Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Alien » 2017-05-16 1:48:06

nallen skrev:
Alien skrev:Hur många jihadister finns det då bland de asylsökande/flyktingarna? Knappast så många att de kan genomföra något kalifat.

Däremot kan de förstås genomföra terrorattentat som skapar död och lidande, men inte inte förändrar samhället.

Är det inte illa nog då?


Jo, och? Vad har det med saken att göra?

Jag svarade på risker för "kalifatet Sverigestan" och "stora problem och störningar i samhällsordningen". Jag tror inte på det förra och har ännu inte sett något av det senare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 10:31:58

tahlia skrev:
ankhat skrev:Det riktigt otäcka, tycker jag, är inte att Wine inte har kollat upp bidragsreglerna, utan att de som påstår detta (dvs. att en familj kan komma upp i 28 000/månad i sammanlagda bidrag) i en DN-debattartikel är Anna Kinberg Batra (M), Ulf Kristersson (M) och Elisabeth Svantesson (M).

Alternativa fakta?


Jo... de tycks ha lagt ihop summan av föräldrapenning, bostadstillägg och barnbidrag med summan av högsta möjliga försörjningsstöd och presenterar det som om man kan få båda de summorna samtidigt. Det känns som om en högre uppsatt politiker bör ha koll på hur bidragssystemet fungerar och således även att du inte kan få flera bidrag samtidigt och på varandra - att försörjningsstöder räknar av inkomster.
Som minst vinklade "fakta".


Jag tror faktiskt att artikelförfattarna har bättre koll på vad som gäller än vad ni har:

Moderaterna har gett i uppdrag till Riksdagens utredningstjänst att räkna ut inkomsten från barnbidrag, bostadsbidrag, etableringsersättning och ekonomiskt bistånd för olika hushåll som befinner sig i den så kallade etableringsfasen, det vill säga de första åren i landet. Resultatet för två vuxna med två barn ligger på 22400 kronor i månaden. Med tre barn 27400 och med fyra barn 32800.


DI - Ledare: M:s förslag förtjänar respekt

Här kan ni läsa mer om hur uträkningarna ser ut:
Rapport från utredningstjänsten UTBETALNINGAR BIDRAG OCH ERSÄTTNINGAR TILL OLIKA TYPFALLSINDIVIDER
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 10:47:29

ankhat skrev:Alternativa fakta?


tahlia skrev:...
Det känns som om en högre uppsatt politiker bör ha koll på hur bidragssystemet fungerar och således även att du inte kan få flera bidrag samtidigt och på varandra - att försörjningsstöder räknar av inkomster.
Som minst vinklade "fakta".


Angående vad högt uppsatta politiker borde ha koll på, alternativa eller vinklade "fakta" så borde ni väl kanske vara mer bekymrade över och fundera lite mer på vad den rödgröna regeringens företrädare och "supporters" kommer med för uttalanden och påståenden, som exempelvis att välfärden raserats eller nedmonterats under Alliansens tid vid regeringsmakten, ett påstående som är helt felaktigt och uppåt väggarna, uttalanden som finansminister Magdalena Andersson (S) gjort om tillståndet i den svenska ekonomin, bl.a. när hon talat om "tomma lador", ett uttalande som hon fått mycket hård kritik för, bland annat från Finanspolitiska rådet.

Ett annat exempel är arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johanssons (S) uttalande om Sveriges sexualbrottsstatistik som inte heller överhuvudtaget stämde överens med verkligheten:

DN - Ylva Johansson medger fel om Sveriges sexualbrottsstatistik
Uppdaterad 2017-03-04 Publicerad 2017-03-04

Brottsförebyggande rådets färska statistik visar att andelen kvinnor som utsatts för sexualbrott stigit i Sverige de senaste åren. Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson säger tvärtom att den gått ner i en intervju med BBC.


Statsminister Stefan Löfven (S) har också uttalat sig felaktigt om Sverigedemokraterna när han sagt att Sverigedemokraterna är ett nyfascistiskt och nazistiskt parti, något som inte heller stämmer.

Vidare blev det rätt tydligt i den senaste partiledardebatten som sändes i söndags i SVT hur den rödgröna regeringen handskas med "fakta" eller information om hur läget ser ut i Sverige. Vi fick i alla fall reda på att rikspolischefen är rikspolischef!

Annars ser det väl inte så ljust ut för välfärdsivrare med det rödgröna styret kan jag tycka, vårdköerna i sjukvården har ökat sedan den rödgröna regeringen tillträdde och avskaffade kömiljarden som infördes av Alliansen, polisen har stora svårigheter att klara av sitt myndighetsuppdrag och nu efter slopandet av id-kontrollerna ökar återigen antalet asylsökande, något som givetvis kommer att påverka välfärden då det kostar att försörja människor som inte arbetar, och inte, även om de får svenskt medborgarskap, kommer att kunna etablera sig på den svenska arbetsmarknaden på många, många år, nio år tar det för hälften av alla nyanlända i Sverige att få ett jobb enligt SCB och av dem som invandrar till Sverige efter 45 års ålder är det bara hälften som lyckas ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Dessa individers behov livet ut av uppehälle och livsnödvändigheter, vård, äldreomsorg o.s.v. ska också tillgodoses och betalas, d.v.s. bidrag m.m. ska finansieras med skattemedel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 10:57:04

Nåja, Wine. De får inte alla dessa bidrag i längden i alla fall. Jag har läst din länk, det där etableringstillägget var bara i två år och jag tror att även den andra etableringsgrejen var tidsbegränsad. Och vissa bidrag blir bara så höga om det behövs, dvs. hyra och sånt.

Nio år? För mig tog det fem månader (och jag fick inte bidrag i dessa fem månader). Men okej, många har förstås sämre förutsättningar. Vad har svenskt medborgarskap med saken att göra? Det har jag nämligen fortfarande inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Julianus » 2017-05-16 11:43:10

Att det tar nio år för nyanlända att få jobb är bara skitsnack!

Mina föräldrar ordnade jobb och bostad innan flytten hit till Sverige. Aldrig fått nån form av bidrag överhuvudtaget, inte ens försörjningsstöd. Eller socialbidrag, som det hette på min tid.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Huggorm » 2017-05-16 11:51:22

Julianus skrev:Att det tar nio år för nyanlända att få jobb är bara skitsnack!

Mina föräldrar ordnade jobb och bostad innan flytten hit till Sverige. Aldrig fått nån form av bidrag överhuvudtaget, inte ens försörjningsstöd. Eller socialbidrag, som det hette på min tid.
Att det bra för dina föräldrar för 10+ år sedan har väl inget med dagens situation att göra?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-16 12:01:44

Julianus skrev:Att det tar nio år för nyanlända att få jobb är bara skitsnack!

Mina föräldrar ordnade jobb och bostad innan flytten hit till Sverige. Aldrig fått nån form av bidrag överhuvudtaget, inte ens försörjningsstöd. Eller socialbidrag, som det hette på min tid.


Har du någonsin haft en fastanställning med kollektivavtalad lön sedan du flyttade till Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 12:55:57

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Att det tar nio år för nyanlända att få jobb är bara skitsnack!

Mina föräldrar ordnade jobb och bostad innan flytten hit till Sverige. Aldrig fått nån form av bidrag överhuvudtaget, inte ens försörjningsstöd. Eller socialbidrag, som det hette på min tid.
Att det bra för dina föräldrar för 10+ år sedan har väl inget med dagens situation att göra?


Var det så annorlunda då? Sverige har väl aldrig haft hög arbetslöshet (beror förstås på vad man jämför med, men jag tycker inte den är hög), inte nu heller.

Det var 25 år sedan jag kom till Sverige, men jag tycker inte det är någon större skillnad. Lätt att få jobb är det fortfarande. Min äldste son hoppade ju av gymnasiet och han har några faktorer som försvårar (övervikt, ADHD och stamning, t.ex.). Och han fick jobb ändå ganska snabbt nu.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Toblerone » 2017-05-16 12:59:55

slackern skrev:
Julianus skrev:Att det tar nio år för nyanlända att få jobb är bara skitsnack!

Mina föräldrar ordnade jobb och bostad innan flytten hit till Sverige. Aldrig fått nån form av bidrag överhuvudtaget, inte ens försörjningsstöd. Eller socialbidrag, som det hette på min tid.


Har du någonsin haft en fastanställning med kollektivavtalad lön sedan du flyttade till Sverige?


Jag tycker dock också att det inte behöver ta 9 år. Hade en kollega som var flykting från Bosnien, som fick jobb direkt. På Eriksson. Han var nån slags ingenjör. Förlorade sedan jobbet igen senare, snabbutbildade sig till matte/NO-lärare och fick jobb igen.

Och jag hade visserligen inte fastanställning då heller, jag pluggade och jobbade deltid, men jag var ju inte så gammal och tyckte det var okej. Jag hade kanske gjort samma sak om jag hade stannat i Tyskland. Så jag tycker inte att det var svårt. Visserligen hade jag pluggat språket i förväg. Det är förstås en fördel.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Huggorm » 2017-05-16 13:13:22

Att integrera och sysselsätta asylinvandrare är svårt och blir svårare desto fler som kommer samtidigt och ju mer deras kultur skiljer sig från vår. Det tog en stund att integrera jugoslaverna också, men de var mera lättintegrerade än de som kommit de senaste åren från mellanöstern med närområden. När många inte kan något annat språk än sitt eget, inte har någon utbildning eller ens kan läsa och inte tidigare har jobbat med något som finns i Sverige blir det svårt att hitta jobb. Jag tycker det är märkligt att det inte tar ännu längre tid innan de kommer i arbete.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-16 13:22:13

Wine :

Praktiskt att plötsligt börja hänvisa till något helt annat. I debattartikeln du länkade till, som jag bemötte, står följande:
Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Det är en ren lögn. De bidrag de påstår ger 28.000 är barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning och försörjningsstöd. Så är inte fallet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-16 14:03:52

Huggorm skrev:Att integrera och sysselsätta asylinvandrare är svårt och blir svårare desto fler som kommer samtidigt och ju mer deras kultur skiljer sig från vår. Det tog en stund att integrera jugoslaverna också, men de var mera lättintegrerade än de som kommit de senaste åren från mellanöstern med närområden. När många inte kan något annat språk än sitt eget, inte har någon utbildning eller ens kan läsa och inte tidigare har jobbat med något som finns i Sverige blir det svårt att hitta jobb. Jag tycker det är märkligt att det inte tar ännu längre tid innan de kommer i arbete.


Analfabeterna kommer inte dom till största delen från länder där dom har haft inbördeskrig under decennier? Så dom från Syrien och Irak är väl inte direkt analfabeter?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav honeypie81 » 2017-05-16 14:15:00

Träffade några killar ifrån Syrien i och med mitt Jobb tidfigare i våras de jobbade med IT. De hade mode riktiga kläder och pratar bra engelska. Det känndes inte som att dem var särskiljt svåra att intergrera.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 17:07:44

Toblerone skrev:Nåja, Wine. De får inte alla dessa bidrag i längden i alla fall. Jag har läst din länk, det där etableringstillägget var bara i två år och jag tror att även den andra etableringsgrejen var tidsbegränsad. Och vissa bidrag blir bara så höga om det behövs, dvs. hyra och sånt.


Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.

I Danmark har man i alla fall vidtagit åtgärder, indragna eller sänkta bidrag för muslimska kvinnor som vägrar tacka ja till jobb där de inte kan bära slöja, bärandet av slöja ska alltså inte kunna vara ett sätt för muslimska kvinnor att slippa arbeta och istället bli försörjda med bidrag:

Den korte avis - Klar besked til muslimske kvinder: Hvis I nægter at tage job, hvor I ikke må bære burka eller niqab, er det slut med offentlige ydelser

Detta kan man också läsa mer om i bl.a. Fria Tider som av forumledningen av någon anledning inte anses vara godkänd eller tillförlitlig att använda som hänvisning.

Toblerone skrev:Nio år? För mig tog det fem månader (och jag fick inte bidrag i dessa fem månader). Men okej, många har förstås sämre förutsättningar. Vad har svenskt medborgarskap med saken att göra? Det har jag nämligen fortfarande inte.


Har för mig att du uppgett att du är ursprungligen från Tyskland, d.v.s. EU-medborgare och du kan ju knappast ha kommit hit som flykting för att söka asyl. Jag antar också att du inte hade lika låg utbildning eller var analfabet när du kom till Sverige, som många asylsökande som kommer från olika länder i Afrika och Mellanöstern, länder som exempelvis Somalia och Afghanistan.
Senast redigerad av Wine 2017-05-16 17:16:13, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-16 17:14:40

Wine skrev:
Toblerone skrev:Nåja, Wine. De får inte alla dessa bidrag i längden i alla fall. Jag har läst din länk, det där etableringstillägget var bara i två år och jag tror att även den andra etableringsgrejen var tidsbegränsad. Och vissa bidrag blir bara så höga om det behövs, dvs. hyra och sånt.


Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.


Du missar två saker:

1. För att få etableringsersättning öht måste du ha en plan med Arbetsförmedlingen och följa den. Det innebär att om och när ett arbete, en utbildning som kan ge arbete, en möjlighet till praktik eller liknande dyker upp måste du ta det.

2. Om vi förutsätter att tabellerna stämmer så kommer bidragen att sänkas avsevärt efter två år.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 17:21:39

tahlia skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Nåja, Wine. De får inte alla dessa bidrag i längden i alla fall. Jag har läst din länk, det där etableringstillägget var bara i två år och jag tror att även den andra etableringsgrejen var tidsbegränsad. Och vissa bidrag blir bara så höga om det behövs, dvs. hyra och sånt.


Men om man har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden av olika orsaker som exempelvis låg utbildning, kulturella sedvänjor, egen attityd och eventuellt de kläder man väljer att bära, helt enkelt om man har svårt att anpassa sig till eller rent av inte vill anpassa sig till vad samhället och arbetsgivare förväntar sig av medborgare så kommer man behöva försörjas med bidrag från staten, skattemedel och detta kan ju pågå under väldigt lång tid, i många år.


Du missar två saker:

1. För att få etableringsersättning öht måste du ha en plan med Arbetsförmedlingen och följa den. Det innebär att om och när ett arbete, en utbildning som kan ge arbete, en möjlighet till praktik eller liknande dyker upp måste du ta det.

2. Om vi förutsätter att tabellerna stämmer så kommer bidragwn att sänkas avsevärt efter två år.


Du litar inte på att de som är anställda på riksdagens utredningstjänst har kompetens nog att göra rätt beräkningar och vet vilka lagar och regler som gäller?

Det verkar som att du har svårt att förstå tahlia, för många tar det ju lång tid, många år att överhuvudtaget få ett arbete och etablera sig på arbetsmarknaden. Titta bara på uppgifter från bl.a. SCB. Detta är inga nyheter.
Senast redigerad av Wine 2017-05-16 17:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 17:24:59

tahlia skrev:Wine :

Praktiskt att plötsligt börja hänvisa till något helt annat. I debattartikeln du länkade till, som jag bemötte, står följande:
Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Det är en ren lögn. De bidrag de påstår ger 28.000 är barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning och försörjningsstöd. Så är inte fallet.


Du som anser att detta är lögn och att du vet bättre får väl ta kontakt med artikelförfattarna och riksdagens utredningstjänst då och förklara för dem hur fel de har.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 17:32:24

honeypie81 skrev:Träffade några killar ifrån Syrien i och med mitt Jobb tidfigare i våras de jobbade med IT. de hade mode riktiga kläder och pratar bra engelska. det känndes inte som att dem var särskiljt svåra att intergrera.


Nej, exempelvis kristna syrianer med en utbildningsnivå som i jämförelse med svenskars inte skiljer sig så mycket eller är så mycket lägre har nog i de allra flesta fall inte några större problem eller de har inga stora svårigheter att få arbete enligt vad jag har uppfattat det som. Mycket handlar förstås om egen vilja och attityd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-16 17:51:47

Wine skrev:
tahlia skrev:Wine :

Praktiskt att plötsligt börja hänvisa till något helt annat. I debattartikeln du länkade till, som jag bemötte, står följande:
Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Det är en ren lögn. De bidrag de påstår ger 28.000 är barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning och försörjningsstöd. Så är inte fallet.


Du som anser att detta är lögn och att du vet bättre får väl ta kontakt med artikelförfattarna och riksdagens utredningstjänst då och förklara för dem hur fel de har.


Eller så kan du erkänna att det är omöjligt, att med de bidrag som nämns, komma upp i den summa de påstår. Om inte är du välkommen att motbevisa mig. Uppgifter hittar du på försäkringskassan samt i normen för försörjningsstöd 2017.

F.ö är det inte en artikel, det är ett debattinlägg och där är det fullt möjligt att vrida och vända på siffror och fakta till sin egen fördel. Ett debattinlägg är nämligen inte fakta - det är en åsikt och en vinkel. Du behöver fortfarande lära dig skillnaden däremellan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 17:57:01

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:Wine :

Praktiskt att plötsligt börja hänvisa till något helt annat. I debattartikeln du länkade till, som jag bemötte, står följande:
Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Det är en ren lögn. De bidrag de påstår ger 28.000 är barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, föräldrapenning och försörjningsstöd. Så är inte fallet.


Du som anser att detta är lögn och att du vet bättre får väl ta kontakt med artikelförfattarna och riksdagens utredningstjänst då och förklara för dem hur fel de har.


Eller så kan du erkänna att det är omöjligt, att med de bidrag som nämns, komma upp i den summa de påstår. Om inte är du välkommen att motbevisa mig. Uppgifter hittar du på försäkringskassan samt i normen för försörjningsstöd 2017.

F.ö är det inte en artikel, det är ett debattinlägg och där är det fullt möjligt att vrida och vända på siffror och fakta till sin egen fördel. Ett debattinlägg är nämligen inte fakta - det är en åsikt och en vinkel. Du behöver fortfarande lära dig skillnaden däremellan.


Rapporten från riksdagens utredningstjänst med beräkningar är inte en debattartikel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-16 18:01:33

Wine skrev:Rapporten från riksdagens utredningstjänst med beräkningar är inte en debattartikel.


Det är inte heller den vi diskuterar. Vi diskuterar inlägget du gjorde där du citerade artiklen:
http://www.dn.se/arkiv/debatt/bidragens ... te-minska/

Och där följande står:
Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Ovanstående är felaktigt, som jag har sagt hela tiden och som jag också har gett dig en uträkning på. Det jag ber dig erkänna eller motbevisa är att ovanstående inte stämmer.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-16 18:17:22

tahlia skrev:
Wine skrev:Rapporten från riksdagens utredningstjänst med beräkningar är inte en debattartikel.


Det är inte heller den vi diskuterar.


Men beräkningarna finns att läsa om i rapporten som jag också länkat till tidigare:
Rapport från utredningstjänsten UTBETALNINGAR BIDRAG OCH ERSÄTTNINGAR TILL OLIKA TYPFALLSINDIVIDER

Som sagt, tycker du att riksdagens utredningstjänst har gjort fel tycker jag att du ska kontakta dem och lära dem hur man räknar och hur lagar och regler fungerar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav tahlia » 2017-05-16 18:33:38

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:Rapporten från riksdagens utredningstjänst med beräkningar är inte en debattartikel.


Det är inte heller den vi diskuterar.


Men beräkningarna finns att läsa om i rapporten som jag också länkat till tidigare:
Rapport från utredningstjänsten UTBETALNINGAR BIDRAG OCH ERSÄTTNINGAR TILL OLIKA TYPFALLSINDIVIDER

Som sagt, tycker du att riksdagens utredningstjänst har gjort fel tycker jag att du ska kontakta dem och lära dem hur man räknar och hur lagar och regler fungerar.


Men snälla du nog kan du väl ändå läsa innantill? I debattinlägget som vi diskuterar står det inte ett enda ord om etableringsersättning eller etableringstillägg. Vad det står är följande:

Bidragen kan bli orimligt höga när de läggs på varandra. Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Alltså - barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning. Anledningen till att etableringsersättning och etableringstillägg inte finns med i uppräkningen är för att debattinlägget inte handlar om bidrag riktat mot flyktingar/invandrare utan bidrag till svenska medborgare oavsett bakgrund. Det du försöker göra är att blanda in en rapport som inte har med debattinlägget att göra.

Så igen - det som påstås i debattinlägget är felaktigt. Acceptera det eller motbevisa mig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2017-05-16 19:21:27

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Det är inte heller den vi diskuterar.


Men beräkningarna finns att läsa om i rapporten som jag också länkat till tidigare:
Rapport från utredningstjänsten UTBETALNINGAR BIDRAG OCH ERSÄTTNINGAR TILL OLIKA TYPFALLSINDIVIDER

Som sagt, tycker du att riksdagens utredningstjänst har gjort fel tycker jag att du ska kontakta dem och lära dem hur man räknar och hur lagar och regler fungerar.


Men snälla du nog kan du väl ändå läsa innantill? I debattinlägget som vi diskuterar står det inte ett enda ord om etableringsersättning eller etableringstillägg. Vad det står är följande:

Bidragen kan bli orimligt höga när de läggs på varandra. Lägger man på barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning utöver försörjningsstöd kan en trebarnsfamilj sammanlagt få bidrag på knappt 28 000 kronor i månaden.


Alltså - barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning. Anledningen till att etableringsersättning och etableringstillägg inte finns med i uppräkningen är för att debattinlägget inte handlar om bidrag riktat mot flyktingar/invandrare utan bidrag till svenska medborgare oavsett bakgrund. Det du försöker göra är att blanda in en rapport som inte har med debattinlägget att göra.

Så igen - det som påstås i debattinlägget är felaktigt. Acceptera det eller motbevisa mig.


Desutom kan man inte få ut något mer än existensminimum, så ordet jag har förstorat är väldigt missvisande, ordet som borde användas är inklusive, jag vet att du har försökt att förklara samma sak. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in