Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav MGA_89 » 2017-05-24 2:43:03

Jag har i dagsläget varit haft aktivitetsersättning ända sedan jag hoppade av gymnasiet vid årsskiftet 2009/10, idag är jag 28 år. Skulle jag få en basinkomst eller annan typ av inkomst som jag vet att jag fick behålla oavsett vad jag jobbar med/om jag studerar eller om jag bara låg på soffan, då skulle jag skaffa ett jobb eller annat på direkten utan tvekan.

Som det ser ut nu vågar jag inte riktigt skaffa mig ett jobb. Tänkt om jag klarar av jobbet jätte bra men kanske mår helt fuked up ändå. Då kanske läkarna och FK inte förstår det på samma sätt som om jag inte hade klarat av själva jobbet/arbetsuppgifterna/ej klarade av att passa tiderna osv.
Om det blir så kanske FK om de ser att jag klarar av att jobba typ 3 timmar om dagen säger att "nu beviljar vi dig mindre aktivitetsersättning och du måste börja jobba 4 timmar om dagen eftersom det redan fungerar så bra med 3 timmar.". Själv kanske jag då skulle börja må helt fuked up men ändå klara av själva jobbet. Om jag då förklarar detta för dem kanske det inte fattar på samma sätt då det inte syns och därmed kanske det tycker att jag ska pröva och jobba mer och mer ju längre tiden går.

Sen vet jag att jag skulle ha svårare att klara av att sköta själva arbetet om jag fick lön. Då skulle minsta lilla sak som t. ex. om jag kom försent en dag med 30 min och kanske fick en tillsägelse leda till att jag har svårare för att klara av att sköta jobbet. Alltså tillsägelsen får motsatt effekt. Om ingen skulle bry sig om att jag istället råkade komma 30 min sent en dag eller att jag skulle glömma att göra si eller så en dag på jobbet ja då skulle denna grej nog bara vara en engångshändelse i och med att ingen. Men om jag skulle få en tillsägelse så skulle jag blir så nervös för att inte göra samma misstag igen vilket skulle leda till att misstaget troligtvis upprepades oftare och oftare ju mer tillsägelser/repressalier jag får.

Skulle jag få behålla mina nuvarande strax över 6000 kr i månaden samt 95% av hyran så skulle jag direkt söka ett jobb på stubben. Då kan man ju ha flera olika arbeten samtidigt och dessutom inte i lika hög utsträckning gå och vara rädd för att misslyckas eftersom man då i det fall man blir av med jobbet ändå har pengar kvar till att betala hyra, mat och räkningar. Självklart skulle jag ju aldrig eftersträva att göra fel med flit men man slipper oroa sig för det.

Någon som vet om det är möjligt att få behålla sin aktivitetsersättning och samtidigt ha ett jobb?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav slackern » 2017-05-24 6:23:11

Du har ju bara den här ersättningen 2 år till sedan måste du söka sjukersättning som är betydligt mycket svårare att få beviljad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav Liljan » 2017-05-24 11:42:03

Du får skärpa till dig och ta dig i kragen. Jag blir riktigt arg då jag läser ditt inlägg, det du håller på med kallas bidragsfusk. Du tror alltså du kan jobba och ändå låter du bli.

Du kan pausa din aktivitetsersättning då du testar att jobba, ingen kan tvinga dig att jobba fyra timmar istället för tre, det ända som händer är att du får mindre lön och en tillsägelse måste man kunna ta som vuxen. Det är bara att svälja det och gå vidare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav Batte » 2017-05-24 13:01:11

Liljan skrev:Du får skärpa till dig och ta dig i kragen. Jag blir riktigt arg då jag läser ditt inlägg, det du håller på med kallas bidragsfusk. Du tror alltså du kan jobba och ändå låter du bli.
Jeg forstår ikke hvorfor du reagerer på denne måten, og synes derfor dette høres unødvendig skarpt ut. Skal alle her "bare ta seg i kragen"? Har jeg gått glipp av noe her? Står det noe som helst sted at TS er i stand til å umiddelbart begynne i (deltids)arbeid?

MGA_89 skrev:Någon som vet om det är möjligt att få behålla sin aktivitetsersättning och samtidigt ha ett jobb?
Vet ikke, men er det kanskje dette du leter etter? https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning_och_sjukersattning_lank/aktivitetsersattning
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav Mats » 2017-05-24 13:42:32

Jag förstår att TS är försiktig. Så här kan det gå om man försöker arbeta men misslyckas: http://www.byggnadsarbetaren.se/2017/05/svart-skadad-nekas-sjukpenning/

Då kan man alltså bli utan ersättning i ett halvår eller mer, och det är inte klokt att man riskerar att bli straffad på det viset för att man försöker arbeta. Nu gäller det här fallet iofs inte aktivitetsersättning utan sjukpenning, men det är väl FK som hanterar båda dessa bidrag?

Fallet i artikeln är tyvärr inte unikt. Jag har en kompis som gjorde samma sak - försökte arbeta men det gick inte, och nu står hen helt utan ersättning eftersom FK hävdar arnbetsförmåga, medan AF hävdar att hen inte står till arbetsmarknadens förfogande pga hens svårigheter. :(
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav slackern » 2017-05-24 13:50:25

Aktivitetsersättning är ju till för att folk ska kunna avsluta sina gymnasiestudier bara att säga till FK att du vill avsluta dina gymnasiestudier så har du rätt att behålla aktivitetsersättningen medans du studerar, det skulle jag se till att göra för annars får du bara jobb på Mcdonalds och liknande ställen.

Så ta kontakt med din handläggare och säg att du vill avsluta dina gymnasiestudier så att det går rätt till för att om du inte upplyser dom om att du studerar på gymnasienivå kan det säkert bli rätt jobbigt.

Så ta verkligen till vara dom här 2 åren du har rätt till aktivitetsersättning för du kommer inte att få sjukersättning samtidigt som du pluggar på gymnasienivå då blir du tvungen att söka studielån.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav nallen » 2017-05-24 19:28:55

MGA_89 skrev:Själv kanske jag då skulle börja må helt fuked [sic] up men ändå klara av själva jobbet.

Som så många andra. Varför tror du att du är så speciell att du inte behöver göra rätt för dig?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jobba och behålla aktivitetsersättningen.

Inläggav Mats » 2017-05-24 19:40:49

nallen skrev:
MGA_89 skrev:Själv kanske jag då skulle börja må helt fuked [sic] up men ändå klara av själva jobbet.

Som så många andra. Varför tror du att du är så speciell att du inte behöver göra rätt för dig?

Vilket jävla samhälle du förespråkar! Det är tydligen meningen att så många som möjligt ska må helt fucked up i ditt idealsamhälle. :-)051
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in