Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Mountain_lion » 2017-05-17 22:41:18

En taskig manskultur bland killar. Det är coolt att inte studera medans man går i skolan. Hur smart är det. :roll:
Den behöver diskuteras genom och förnyas.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav slackern » 2017-05-17 22:42:59

Mountain_lion skrev:En taskig manskultur bland killar. Det är coolt att inte studera medans man går i skolan. Hur smart är det. :roll:
Den behöver diskuteras genom och förnyas.


Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-18 9:22:57

slackern skrev:
Mountain_lion skrev:En taskig manskultur bland killar. Det är coolt att inte studera medans man går i skolan. Hur smart är det. :roll:
Den behöver diskuteras genom och förnyas.


Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar


De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav slackern » 2017-05-18 11:27:00

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Mountain_lion skrev:En taskig manskultur bland killar. Det är coolt att inte studera medans man går i skolan. Hur smart är det. :roll:
Den behöver diskuteras genom och förnyas.


Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar


De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.


Så du menar att SVT hittar på uppgifterna?

I matematik fick senaste året nästan 33 procent av tjejerna i grundskolan årskurs nio högre slutbetyg än provresultatet, mot bara 24 procent av killarna.


Själv skulle jag tycka att det vore katastrofalt om SVT trollade med siffrorna och hittade på allt.
På gymnasiet är snällbetygen ännu vanligare. Av tjejerna fick nästan hälften – 47 procent – högre betyg i Kurs 2a i matte, än de presterade på nationella prov. För killarna var siffran 33 procent.

Det är också fler killar än tjejer som får lägre slutbetyg än sina provresultat. Det syns tydligast i engelska.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar

Bara för att inte du ger snällbetyg eller att det inte förekommer på din skola behöver det inte vara så för Sveriges övriga lärare och skolor.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2017-05-18 21:59:31

Det är ju djävligt märkligt om man kan få bättre totalbetyg än sitt sämsta resultat.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-18 22:32:42

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar


De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.


Så du menar att SVT hittar på uppgifterna?

I matematik fick senaste året nästan 33 procent av tjejerna i grundskolan årskurs nio högre slutbetyg än provresultatet, mot bara 24 procent av killarna.


Själv skulle jag tycka att det vore katastrofalt om SVT trollade med siffrorna och hittade på allt.
På gymnasiet är snällbetygen ännu vanligare. Av tjejerna fick nästan hälften – 47 procent – högre betyg i Kurs 2a i matte, än de presterade på nationella prov. För killarna var siffran 33 procent.

Det är också fler killar än tjejer som får lägre slutbetyg än sina provresultat. Det syns tydligast i engelska.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar

Bara för att inte du ger snällbetyg eller att det inte förekommer på din skola behöver det inte vara så för Sveriges övriga lärare och skolor.


Du har inte förstått vad jag skrev i mitt inlägg. Jag skrev att ALLT ingår, inte bara dem nationella proven. Vi vet inte om eleverna har visat på lektionerna vad de kan. I så fall spelar det ingen roll om de får sämre resultat på nationella proven. De har redan visat att de uppfyller kraven. Man brukar också säga att nationella prov inte kan försämra ens betyg. Eller att det "högsta" räknas. Och så är det ju.

Så jag säger inte att något som står där inte stämmer - förutom deras slutsats. Det behöver inte handla om "snällbetyg", det kan vara så att tjejerna brukar visa sitt kunskap mer än vad pojkarna gör, på lektionerna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-18 22:38:32

nallen skrev:Det är ju djävligt märkligt om man kan få bättre totalbetyg än sitt sämsta resultat.


Du förstår inte heller hur betygssystemet fungerar. Det finns kunskapskrav för A, C och E. Om man uppnår respektive krav (OBS, allihopa!) så får man det betyget. Om du sedan har en dålig dag och får underkänd på något, så spelar det ingen roll, om du redan har visat att du uppfyller kraven.

Det har sina fördelar, då det visar vad man kan generellt och inte bara ger ett genomsnitt av några tillfälliga prestationer. En stor nackdel är dock, att elever som verkligen förstår systemet lägger ned skolarbetet när de väl har uppnått kraven. Då går det inte att motivera dem till att göra mer. Dvs. i princip behöver du bara visa EN GÅNG att du kan och sen kan du lägga ned.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2017-05-18 22:41:32

Toblerone skrev:Du förstår inte heller hur betygssystemet fungerar.

Jag pratar inte om hur nuvarade betygssystem (inte) fungerar utan om hur det borde vara.
Det borde vara slutprov. Och det borde vara så att man när som helst kan bli underkänd på en kurs när det visar sig att man inte kan den fastän man skrivit godkänt på den tidigare. Jag har för mig att Frankrike har ett system med examensprov.

EDIT: proven borde dessutom vara maskinellt rättade så att man kommer från bedömningar och godtycke.
Senast redigerad av nallen 2017-05-18 22:42:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-18 22:41:56

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar


De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.


Så du menar att SVT hittar på uppgifterna?


För att vara helt tydligt, så menar jag inte alls att SVT hittar på uppgifterna. Men de känner bara till resultat av nationella proven och det är bara ett av många saker som ingår i betyget. Så hur kan de veta att tjejerna inte har visat sina kunskaper? (inte på nationella provet, utan t.ex. på lektionerna)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-18 22:50:35

nallen skrev:
Toblerone skrev:Du förstår inte heller hur betygssystemet fungerar.

Jag pratar inte om hur nuvarade betygssystem (inte) fungerar utan om hur det borde vara.
Det borde vara slutprov. Och det borde vara så att man när som helst kan bli underkänd på en kurs när det visar sig att man inte kan den fastän man skrivit godkänt på den tidigare. Jag har för mig att Frankrike har ett system med examensprov.


Det är praktiskt omöjligt att kunna dessa saker och sedan plötsligt inte kunna dem! Det är inte saker du kan glömma, utan det kan handla om sånt som att man kan hitta material på olika medier (internet, m.m.). Glömmer du bort hur man googlar?

Och ens läsförståelse i engelska blir inte heller sämre, eller hur (okej, texterna blir svårare för varje år, men då måste man ju också visa sina kunskaper på nytt)? Det är därför man inte egentligen behöver visa flera gånger att man kan.

Vad du pratar om, skulle kräver helt andra kunskapskrav, nämligen såna som kräver att man återger faktakunskap. Och detta är helt emot samhällets utveckling. Förr i tiden krävdes det mer faktakunskap, men i nutidens samhälle ger den inga bra förutsättningar för individer att fungera i samhället som vuxen. Så vi skulle verkligen göra ungdomarna en björntjänst.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2017-05-19 20:21:26

Toblerone skrev:Glömmer du bort hur man googlar?

Kan betyder att man vet något och kan applicera det, utan förberedelser och hjälpmedel.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-19 20:46:24

nallen skrev:
Toblerone skrev:Glömmer du bort hur man googlar?

Kan betyder att man vet något och kan applicera det, utan förberedelser och hjälpmedel.


Hur menar du nu? Att det är ändå bättre att man inte behöver googla för att det innebär att man vet själv?

Men det är en annan sak. Man måste kunna söka information ändå. Man vet ju aldrig allt. Och det kommer ju ny fakta hela tiden.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2017-05-19 22:49:09

Toblerone skrev:Hur menar du nu?

Jag talade om vad jag anser att begreppet "kan" innebär.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Mountain_lion » 2017-05-20 9:16:50

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Mountain_lion skrev:En taskig manskultur bland killar. Det är coolt att inte studera medans man går i skolan. Hur smart är det. :roll:
Den behöver diskuteras genom och förnyas.


Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar


De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.


Snällbetyg handlar om att vissa skolor ger högre poäng än vad elevernas kunskaper visar.
Detta handlar troligen mer om att en skola med högre snittbetyg får fler sökande och kan då få mer pengar från staten. Jag anser att det är en frågeställning, medan "vad beror pojkars sämre skolbetyg på" är en annan frågeställning.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2017-05-20 9:20:14

Mountain_lion skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Tydligen beror det även på andra orsaker med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjej ... -an-killar


De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.


Snällbetyg handlar om att vissa skolor ger högre poäng än vad elevernas kunskaper visar.
Detta handlar troligen mer om att en skola med högre snittbetyg får fler sökande och kan då få mer pengar från staten. Jag anser att det är en frågeställning, medan "vad beror pojkars sämre skolbetyg på" är en annan frågeställning.


Men det var inte det den här artikeln handlade om. Här handlade det om pojkar - flickor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Mountain_lion » 2017-05-20 9:52:51

Toblerone skrev:
Mountain_lion skrev:
Toblerone skrev:
De KAN INTE VETA om det bara är "snällbetyg". Det kan lika väl vara så att tjejerna visar sitt kunskap mest på lektionerna och pojkarna mest på nationella proven. Om läraren inte tar med alla resultat som är möjliga att ta med så gör hen fel. Och vi kan omöjligt avgöra om hen gör det i dessa fall. Så det betyder: Läraren SKA ta med både nationella prov och allt kunskap som eleverna visar på lektionerna i terminsbetyget. Och då är det inte säkert att allt annat ligger på samma nivå som nationella provet.


Snällbetyg handlar om att vissa skolor ger högre poäng än vad elevernas kunskaper visar.
Detta handlar troligen mer om att en skola med högre snittbetyg får fler sökande och kan då få mer pengar från staten. Jag anser att det är en frågeställning, medan "vad beror pojkars sämre skolbetyg på" är en annan frågeställning.


Men det var inte det den här artikeln handlade om. Här handlade det om pojkar - flickor.


Jag läste kanske bara de första styckena, men de uppfattade jag som flickor=bättre resultat än pojkar. Sedan snällbetyg i vissa skolor.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2022-06-06 14:16:42

Bump!

Det måste inte vara en naturlag att pojkar struntar i skolan. Det pågår flera projekt.

Ett reportage om hur man försöker få pojkar att bli bättre i en skola som ligger i Rosengård. Därför kallas metoden för Rosengårdsmodellen.

DN idag skrev:På senare år har pojkarna lyfts fram som förlorare i den svenska skolan. De får lägre betyg och är i behov av mer stöd än flickorna.

I delar av Rosengård i Malmö uppnår endast varannan elev behörighet till gymnasieskolan i vissa utsatta områden. Därför har lärare på Rosengårdsskolan börjat arbeta metodiskt för att pojkarna ska lyckas med skolarbetet.

– Pojkar som klarar sig i skolan hamnar sällan i kriminalitet och utanförskap, säger läraren Sofie Nilsson som gett upphov till den så kallade Rosengårdsmodellen.
https://www.dn.se/sverige/rosengardsmod ... olarbetet/

Vad innebär metoden rent konkret? Bl a satsar man på att barnen ska vara delaktiga.

Delaktighet handlar till exempel om att man låter elever hålla i sina egna utvecklingssamtal. Läraren är förstås med. Men det är barnen som förbereder och presenterar för sina föräldrar var de befinner sig och vad som är nästa steg i deras skolutveckling.

Spoiler: visa
– Särskilt pojkar behöver veta att: 'det här kan jag – och det här är nästa steg jag behöver ta för att nå mitt mål'. Då kan vi se direkt hur de blir mer motiverade, säger Cecilia.
---
Barnen är också delaktiga i lektionsplaneringen, berättar Sofie Nilsson. De är med och pratar om vilka bedömningssätt som läraren ska använda sig av, vilket stöd de behöver få, och var de ska sitta i klassrummet för att prestera på bästa sätt.
---
En annan regel är nolltolerans för ”skojbråk” eftersom det förstärker en grabbig stil som har visat sig vara destruktivt för skolarbetet.

Barnen förstår mycket väl allt detta och när de blir delaktiga i besluten så tycker de att det är en bra idé. Det handlar bara om att dra in dem i diskussionen så att de är med på tåget, menar Sofie och Cecilia.

Förutom delaktigheten är det viktigt med tydlighet och struktur.


Står om det här också:
Pedagog Malmö 2018-08-29 skrev:Bygger på forskning och analys
Modellen, som bygger på aktuell forskning och skolpersonalens egna utvärderingar och analyser, ska ses som ett ramverk. Bland annat kring vilka stödstrukturer det ska finnas i alla klassrum, rutiner och bemötande.

– Vi ser till exempel att vi har flera kränkningsanmälningar. Då får vi se var de sker och vid vilken tidpunkt för att sen se vad vi kan göra åt det, säger Cecilia Larsson Ståhl.

Spoiler: visa
Konkreta exempel på vad som står i modellen är att det ska finnas ett tydligt schema på tavlan och att arbetsgången på alla lektioner ska se likadan ut. En vuxen ska också alltid vara med vid förflyttningar, till exempel att följa eleverna till skolrestaurangen eller till idrotten.

Men i modellen står det också kring mer övergripande mål, till exempel att Rosengårdsskolan jobbar med genrepedagogik och utgår från cirkelmodellen, något som först stod i skolans åtagandeplan.
---
Det viktiga är att våra slutsater bygger på data och fakta – inte en känsla. Det är lätt att hamna fel om man låter känslan styra, säger Cecilia Larsson Ståhl.

Och det fungerar. Cecilia Larsson Ståhl beskriver en skola där eleverna är lugnare och tryggare och undervisningen mer likvärdig.

– Mycket fokus har lagts på lektionerna och där har det blivit lugnt i majoriteten av fallen. Nu ser vi att de incidenter vi har sker vid förflyttningar mellan olika ställen på skolan och på raster. Där har vi fortfarande ett stort jobb att göra.
https://pedagog.malmo.se/artiklar/lugna ... smodellen/

Ja, när barnen ska förflytta sig så finns det alla möjligheter till att börja bråka med varandra.

Men alltid när jag läser om framgångsrika projekt så undrar jag varför de inte sprids till alla skolor över hela landet. Är det så att varje skola anser sig vara unik och därför inte kan kopiera andras metoder?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav antonius » 2022-06-06 16:05:19

nallen skrev: Jag har för mig att Frankrike har ett system med examensprov.


Gymnasiestudierna avslutas med examensprov som sedermera ger en examen le baccalauréat ”le bac”.

Det är ingen lek i den franska skolan, för där måste eleverna läsa betydligt mer historia, och redogöra för händelserna före och efter franska revolutionen och även i den Italienska skolan är det mer historia och där måste eleverna ha klart för sig hur samhällssystemet var under romartiden osv. I Sverige är det väl bra om ungarna ens vet vem Karl XII var.

Överlag är deras skolor ganska strikta, och där kan man inte vara obstinat mot sin lärare, då går det illa. Det är inte ofta skoluniform, men förkommer.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in