Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2017-05-23 7:11:32

Vildsvin skrev:
Micke2 skrev:Ett annat tyskt efternamn:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Franz_Wilhelm_Neger


Det är först i nutid som "neger" fått en dålig klang, det hade det knappast under hans livstid. Till och med Nazityskland lanserade en ubåtsklass med detta namn: https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger_%28ub%C3%A5t%29

Schwarzenegger som låter som neger betyder inte ens svart neger utan svartekorre.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-05-23 8:41:32

slackern skrev:
Vildsvin skrev:
Micke2 skrev:Ett annat tyskt efternamn:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Franz_Wilhelm_Neger


Det är först i nutid som "neger" fått en dålig klang, det hade det knappast under hans livstid. Till och med Nazityskland lanserade en ubåtsklass med detta namn: https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger_%28ub%C3%A5t%29

Schwarzenegger som låter som neger betyder inte ens svart neger utan svartekorre.


Kollade lite. Uppenbarligen är namnet "Egger" på plats 31 av dem vanligaste familjenamnen i Österrike. Och så finns det en hel del sammmansättningar med det.
Uppenbarligen betyder Egge "hörn" och Egger är någon som bor på/vid hörnet. Det låter mycket rimligt. Förr i tiden fanns ju inte familjenamn och de lär ha kommit upp precis så att det först blev "Johan som bor där på hörnet" och så småningom sedan Johan Egger. Man beskrev något om personen. Det kunde också vara yrket eller att nån hade puckel, m.m.

https://de.wiktionary.org/wiki/Egger

När det gäller namnet Schwarzenegger, så är det ganska osäkert var det kommer ifrån. Men det finns uppenbarligen minst en ort som heter Schwarzenegg, så det verkar sannolikt att det betyder "någon från Schwarzenegg". Japp, hittade ännu en sida där det står att det betyder "han från svarta hörnet". Att orten Schwarzenegg betyder "svarta hörnet" verkar ju rimligt.

https://www.janecke.name/angaben-zu-per ... iliennamen
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2017-05-23 9:21:23

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Vildsvin skrev:
Det är först i nutid som "neger" fått en dålig klang, det hade det knappast under hans livstid. Till och med Nazityskland lanserade en ubåtsklass med detta namn: https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger_%28ub%C3%A5t%29

Schwarzenegger som låter som neger betyder inte ens svart neger utan svartekorre.


Kollade lite. Uppenbarligen är namnet "Egger" på plats 31 av dem vanligaste familjenamnen i Österrike. Och så finns det en hel del sammmansättningar med det.
Uppenbarligen betyder Egge "hörn" och Egger är någon som bor på/vid hörnet. Det låter mycket rimligt. Förr i tiden fanns ju inte familjenamn och de lär ha kommit upp precis så att det först blev "Johan som bor där på hörnet" och så småningom sedan Johan Egger. Man beskrev något om personen. Det kunde också vara yrket eller att nån hade puckel, m.m.

https://de.wiktionary.org/wiki/Egger

När det gäller namnet Schwarzenegger, så är det ganska osäkert var det kommer ifrån. Men det finns uppenbarligen minst en ort som heter Schwarzenegg, så det verkar sannolikt att det betyder "någon från Schwarzenegg". Japp, hittade ännu en sida där det står att det betyder "han från svarta hörnet". Att orten Schwarzenegg betyder "svarta hörnet" verkar ju rimligt.

https://www.janecke.name/angaben-zu-per ... iliennamen

Aha så ekorre hade min bror fått helt om bakfoten då, för det var han som sa att det betyder svart ekorre och inte svart neger.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-05-23 10:55:09

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Schwarzenegger som låter som neger betyder inte ens svart neger utan svartekorre.


Kollade lite. Uppenbarligen är namnet "Egger" på plats 31 av dem vanligaste familjenamnen i Österrike. Och så finns det en hel del sammmansättningar med det.
Uppenbarligen betyder Egge "hörn" och Egger är någon som bor på/vid hörnet. Det låter mycket rimligt. Förr i tiden fanns ju inte familjenamn och de lär ha kommit upp precis så att det först blev "Johan som bor där på hörnet" och så småningom sedan Johan Egger. Man beskrev något om personen. Det kunde också vara yrket eller att nån hade puckel, m.m.

https://de.wiktionary.org/wiki/Egger

När det gäller namnet Schwarzenegger, så är det ganska osäkert var det kommer ifrån. Men det finns uppenbarligen minst en ort som heter Schwarzenegg, så det verkar sannolikt att det betyder "någon från Schwarzenegg". Japp, hittade ännu en sida där det står att det betyder "han från svarta hörnet". Att orten Schwarzenegg betyder "svarta hörnet" verkar ju rimligt.

https://www.janecke.name/angaben-zu-per ... iliennamen

Aha så ekorre hade min bror fått helt om bakfoten då, för det var han som sa att det betyder svart ekorre och inte svart neger.


Det verkar sannolikt att det betyder "svart hörn" eller snarare "någon från svarta hörnet", eftersom hörn annars heter "Ecke" på tyska. Ecke - Egge - det är ganska lik och för i tiden var ju inte folk så noga med stavningen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Vildsvin » 2017-05-23 17:53:04

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
Kollade lite. Uppenbarligen är namnet "Egger" på plats 31 av dem vanligaste familjenamnen i Österrike. Och så finns det en hel del sammmansättningar med det.
Uppenbarligen betyder Egge "hörn" och Egger är någon som bor på/vid hörnet. Det låter mycket rimligt. Förr i tiden fanns ju inte familjenamn och de lär ha kommit upp precis så att det först blev "Johan som bor där på hörnet" och så småningom sedan Johan Egger. Man beskrev något om personen. Det kunde också vara yrket eller att nån hade puckel, m.m.

https://de.wiktionary.org/wiki/Egger

När det gäller namnet Schwarzenegger, så är det ganska osäkert var det kommer ifrån. Men det finns uppenbarligen minst en ort som heter Schwarzenegg, så det verkar sannolikt att det betyder "någon från Schwarzenegg". Japp, hittade ännu en sida där det står att det betyder "han från svarta hörnet". Att orten Schwarzenegg betyder "svarta hörnet" verkar ju rimligt.

https://www.janecke.name/angaben-zu-per ... iliennamen

Aha så ekorre hade min bror fått helt om bakfoten då, för det var han som sa att det betyder svart ekorre och inte svart neger.


Det verkar sannolikt att det betyder "svart hörn" eller snarare "någon från svarta hörnet", eftersom hörn annars heter "Ecke" på tyska. Ecke - Egge - det är ganska lik och för i tiden var ju inte folk så noga med stavningen.


Wikitionarys förklaring tvivlar jag på då det är ganska ont om hörn i naturen, att bo i städer är en tämligen modern företeelse.

Jag tror snarare att "Egger" syftar på den familj som bodde närmast eggen (ett ord som med undantag av avledningen "Ecke" och jordbruksredskapet "Egge" blivit bortglömt i modern tyska) på det lokala berget.

Schwarzenegger är blir då en person från den svarta bergskanten. Eller kanske en person från den skuggiga sidan av berget?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-05-23 18:26:47

Det stämmer att "Egge" är ett jordbruksredskap. Men du är själv inne på "kant", är det det som egg betyder då förutom jordbruksredskapet? Hörn, kant - det är inte så stor skillnad i det här sammanhanget. Nån som bor vid nån svart grej, helt enkelt.

Jag tänkte faktiskt också på att det inte riktigt finns hörn i naturen. Men som sagt, så exakt samma sak behöver det inte ha betytt förr i tiden. Så jag tänkte: hörn eller snarare kanske att man gick runt nåt hörn, eller svängde till sidan för att nåt berg stod i vägen. Nåt sånt på ett ungefär.....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2017-05-23 18:45:35

Toblerone skrev:Det stämmer att "Egge" är ett jordbruksredskap. Men du är själv inne på "kant", är det det som egg betyder då förutom jordbruksredskapet? Hörn, kant - det är inte så stor skillnad i det här sammanhanget. Nån som bor vid nån svart grej, helt enkelt.

Jag tänkte faktiskt också på att det inte riktigt finns hörn i naturen. Men som sagt, så exakt samma sak behöver det inte ha betytt förr i tiden. Så jag tänkte: hörn eller snarare kanske att man gick runt nåt hörn, eller svängde till sidan för att nåt berg stod i vägen. Nåt sånt på ett ungefär.....

Bönder har ju alltid haft hörn på sina, hagar, fällt och bytomter.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 20:12:29

Crocifissa är inte så fint. Italienskt, betyder "korsfäst" eller "krucifix."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2017-05-27 13:22:20



Trodde ta mig sjutton det där var fejk först, har hänt att folk gått in och sabbat artiklar på Wikipedia genom att ändra vissa ord så det blir helt puckat, men det där verkar vara äkta... :mrgreen:
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-05 21:48:34

Jag fick just veta att i Katalonien kan en man heta CLIT! Hihihihi hahahaha fniss fniss fniss! :mrgreen:

Två förfärliga namn från operans värld: Clitoria och Flosshilde.
(Floss = använda tandtråd)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2017-06-05 21:50:07

Kahlokatt skrev:Jag fick just veta att i Katalonien kan en man heta CLIT! Hihihihi hahahaha fniss fniss fniss! :mrgreen:

Två förfärliga namn från operans värld: Clitoria och Flosshilde.
(Floss = använda tandtråd)
Det enda bra är att andra barn inte kommer fatta betydelsen förrän de är för gamla för att retas om dumma namn. Kanske.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fulaste namnen?

Inläggav geocache » 2017-06-05 21:56:34

Kahlokatt skrev:Jag fick just veta att i Katalonien kan en man heta CLIT! Hihihihi hahahaha fniss fniss fniss! :mrgreen:

Två förfärliga namn från operans värld: Clitoria och Flosshilde.
(Floss = använda tandtråd)

:shock: :lol:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-06-06 0:24:56

Kahlokatt skrev:Jag fick just veta att i Katalonien kan en man heta CLIT! Hihihihi hahahaha fniss fniss fniss! :mrgreen:

Två förfärliga namn från operans värld: Clitoria och Flosshilde.
(Floss = använda tandtråd)


Jag har också hört namnet "Flossy" i England. :mrgreen: Inte på en nu-levande person utan det var en kvinna som hade levt för 200 år sedan och skulle vara ett spöke numera.... :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-06 18:16:21

Toblerone skrev:
Kahlokatt skrev:Jag fick just veta att i Katalonien kan en man heta CLIT! Hihihihi hahahaha fniss fniss fniss! :mrgreen:

Två förfärliga namn från operans värld: Clitoria och Flosshilde.
(Floss = använda tandtråd)


Jag har också hört namnet "Flossy" i England. :mrgreen: Inte på en nu-levande person utan det var en kvinna som hade levt för 200 år sedan och skulle vara ett spöke numera.... :roll:


Ett gammalt smeknamn för Florence, tror jag.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-06-06 19:27:25

Kahlokatt skrev:
Toblerone skrev:
Kahlokatt skrev:Jag fick just veta att i Katalonien kan en man heta CLIT! Hihihihi hahahaha fniss fniss fniss! :mrgreen:

Två förfärliga namn från operans värld: Clitoria och Flosshilde.
(Floss = använda tandtråd)


Jag har också hört namnet "Flossy" i England. :mrgreen: Inte på en nu-levande person utan det var en kvinna som hade levt för 200 år sedan och skulle vara ett spöke numera.... :roll:


Ett gammalt smeknamn för Florence, tror jag.


JUST DET! Helt rätt. Nu minns jag det också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2017-06-06 19:35:16

Florry? Eller Flurry
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-06 21:53:26

Huggorm skrev:Florry? Eller Flurry


Har också förekommit som smeknamn för Florence och liknande namn.

Andra gamla obsoleta smeknamn: Nessie för Agnes, Moll för Mary, Titty (jo, jag lovar!) för Letitia, Nazi (jo!) för Ignaz.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav geocache » 2017-06-06 22:01:14

Kahlokatt skrev:Andra gamla obsoleta smeknamn: Nessie för Agnes, Moll för Mary, Titty (jo, jag lovar!) för Letitia, Nazi (jo!) för Ignaz.

:shock:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2017-06-06 22:24:14

Huggorm skrev:Florry? Eller Flurry


Florrie hette min f.d. "svärmor", förkortning av Florence. Underbar människa, irländsk original. God rest her soul. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-08 13:08:45

Ritva är inte så fint. Det låter så hårt och stickigt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Micke2 » 2017-06-09 19:11:48

Fjotolf - det blir kanske ett innenamn för islamofober.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-09 20:09:35

Micke2 skrev:Fjotolf - det blir kanske ett innenamn för islamofober.


Jag fick googla det och hamnade öga mot skärm med en kille jag har j-ligt svårt för... :shock:
Ja, det namnet hamnar definitivt på min "Fula Namn"-lista.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-09 20:13:14

Mediaprofilen och strulputtan Sanna Bråding har två söner: KANE-LEE och BLAKKIE-BEE. :shock:
Jag trodde "blackie" var ett rasistiskt skällsord, ungefär som "svartskalle"? Ungen är dessutom mulatt och kommer kanske få det jobbigt med rasister ändå, måste man liksom SKRIVA UT att han har en svart förälder?

Läste förresten om ett hårdrockande par som döpt sina söner till LEMMY och MIKKEY.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Savanten Svante » 2017-06-09 21:44:20

Kahlokatt skrev:
Micke2 skrev:Fjotolf - det blir kanske ett innenamn för islamofober.


Jag fick googla det och hamnade öga mot skärm med en kille jag har j-ligt svårt för... :shock:
Ja, det namnet hamnar definitivt på min "Fula Namn"-lista.


Det blev en nyhet idag att han skaffat det namnet. Han verkar ensam om det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Språket



Logga in