Intresserad av servicebostad

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intresserad av servicebostad

Inläggav Re_Becka » 2017-05-11 18:08:50

Hur går det till med att få bo i en servicebostad? (Eller servicelägenhet som det också kan heta) Ska man bara maila dem och säga att man är intresserad? Jag bor i Stockholm. Har någon bott/bor i en servicebostad? Hur lång tid tar det innan man får flytta in?

Re_Becka
Re_Becka
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-05-11

Intresserad av servicebostad

Inläggav Micke2 » 2017-05-12 19:55:48

Om du har diagnosen AS eller autism kan du lämna in ansökan om särskilt boende till LSS-handläggaren i det stadsdelsområde i vilket du är bosatt.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Intresserad av servicebostad

Inläggav Flinta » 2017-05-12 20:12:23

Därefter ska handläggaren utreda ditt behov. Vad jag vet krävs ett relativt omfattande hjälpbehov för att få bostad genom LSS.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Intresserad av servicebostad

Inläggav Fretshi » 2017-05-12 20:51:33

Jag fick avslag på min ansökan om serviceboende, så där krävs det ett omfattande hjälpbehov för att kunna få.

Dock så fick jag en träningslägenhet när jag väl ansökte (diskuterade med min biståndshandläggare om det), och ska flytta in i juni.

Det tog bara max 2 månader tror jag från det att jag ansökte om träningslägenhet tills jag fick den.

Då får man boendestöd som kan hjälpa en i vardagen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Intresserad av servicebostad

Inläggav manne » 2017-05-12 21:18:28

Re_Becka skrev:Hur går det till med att få bo i en servicebostad? (Eller servicelägenhet som det också kan heta) Ska man bara maila dem och säga att man är intresserad? Jag bor i Stockholm. Har någon bott/bor i en servicebostad? Hur lång tid tar det innan man får flytta in?

Re_Becka


jag har bott på ett sådant ställe men blev lämnad ensam under en lång tid.
det var ett så kallat satelitboende med en personal lägehet som bas där personalen kom hem till en.

bor i dag på att gruppboende flytta ut från det stället kan säga att gruppboende och satelitboende är mycket bättre än att bo ensam. :cry:
Senast redigerad av manne 2017-05-12 21:20:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Intresserad av servicebostad

Inläggav manne » 2017-05-12 21:19:39

Re_Becka skrev:Hur går det till med att få bo i en servicebostad? (Eller servicelägenhet som det också kan heta) Ska man bara maila dem och säga att man är intresserad? Jag bor i Stockholm. Har någon bott/bor i en servicebostad? Hur lång tid tar det innan man får flytta in?

Re_Becka


tycker absolut du skall flytta till ett service boende det är mycket bättre än att bo ensam helt stjälv. :wink:
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Intresserad av servicebostad

Inläggav Flinta » 2017-05-12 21:35:44

Fretshi skrev:Jag fick avslag på min ansökan om serviceboende, så där krävs det ett omfattande hjälpbehov för att kunna få.

Dock så fick jag en träningslägenhet när jag väl ansökte (diskuterade med min biståndshandläggare om det), och ska flytta in i juni.

Det tog bara max 2 månader tror jag från det att jag ansökte om träningslägenhet tills jag fick den.

Då får man boendestöd som kan hjälpa en i vardagen.


Grattis! Härligt att höra :) Jag har också bott i träningslägenhet men det var inte en LSS-bostad utan en SoL-bostad, SoL-insats, där jag fick bo tills jag var "färdigbehandlad".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Intresserad av servicebostad

Inläggav manne » 2017-05-12 22:43:43

Re_Becka skrev:Hur går det till med att få bo i en servicebostad? (Eller servicelägenhet som det också kan heta) Ska man bara maila dem och säga att man är intresserad? Jag bor i Stockholm. Har någon bott/bor i en servicebostad? Hur lång tid tar det innan man får flytta in?

Re_Becka


tror att någon form av gruppboende är det bästa dock men det som är synd med det är att man inte kan ha hundar dära.

på satlititboende så kan man ha djur dära eftersom man bor i en egen lägenhet.
i ett bostadsområde.

men på ett gruppboende så kan man inte ha några djur alls.
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Intresserad av servicebostad

Inläggav vofff » 2017-05-13 12:08:47

manne skrev:
Re_Becka skrev:Hur går det till med att få bo i en servicebostad? (Eller servicelägenhet som det också kan heta) Ska man bara maila dem och säga att man är intresserad? Jag bor i Stockholm. Har någon bott/bor i en servicebostad? Hur lång tid tar det innan man får flytta in?

Re_Becka


tror att någon form av gruppboende är det bästa dock men det som är synd med det är att man inte kan ha hundar dära.

på satlititboende så kan man ha djur dära eftersom man bor i en egen lägenhet.
i ett bostadsområde.

men på ett gruppboende så kan man inte ha några djur alls.


va dö trist!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in