Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav Wimpod » 2017-05-07 22:03:12

Lång historia kort; jag tar Sertralin varje dag och det hjälper mig oerhört mycket, jag skulle inte klara mig utan. Men jag misstänker att medicinen även gör mig trött. Jag är mer eller mindre konstant trött och sover bort det mesta av tiden.

Detta frustrerar mig eftersom jag inte orkar ägna mig åt mina intressen lika mycket, samtidigt vill jag verkligen inte gå tillbaka till hur jag var utan medicinen. Känns som att jag förlorar hur jag än gör.

Någon annan som är eller har varit i en liknande situation?
Wimpod
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-05-07

Re: Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav slackern » 2017-05-08 12:41:22

Det där ska du ta upp med din läkare.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav SoulPain » 2017-05-08 13:31:37

Jag fick alltid kompensera med koffein för att inte vara trött jämt, sen tog jag den på kvällen, för märkte att jag sov bort det första dåsigheten och sen kaffe på morgonen så gick dagen som en dans.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav Savanten Svante » 2017-05-08 19:02:14

Det låter som om du ska prova en annan variant av antidepressiva? Ta upp det med din läkare.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav alixha » 2017-05-08 19:37:50

slackern skrev:Det där ska du ta upp med din läkare.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav kiddie » 2017-05-08 20:30:33

Nej, har inte varit med om det. Men tala med läkaren och säg som det är. Det FINNS andra mediciner än sertralin. Är medicinen direkt livräddande kanske läkaren inte vill riskera att byta. Är du beredd att testa annat så kanske läkaren går med på det. Kom bara ihåg att om du slutar med denna medicinen och sedan vill ha tillbaka den så kanske den inte hjälper andra gången.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav Savanten Svante » 2017-05-08 22:13:51

kiddie skrev:så kanske den inte hjälper andra gången.


va?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Borde jag fortsätta med antideppresiva?

Inläggav kiddie » 2017-05-08 23:51:25

Ofta får man inte samma effekt om man slutar ta ett specifikt SSRI och håller upp och provar igen. Det är en av anledningarna till att läkare inte vill att man ska sluta även om man blir bättre. Behöver man hjälp igen kan samma SSRI vara verkningslöst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav joey_truelove » 2017-05-09 12:55:46

Jag tror det kan bero väldigt mycket på anledningen till att du tar medicinen; om det är psykologiskt, medicinskt... och vad som ev. skulle kunna göras så du slipper medicin i ett längre perspektiv. SSRI har ju även den bieffekten att man inte känner något alls, så livet kan upplevas rätt monotont och enahanda också.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav Alien » 2017-05-09 13:41:18

Se även tidigare tråd om SSRI: erfarenheter-av-sertralin-ssri-t18174.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav manne » 2017-09-08 11:49:11

Wimpod skrev:Lång historia kort; jag tar Sertralin varje dag och det hjälper mig oerhört mycket, jag skulle inte klara mig utan. Men jag misstänker att medicinen även gör mig trött. Jag är mer eller mindre konstant trött och sover bort det mesta av tiden.

Detta frustrerar mig eftersom jag inte orkar ägna mig åt mina intressen lika mycket, samtidigt vill jag verkligen inte gå tillbaka till hur jag var utan medicinen. Känns som att jag förlorar hur jag än gör.

Någon annan som är eller har varit i en liknande situation?


fluxetine är lite mera uppåtpiggande testa den. :wink:
byt medicin. :?:
manne
 
Inlägg: 18317
Anslöt: 2007-08-23

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav manne » 2017-09-08 11:51:44

be att få denna här i stället. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18317
Anslöt: 2007-08-23

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav manne » 2017-09-08 11:57:05

denna här blir man inte trött av. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18317
Anslöt: 2007-08-23

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav dd105 » 2017-09-10 14:25:57

Själv är jag antidroger, och tror på personligt utveckling. Man kan träna sig starkare. Ett liv på droger är ett helvete. Varje gång jag tar något känner jag mig död inombords, som om jag inte lever eller finns mer.

Det som händer när du tar droger är att du får biverkningar, och börjar ta andra droger. Typ nu kanske du kan få piller som ger energi etc.

Nu skrev du detta "2017-05-07" och har bara 1 inlägg, så TS kanske inte kommer tillbaks hit.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav Liljan » 2017-09-10 15:04:04

dd105 skrev:Själv är jag antidroger, och tror på personligt utveckling. Man kan träna sig starkare. Ett liv på droger är ett helvete. Varje gång jag tar något känner jag mig död inombords, som om jag inte lever eller finns mer.

Det som händer när du tar droger är att du får biverkningar, och börjar ta andra droger. Typ nu kanske du kan få piller som ger energi etc.

Nu skrev du detta "2017-05-07" och har bara 1 inlägg, så TS kanske inte kommer tillbaks hit.

Nu handlar inte det här om droger utan om medicin, en medicin som inte ens är narkotiklassad dessutom.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav manne » 2017-09-10 15:13:24

Liljan skrev:
dd105 skrev:Själv är jag antidroger, och tror på personligt utveckling. Man kan träna sig starkare. Ett liv på droger är ett helvete. Varje gång jag tar något känner jag mig död inombords, som om jag inte lever eller finns mer.

Det som händer när du tar droger är att du får biverkningar, och börjar ta andra droger. Typ nu kanske du kan få piller som ger energi etc.

Nu skrev du detta "2017-05-07" och har bara 1 inlägg, så TS kanske inte kommer tillbaks hit.

Nu handlar inte det här om droger utan om medicin, en medicin som inte ens är narkotiklassad dessutom.


precis antidepp är inga droger.. :!:
manne
 
Inlägg: 18317
Anslöt: 2007-08-23

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav manne » 2017-09-10 15:13:57

Wimpod skrev:Lång historia kort; jag tar Sertralin varje dag och det hjälper mig oerhört mycket, jag skulle inte klara mig utan. Men jag misstänker att medicinen även gör mig trött. Jag är mer eller mindre konstant trött och sover bort det mesta av tiden.

Detta frustrerar mig eftersom jag inte orkar ägna mig åt mina intressen lika mycket, samtidigt vill jag verkligen inte gå tillbaka till hur jag var utan medicinen. Känns som att jag förlorar hur jag än gör.

Någon annan som är eller har varit i en liknande situation?


du kanske borde byta medicin. :? :?:
manne
 
Inlägg: 18317
Anslöt: 2007-08-23

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 9:24:41

Wimpod skrev:Lång historia kort; jag tar Sertralin varje dag och det hjälper mig oerhört mycket, jag skulle inte klara mig utan. Men jag misstänker att medicinen även gör mig trött. Jag är mer eller mindre konstant trött och sover bort det mesta av tiden.

Detta frustrerar mig eftersom jag inte orkar ägna mig åt mina intressen lika mycket, samtidigt vill jag verkligen inte gå tillbaka till hur jag var utan medicinen. Känns som att jag förlorar hur jag än gör.

Någon annan som är eller har varit i en liknande situation?


Hur hög dos tar du?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav blitzen » 2018-03-26 18:28:49

slackern skrev:Det där ska du ta upp med din läkare.


Exakt.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav RSD555 » 2018-03-26 19:54:07

Liljan skrev:
dd105 skrev:Själv är jag antidroger, och tror på personligt utveckling. Man kan träna sig starkare. Ett liv på droger är ett helvete. Varje gång jag tar något känner jag mig död inombords, som om jag inte lever eller finns mer.

Det som händer när du tar droger är att du får biverkningar, och börjar ta andra droger. Typ nu kanske du kan få piller som ger energi etc.

Nu skrev du detta "2017-05-07" och har bara 1 inlägg, så TS kanske inte kommer tillbaks hit.

Nu handlar inte det här om droger utan om medicin, en medicin som inte ens är narkotiklassad dessutom.


Jag tar SSRI och för mig fungerar det precis som en drog. Min hjärna känner ingen skillnad.

Jag blir pigg och glad och tycker livet leker. Startar projekt som jag involverar andra i. Tills jag en dag blir trött.

Då får jag andra läkemedel som amfetamin och heroinliknande preparat. Tills jag går under och varken kan sova eller äta. Tappar kontrollen pga alla stimulerande och ångestdämpande läkemedel. Har så mycket ångestdämpande i mig att jag inte bryr mig om konsekvenserna.

Gav 50 000 till tiggare och köpte allt möjligt jag inte behövde. Och drack lådvin för att dämpa smärtan från en kropp som höll på att ge upp.

Jag har därför svårt att se skillnaden jämfört mellan mediciner och en starkt dödlig drog som koffein t ex.

En drog som kaffe är förstås dödlig men det krävs ju stor mängd. Även om koffein är ett starkt nervgift så tycker jag mina problem från läkemedel är värre.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1599
Anslöt: 2017-12-02

Borde jag fortsätta med antidepressiva?

Inläggav Fretshi » 2018-03-26 23:25:00

För mig funkar förvisso sertralin rätt bra jag blir stabilare i humöret och lite piggare och det känns som jag kan leva mer med den.

Kaffe däremot gör mig rastlös och nervös pga koffeinet så försöker undvika det då det kan öka ångesten jag upplever.

Tror det är viktigt att man ser till att få till återhämtning även fast man tar medicin då det är oerhört viktigt, men medicin påverkar ju alla på olika sätt.

Ångestdämpare (theralen och lergigan) tar jag bara om ångesten blir för stark och jag absolut inte kan göra något för att hindra den.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in