Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Flinta » 2017-05-13 15:12:36

@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav tahlia » 2017-05-13 15:40:29

Flinta skrev:@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?

Umm... Man brukar som använda den när man ska någonstans dit det är för långt att gå.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 17:08:02

tahlia skrev:
Flinta skrev:@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?

Umm... Man brukar som använda den när man ska någonstans dit det är för långt att gå.

Man förändrar ju lite beteendet med färdtjänst pga hur det kostar och att man inte kan ta och stanna hur som helst så det är kanske inte så självklart som det verkar.
Tex så hämtade jag aldrig posten med färdtjänst utan hade en stor brevlåda så att den fick hämtas när min man åkte förbi istället (brevlådan är 4 km enkel väg från huset ungefär och jag kan sällan gå mer än 1 km, jag kan iallafall inte räkna med det så jag brukar försöka att hålla mig från att gå för långt från huset).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav tahlia » 2017-05-13 18:20:25

rapchic skrev:
tahlia skrev:
Flinta skrev:@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?

Umm... Man brukar som använda den när man ska någonstans dit det är för långt att gå.

Man förändrar ju lite beteendet med färdtjänst pga hur det kostar och att man inte kan ta och stanna hur som helst så det är kanske inte så självklart som det verkar.
Tex så hämtade jag aldrig posten med färdtjänst utan hade en stor brevlåda så att den fick hämtas när min man åkte förbi istället (brevlådan är 4 km enkel väg från huset ungefär och jag kan sällan gå mer än 1 km, jag kan iallafall inte räkna med det så jag brukar försöka att hålla mig från att gå för långt från huset).


Finns inget alternativ blir det väl rätt självklart, eller?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Flinta » 2017-05-13 18:33:33

tahlia skrev:
Flinta skrev:@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?

Umm... Man brukar som använda den när man ska någonstans dit det är för långt att gå.


Var det något speciellt som fick dig att ansöka om färdtjänst, voff? Att något inte fungerade, t ex att resa med kollektivtrafiken och sedan orka prestera socialt eller på arbete/i skola?

Så som jag förstått det kan man använda färdtjänst för att åka och handla t ex mat, åka till universitetet, ridningen, släktträffen osv.

Hur mycket får man resa? Kan man nyttja den hur mycket som helst bara man har råd?. Antar att man inte kan resa vartsomhelst heller. Men närsomhelst borde gå?
Senast redigerad av Flinta 2017-05-13 18:43:18, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 18:41:46

tahlia skrev:
Finns inget alternativ blir det väl rätt självklart, eller?

Nja inte riktigt, tex så får man inte åka färdtjänst till vården så då får man lösa det på annat sätt, eller som sagt tex för oss med brevlådan.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 18:46:16

Flinta skrev:
tahlia skrev:
Flinta skrev:@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?

Umm... Man brukar som använda den när man ska någonstans dit det är för långt att gå.


Var det något speciellt som fick dig att ansöka om färdtjänst, voff? Att något inte fungerade, t ex att resa med kollektivtrafiken och sedan orka prestera socialt eller på arbete/i skola?

Så som jag förstått det kan man använda färdtjänst för att åka och handla t ex mat, åka till universitetet, ridningen, släktträffen osv.

Antar att man inte får resa hur mycket som helst. Och inte vartsomhelst heller. Men närsomhelst borde gå?

Jag hade inget max på antal gånger men det kostar ju att åka så de flesta har ju inte råd att åka hur mycket som helst. Att stanna för att tex ta ut pengar eller hämta posten räknas ju också dessutom som att det blir en extra resa så det blir dyrare.
Det finns dessutom så att man kan få riksfärdtjänst, men det är ganska svårt att få annars är det inom kommunen el länet (minns ej vilket men jag tror det var kommunen).

Däremot så kan man inte alltid få färdtjänst när som helst för det kan vara brist på bilar vid vissa tidpunkter så då måste man antingen boka långt i förväg eller åka ett annat tillfälle.

Annars är den enda begränsningen som jag minns att man inte får åka färdtjänst till vården
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav tahlia » 2017-05-13 18:54:36

rapchic skrev:
tahlia skrev:
Finns inget alternativ blir det väl rätt självklart, eller?

Nja inte riktigt, tex så får man inte åka färdtjänst till vården så då får man lösa det på annat sätt, eller som sagt tex för oss med brevlådan.


Här ringer man samma nummer som till färdtjänsen och begär sjukresa när man ska till vården vilket är billigare än en färdtjänstresa så på sätt och vis får man åka till vården också.

Jag upprepar, finns det inget val - att hitta en annan lösning är att ha ett val.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 19:09:35

tahlia skrev:
Här ringer man samma nummer som till färdtjänsen och begär sjukresa när man ska till vården vilket är billigare än en färdtjänstresa så på sätt och vis får man åka till vården också.

Jag upprepar, finns det inget val - att hitta en annan lösning är att ha ett val.

Sjukresa får man inte alltid ersatt och dessutom så får man igen pengarna i efterhand så man måste ligga ute med pengar, något som alla inte har råd med.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav tahlia » 2017-05-13 21:00:18

rapchic skrev:
tahlia skrev:
Här ringer man samma nummer som till färdtjänsen och begär sjukresa när man ska till vården vilket är billigare än en färdtjänstresa så på sätt och vis får man åka till vården också.

Jag upprepar, finns det inget val - att hitta en annan lösning är att ha ett val.

Sjukresa får man inte alltid ersatt och dessutom så får man igen pengarna i efterhand så man måste ligga ute med pengar, något som alla inte har råd med.

Är det enda alternativet så får man antingen betala de där 38:- eller skita i sjukvård.
Du tycks ha svårt att greppa konceptet "inget val".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 21:30:21

tahlia skrev:Är det enda alternativet så får man antingen betala de där 38:- eller skita i sjukvård.
Du tycks ha svårt att greppa konceptet "inget val".

38:-? Ta det gånger 20 snarare
Själv har jag fleragånger varit tvungen att ställa in sjukvård pga det för att jag har haft inget val annat än att ställa in
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav tahlia » 2017-05-13 21:32:23

rapchic skrev:
tahlia skrev:Är det enda alternativet så får man antingen betala de där 38:- eller skita i sjukvård.
Du tycks ha svårt att greppa konceptet "inget val".

38:-? Ta det gånger 20 snarare
Själv har jag fleragånger varit tvungen att ställa in sjukvård pga det för att jag har haft inget val annat än att ställa in

Här kostar sjukresan för den som beviljats färdtjänst 38:-.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 21:36:27

tahlia skrev:Här kostar sjukresan för den som beviljats färdtjänst 38:-.

Fast så är det inte för alla, nu var det förvisso ett bra tag sen men senast jag åkte sjukresa så kostade det över 600:- innan man får tillbaka penngarna.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Chrilleb » 2017-05-13 22:00:02

Jag bokar sjukresa till min mottagning (åker dit med bil men hem med tåg ).En del jag känner tycker jag borde ha färdtjänst så kunde jag boka bil till andra adresser.
Chrilleb
 
Inlägg: 6383
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Julianus » 2017-05-13 22:18:12

Vad är det för kriterier för att man ska få färdtjänst?
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Zirre » 2017-05-13 22:20:23

Julianus skrev:Vad är det för kriterier för att man ska få färdtjänst?
man ska typ inte kunna ta sig från a till b på egen hand. Sen såklart om man har rörelsehinder eller är synskadad osv.
Senast redigerad av Zirre 2017-05-13 22:24:56, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Julianus » 2017-05-13 22:23:45

Zirre skrev:
Julianus skrev:Vad är det för kriterier för att man ska få färdtjänst?
man ska typ inte kunna ta sig från a til b på egen hand.


T.ex att man kan inte åka kommunalt på egen hand, är det en av kriterierna?
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Zirre » 2017-05-13 22:27:37

Julianus skrev:
Zirre skrev:
Julianus skrev:Vad är det för kriterier för att man ska få färdtjänst?
man ska typ inte kunna ta sig från a til b på egen hand.


T.ex att man kan inte åka kommunalt på egen hand, är det en av kriterierna?


Stockholms läns landsting skriver
Du ska ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Du ska ha en funktionsnedsättning som varar i minst tre månader.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav rapchic » 2017-05-13 22:43:32

Julianus skrev:Vad är det för kriterier för att man ska få färdtjänst?

Det är lite olika beroende på kommun, relativt nyss var det i tidningen om en gubbe som inte fick färdtjänst eftersom han kunde rent fysiskt åka buss, han kunde bara inte ta sig till busshållplatsen som låg 1 mil bort. Själv fick jag därmet färdtjänst trots att jag kunde åka buss men busshållplatsen var för långt bort för mina leder (ca 7 km enkel väg)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Flinta » 2017-05-14 16:49:40

Finns det möjlighet att bli beviljad färdtjänst om det är en förutsättning för att man ska klara en universitetsutbildning eller ett arbete? Personer med AS brukar ha svårare än NT -eller helt sakna förmåga- att prestera efter långa resor med byten i kollektivtrafiken.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Flinta » 2017-05-14 16:59:12

dasunbedingte skrev: En kan alltid flytta närmre till arbete/praktik/studier och det kan en få ekonomiskt stöd för.


Ekonomiskt stöd för att flytta närmre universitetsstäder? Låter för bra :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav vofff » 2017-05-16 19:44:12

Flinta skrev:
tahlia skrev:
Flinta skrev:@voff: Hur (t ex vart, när, hur ofta) planerar du att använda färdtjänsten?

Umm... Man brukar som använda den när man ska någonstans dit det är för långt att gå.


Var det något speciellt som fick dig att ansöka om färdtjänst, voff? Att något inte fungerade, t ex att resa med kollektivtrafiken och sedan orka prestera socialt eller på arbete/i skola?

Så som jag förstått det kan man använda färdtjänst för att åka och handla t ex mat, åka till universitetet, ridningen, släktträffen osv.

Hur mycket får man resa? Kan man nyttja den hur mycket som helst bara man har råd?. Antar att man inte kan resa vartsomhelst heller. Men närsomhelst borde gå?


Jag behövde det för att det är alltid kämpigt för mig att ta från A-B. Så jag är alltid trött när jag är framme, och att jag bor mitt i stan gör saker bara värre. Men det var inte lätt att jag fick det bara så.

Jag fick överklaga tre ggr innan jag fick det, dom är jätte petiga, men jag fick hjälp av min sjyssta personal från DV. Så jag rek att du har nån som kan hjälpa dig skriva ett utförligt brev så de fattar hur svårt du har det.

Det är svårt att dom förstår din känslighet, så det är bäst att skriva ur deras synvinkel, och upprepa flera ggr ringa dom så de fattar hur allvarligt du har det. Det gjorde min DV iallafall.

Färdtjänst är för dig som har samma villkor som alla andra därute som åker i transport. Så ja du kan åka var du vill när du vill och hur mycket du vill. Fast det bero på vilket abonnemang du har valt.
Jag har tvåan så jag kan åka hur mycket jag vill oavsett dag och tid, inklusive tåg och bussar. Ettan är för dom som åker nästan sällan men då har den fåtal ggr man kan åka.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Flinta » 2017-05-16 21:53:06

Tack, voff, för att du ville skriva mer. Jag har inga planer på att ansöka om färdtjänst men är allmänt intresserad av mycket som berör NPF överlag, t ex möjlighet till färdtjänst för de som måste ha det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in