Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav alixha » 2017-05-18 21:43:39

SJ satsar på inopererade biljetter.
Ett chip i handen visar dina resehandlingar.
– Mellan 1 500 och 2 000 svenskar har det här chipet nu, och flera är våra stamkunder.


http://www.expressen.se/dinapengar/tech ... er-hos-sj/

http://www.dagensanalys.se/2017/05/varl ... implantat/

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 0Y206CyxA/


Jag trodde helt ärligt att det var ett gammalt aprilskämt först men så verkar inte vara fallet.
Chip i handen är bara sådant jag sett på film men tydligen är det inte bara SJ utan även andra företag som använder sig av detta.

Skulle du kunna tänka dig att ha ett chip i handen för att åka tåg eller liknande?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav slackern » 2017-05-19 0:09:48

Storebror ser dig. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav ankhh » 2017-05-19 0:21:39

alixha skrev:Skulle du kunna tänka dig att ha ett chip i handen för att åka tåg eller liknande?

Inte en chans. Visst, de säger att det inte ska innehålla någon känslig information, men problemet med det är ju (1) att man inte själv har möjlighet att kolla upp, och (2) att det känns som att man blir alldeles extra spårbar.

Jag kommer osökt att tänka på C. S. Friedmans fenomenala SF-bok 'This Alien Shore', där man inte bara har betalningsmedel (och ID) i form av chips (liknande), utan hjärnan moddas på alla. Det finns lagar för hur mycket man får modda(s) och lagar om att alla ska få viss moddning, fast (inte helt förvånande) får de fattigaste inte de bästa hjärn-moddningarna, och somliga väljer att fortsätta modda sig långt förbi lagliga gränser...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav geocache » 2017-05-19 0:37:52

alixha skrev:Skulle du kunna tänka dig att ha ett chip i handen för att åka tåg eller liknande?


Nej.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Alien » 2017-05-19 0:43:06

Låter bekvämt, man behöver inte tänka på att ha med sig varken kort el pengar. När man blir gammal och dement och virrar bort sig blir man lätt att hitta. Har man glömt t o m sitt eget namn är det bara att läsa av chippet, precis som för hunden/katten.

Men rent instinktivt känns det ändå tveksamt. :-)003
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav slackern » 2017-05-19 0:48:47

Alien skrev: När man blir gammal och dement och virrar bort sig blir man lätt att hitta. Har man glömt t o m sitt eget namn är det bara att läsa av chippet, precis som för hunden/katten.


Så hur ska en så pass förvirrad människa komma ihåg att scana av handen?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Alien » 2017-05-19 2:01:47

Detta gäller förstås om hen virrar bort sig i stan och blir omhändertagen av polisen. Precis som när man hittar en bortsprungen hund el katt.

Annars kanske man kan tänka sig en gps-funkton i chipset, om hen bor nära skogen och riskerar gå vilse där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav slackern » 2017-05-19 2:08:04

Alien skrev:Detta gäller förstås om hen virrar bort sig i stan och blir omhändertagen av polisen. Precis som när man hittar en bortsprungen hund el katt.

Annars kanske man kan tänka sig en gps-funkton i chipset, om hen bor nära skogen och riskerar gå vilse där.

Dom har ju redan sådana armband.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Alien » 2017-05-19 2:11:22

Alla har tydligen inte det, eftersom man då och då läser om gamla dementa (men fysiskt pigga) som gått bort sig i skogen och hittats medtagna el döda.

De kanske tog bort armbanden? Chipsen kan man ju inte ta bort själv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Dagobert » 2017-05-19 5:08:39

ID-tatuering i örat?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Wine » 2017-05-19 10:11:46

alixha skrev:Jag trodde helt ärligt att det var ett gammalt aprilskämt först...


post805276.html#p805276

FDA (motsvarande Läkemedelsverket i USA) har godkänt RFID-chip implantat för människor och det har funnits och använts sedan flera år tillbaka bland annat i Spanien, Barcelona på en nattklubb och i Mexico m.m.:

BBC - Barcelona clubbers get chipped
Last Updated: Wednesday, 29 September, 2004, 08:17 GMT 09:17 UK

BBC Science producer Simon Morton goes clubbing in Barcelona with a microchip implanted in his arm to pay for drinks.


The night club offers its VIP clients the opportunity to have a syringe-injected microchip implanted in their upper arms that not only gives them special access to VIP lounges, but also acts as a debit account from which they can pay for drinks.


DAILY MAIL - Terrified Mexicans splash out on chip implants so satellites can trace them if they're kidnapped
UPDATED: 23:26 GMT, 22 August 2008

Middle-class families in Mexico are having tiny transmitters implanted under their skin so that satellites can track them if they are kidnapped.
Sales of the device have jumped by 13 per cent this year after kidnappings surged by almost 40 per cent in the country between 2004 and 2007.
The crystal-encased chip, which is the size and shape of a grain of rice, is injected into clients' bodies with a syringe.
A transmitter in the chip sends radio signals to a device, carried by the client, with a global positioning system in it, say makers Xega. A satellite can then pinpoint the kidnap victim's location.


Outside of Mexico, U.S. company VeriChip Corp uses similar radio-wave technology to identify patients in critical condition at hospitals or find elderly people who wander away from their homes.


FoxNews - Where’s Jimmy? Just Google His Bar Code
By Gene J. KoprowskiPublished May 14, 2010FoxNews.com

Already, the government of Mexico has surgically implanted the chips, the size of a grain of rice, in the upper arms of staff at the attorney general’s office in Mexico City. The chips contain codes that, when read by scanners, allow access to a secure building, and prevent trespassing by drug lords.

Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Wine » 2017-05-19 10:16:46

Om chip i DN 2015:

DN - Inopererat chip öppnar dörrar
Publicerad 2015-02-05

Bökigt att komma ihåg och hitta alla koder och kort? DN testar att operera in ett chip som ska öppna alla dörrar - men omvärlden tycks inte tillräckligt uppdaterad.

På en sekund är det över. Kanylen skjuter in, ett litet knäpp, en kort, brännande smärta och så sitter den där under huden: glasampullen med NFC-chippet som ska ge min kropp en ny funktion.

– Välkommen till ditt nya uppgraderade liv, säger Hannes Sjöblad och ler stort.

Som ni vid det här läget säkert förstått: det sitter numera sitter ett microchip i min hand. Det är ett passivt chip som aktiveras först när det kommer nära en kortläsare. Den har flera olika identifikationsnummer (siffror i långa rader) och är av typen MifareUltralight, något som i mitt fall ska visa sig fatalt.

Hannes Sjöblad, 37, är dock ännu helt och hållet entusiastisk över att han värvat ännu en mänsklig själ till sitt digitala korståg. Han gratulerar mig.

Han har aldrig haft några besvär av det, det läkte fort och fint.

– Jag känner mig helt enkelt som en uppgraderad människa nu. Jag har fått ett extrasinne. Och det har du också, säger han till mig och försäkrar att det här kommer att i grunden förändra mitt liv.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav elle » 2017-05-19 10:39:30

Inget för mig eftersom jag tycker inte om sprutor och kan kräkas och svimma och jag tror inte kroppen gillar främmande substans för chipen försvinner bara inte utan stannar kvar inne i vävnader. Verkligen obehagligt. Då avstår jag från att åka tåg, bara jag slipper.

Chippet är inget för passagerare med skräck för sprutor.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav geocache » 2017-05-19 11:21:12

En stark anledning till att jag inte vill ha ett chip insatt i kroppen är att jag inte vet hur kroppen reagerar på de ämnen chipet och dess hölje är gjort av.

Hur är det förresten... hur interagerar chipet med avläsaren? Har chipet ett batteri? Någon som vet?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav alixha » 2017-05-19 17:42:36

Jag håller med er andra, jag hade inte heller velat ha det, tror jag är lite för paranoid över sådana här saker än så länge!

Här hittade jag lite mer info om själva chippen:
http://biohacking.se/allt-om-rfid-implantat/

Har kan man ansöka om ett chip:
http://chipster.nu/

Här berättar ett företag i Stockholm om hur dom använder sina chip på arbetsplatsen:
http://www.metro.se/artikel/p%C3%A5-det ... -handen-xr
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Alien » 2017-05-19 18:34:12

Jag såg inte att det stod något om vilket material chippet var gjort av och ev hälsoföljder på den sidan. Det stod bara om hur bra det var. :roll:
Kan jag bli spårad?
Nej! Implantaten är så kallade passiva chip. Det betyder att de inte har egen strömförsörjning och kan därför inte sända några signaler om sin position eller annat. De får sin strömförsörjning från en avläsande enhet som måste finnas nästan rakt på chippet för att chippet ska kunna få ström och kunna sända sin information. Om du är rädd för att bli spårad så är din mobiltelefon och internethistorik mycket större hot än vad ett RFID-chip någonsin kan bli.
http://biohacking.se/allt-om-rfid-implantat/

Men det går väl alltid att införa mer aktiva chip i framtiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav nallen » 2017-05-19 20:31:53

Alien skrev:Annars kanske man kan tänka sig en gps-funkton i chipset, om hen bor nära skogen och riskerar gå vilse där.

Hur ska du få informationen från GPS-mottagaren till något system som andra kan nå?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav nallen » 2017-05-19 20:35:20

geocache skrev:Hur är det förresten... hur interagerar chipet med avläsaren? Har chipet ett batteri? Någon som vet?

NFC, alltså inget batteri.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav alixha » 2017-05-20 20:19:24

Ja, jag tänker lite som Alien här med framtiden och aktiva chip.
Detta är ju bara början säger företaget som gör chippen, lite som Bambi på hal is än så länge.

Skulle inte förvåna mig om man kan göra det mesta med chip i framtiden.

Hade visserligen varit skönt om man slapp kånka runt på plånbok, mobil, pass och allt vad man nu kan tänka sig men jag vete tusan om jag skulle skaffa ett ändå :-)063
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav slackern » 2017-05-20 21:29:13

alixha skrev:Ja, jag tänker lite som Alien här med framtiden och aktiva chip.
Detta är ju bara början säger företaget som gör chippen, lite som Bambi på hal is än så länge.

Skulle inte förvåna mig om man kan göra det mesta med chip i framtiden.

Hade visserligen varit skönt om man slapp kånka runt på plånbok, mobil, pass och allt vad man nu kan tänka sig men jag vete tusan om jag skulle skaffa ett ändå :-)063

Jobbigt läge om man går på strippklubb och dom börjar dra en massa konstiga utgifter, jobbigt att förklara för frugan och styrelsen på jobbet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav Huggorm » 2017-05-20 21:56:21

Folk är vansinniga som går med på sånt frivilligt
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav kiddie » 2017-06-07 2:50:44

Man får ju konstiga tankar om att man kan ta ut pengar med chippet. Och att rånare skulle typ hugga av en handen eller gräva ut chippet. Annars låter det väl rätt praktiskt. Slippa bära en massa saker. Passiva chip sitter ju redan i våra husdjur och hästar. Skulle jag ha ett chip vill jag nog ha en egen chipläsare så att jag vet vad som är på chippet.

Om jag kan tänka mig det? Skulle det vara väldigt opraktiskt att vara chiplös så kanske. Om hela systemet bygger på att man är chippad.

Men jag har svårt att tro att det kommer bli så. Folk skulle tycka det var för påtagligt, att man var kontrollerad för mycket. Just för att chippet är fysiskt.

Så jag tror att man istället kommer använda det som finns på kroppen redan, som fingeravtryck eller ögonskanning. Det skulle folk nog inte protestera mot på samma vis.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav alixha » 2017-06-07 13:30:56

Jag kan nästan tycka att fingeravtryck är mer personligt än ett chip.
Chippet kan man ju iallafall ta ut.

Jag vet när jag skulle skaffa pass senast så var jag tvungen att lämna fingeravtryck, jag var mycket skeptiskt och skaffade nästan inget pass alls på grund av detta. Nu har polisen mina fingeravtryck för alltid! .... fast jag är ju lite nojjig i perioder :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Chip i handen kan ersätta SJ-biljetter

Inläggav geocache » 2017-06-07 16:57:12

nallen skrev:
geocache skrev:Hur är det förresten... hur interagerar chipet med avläsaren? Har chipet ett batteri? Någon som vet?

NFC, alltså inget batteri.


NFC, ok.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in