälper det inte.
Jag tror också bra mat kan hjälpa en men har själv inte märkt skillnad på spänningarna, jag tar magnesiumtabletter, tar jag många på en gång så typ domnar musklerna av och jag kan få lättare att somna men det blir fortfarande inte någon bra sömn och dom är fortfarande lika spända när magnesiumet avtagit.
Känner igen mej i det med att fundera på lösningar och fundera i cirklar vissa nätter när man borde koppla av och sova men är jag mycket spänd kan jag inte sova även om jag kopplar bort tankarna och känner mej helt redo att sova.

Hettan
Vad skönt att du hittar saker som hjälper, träna på! :)

Bjäbbmonstret
Jo det tycker jag med är konstigt, har aldrig mött någon med liknande problem,
Jag kör ju inte alla dom här grejerna regelbundet men jag har testat dom flertalet ggr under åren och många saker har hjälpt lite eller mycket att släppa på späningar men inte varje gång. Oftast maserar jag mej själv så gott det går eller går och får massage och så strechar jag och gör lite yoga och ibland släpper lite spänningar i taget och ibland till slut det mesta.
Och ja då kan jag sova rätt gott i några dagar till några veckor men ofta så skjuts dygnet lite framåt då, det känns som ett aspergerdrag att jag när jag är utvilad har svårt att koppla av hjärnan och känna mej trött på kvällen så jag är vaken några timmar extra, men när jag är spänd och sover riktigt uselt är det ibland lättare att sova samma tid (antagligen pga utmatning och övertröthet) men bara några dåliga timars sömn och ibland skjuts dygnet då med.
Jo jag gillar varma bad och bastu, det är skönt och lite avslappnande men det släpper inte på mina alvarliga spänningar.
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-17 9:27:06

MsTibbs skrev:Provat lugnande medicin?


När jag var väldigt stressad och slutkörd efter försök till att jobba och plugga i några år så fick jag diverse antidepresiva med lugnande effekt, dom kanske hjälpte mej bli lugn snabbare vad vet jag, nu är jag inte så stressad och slutkörd längre och tar inget sånt längre men dom hjälpte inte mot spänningarna iaf, har också tagit paraflex som är muskelavslappnande och hjälpte inte.

Vad menar du med lugnande, har du några exempel och vad dom hjälper mot för problem?
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav blyger » 2014-04-17 9:33:31

Ja jag känner verklgien igen mig.
Är nästan jämt spänd, även om jag försöker köra med medvetet tänk och avslappningsövningar osv.
Funkar dock inte alls :lol:

Tyvärr dom gånger jag lyckas slappna av så slutar det oftast i någon panikångest liknande krasch.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav MsTibbs » 2014-04-17 9:34:00

likeaboxof skrev:
MsTibbs skrev:Provat lugnande medicin?


När jag var väldigt stressad och slutkörd efter försök till att jobba och plugga i några år så fick jag diverse antidepresiva med lugnande effekt, dom kanske hjälpte mej bli lugn snabbare vad vet jag, nu är jag inte så stressad och slutkörd längre och tar inget sånt längre men dom hjälpte inte mot spänningarna iaf, har också tagit paraflex som är muskelavslappnande och hjälpte inte.

Vad menar du med lugnande, har du några exempel och vad dom hjälper mot för problem?


Tja det finns flera som är mer effektiva än antidepressiva, tex Sobril, Stesolid och Xanor. OM det är så att spänningarna sitter i psyket, så kanske det hjälper om man kan slappna av till natten? Värt att prova iaf! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-17 9:54:21

blyger skrev:Ja jag känner verklgien igen mig.
Är nästan jämt spänd, även om jag försöker köra med medvetet tänk och avslappningsövningar osv.
Funkar dock inte alls :lol:

Tyvärr dom gånger jag lyckas slappna av så slutar det oftast i någon panikångest liknande krasch.


Tråkigt att höra, om du känner igen dej mycket så kanske massage och yoga kan hjälpa dej med lite tillfälligt iaf, det räcker inte alls för att leva ett vanligt arbetande liv för mej men det är iaf skönt att ibland vara rätt pigg och avslappnad.

Vad synd att du får panikångest just när du blir avslappnad med.. jag brukar snarare få endorfin kick och må bra, eller slappna av och bli sömnig när det väl släpper. Kan det va nån psykisk ovanhet vid avslappnat tillstånd kanske som gör du får panik..?
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-17 9:58:39

MsTibbs skrev:
likeaboxof skrev:
MsTibbs skrev:Provat lugnande medicin?


När jag var väldigt stressad och slutkörd efter försök till att jobba och plugga i några år så fick jag diverse antidepresiva med lugnande effekt, dom kanske hjälpte mej bli lugn snabbare vad vet jag, nu är jag inte så stressad och slutkörd längre och tar inget sånt längre men dom hjälpte inte mot spänningarna iaf, har också tagit paraflex som är muskelavslappnande och hjälpte inte.

Vad menar du med lugnande, har du några exempel och vad dom hjälper mot för problem?


Tja det finns flera som är mer effektiva än antidepressiva, tex Sobril, Stesolid och Xanor. OM det är så att spänningarna sitter i psyket, så kanske det hjälper om man kan slappna av till natten? Värt att prova iaf! :)



Tack för tippset, jag har Sobril jag fick samtidigt som antidepresiva men dom skulle bara tas vid ångest och jag har sällan ångest så jag har inte tagit någon.

Mina spänningar sitter i musklerna inte i psyket och även massörer känner att jag är spänd tex men enligt psykologen som gjorde aspi testet så beror mina spända muskler på störningar mellan musklerna och hjärnan så hjärnan är ju inblandad på nått sätt.
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav gadas » 2014-04-17 14:54:14

likeaboxof skrev:Mina spänningar sitter i musklerna inte i psyket och även massörer känner att jag är spänd tex men enligt psykologen som gjorde aspi testet så beror mina spända muskler på störningar mellan musklerna och hjärnan så hjärnan är ju inblandad på nått sätt.


Klassiskt och minst sagt utbrett missförstånd att det 'bara sitter i musklerna' - var skulle det annars sitta? I någon mystisk 'själ' i någon outforskad del av hjärnan?

Själen och det psykiska måendet är helt och hållet en abstraktion, ett resultat av vad som händer i kroppen, t ex muskler är spända utan att man är omedelbart medveten om det, sinnesintryck misstolkas som hotande eller koncentrationen av stresshormoner är konstant hög.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav hustomten » 2014-04-17 15:29:52

Jag har spänningar i hela kroppen. Jag kan vakna på natten av kramper i benen och det gör väldigt ont. När jag blir arg så sätter det sig i armarna, det är precis som att jag får muskelvärk i armarna. När jag var liten och förklarade att jag fick ont i armarna när jag blev arg så var det ingen som förstod mig, nu vet jag att det finns fler som upplever det. Det enda som hjälper för mig är att ta det lugnt och att inte ha 500 saker att tänka på men hur lätt är det?
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Maggi » 2014-04-17 19:36:30

Intressant, trodde nog att spänningar oftast beror på psyket, men så kanske det inte är?
Likeabox, när du är glad och mår bra, kan du få spänningar då också ?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav likeaboxof » 2014-04-18 14:08:01

Hustomten, nej det är inte helt lätt, meditation kan dock hjälpa mot massa tänkande och skapa lugn inombords.

Maggi, Jo det känns som jag kan få spänningar lite vad jag än gör, vare sej jag tränar eller inte gör mycket eller haft en bra dag där jag kännt mej lugn och glad och nöjd med dagens insats eller ej, dock så blir jag lättare mer spänd om jag är ledsen och frustrerad eller tagit i för mycket med kroppen.

Och jag känner ju till viss del att muskler slappnar av när jag kan ta det lugnt och är lugn och nöjd i sinnet men det betyder ändå oftast inte att spänningarna verkligen släpper eller att jag kan sova även om jag tex säg går promenader och mediterar och känner mej lugn och rätt glad.
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-04-19 16:58:31

Jag har spänningar jämt antingen jag är glad, arg eller ledsen och det hade jag haft i många år innan jag kände till vad ångest var eller upplevde att jag hade några som helst psykiska besvär. Spänningarna har antagligen byggts upp genom att jag tidigare haft ett rätt hektiskt liv med många förändringar och saknat tillräckligt med metoder för att varva mer. Efter ett antal år börjar spänningarna också framkalla värk vilket i sin tur har en tendens att skapa nya spänningar. Det är inte särskilt praktiskt så kan man hitta metoder för att förhindra förhöjd grundspänning är det bra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Fretshi » 2017-05-24 12:01:33

Även jag upplever spänningar framförallt i rygg och axlar och nacke.
Tror motion har bra effekt på de och avslappningsvingar samt massage.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Baba Jaga » 2017-05-26 19:45:46

"Spänningar i hela kroppen" - känner absolut igen mig. Har så gott som kronisk nackspärra. Det finns ett antal foton där jag ser groteskt stelnad ut, med axlarna liksom fastlimmade uppe vid öronen.
Fast det är ju inte så konstigt. Om man ständigt lever på helspänn - för att försöka förutse vad som ska hända och beredd på diverse hemska saker - alltså i högsta beredskap - ja, då tar förstås kroppen stryk.
Tycker magnesiumtabletter hjälper när det är som värst = sendrag.
Och gudskelov sover jag väldigt bra. Det är nog det som har räddat mig genom alla år.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

känner ni igen er? spänningar i hela kroppen och sömnproblem

Inläggav Fretshi » 2017-05-28 23:09:36

Jag sover också okej men har efter att börjat använda min spikmatta igen fått mindre ont i ryggen och på det sättet fåTT mer energi och lättare att koncentrera mig.
Fick också höra när jag pratade med en munk att mina axlar var lite högt upp, han kunde bara ge rådet att öppna upp bröstrogen och föröka slappna av så mycket man kan funkar ibland men långt ifrån alltid.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in