Utredning - hur lång tid behövs?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav River » 2017-02-24 19:08:31

River skrev:Utredning - hur lång tid behövs?

Vet ikke.

Hur lång tid har era utredningar tagit?

Ca. to år.


Jeg kom til å tenke på at jeg ikke ble utredet for noe spesielt/spesifikt, så da faller nok mitt innlegg ut her.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav alixha » 2017-02-24 22:55:10

Innan testerna hade jag gått hos min läkare i 1 år hos min psykolog i ungefär 6 månader.

Min utredning bestod av intervju med min psykolog, föräldrar och min dåvarande sambo.
Tre testningar tror jag det var, ca 3-4 timmar per gång.

WAIS-III, RCFT, T.O.V.A, Temabilder och AQ var testerna jag gjorde.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav yumxi » 2017-03-23 22:12:23

Nu är min utredning klar. Det gick bra trots att det var på en dag och nu har jag fått diagnosen Aspergers syndrom :-)Happy
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Toblerone » 2017-03-23 22:44:41

yumxi skrev:Nu är min utredning klar. Det gick bra trots att det var på en dag och nu har jag fått diagnosen Aspergers syndrom :-)Happy


Jag vet inte om jag ska säga att det är bra, eller t.o.m. "grattis", det är ju inte så entydigt positivt att få en diagnos. Men jag antar att du är glad att det som du ändå trodde är utrett?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav yumxi » 2017-03-23 23:08:19

Toblerone skrev:
yumxi skrev:Nu är min utredning klar. Det gick bra trots att det var på en dag och nu har jag fått diagnosen Aspergers syndrom :-)Happy


Jag vet inte om jag ska säga att det är bra, eller t.o.m. "grattis", det är ju inte så entydigt positivt att få en diagnos. Men jag antar att du är glad att det som du ändå trodde är utrett?


För mig är det positivt för jag känner att jag äntligen fått svar på varför jag känt mig så annorlunda och varför vissa saker inte fungerat lika bra som för andra. Nu förstår jag även varför många i min släkt är så "konstiga".
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Pingla95 » 2017-05-16 12:29:22

Min utredning tog ganska länge. Inte så länge som jag trodde den skulle ta men fick minst träffa psykologen 3 gånger för tester och samtal och sedan läkaren en gång. Mina föräldrar komm på intervju och några anhöriga fick fylla i blanketter med frågor om mig. Jag fick också fylla i sådana blanketter.
de teaterna jag med säkerhet kan säga att jag genomgick är WAIS-test och ADOS.

De testade även min förmåga till bibehållen uppmärksamhet
och jag fick fylla i Becks ungdomsskalor som är till för att man själv ska beskriva hur man mår.
Minns att jag fick titta på bilder och berätta historier utifrån dem och sådant.

Jag upplevde att utredningen tog lång tid. Mins inte hur lång tid för under den perioden mådde jag ganska dåligt och ville bara ha svar. Det var som en deg i huvudet.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in