En fråga om tandvårdskortet (muntorrhet)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

En fråga om tandvårdskortet (muntorrhet)

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-09 21:47:16

Hej!

Min kontaktperson äter mediciner som gör att hon blir muntorr. Hon har stora problem med tänderna på grund av det och måste tugga tuggummi som hon får på recept för att öka saliven.

Hon trodde hon skulle kunna få ett tandvårdskort men det kan hon tydligen inte få. I stället får hon betala X tusenlappar själv och Försäkringskassan betalar resten.

Jag hittar inte något om det på nätet nu. Men jag tror att utöver de tre personkretsarna har även de som har medicinska skäl, t.ex. äter mediciner som ger muntorrhet, rätt att få tandvårdskortet. Stämmer det? Och om det är så, kan man överklaga beslutet? Hur gör man då?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-09 21:49:19

Ja, det kan man ha rätt till. Har en släkting som fick någonslags tandvårdskort på de premisserna. Mer än så vet jag inte dock.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Tveksamt

Inläggav Garum » 2008-02-12 1:41:47

Hej!

Man har inte rätt till ett tandvårdsstödskort (Detta betalas helt via landstingen och har inget med försäkringskassorna att göra) bara för att man äter mediciner som ger muntorrhet (kanske om man har tex Sjögrens syndrom som ger extrem muntorrhet, men i princip måste man omfattas av LSS för att få kortet).

Däremot kan man ansöka om att få sk "dubbel tandvårdsersättning" från försäkringskassan. En läkare får skriva ut ett intyg på att man äter mediciner som ger muntorrhet, intyget ger man till sin tandläkare som sen får skriva en sk förhandsprövan till Fk:s tandvårdsenhet, efter att man gjort ett sk "spottest" för att påvisa muntorrheten (som också såklart kostar pengar..allt för att göra ansökan så dyr och krånglig som möjligt). Efter detta kan försäkringskassan eventuellt bevilja den dubbla ersättningen (denna är ändå är så liten att det knappast märks, men det är bättre än inget iofs).

Har själv ansökt och fått den dubbla tandvårdserssättningen från försäkrimgskassan innan jag fick min as-diagnos och därmed blev berättingad till det enormt mycket förmånligare tandsvårdstödskortet.

Ett tips är att anlita, om man har möjlighet, någon av City Dentals kliniker, det polska lågprisalternativet för att märkbart få ner sina tandläkarkostnader, deras prisnivå brukar ligga ungefär 50% under folktandvårdens. De är precis lika bra som svenska tandläkare fast de är utbildade i Polen.

Garum
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:36:07, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav A » 2008-02-12 2:03:06

Till alla här:
Läs min klistrade tråd Söka tandvårdskort om-tandvardskort-uppdaterad-t4448.html

Där får ni svar på alla era frågor.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

En fråga om tandvårdskortet (muntorrhet)

Inläggav Alien » 2017-05-19 19:09:37

Om ens landsting vägrar ge tandvårdskort för att man inte har någon LSS-insats, men man lider av muntorrhet pga sina mediciner, så kan man alltså ansöka hos FK om särskilt tandvårdsbidrag pga medicinska skäl.

Försäkringskassan skrev:Särskilt tandvårdsbidrag
Vanliga frågor
Särskilt tandvårdsbidrag infördes den 1 januari 2013 och riktar sig till personer som har sjukdomar eller funktionsnedsättningar som ökar risken för försämrad tandhälsa. Förebyggande tandvård kan hjälpa dessa personer att behålla en god tandhälsa. Tandläkaren eller tandhygienisten bedömer om patienten har rätt till bidraget.

Muntorrhet på grund av långvarig läkemedelsbehandling

Läkemedelsförteckning eller läkarintyg
Resultat av salivprov

Muntorrhet på grund av strålbehandling i öron-, näs-, mun eller halsregionen

Läkarintyg
Resultat av salivprov

Sjögrens syndrom

Läkarintyg
https://www.forsakringskassan.se/tandva ... ardsbidrag

Socialstyrelsen. Särskilt tandvårdsbidrag. Föreskrifter:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... -12-11.pdf

Socialstyrelsen. Läkarintygblankett: http://www.socialstyrelsen.se/blankette ... bidrag.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in