Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav kiddie » 2017-05-16 20:47:07

Det finns så mycket lögner om bidrag. Det enda som egentligen är sant är att man får bidrag av att ha barn, dvs det kan vara lockande för en mamma som i sitt hemland förväntades ta hand om barnen även vill göra det i det nya landet. Hon kan göra det eftersom hon får bidrag för barnen och vet att leva snålt och laga mat från grunden, så hon känner kanske inte att jobba är det första hon vill.

Är du t ex ensamstående funktionshindrad utan barn så är det mesta du kan få försörjningsstöd. Är du pensionär med ett hemmalevande vuxet barn så kan du inte få något bostadstillägg alls, dvs du får enbart äldreförsörjningsstöd.

Många nyinvandrade får inga förstahandskontrakt eller lagliga andrahandskontrakt, dvs de har enligt samhället inga boendekonstnader trots att de kanske betalar 90 % av sitt etableringsbidrag i hyra.

Jag har sett flyktinglivet inifrån, från familjer som fått se systemet inifrån och det är inte så glassigt som man kan tro.

Däremot har det redan INNAN det fanns många flyktingar, lätt att fuska med försörjningsstöd och svartjobb, SAMTIDIGT som det ställdes orimliga krav på de som INTE fuskade utan försökte leva efter deras regler. Been there done that!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 20:55:25

Wine skrev:
Toblerone skrev:Nåja, Wine. De får inte alla dessa bidrag i längden i alla fall. Jag har läst din länk, det där etableringstillägget var bara i två år och jag tror att även den andra etableringsgrejen var tidsbegränsad. Och vissa bidrag blir bara så höga om det behövs, dvs. hyra och sånt.


Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.

I Danmark har man i alla fall vidtagit åtgärder, indragna eller sänkta bidrag för muslimska kvinnor som vägrar tacka ja till jobb där de inte kan bära slöja, bärandet av slöja ska alltså inte kunna vara ett sätt för muslimska kvinnor att slippa arbeta och istället bli försörjda med bidrag:

Den korte avis - Klar besked til muslimske kvinder: Hvis I nægter at tage job, hvor I ikke må bære burka eller niqab, er det slut med offentlige ydelser

Detta kan man också läsa mer om i bl.a. Fria Tider som av forumledningen av någon anledning inte anses vara godkänd eller tillförlitlig att använda som hänvisning.

Toblerone skrev:Nio år? För mig tog det fem månader (och jag fick inte bidrag i dessa fem månader). Men okej, många har förstås sämre förutsättningar. Vad har svenskt medborgarskap med saken att göra? Det har jag nämligen fortfarande inte.


Har för mig att du uppgett att du är ursprungligen från Tyskland, d.v.s. EU-medborgare och du kan ju knappast ha kommit hit som flykting för att söka asyl. Jag antar också att du inte hade lika låg utbildning eller var analfabet när du kom till Sverige, som många asylsökande som kommer från olika länder i Afrika och Mellanöstern, länder som exempelvis Somalia och Afghanistan.


Visst, jag hade högskolutbildning, men vi pratade ju inte om Somalia och Afghanistan i första hand. Vi pratade snarare om Syrien och Irak. Dessutom var Sverige inte med i EU då, så jag fick gå genom samma procedur som alla andra invandrare. Vilket betyder att jag fick bara vara här så länge jag var i en relation med en svensk medborgare. hade han fått för sig att avsluta relationen så hade jag blivit utvisad. Efter två år får man permanent uppehållstillsstånd, då får man stanna. Att folk som är analfabeter har svårare att få jobb är väl självklart, men de flesta är ju inte det heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 21:01:01

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:
Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.


Du missar två saker:

1. För att få etableringsersättning öht måste du ha en plan med Arbetsförmedlingen och följa den. Det innebär att om och när ett arbete, en utbildning som kan ge arbete, en möjlighet till praktik eller liknande dyker upp måste du ta det.

2. Om vi förutsätter att tabellerna stämmer så kommer bidragwn att sänkas avsevärt efter två år.


Du litar inte på att de som är anställda på riksdagens utredningstjänst har kompetens nog att göra rätt beräkningar och vet vilka lagar och regler som gäller?

Det verkar som att du har svårt att förstå tahlia, för många tar det ju lång tid, många år att överhuvudtaget få ett arbete och etablera sig på arbetsmarknaden. Titta bara på uppgifter från bl.a. SCB. Detta är inga nyheter.


Har du inte läst ordentligt vad hon skrev? Man får bara dessa bidrag i två år. Och man måste följa planen som man har gjort på arbetsförmedlingen.

Du säger att de lever hur länge som helst på bidrag för att de inte får ett jobb - okej, men då får de se till vad de lever av. Dessa bidrag får de BARA I TVÅ ÅR! Så antagligen kommer de att ta vilket skitjobb som helst och försörja sig själva.

Du säger att de inte har lust att ta jobb eller kräver att få ha vissa kläder. Om de gör det så får dem inga pengar längre. Så vad klagar du på! :x icon
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-17 11:03:15

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Det är inte heller den vi diskuterar.


Men beräkningarna finns att läsa om i rapporten som jag också länkat till tidigare:
Rapport från utredningstjänsten UTBETALNINGAR BIDRAG OCH ERSÄTTNINGAR TILL OLIKA TYPFALLSINDIVIDER

Som sagt, tycker du att riksdagens utredningstjänst har gjort fel tycker jag att du ska kontakta dem och lära dem hur man räknar och hur lagar och regler fungerar.


Men snälla du nog kan du väl ändå läsa innantill? I debattinlägget som vi diskuterar står det inte ett enda ord om etableringsersättning eller etableringstillägg. Vad det står är följande:

Bidragen kan bli orimligt höga när de läggs på varandra. Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Alltså - barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning. Anledningen till att etableringsersättning och etableringstillägg inte finns med i uppräkningen är för att debattinlägget inte handlar om bidrag riktat mot flyktingar/invandrare utan bidrag till svenska medborgare oavsett bakgrund. Det du försöker göra är att blanda in en rapport som inte har med debattinlägget att göra.

Så igen - det som påstås i debattinlägget är felaktigt. Acceptera det eller motbevisa mig.


Det är lustigt hur du slänger dig med ord och begrepp tahlia, du kanske själv borde tänka på att läsa ordentligt, gärna hela artikeln så att du inte kommer med felaktiga antaganden och påståenden?

Du beskyllde tidigare artikelförfattarna för att komma med lögner men nu blir det ju tydligt att du själv inte verkar veta vad du pratar om, precis samma sak upptäckte jag för ett tag sedan i en annan tråd. Du påstår nu ovan att debattinlägget inte handlar om bidrag riktat mot flyktingar/invandrare utan bidrag till svenska medborgare oavsett bakgrund, vilket inte stämmer detta är också uppenbart om man läser artikeln och de delar av artikeln jag citerat tidigare.

Är det sannolikt att man formulerar sig som nedan om det handlar om bidrag till svenska medborgare, se det fetade? Antingen har du själv missat detta i det jag citerade tidigare, inte förstått innebörden eller så har du har av någon anledning valt att inte ta med den delen i det du själv citerar ovan:

Inför ett lagstiftat bidragstak. Bidragen kan bli orimligt höga när de läggs på varandra. Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden. Då blir det svårt att hitta ett första jobb som ger mer betalt. Än mer absurt är att familjens nettoinkomst kan minska om en i familjen börjar arbeta exempelvis deltid.


Jag kan citera lite mer ur artikeln nedan för dig eftersom du uppenbarligen inte har läst artikeln i sin helhet, presentationen av Moderaternas bidragsreform:

DN - Bidragens andel av svenska ekonomin måste minska”
PUBLICERAD 2017-05-02

Långvarigt försörjningsstöd ersätter för allt fler vanlig lön. Sverige måste tänka om. Vi vill genomföra en stor bidragsreform med en strikt arbetslinje i försörjningsstödet och ett bidragstak. Och vi vill införa en successiv kvalificering till de svenska ersättningssystemen, skriver Anna Kinberg Batra (M), Ulf Kristersson (M) och Elisabeth Svantesson (M).

Kommuner ska inte betala försörjningsstöd till asylsökande som fått avslagsbeslut, eller till EU-medborgare, som inte jobbar eller studerar, och som har varit i Sverige enbart en kortare tid.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-17 11:22:05

Wine

Att de nämner utrikesfödda och flyktingar ändrar inte på det faktum att de inte någonstans i inlägget nämner orden "etableringsbidrag" eller "etableringsersättning". Det förändrar heller inte att de pratar om krav och begränsningar inom exempelvis försörjningsstöd som är ett bidrag alla svenskar har möjlighet att ta del av om de har mycket låga eller inga inkomster alls. Det handlar alltså i huvudsak om att reformera ett bidragssystem som gäller för alla svenskar. Och så huvudpoängen då:
De påstår att du kan få barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenningen tilsammans med försörjningsstöd och således nå upp till 28.000 kronor. Det är fortfarande inte sant. Håll med om det eller motbevisa mig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-17 11:25:59

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Nåja, Wine. De får inte alla dessa bidrag i längden i alla fall. Jag har läst din länk, det där etableringstillägget var bara i två år och jag tror att även den andra etableringsgrejen var tidsbegränsad. Och vissa bidrag blir bara så höga om det behövs, dvs. hyra och sånt.


Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.

I Danmark har man i alla fall vidtagit åtgärder, indragna eller sänkta bidrag för muslimska kvinnor som vägrar tacka ja till jobb där de inte kan bära slöja, bärandet av slöja ska alltså inte kunna vara ett sätt för muslimska kvinnor att slippa arbeta och istället bli försörjda med bidrag:

Den korte avis - Klar besked til muslimske kvinder: Hvis I nægter at tage job, hvor I ikke må bære burka eller niqab, er det slut med offentlige ydelser

Detta kan man också läsa mer om i bl.a. Fria Tider som av forumledningen av någon anledning inte anses vara godkänd eller tillförlitlig att använda som hänvisning.

Toblerone skrev:Nio år? För mig tog det fem månader (och jag fick inte bidrag i dessa fem månader). Men okej, många har förstås sämre förutsättningar. Vad har svenskt medborgarskap med saken att göra? Det har jag nämligen fortfarande inte.


Har för mig att du uppgett att du är ursprungligen från Tyskland, d.v.s. EU-medborgare och du kan ju knappast ha kommit hit som flykting för att söka asyl. Jag antar också att du inte hade lika låg utbildning eller var analfabet när du kom till Sverige, som många asylsökande som kommer från olika länder i Afrika och Mellanöstern, länder som exempelvis Somalia och Afghanistan.


Visst, jag hade högskolutbildning, men vi pratade ju inte om Somalia och Afghanistan i första hand. Vi pratade snarare om Syrien och Irak. Dessutom var Sverige inte med i EU då, så jag fick gå genom samma procedur som alla andra invandrare. Vilket betyder att jag fick bara vara här så länge jag var i en relation med en svensk medborgare. hade han fått för sig att avsluta relationen så hade jag blivit utvisad. Efter två år får man permanent uppehållstillsstånd, då får man stanna. Att folk som är analfabeter har svårare att få jobb är väl självklart, men de flesta är ju inte det heller.


Vilka pratade om asylsökande endast från Syrien och Irak? De allra flesta asylsökande kommer väl från länder där utbildningssystemet inte är lika välfungerande som i Sverige och utbildningsnivån hos dem som kommer hit är i de flesta fall betydligt lägre än vad de flesta svenskars är och även av dem som kommer från Syrien är det många som har en lägre utbildningsnivå.
Senast redigerad av Wine 2017-05-17 11:31:58, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-17 11:30:52

tahlia skrev:Wine

Att de nämner utrikesfödda och flyktingar ändrar inte på det faktum att de inte någonstans i inlägget nämner orden "etableringsbidrag" eller "etableringsersättning". Det förändrar heller inte att de pratar om krav och begränsningar inom exempelvis försörjningsstöd som är ett bidrag alla svenskar har möjlighet att ta del av om de har mycket låga eller inga inkomster alls. Det handlar alltså i huvudsak om att reformera ett bidragssystem som gäller för alla svenskar. Och så huvudpoängen då:
De påstår att du kan få barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenningen tilsammans med försörjningsstöd och således nå upp till 28.000 kronor. Det är fortfarande inte sant. Håll med om det eller motbevisa mig.


Som sagt du verkar ha din egen tolkning och syn på det hela. Återigen, du beskyllde tidigare artikelförfattarna för att komma med lögner, du påstår nu ovan att debattinlägget inte handlar om bidrag riktat mot flyktingar/invandrare utan bidrag till svenska medborgare oavsett bakgrund, vilket inte stämmer.

Är det sannolikt att man formulerar sig som nedan om det handlar om bidrag till svenska medborgare, se det fetade:

Inför ett lagstiftat bidragstak. Bidragen kan bli orimligt höga när de läggs på varandra. Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden. Då blir det svårt att hitta ett första jobb som ger mer betalt. Än mer absurt är att familjens nettoinkomst kan minska om en i familjen börjar arbeta exempelvis deltid.


Debattinlägget handlar inte om bidrag riktat mot flyktingar/invandrare utan bidrag till svenska medborgare oavsett bakgrund?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-17 11:54:43

Wine

1. Försörjningsstöd är ett bidrag tillgängligt för alla svenskar med mycket låg eller ingen inkomst - sant eller falskt?

2. Ingenstans i inlägget hittar du orden "etableringsbidrag", "etableringsstöd" eller "etableringsersättning" - sant eller falskt?

3. En familj med tre barn kan få barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning och försörjningsstöd samtidigt till en summa av 28.000 kr/mån. Sant eller falskt?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-17 12:00:26

Det behöver inte alls syfta bara på invandrare, det där med "första jobb". Det kan också handla om ungdomar, om funktionsnedsatta som folk med NPF, eller annat som gör att man har gått på bidrag ett tag och sedan behöver komma ut i arbetslivet. Även folk som har gått in i väggen tidigt och kanske samtidigt har stor familj och därför går på bidrag ett tag tills barnen är lite äldre. För att inte prata om missbrukar eller tillfälligt (psykiskt eller fysikt) är sjuka. Har du aldrig sett såna människor? Finns hur många som helst! Kanske fler än invandrare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-17 12:16:52

tahlia skrev:Wine

1. Försörjningsstöd är ett bidrag tillgängligt för alla svenskar med mycket låg eller ingen inkomst - sant eller falskt?

2. Ingenstans i inlägget hittar du orden "etableringsbidrag", "etableringsstöd" eller "etableringsersättning" - sant eller falskt?

3. En familj med tre barn kan få barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning och försörjningsstöd samtidigt till en summa av 28.000 kr/mån. Sant eller falskt?

Nu är inte jag den personen du frågade men på fråga 3 tror jag att summan kan komma upp i det i extremfall som är ytterst ovanligt. En nybyggd eller stambytt femma vilket borde vara normen på storleken för den familjen för att inte vara trångbodd kan bli rätt dyr här i Stockholms regionen.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-17 12:42:32

slackern skrev:Nu är inte jag den personen du frågade men på fråga 3 tror jag att summan kan komma upp i det i extremfall som är ytterst ovanligt. En nybyggd eller stambytt femma vilket borde vara normen på storleken för den familjen för att inte vara trångbodd kan bli rätt dyr här i Stockholms regionen.


Om du har läst mitt tidigare inlägg, komplett med uträkning, påpekar jag att hyran måste ligga på dryga 10.000/mån för att komma upp i den summan. Jag påpekade också att soc måste godkänna hela den hyreskostnaden som skälig bostadskostnad samt att en hyra på den nivån ligger bra mycket över deras schablon för skälig hyra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-17 12:45:42

10000 är ingen ovanlig eller dyr hyra här nere, en skabig femma ute i Rinkeby går säkert för 10000/månad.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-17 12:47:53

slackern skrev:10000 är ingen ovanlig eller dyr hyra här nere, en skabig femma ute i Rinkeby går säkert för 10000/månad.

Det förutsätter att soc anser att du behöver en femma.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-17 12:54:05

Om du har 3 barn så är det normen om du inte ska anses trångbodd.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-17 13:34:04

slackern skrev:Om du har 3 barn så är det normen om du inte ska anses trångbodd.

Och i en perfekt värld godkänns det. Tyvärr lever vi inte i en perfekt värld och få sätter sig och lusläser regler för att få det de skulle kunna ha rätt till.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-17 13:44:34

tahlia skrev:
slackern skrev:Om du har 3 barn så är det normen om du inte ska anses trångbodd.

Och i en perfekt värld godkänns det. Tyvärr lever vi inte i en perfekt värld och få sätter sig och lusläser regler för att få det de skulle kunna ha rätt till.

Verkligheten ser nog ut så i Stockholm för 10000 är ingen orimlig hyra för något genom allmännyttan i och för sig räknade du försörjningstöd till max med äldsta barnen. Men även om dom skulle vara trångbodda och bo i en 4 eller till och med en 3:a är inte 10000 en orimlig hyra här nere, många utav miljonprogrammen behöver stambytas.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav kiddie » 2017-05-18 11:24:12

Soc kan i dyra städer godkänna dyr hyra om det finns barn inblandade, svenska eller inte. Detta för att de inte ska få hemlösa barn när de har bostad med kontrakt. De löser det på individbasis. Vissa får hela hyran betald i försörjningsstödet, vissa får en del betald och får betala resten med matpengar. I en billig stad där det finns lediga bostäder händer inte detta utan du förutsätts ha en vettig hyra.

Jag har själv varit med om att soc betalat hela min hyra fastän jag bodde för stort. Detta beroende på att det då fanns tvåor som var dyrare än min trea så de ville inte riskera att tvinga mig flytta och jag kanske skulle få dyrare hyra. Så, individuell bedömning.

Etableringsersättning får man enbart om man har en bostad man är skriven på. Dvs de som fortfarande saknar bostad får ingen ersättning förutom den ersättningen nyanlända flyktingar kan få. För att få bostad måste du ha inkomst. Många invandrare lyckas faktiskt lösa detta moment 22 vilket är rätt storartat. Dock uppmuntrar systemet till fusk, dvs det finns en svarthandel med adresser, du kan få betala 500 kr i månaden för att få stå skriven på någons adress trots att du är hemlös. Då kan du få etablering och du får rätt att läsa svenska och den sociala kursen. Många, särskilt unga män utan familjer bor i crashpads, fast de är skrivna på en vettig adress. Crashpaden hyrs ofta ut illegalt och används enbart för övernattning, personen förväntas vara i skolan, på praktik och sitta på biblioteket dagtid sedan sover så många som man kan stuva in i lägenheten om natten. Ganska ofta en enrummare. Är jag avundsjuk? Nepp.

Får du full etablering får du ca 6000 i månaden. Detta ska räcka till allt. Det kan ju vara både en hög och en låg inkomst, beroende på dina övriga utgifter. Behöver du inte sjukvård, tandvård och bor där maten är billig så klarar du dig nog bra samt att du delar en billig hyra med andra som har inkomst. För att få etablering måste du fullfölja din plan. Eftersom det är högt tryck på AF som gör din plan så lär den inte vara speciellt individanpassad. Planen består ofta av SFI/SAS plus praktik. Enstaka sjukdagar dras av i pengar. Med sjukintyg kan du få upp till en månads sjukskrivning med bibehållen etablering, sedan avslutas den. Klarar du inte av en full plan så ersätts du för den tiden du klarar av. Här ska jag tillägga att har du ett funktionshinder som bara aspergers, så antas du kunna fullfölja planen, du måste vara mycket mer funktionshindrad för att få någon annan uppbackning.

För att få bostadsersättning med etableringen måste du ha kontrakt, antingen förstahands eller godkänt andrahands. Du måste dessutom leva ensam. Du får alltså inte leva med en annan som också har etablering eller med barn, då kan ni inte få bostadsersättning. Detta gör att de allra flesta ska betala hyra på sina 6000.

Har man barn får man extra bidrag för dem, men bara för högst tre barn. Har man minst tre barn och dessa över 11 år får man 4500 kr i månaden extra. Har man t ex ett barn under 11 år får man 800 kr extra.

Dvs har du ett barn som är litet så får du ca 7000 per månad och detta ska räcka till hyra. Du har rätt att söka barnbidrag.

Är du ensam med kontrakt kan du få nästan 4000 i bostadstillägg om din lägenhet kostar 5700. Är lägenheten billigare får du naturligtvis mindre.

På pappret KAN du även söka bostadsbidrag MEN jag har inte hört någon med etablering som faktiskt fått det.

Har man en annan typ av inkomst kan man inte få etablering.

Nu handlade inte debattartikeln om etablering alls, men eftersom jag känner till den ganska bra så tänkte jag dela med mig av det jag sett och vet.

De allra flesta skäl till att inte ingå i etableringssystemet brukar avslås såvida du inte är allvarligt handikappad eller sjuk, över 65 eller föräldraledig. De som väljer bort etableringsplanen måste ha tillgång till en familj som försörjer dem eftersom du då inte har rätt till försörjningsstöd.

Etableringen pågår i högst två år.

Står du utan studier eller arbete då, så kan du söka försörjningsstöd. Etablering är statligt med samma regler för alla. Försörjningsstöd är kommunalt och motprestationer kan variera från att bara söka arbete och ta det som erbjuds till att delta i olika projekt och sysselsättningar.

Har du fortfarande inte lyckats skaffa dig ett lägenhetskontrakt under dessa två år och sedan får försörjningsstöd antas du bo gratis, då har du ca 4000 kr i månaden som barnlös att leva på. Har du ett kontrakt kommer din ekonomi förmodligen förbättras något mot att ha etablering, särskilt om du inte lever ensam.

De flesta kan alltså inte få enormt mycket pengar, jag har lägsta sjukersättningen och har det bättre ekonomiskt än de allra flesta nyanlända.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-18 11:35:34

Försörjningsstöd o.dyl har jag koll på men etableringssidan har jag inte haft anledning att fibbla med själv och visste således inte mycket. Så tack för infon kiddie! Intressant men förbannat deprimerande.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav kiddie » 2017-05-18 13:03:21

Wine skrev:Jag tror faktiskt att artikelförfattarna har bättre koll på vad som gäller än vad ni har


Jag tror jag har bättre koll. De hävdar att man har rätt till försörjningsstöd från dag ett. Som flykting? Knappast. Innan beslut fattats om dig får du ca 600 i månaden om du bor på asylboende och runt 2000 om du har eget boende och håller dig med egen mat. När du har detta har du inte rätt att få försörjningsstöd.

Ibland kan försörjningsstöd utgå till nyanlända men det är ett undantag.

De som senare får försörjningsstöd får i de allra flesta fallen sänkt bidrag motsvarande de inkomster de har. Har de barnbidrag får de inte detta uppepå normen, utan barnbidrag (och alla andra inkomster) räknas av, så i slutänden får du samma summa oberoende av om du fick ett annat bidrag eller inte.

Man har faktiskt ibland diskuterat om just barnbidraget verkligen ska få räknas som inkomst eftersom det ska vara det lilla extra alla med barn får. Och de med försörjningsstöd får alltså inte detta i praktiken.

Så nej, man kan inte lägga massa inkomster på försörjningsstödet utan att det sjunker. Enda sättet man kan öka sin inkomst när man har det bidraget är om man jobbar svart och har en odeklarerad inkomst.

De anser att det ska löna sig att arbeta. Med dagens system gör det inte det och det beror inte så mycket på bidragens storlek utan på utformningen. Hittar du ett jobb där du kan jobba vissa timmar så du lyckas tjäna 2000 kr i månaden så dras de raskt bort från bidragsnormen så att du får samma mot om du inte hade jobbat. Dvs att försöka komma ur bidraget har alltid bestraffats. Det är inget nytt. Så var det på min tid med.

Dessutom ser jag inte kopplingen mellan att det ska löna sig att arbeta med att man ska tvingas arbeta "gratis" om man har försörjningsstöd. Isåfall menar de ju bara att det finns jobb för alla och det bara är arbetsskygghet som gör att man inte får jobb. Dvs tvingas man att jobba på socpengar så kommer man "välja" ett riktigt jobb istället.

Att socpengar INTE är ett korttidsbidrag och sista utvägen, så har det varit de sista tre decennierna! Även innan invandring så hade ofta de som hade försörjningsstöd detta länge. Själv hade jag det i nästan tio år. Och det var länge sedan nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-18 13:44:20

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.

I Danmark har man i alla fall vidtagit åtgärder, indragna eller sänkta bidrag för muslimska kvinnor som vägrar tacka ja till jobb där de inte kan bära slöja, bärandet av slöja ska alltså inte kunna vara ett sätt för muslimska kvinnor att slippa arbeta och istället bli försörjda med bidrag:

Den korte avis - Klar besked til muslimske kvinder: Hvis I nægter at tage job, hvor I ikke må bære burka eller niqab, er det slut med offentlige ydelser

Detta kan man också läsa mer om i bl.a. Fria Tider som av forumledningen av någon anledning inte anses vara godkänd eller tillförlitlig att använda som hänvisning.



Har för mig att du uppgett att du är ursprungligen från Tyskland, d.v.s. EU-medborgare och du kan ju knappast ha kommit hit som flykting för att söka asyl. Jag antar också att du inte hade lika låg utbildning eller var analfabet när du kom till Sverige, som många asylsökande som kommer från olika länder i Afrika och Mellanöstern, länder som exempelvis Somalia och Afghanistan.


Visst, jag hade högskolutbildning, men vi pratade ju inte om Somalia och Afghanistan i första hand. Vi pratade snarare om Syrien och Irak. Dessutom var Sverige inte med i EU då, så jag fick gå genom samma procedur som alla andra invandrare. Vilket betyder att jag fick bara vara här så länge jag var i en relation med en svensk medborgare. hade han fått för sig att avsluta relationen så hade jag blivit utvisad. Efter två år får man permanent uppehållstillsstånd, då får man stanna. Att folk som är analfabeter har svårare att få jobb är väl självklart, men de flesta är ju inte det heller.


Vilka pratade om asylsökande endast från Syrien och Irak? De allra flesta asylsökande kommer väl från länder där utbildningssystemet inte är lika välfungerande som i Sverige och utbildningsnivån hos dem som kommer hit är i de flesta fall betydligt lägre än vad de flesta svenskars är och även av dem som kommer från Syrien är det många som har en lägre utbildningsnivå.


Nej, jag sa ju just inte "endast" , utan jag skrev att vi pratade snarare om folk från Syrien och Irak. Och just kommer knappt några från länder där de är analfabeter, så det är väldigt missvisande att fokusera så mycket på det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-21 10:23:41

Toblerone skrev:Nej, jag sa ju just inte "endast" , utan jag skrev att vi pratade snarare om folk från Syrien och Irak. Och just kommer knappt några från länder där de är analfabeter, så det är väldigt missvisande att fokusera så mycket på det.


Du kanske syftade på i huvudsak folk från Syrien och Irak? Oavsett så är utbildningsnivån hos majoriteten av dem som har kommit hit under de senaste åren lägre, Mellanöstern inkluderar även Syrien och Irak:

Jan Ekberg ser en särskild utmaning i att utbildningsnivån generellt är lägre bland dem från Afrika och Mellanöstern.

– Det ställer större krav på utbildningsinsatser och man har inte hur lång tid som helst på sig. Om ett utanförskap väl etablerats krävs det väldigt mycket för att åstadkomma positiva effekter.

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/unga-med ... ossningar/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-21 10:36:16

Wine skrev:
Toblerone skrev:Nej, jag sa ju just inte "endast" , utan jag skrev att vi pratade snarare om folk från Syrien och Irak. Och just kommer knappt några från länder där de är analfabeter, så det är väldigt missvisande att fokusera så mycket på det.


Du kanske syftade på i huvudsak folk från Syrien och Irak? Oavsett så är utbildningsnivån hos majoriteten av dem som har kommit hit under de senaste åren lägre, Mellanöstern inkluderar även Syrien och Irak:

Jan Ekberg ser en särskild utmaning i att utbildningsnivån generellt är lägre bland dem från Afrika och Mellanöstern.

– Det ställer större krav på utbildningsinsatser och man har inte hur lång tid som helst på sig. Om ett utanförskap väl etablerats krävs det väldigt mycket för att åstadkomma positiva effekter.

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/unga-med ... ossningar/


Jag tror det var inte jag som nämnde det. Men oavsett - det var ju dem två senaste grupperna som blev flyktingar. Vad är det för mening att prata om andra grupper som inte är aktuella och vi vet inte ens om de kommer att bli det framöver (dvs. folk som är analfabeter). Visserligen är det inte lugnt än i Somalia och Afghanistan, men det är väl snarare enskilda som kommer därifrån.

Och man får väl vara realistisk - alla kommer inte att komma upp till den nivån att de går ut gymnasiet. Det finns väl några enklare jobb också. Men Sverige har varit orealistisk i den punkten länge. Alla dessa reformer av skolan - inte alla svenska skolelever tar sig genom gymnasiet heller. Så även för svenska ungdomar behövs det alternativ. Hur ska invandrade ungdomar med mycket lägre utbildning klarar av det om en del svenska ungdomar inte gör det?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-21 10:45:26

Toblerone skrev:Jag tror det var inte jag som nämnde det. Men oavsett - det var ju dem två senaste grupperna som blev flyktingar.


Du menar att det enbart är syrier och irakier som "blev flyktingar"?

Toblerone skrev:Vad är det för mening att prata om andra grupper som inte är aktuella och vi vet inte ens om de kommer att bli det framöver (dvs. folk som är analfabeter). Visserligen är det inte lugnt än i Somalia och Afghanistan, men det är väl snarare enskilda som kommer därifrån.


Vad menar du egentligen med ovanstående, "andra grupper som inte är aktuella", att det inte skulle påverka svensk ekonomi att de inte kommer i arbete utan står utanför arbetsmarknaden och blir försörjda av bidrag?

Och vad menar du med "enskilda" som kommer från Afghanistan och Somalia? Att det är väldigt få som kommer från dessa länder?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-21 12:59:09

Wine skrev:
Toblerone skrev:Jag tror det var inte jag som nämnde det. Men oavsett - det var ju dem två senaste grupperna som blev flyktingar.


Du menar att det enbart är syrier och irakier som "blev flyktingar"?

Toblerone skrev:Vad är det för mening att prata om andra grupper som inte är aktuella och vi vet inte ens om de kommer att bli det framöver (dvs. folk som är analfabeter). Visserligen är det inte lugnt än i Somalia och Afghanistan, men det är väl snarare enskilda som kommer därifrån.


Vad menar du egentligen med ovanstående, "andra grupper som inte är aktuella", att det inte skulle påverka svensk ekonomi att de inte kommer i arbete utan står utanför arbetsmarknaden och blir försörjda av bidrag?

Och vad menar du med "enskilda" som kommer från Afghanistan och Somalia? Att det är väldigt få som kommer från dessa länder?


Nu frågar du väl lite i onödan? Inte uteslutande, nej. Men Syrierna har väl definitivt varit den senaste "stora" gruppen, dvs. många individer som kom hit. Och det fanns väl några andra än Irakier innan - Somalier t.ex. - men inte lika många.

Så du menar att även om det inte kommer några som är analfabeter för tillfället, så har de som kommit hit för många år sedan, inte kommit ut i arbetslivet alls? Det är klart att de har svårare att komma ut i arbetslivet, men många brukar ändå få nånting genom kontakter, genom landsmän. Och många kvinnor är hemmafruar helt enkelt.

Jo, när det gäller Afghanistan och Somalia, så var det en större våg av flyktingar som kom hit tidigare, men numera kommer några få. Det är i alla fall mitt intryck.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in